Als dat je overwegingen zijn, waarom dan niet een volledig lineaire hypotheek?quote:Op woensdag 25 juni 2014 20:56 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Ik ben op dit moment 25 jaar en sta op het punt om een (nieuwbouw) woning te kopen. Alhoewel, hiervoor een hypotheek af te sluiten. Ik heb met een onafhankelijk adviseur de verschillende hypotheek vormen besproken. Ik hoop hier wat extra tips te krijgen. Ik neig zelf naar een combinatie van een annuïteiten en lineaire hypotheek. Hiermee gaat de premie ieder jaar iets omlaag en los je sneller de restschuld af dan bij een annuïteiten hypotheek. Ik zie hier zelf eigenlijk alleen maar positieve kanten aan. Iemand die mij hierin kan adviseren? Alvast hartelijk dank!
Omdat de maandelijkse aflossing dan meteen ruim ¤200 netto hoger is. Bij de combinatie is dat ongeveer 100 euro. Daardoor wat meer bestedingsruimte.quote:Op woensdag 25 juni 2014 21:18 schreef 44pje het volgende:
[..]
Als dat je overwegingen zijn, waarom dan niet een volledig lineaire hypotheek?
Bedankt, goede tip inderdaad. Nu zit daar geloof ik wel een max aan en inderdaad, dat vergt discipline.quote:Op woensdag 25 juni 2014 21:26 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik heb pas 100% annuïteit afgesloten. Met als reden dat je altijd extra af kan lossen. Daarmee kan je zelf een lineair schema volgen, een combi lineair-annuïteiten of sneller dan lineair kan aflossen. Moet je wel de discipline hebben om niet alles uit te geven. Voordeel hiervan? Mocht het een keer tegen zitten, kan je altijd stoppen met extra aflossen en zo (tijdelijk) je maandlasten wat naar beneden brengen.
Laat het max. 10% zijn, dan zit je met lineair (in 30 jaar) nog ver daaronder.quote:Op woensdag 25 juni 2014 21:34 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Bedankt, goede tip inderdaad. Nu zit daar geloof ik wel een max aan en inderdaad, dat vergt discipline.
Wie heeft je die combi aangeraden?quote:Op woensdag 25 juni 2014 20:56 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Ik heb met een onafhankelijk adviseur de verschillende hypotheek vormen besproken. Ik hoop hier wat extra tips te krijgen. Ik neig zelf naar een combinatie van een annuïteiten en lineaire hypotheek.
Met die max kan je ruim meer aflossen dan lineair. Ik heb de max nooit lager gezien dan 10% van de hoofdsom. Ik heb 20%, dus zou ik in vijf jaar m'n hele lening kunnen terugbetalen zonder boeterente.quote:Op woensdag 25 juni 2014 21:34 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Bedankt, goede tip inderdaad. Nu zit daar geloof ik wel een max aan en inderdaad, dat vergt discipline.
Eigenlijk ben ik daar zelf over begonnen. Het idee dat ik wat sneller aflos en in de toekomst wat minder ipv meer ga betalen leek mij wel wat. Maar ik begrijp hier dat ik dus ook gewoon via de annuïteiten meer geld kan aflossen met hetzelfde effect. Dan klikt dat opeens zo gek nog niet.quote:
Als je dan de keuze voor de hypotheekvorm hebt gemaakt, wordt het zaak goed te kijken naar de voorwaarden van de geldverstrekker.quote:Op donderdag 26 juni 2014 06:27 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Eigenlijk ben ik daar zelf over begonnen. Het idee dat ik wat sneller aflos en in de toekomst wat minder ipv meer ga betalen leek mij wel wat. Maar ik begrijp hier dat ik dus ook gewoon via de annuïteiten meer geld kan aflossen met hetzelfde effect. Dan klikt dat opeens zo gek nog niet.
Het is ook gewoon hartstikke slim.quote:Op woensdag 25 juni 2014 20:56 schreef Adrenaline0182 het volgende:
Ik zie hier zelf eigenlijk alleen maar positieve kanten aan.
Serieus? Er zijn toch tegenwoordig veel minder smaken juist?quote:Op donderdag 26 juni 2014 08:50 schreef kovenant het volgende:
heb zelf 100% lineair, en kan 40% van hypotheeksom per jaar extra aflossen als ik zou willen.
niet dat we extra aflossen op moment, maar kán wel
denk ook dat er voor elk persoon weer een andere oplossing is voor hypotheken, er is zoveel te verkrijgen in alle mogelijke manieren.
Welke zijn dat dan?quote:Op donderdag 26 juni 2014 09:11 schreef kovenant het volgende:
11 veschillende hypotheekvormen als ik zo snel even kijk.
en dan heb je nog combinatie mogelijkheden met een hoop vormen, en in verschillende delen 10 - 100%
dat wist ik dan weer nietquote:Op donderdag 26 juni 2014 11:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Welke zijn dat dan?
Lineair en annuïtair zijn de enige waarbij je recht op HRA hebt.
Ah, okay, dan is een Duitse bank voor je hypotheek geen optie, scheelt namelijk nogal wat in rente (ongeveer de helft)quote:Op donderdag 26 juni 2014 17:02 schreef Adrenaline0182 het volgende:
In Zuid Holland. Ik woon nu in Gouda, maar move naar een dorp (Gouderak)
Mooie omgevingquote:Op donderdag 26 juni 2014 17:02 schreef Adrenaline0182 het volgende:
In Zuid Holland. Ik woon nu in Gouda, maar move naar een dorp (Gouderak)
Je lost meer af, je betaald over de looptijd minder rentequote:Op donderdag 26 juni 2014 23:25 schreef vigier het volgende:
Of je bedrag per jaar met die combinatie iets omlaag gaat is afhankelijk van de verhouding tussen annuitair en lineair. Bij een annuitaire hypotheek is je bruto bedrag namelijk wel constant, maar je netto bedrag stijgt elke maand een beetje omdat je naar verhouding elke maand minder rente betaalt (dus minder HRA krijgt) en je netto aflossing iets hoger wordt.....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |