abonnement Unibet Coolblue
pi_141617152
Laatste nieuws:

• Foto's van de camera en resten zijn onderzocht - voorlopige conclusie (John van den Heuvel, RTL Boulevard :') ): enkele dagen rondgezworven tot de fatale dag
• De meisjes schijnen niet geprobeerd hebben te bellen
• Kris en Lisanne gingen totaal onvoorbereid op pad


Kris Kremers (21) - RIP - Lisanne Froon (22) - RIP

Politie bevestigt vondst resten Lisanne Froon
Ook resten Kris Kremers gevonden
• De rugzak is woensdag gevonden langs de rivier de Culebra in de struiken door een indianenvrouw die met haar man op een afgelegen plek rijst verbouwde. ...
De vrouw moest door onherbergzaam gebied lopen met dichte vegetatie, waar vier giftige slangensoorten voorkomen.



Rivier de Changuinola, waar de rugzak en de resten zijn gevonden

Kamer Kris en Lisanne:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omgeving:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Verklarende kaartjes vindplaatsen, hellingen en afstanden:


Locatie 1 - rugzak - 11 juni - rijstboertjes (~ 11 km van huis -vogelvlucht-)
Locatie 2 - schoenen en resten - 16 & 18 juni - zijn heel ver van de rugzak gevonden; 30+ kilometer in vogelvlucht ~ 45-50 km langs de rivier
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Tijdlijn:

1 april 2014
• ochtend - Kris en Lisanne kochten "grote hoeveelheden" antimuggenspray en -melk
• ~13:10 - getuige - lerares van de taalschool heeft ze nog gezien
• ~14:00 - getuige - Casa San Pedro - verkeerde trail opgelopen (Sendero Alto Lino)
• ~14:30-15:00 - getuige - Frank Abadiel Rojas
• ~16:15 - getuige Oliva de Kam - waarschuwde ze NIET naar boven te gaan
• ? - laatste getuige - herkenning niet volledig
2 april: - 1 dag
• 9:00? - Lisanne en Kris hadden een afspraak met gids Feliciano Gonzalez om op woensdag 2 april naar een aardbeienboerderij en op zaterdag 5 april naar de Volcán Barú te gaan
• ochtend - alarm geslagen door hostel/familie en Feliciano om verdwenen meiden omdat ze niet op de afspraak verschenen
donderdag 3 april - 2 dagen
de Panamese autoriteiten starten een zoektocht
vrijdag 4 april - 3 dagen
het slechte weer verhindert de zoektocht van de autoriteiten
zaterdag 5 april - 4 dagen
• vrijwilligers uit Boquete starten hun eigen zoektocht
x april: - ? dagen
• Kris en Lisanne komen onder raadselachtige omstandigheden te overlijden

26 mei: - 55 dagen
• John van den Heuvel reist af naar het gebied in Panama
.
.
.
woensdag 11 juni - 72 dagen
• rugzak van 1 van de dames (wie?) gevonden - vinders - rijstboertjes uit Alto Romero
maandag 16 juni - 77 dagen
• schoen 1 (Lisanne) + bekkenbot (Kris) gevonden bij de uitmonding van de Culubré in de Changuinola - vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano Gonzalez
woensdag 18 juni - 79 dagen
• schoen 2 (Kris) gevonden, 1-5 km stroomopwaarts langs de Changuinola - vinder: Team van 6 man, waaronder Feliciano Gonzalez

Betrokkenen (getuigen dan wel verdachten):

Volgens Panamese media zijn er (nog) géén verdachten ("nadie en investigación")



Ingrid Lommers, eigenaresse van de taalschool waar de meiden studeerden


• gids uit Boquete Feliciano Gonzalez:
- Kris en Lisanne hadden met HEM de afspraak zaterdag 5 april de tocht naar de Volcán Barú (NIET; El Pianista!) te gaan lopen - boekingen, feesten en partijen
- Maakte deel uit van eerdere zoekteams en van het team van 6 man dat de schoenen en resten vond (niet de rugzak)



ochtend - 1 - Sigrid, Duitse die in Boquete werkt


~14:00-14:15 - 2 - anonieme getuige (Casa Pedro)


