abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140812194
Gisteren was ik in Duitsland voor zaken. Toen wees een kennis wees mij fijntjes op dat knipperen bij rotondes verboden was, wat ik dus nog niet wist.

Even Googlen bood mij niet direct duidelijkheid. Iemand die weet met welk reden deze regel ingesteld is?
  Moderator / FOK!Fotograaf zaterdag 7 juni 2014 @ 18:56:34 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_140812396
Ik neem aan dat je met knipperen de richtingaanwijzers bedoelt?

De richtingaanwijzer gebruiken bij het oprijden van een rotonde is in Duitsland inderdaad verboden (je kunt er zelfs een bekeuring voor krijgen). Het gebruik van de richtingaanwijzer bij het verlaten van de rotonde is in Duitsland verplicht.
pi_140812699
Voor zover ik na kan gaan (iig voor België) heeft dat vooral te maken met het niet mogen afgeven van tegenstrijdig/verwarrend verkeersgedrag. Aangezien een rotonde een voorrangsweg is met één richting kan je niet naar links aangeven om daar op te komen, en als je erop zit kan je niet links aangeven omdat er geen afslagen naar links zijn. Dat is dan, strikt wettelijk genomen, de basis van het 'verbod'.
pi_140814941
Waarom stellen we dat niet hiee ook in. Dat links knipperen is grootse onzin namelijk.
.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 20:58:09 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_140815180
Knipperen naar links is wel duidelijk als mensen voorbij een drukke "afslag" de volgende rustige "afslag" nemen. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_140815353
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:49 schreef Fer het volgende:
Waarom stellen we dat niet hiee ook in. Dat links knipperen is grootse onzin namelijk.
Omdat wij hier van die minirotondes hebben en het voor een vrachtwagenchauffeur wel zo prettig is om te zien of hij kan gaan optrekken of niet.. misschien?
Is natuurlijk ook wat anders om met een gevaarte van +- 15 M een (mini)rotonde te nemen i.p.v. met een personenauto.

Ik heb het eigenlijk zo geleerd en wist niet eens dat het in Duitsland verboden is.
pi_140816484
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:04 schreef DIGIT_ het volgende:
Omdat wij hier van die minirotondes hebben en het voor een vrachtwagenchauffeur wel zo prettig is om te zien of hij kan gaan optrekken of niet.. misschien?
En wat heeft links knipperen daarmee te maken? Met links knipperen geef je namelijk precies hetzelfde aan als met niet knipperen: ik blijf de rotonde volgen. Met rechts knipperen geef je aan: ik ga de rotonde bij de volgende mogelijkheid verlaten.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2014 21:37:54 ]
pi_140816625
Niet die discussie weer B-).
  Milf zaterdag 7 juni 2014 @ 21:45:12 #9
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_140816702
quote:
5s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:36 schreef k_man het volgende:

[..]

En wat heeft links knipperen daarmee te maken? Met links knipperen geef je namelijk precies hetzelfde aan als met niet knipperen: ik blijf de rotonde volgen. Met rechts knipperen geef je aan: ik ga de rotonde bij de volgende mogelijkheid verlaten.
Dit idd. Ik begrijp dat knipperen naar links absoluut niet. Ik vertik het dan ook gewoon. Ik knipper pas bij het verlaten van een rotonde.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_140816980
quote:

[..]

En wat heeft links knipperen daarmee te maken?
Raad eens hoe vaak je richtingaanwijzer aan en uit gaat bij het verlaten van de rotonde, een keer of drie?
Raad daarbij eens hoe vaak hij knippert als je de rotonde drie kwart neemt?
Daarbij geteld de personen die helemaal geen richting aangeven..

I.m.h.o is het beter duidelijk te zijn in het verkeer, i.p.v. op het laatste moment maar aan te geven wat je gaat doen.
Hoe lang denk je dat het duurt om 60 ton in beweging te krijgen t.o.v. een 1,5 ton auto of je motor van 1000 cc?

B.t.w ik ben geen vrachtwagenchauffeur maar bezit wel de meerdere rijbewijzen, m.a.w. een beetje rekening houden met andere weggebruikers kan volgens mij geen kwaad!

Maar doe wat je wil, het is geen verplichting eerder een geste naar de mede weggebruikers.

:*
pi_140817098
Wie had het over op het laatste moment richting naar rechts aangeven, of helemaal geen richting naar rechts aangeven? En hoe maakt richting naar links aangeven dat beter? Het slaat nergens op wat je zegt. Dat snap je zelf ook wel als je even nadenkt.

Netjes richting aangeven naar rechts is voldoende.
pi_140817116
Valt mij in Frankrijk ook op dat niemand richting aangeeft bij het verlaten van een rotonde. Geen idee of dat laksheid is of net zo'n soort 'regel', maar vind het wel irritant :P Gebruik liever zoveel mogelijk mn knipper voor duidelijkheid :P
pi_140817146
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:59 schreef k_man het volgende:
Wie had het over op het laatste moment richting naar rechts aangeven, of helemaal geen richting naar rechts aangeven? En hoe maakt richting naar links aangeven dat beter? Het slaat nergens op wat je zegt. Dat snap je zelf ook wel als je even nadenkt.

Netjes richting aangeven naar rechts is voldoende.
Owk, wanneer ga jij de afslag aanduiden als je een minirotonde half neemt?
pi_140817168
Direct na de laatste afslag die ik niet moet hebben natuurlijk.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 22:07:09 #15
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_140817280
quote:

[..]

En wat heeft links knipperen daarmee te maken? Met links knipperen geef je namelijk precies hetzelfde aan als met niet knipperen: ik blijf de rotonde volgen.
Met het verschil dat je het linkerknipperlicht eerder ziet bij een tegemoetkomende auto op een rotonde.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  zaterdag 7 juni 2014 @ 22:09:51 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_140817346
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:59 schreef k_man het volgende:
Wie had het over op het laatste moment richting naar rechts aangeven, of helemaal geen richting naar rechts aangeven? En hoe maakt richting naar links aangeven dat beter?
Met links aangeven geef ik aan dat ik niet zo'n lul ben die niets aangeeft en dan toch rechts er af duikt. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_140817362
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 21:55 schreef DIGIT_ het volgende:

[..]

Raad eens hoe vaak je richtingaanwijzer aan en uit gaat bij het verlaten van de rotonde, een keer of drie?
Raad daarbij eens hoe vaak hij knippert als je de rotonde drie kwart neemt?
Daarbij geteld de personen die helemaal geen richting aangeven..

I.m.h.o is het beter duidelijk te zijn in het verkeer, i.p.v. op het laatste moment maar aan te geven wat je gaat doen.
Hoe lang denk je dat het duurt om 60 ton in beweging te krijgen t.o.v. een 1,5 ton auto of je motor van 1000 cc?

B.t.w ik ben geen vrachtwagenchauffeur maar bezit wel de meerdere rijbewijzen, m.a.w. een beetje rekening houden met andere weggebruikers kan volgens mij geen kwaad!

Maar doe wat je wil, het is geen verplichting eerder een geste naar de mede weggebruikers.

:*
Wat snap je niet aan zolang in niet naar rechts knipper ga ik rechtdoor dan?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_140817375
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 22:02 schreef k_man het volgende:
Direct na de laatste afslag die ik niet moet hebben natuurlijk.
Dan ben jij waarschijnlijk een uitzondering, de handige tip in de moderne auto's knipperen 3 of vier keer volgens mij.

Maar nogmaals het is maar net zoals je het ooit geleerd hebt volgens mij, beetje automatisme.
Nikki woont volgens mij in DE en is bij deze uitgesloten van deze discussie.
(Omdat ik net geleerd heb dat het in Duitsland niet mag).

:W
pi_140817377
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 22:07 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Met het verschil dat je het linkerknipperlicht eerder ziet bij een tegemoetkomende auto op een rotonde.
Als je zoiets niet in de gaten hebt moet je niet achter het stuur gaan zitten :')
pi_140817416
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 22:10 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Wat snap je niet aan zolang in niet naar rechts knipper ga ik rechtdoor dan?
Als iedereen netjes richting aan gaf OP TIJD voor het verlaten van de rotonde, snap ik je punt!
pi_140817463
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 22:11 schreef DIGIT_ het volgende:
Dan ben jij waarschijnlijk een uitzondering, de handige tip in de moderne auto's knipperen 3 of vier keer volgens mij.
Als je 'm alleen even aantikt ja. Als je je richtingaanwijzer gewoon aanzet zoals je geleerd is, dan blijft ie knipperen tot je stuur weer recht staat.

quote:
Maar nogmaals het is maar net zoals je het ooit geleerd hebt volgens mij, beetje automatisme.
Nee het gaat er om wat wettelijk moet en wat zinnig is. Richting naar links aangeven dient geen enkel doel.
pi_140817467
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 22:12 schreef DIGIT_ het volgende:

[..]

Als iedereen netjes richting aan gaf bij het verlaten van de rotonde, snap ik je punt!
Iets wat precies 0,0 niks noppes nada te maken heeft met naar links knipperen op een rotonde dus.
Kom zat droeftoeters tegen met die naar links knipperen op de rotonde en denken dat wanneer zij hiermee stoppen, zonder naar rechts te knipperen, aangeven dat zij de rotonde verlaten :')
pi_140817786
Volgens mij is het zelfs verplicht richting aan te geven, bij het verlaten van de rotonde;-)

Maar om er geen oeverloze discussie over te starten, zie de ANWB kampioen van april 2014, ledenpost "Links op rotonde".
  zaterdag 7 juni 2014 @ 22:26:59 #24
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140817809
quote:
had jij geen motor?
  zaterdag 7 juni 2014 @ 22:27:16 #25
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140817823
quote:
12s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 22:26 schreef DIGIT_ het volgende:
Volgens mij is het zelfs verplicht richting aan te geven, bij het verlaten van de rotonde;-)

Maar om er geen oeverloze discussie over te starten, zie de ANWB kampioen van april 2014, ledenpost "Links op rotonde".
enkel bij het verlaten (richting veranderen)
pi_140818825
Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is voor de vrachtwagen? Die kijkt naar de overkant van de rotonde en ziet iemand links knipperen, dan gaat ie zeker rustig zitten wachten met de rotonde oprijden?

Man, hier rijdt bijna iedereen al de rotonde op, als de auto van links nog niet voor je neus staat kun kun je rijden is de mentaliteit.
.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 23:38:52 #27
427012 Brummetje2.0
Uw meest favoriete kutuser!
pi_140819771
Domme Duitsers. :')

Ik knipper lekker links als ik links op de rotonde ga en knipper óók rechts als ik er dan daadwerkelijk afga.

In het verkeer moet je C O M M U N I C E R E N! Aangezien dat niet met woorden gaat moet dat met (knipper)lichten, geluid of gebaren.
  zondag 8 juni 2014 @ 00:24:40 #28
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_140820825
Ik heb niet zo heel lang geleden mijn motor rijbewijs gehaald en mij is toen geleerd dat je in nl een rotonde eigenlijk voor wat betreft het raw gedrag gewoon moet zien als een kruising die je op rijd.
1/4= rechtsaf , dus rechter raw
1/2=rechtdoor= niets , geen raw
3/4= linksaf, linker raw.