~14:30-15:00 - 3 - Frank Abdiel Rosas - zag de meiden voorbij komen (~14:30-15:00) en het viel hem op dat 1 van de meiden er ziek uitzag. Kris droeg een zwarte lycra. Frank denkt, maar weet het niet zeker, dat ze een taxi hebben genomen terug naar Boquete.


tijd onbekend - 4 - Martina - vrouw die bloemen aan het planten was en Kris en Lisanne groette (zij groetten haar), de meiden waren alleen. Vrouw zag geen auto passeren.


~16:15 - 5 - Oliva de Kam - vrouw die de 2 meiden zag en waarschuwde NIET meer de berg op te gaan; te laat en het werd vroeg donker, 's middags begon het weer te betrekken. Lisanne droeg een korte broek en de meiden waren duidelijk niet uitgerust om op pad te gaan. Ze waarschuwde ze in het Spaans, maar de meiden begrepen het niet.


tijd onbekend - 6 - Lorenzo Gonzalez - lokale gids die ze op de El Pianista zou hebben gezien - dezelfde getuige als uit de TVN2-video- niet erg betrouwbare waarneming omdat hij ze niet goed zag


• zoekteam van 5 man naast Feliciano
- vonden de schoenen en menselijke resten

• inheems echtpaar (geen foto) die de rugzak vonden toen ze rijst (!) wilden planten

Flora, fauna en klimaat:

Dierentuin
36 graden overdag, 22 's nachts in Boquete
zon op: 6:27, zon onder: 18:40
Nieuwe Maan was op 30 maart 13:45

Goede informatie:

John van den Heuvel, kort interview bij RTL Boulevard
• 26 mei 2014 - John van den Heuvel vanuit Panama - meisjes zouden een hele steile helling beklimmen, niet doorgegaan maar teruggekeerd en 'vermoedelijk' een of meerdere verkeerde personen tegengekomen
(es) Video waar Feliciano Gonzalez en de getuige langs de El Pianista aan het woord komen
- interessant, grootste deel heb ik kunnen vertalen:

Bekijk de video en lees de tekst ernaast, het is niet moeilijk te begrijpen, Spaans. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

• het was zonnig rond het middaguur op 1 april (geen slecht weer, dat komt pas een paar dagen later)
eerste trail die de meiden probeerden was de Sendero de Alto Lino (rond een uur of 14:00 kwamen ze daar aan, getuige in filmpje), Casa de Pedro, hier vroegen ze of dit de El Pianista trail was, de man zei van niet, meiden namen de trail (>45 min) toch en kwamen al na ~15 min terug

Op deze plek stond een dubbel bord wat de verwarring verklaart. Video is de bron voor de 6 getuigen hierboven.


========================================================================

Nieuwslinks:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
===========================================================================

Ouder nieuws:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  vrijdag 27 juni 2014 @ 14:49:06 #2
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141617192
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
Fijn dat dit topic weer wat normaler is. :)
El_Matador is een poos niet geweest?
pi_141617242
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:46 schreef Marrije het volgende:

[..]

je ziet geen hand voor ogen en met een telefoonlicht kunnen beide meiden nog steeds niet goed zien waar ze lopen, denk dat ze dan naast elkaar ergens gaan zitten en 'wachten'.
Als je écht niks meer ziet, OK. Maar met een beetje maanlicht kan je nog wel iets zien. Ik kan me voorstellen dat je dan liever doorloopt, dan dat je een nacht in de jungle moet doorbrengen. Tot op het moment dat je echt verdwaald bent, maar dan is het al te laat.
pi_141617273
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:49 schreef betyar het volgende:

[..]