En bij het verlaten wel je rechter raw natuurlijk.
  zondag 8 juni 2014 @ 02:23:37 #29
53151 T42
Pinball Wizard
pi_140823005
quote:
omdat hier NIEMAND fatsoenlijk hun licht weten te gebruiken.. auto en fiets
  zondag 8 juni 2014 @ 02:54:18 #30
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_140823282
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 00:24 schreef robber57 het volgende:
Ik heb niet zo heel lang geleden mijn motor rijbewijs gehaald en mij is toen geleerd dat je in nl een rotonde eigenlijk voor wat betreft het raw gedrag gewoon moet zien als een kruising die je op rijd.
1/4= rechtsaf , dus rechter raw
1/2=rechtdoor= niets , geen raw
3/4= linksaf, linker raw.

En bij het verlaten wel je rechter raw natuurlijk.
Zo is het mij bij mijn rijbewijs B ook geleerd, een jaar of 8 geleden. Ik knipper dus lekker links/rechts bij het oprijden/verlaten van een rotonde.
Tics van je petten.
  zondag 8 juni 2014 @ 07:19:09 #31
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_140824280
En je hebt heb ook nog met name bejaarde bestuurders die bij elke rotonde rechts gaan knipperen ook al moeten ze driekwart linksaf. Iets van, ik ga rechts rondom de rotonde.
  zondag 8 juni 2014 @ 07:41:02 #32
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_140824375
quote:
Misschien onzin/onnodig, maar niet gevaarlijk/verwarrend/irritant oid. Als iemand naar links knippert weet je in ieder geval bijna zeker dat die op de rotonde blijft.
Ik doe het ook op een aantal rotondes waar 90% van het verkeer rechtdoor gaat en ik als een van de weinigen linksaf. Dan is het voor de mensen in de tegenovergestelde rijrichting meteen duidelijk dat ze op me moeten wachten, als ik dat niet doe heb ik al zo vaak gehad dat ze pas op het allerlaatste moment remmen omdat ze denken dat je rechtdoor gaat (veel idioten gebruiken hun richtingaanwijzer ook niet bij het verlaten van de rotonde), waardoor ik mezelf ook bijna onderuit rem. :N
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_140824451
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 23:38 schreef Brummetje2.0 het volgende:
Domme Duitsers. :')

Ik knipper lekker links als ik links op de rotonde ga en knipper óók rechts als ik er dan daadwerkelijk afga.

In het verkeer moet je C O M M U N I C E R E N! Aangezien dat niet met woorden gaat moet dat met (knipper)lichten, geluid of gebaren.
Want geen knipperlicht op de rotonde betekent niet dat je gewoon op de rotonde blijft natuurlijk. :') Als een ieder zich gewoon normaal aan de WvW houdt is er niks aan de hand .
pi_140824923
Ik nader dagelijks een rotonde waar het rechts helemaal vast staat. Auto's voor mij die niet de richtingwijzers gebruiken worden vrijwel nooit voor gelaten. De rotonde wordt meestal helemaal gevuld door auto's van links die ook rechts af willen. Ikzelf moet vaak linksaf, door de richting naar links aan te zetten wordt ik 9 van de 10 keren voorgelaten omdat ik dan de middenstuk van de rotonde kan gebruiken om de draai te maken naar links. Als mensen zien dat je niet voor ze in de rij gaan staan is men gewoon veel eerder geneigd om je voor te laten. Verder bevordert het gewoon de doorstroming van het verkeer. Hoe eerder je aangeeft waar je naar toe gaat, des te meer tijd men heeft om een beslissing te nemen. Zo is het ook beter om rechts richting te geven al voordat je de rotonde oprij (als je ook recht wilt) dan op het laatste moment.
pi_140824978
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2014 08:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Want geen knipperlicht op de rotonde betekent niet dat je gewoon op de rotonde blijft natuurlijk. :') Als een ieder zich gewoon normaal aan de WvW houdt is er niks aan de hand .
Tsja, tot dat jij met je kleine auto of motor een dikke 60 ton trekkende en aanhangende trailer kopt!
Wens je veel maar dat niet,,,,,,,, te vaak gezien :{w :{w

Wel goed om te zien dat er tegenwoordig wel een goede rijopleiding is!

[ Bericht 0% gewijzigd door DIGIT_ op 08-06-2014 09:56:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')