El_Matador is een poos niet geweest?
Oh, dat weet ik niet, niet op gelet, maar er worden bv interessante dingen over de jungle daar gezegd. :)
pi_141617320
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je écht niks meer ziet, OK. Maar met een beetje maanlicht kan je nog wel iets zien. Ik kan me voorstellen dat je dan liever doorloopt, dan dat je een nacht in de jungle moet doorbrengen. Tot op het moment dat je echt verdwaald bent, maar dan is het al te laat.
Ik denk dat de jungle zwaar wordt onderschat hier. Maanlicht is echt geen goed licht. Overigens, met alleen maanlicht is het ook niet handig om je te verplaatsen. Beter wacht je op de zon, zodat je iig weet welke kant oosten en westen is.
Even los hiervan.
Dream like you live forever
Live like you'll die today...
JD
pi_141617416
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:53 schreef Mystic_HBC het volgende:

Ik denk dat de jungle zwaar wordt onderschat hier.
Dat mag je denken. Ik ben er geweest, en niet alleen in die jungle.
quote:
Maanlicht is echt geen goed licht. Overigens, met alleen maanlicht is het ook niet handig om je te verplaatsen. Beter wacht je op de zon, zodat je iig weet welke kant oosten en westen is.
Even los hiervan.
Met een goeie maan zie je nog wel wat. Echt goed is het niet, nee, maar ik kan me voorstellen dat 2 van die meisjes écht geen nacht in de jungle willen doorbrengen.
pi_141617421
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:53 schreef Mystic_HBC het volgende:

[..]

Ik denk dat de jungle zwaar wordt onderschat hier. Maanlicht is echt geen goed licht. Overigens, met alleen maanlicht is het ook niet handig om je te verplaatsen. Beter wacht je op de zon, zodat je iig weet welke kant oosten en westen is.
Even los hiervan.
maar Mystic_HBC stel > je verdwaalt daar bij de watervallen
het is daar een uur eerder donker (omdat de zon achter de Vulkaan ondergaat)
dan ga je ergens liggen en je wacht tot het weer licht wordt en je loopt terug
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_141617508
Ik denk dat ze verdwaald waren en toen maar hebben gewacht op hulp (wat moet je anders?!) door op dezelfde plek te blijven zoals die Tilburgse(?) vrouw in Spanje een paar jaar geleden.
pi_141617652
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:57 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat mag je denken. Ik ben er geweest, en niet alleen in die jungle.

[..]

Met een goeie maan zie je nog wel wat. Echt goed is het niet, nee, maar ik kan me voorstellen dat 2 van die meisjes écht geen nacht in de jungle willen doorbrengen.
Geef me de 5... 2 jaar geleden liep ik die trail :)
Dan weet jij natuurlijk als geen ander dat je het absoluut niet moet onderschatten en je eigen kunnen absoluut niet moet overschatten.
Dream like you live forever
Live like you'll die today...
JD
pi_141617745
Er is een paar weken geleden ook een amerikaans vrouw verdwenen in boquete miss connectie
br@m
pi_141617757
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:57 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

maar Mystic_HBC stel > je verdwaalt daar bij de watervallen
het is daar een uur eerder donker (omdat de zon achter de Vulkaan ondergaat)
dan ga je ergens liggen en je wacht tot het weer licht wordt en je loopt terug
Geen idee wat ik zou doen, situatie afhankelijk. Enige wat ik hierover kan zeggen is dat er erg makkelijk wordt gedacht over die jungle. Ik ben in dat gebied geweest, niet lang, paar dagen maar...) en van die tocht in die jungle wet ik nog heel goed dat ik als nuchtere hollander, overwhelmed was....
Dream like you live forever
Live like you'll die today...
JD
pi_141617806
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:50 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als je écht niks meer ziet, OK. Maar met een beetje maanlicht kan je nog wel iets zien. Ik kan me voorstellen dat je dan liever doorloopt, dan dat je een nacht in de jungle moet doorbrengen. Tot op het moment dat je echt verdwaald bent, maar dan is het al te laat.
Ik heb ergens gelezen dat het ook geen volle maan was, bij nieuwe maan zie je helemaal niks.
pi_141618087
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:08 schreef Mystic_HBC het volgende:

[..]

Geen idee wat ik zou doen, situatie afhankelijk. Enige wat ik hierover kan zeggen is dat er erg makkelijk wordt gedacht over die jungle. Ik ben in dat gebied geweest, niet lang, paar dagen maar...) en van die tocht in die jungle wet ik nog heel goed dat ik als nuchtere hollander, overwhelmed was....
Dat geloof ik direct. De gemiddelde jungle zal vast heel anders wandelen zijn dan je gemiddelde bos hier in Nederland.

Ik ben nooit in de jungle geweest maar ik schat zomaar in dat het en veel warmer is en veel vochtiger en veel dichter begroeid en veel meer beesten en veel uitgestrekter en veel meer de kans om serieus te verdwalen dan in het gemiddelde bos in Nederland.

Ik zou er sowieso al nooit zonder gids doorheen gaan wandelen. Chickenshit als ik ben :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_141618311
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:20 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat geloof ik direct. De gemiddelde jungle zal vast heel anders wandelen zijn dan je gemiddelde bos hier in Nederland.

Ik ben nooit in de jungle geweest maar ik schat zomaar in dat het en veel warmer is en veel vochtiger en veel dichter begroeid en veel meer beesten en veel uitgestrekter en veel meer de kans om serieus te verdwalen dan in het gemiddelde bos in Nederland.

Ik zou er sowieso al nooit zonder gids doorheen gaan wandelen. Chickenshit als ik ben :@
Vochtig zeer zeker. Rain/Cloud forest.. En hoe hoger je kwam hoe koeler het werd.
En inderdaad.. Een gids is eigenlijk een must.
Wij gingen met een groep en een gids toen. 2 hikes gedaan, 1 op de pianista, de andere naar de vulkaan.
De laatste hadden wij (maat en ik) totaal onderschat. De pianista was te lang om helemaal uit te lopen (bijnaam: oneindig....) en zijn teruggekeerd om op tijd voor het donker terug te zijn.
Dream like you live forever
Live like you'll die today...
JD
pi_141618402
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:26 schreef Mystic_HBC het volgende:

[..]

Vochtig zeer zeker. Rain/Cloud forest.. En hoe hoger je kwam hoe koeler het werd.
En inderdaad.. Een gids is eigenlijk een must.
Wij gingen met een groep en een gids toen. 2 hikes gedaan, 1 op de pianista, de andere naar de vulkaan.
De laatste hadden wij (maat en ik) totaal onderschat. De pianista was te lang om helemaal uit te lopen (bijnaam: oneindig....) en zijn teruggekeerd om op tijd voor het donker terug te zijn.
De pianista trail is 5 kilometer
vanaf de watervallen heet het Sendero Culebra Trail
je kan er zelfs met de bus naartoe (keurig hekwerkje )

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  vrijdag 27 juni 2014 @ 15:39:07 #16
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_141618673
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:30 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

De pianista trail is 5 kilometer
vanaf de watervallen heet het Sendero Culebra Trail
je kan er zelfs met de bus naartoe (keurig hekwerkje )

Ben je er weleens geweest Stacey? Ik heb het idee dat de pianista trail niet bepaald een afgekaderd looppad is. Het lijkt me meer een globaal pad door een stuk natuur heen wat niet vaststaat. Het is geen stuk asfalt ofzo.

Verder is het natuurlijk nooit aan te raden om's nachts door de jungle te wandelen. Ik ben nogal historisch geïnteresseerd in oorlogen van de laatste eeuw en als er één regel gold voor oorlog in de jungle, dan was het wel dat je 's nachts koste wat kost bleef zitten waar je zat want als je dan op pad gaat, verdwaal je geheid. Net als Don James kan ik me voorstellen dat je nog even doorloopt in de hoop voor het donker uit de nachtmerre te zijn, maar ja, regel één militair handboek inzake de jungle is nooit verplaatsen in het donker.
Uitgelaten geeft het publiek een staande ovulatie.
pi_141618701
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:26 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En als ze nu allebei zijn overleden op de vindplaats van bekken/schoenen en de rest is meegesleept? Ze hebben er tenslotte wekenlang dood gelegen. Roofdieren komen heus wel af op dode mensen.
Daar ga ik zelf niet vanuit (aanname) omdat er geen kleding resten zijn gevonden daar. Dat lijkt niet logisch. In mijn voorstelling van aaseters die met lichaamsdelen gaan slepen zou op de plaats van overlijden dan toch wel wat resten van de broeken en shirts terug te vinden moeten zijn tenzij ze in de rivierbedding overleden zijn want dan kan het weggespoeld zijn.
pi_141618741
ouder 1 vertel jij eens heel kort samengevat jouw visie denk dat wij ongeveer hetzelfde denken
pi_141618781
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:39 schreef VaLkyRie het volgende:
Sendero Culebra Trail
Sendero Culebra Trail, dat heeft een hekwerkje ( is in de video te zien )
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_141618819
"Sendero" is overigens het Spaanse woord voor "trail".
pi_141618884
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Daar ga ik zelf niet vanuit (aanname) omdat er geen kleding resten zijn gevonden daar. Dat lijkt niet logisch. In mijn voorstelling van aaseters die met lichaamsdelen gaan slepen zou op de plaats van overlijden dan toch wel wat resten van de broeken en shirts terug te vinden moeten zijn tenzij ze in de rivierbedding overleden zijn want dan kan het weggespoeld zijn.
Misschien is het water hoger gekomen en zijn de kledingresten weggespoeld, behalve dan de schoenen die zwaarder zijn. Wat overigens zou betekenen dat er niet meer veel te vinden zal zijn, behalve misschien nog een rugtas.
pi_141618888
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:44 schreef DonJames het volgende:
"Sendero" is overigens het Spaanse woord voor "trail".
ok dank je haha
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  vrijdag 27 juni 2014 @ 15:50:13 #23
21089 VaLkyRie
tot de schijt ons doodt!
pi_141618951
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:43 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Sendero Culebra Trail, dat heeft een hekwerkje ( is in de video te zien )
Nouja, hoe dan ook, kan me voorstellen dat je daar de weg kan kwijtraken. Zag in de suggesties nog deze film van de zoektocht in Boquete. Wat een begroeiing, doodeng om daar de weg kwijt te zijn.
Uitgelaten geeft het publiek een staande ovulatie.
pi_141618987
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Daar ga ik zelf niet vanuit (aanname) omdat er geen kleding resten zijn gevonden daar. Dat lijkt niet logisch. In mijn voorstelling van aaseters die met lichaamsdelen gaan slepen zou op de plaats van overlijden dan toch wel wat resten van de broeken en shirts terug te vinden moeten zijn tenzij ze in de rivierbedding overleden zijn want dan kan het weggespoeld zijn.
Die dieren gaan toch niet eerst die kleren uitdoen? Eten ze gewoon op. Behalve schoenen dan..
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_141619080
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:30 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

De pianista trail is 5 kilometer
vanaf de watervallen heet het Sendero Culebra Trail
je kan er zelfs met de bus naartoe (keurig hekwerkje )

Oh het zal best. We zijn totaal 8 uur bezig geweest. :)
Het begin is ook goed te doen hoor, wellicht dat het moeilijke gedeelte een andere naam heeft. Voor mij ook alweer meer dan 2 jaar geleden.

We zijn van de trail afgegaan om naaar een waterval te gaan. Dat stukje, door de jungle... Dat heeft mij doen inzien dat verdwalen heel makkelijk gebeurt. Zeker omdat ik heilig overtuigd was dat we een kant op moesten om terug te gaan naar de trail en we de andere kant op moesten van de gids ;)
Dream like you live forever
Live like you'll die today...
JD
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')