John de Mol, Talpa en de coaches van The Voice of Holland hebben na maanden brainstormen de koning der talentenjachten aangescherpt en startklaar gemaakt voor een vijfde seizoen. Het gloednieuwe onderdeel 'de Clashes' moet de show weer boven de concurrentie doen uitstijgen.
Kandidaten puur beoordelen op hun stem, geen valse kraaien laten opdraven om ze te kunnen afzeiken en juryleden actiever maken door ze de rol van coach te geven. Globaal zijn het deze drie slim toegevoegde elementen aan het genre van de talentenjacht waarmee John de Mol zijn 'tweede Big Brother' scoorde, een wereldwijd fenomeen dat niet meer van de buis is weg te denken. Maar perfectionist De Mol bleef altijd met de liveshows in zijn maag zitten, die nauwelijks verschilden van een Idols of X Factor.
Met de Clashes doet De Mol een nieuwe poging de slotfase van de wedstrijd een uniek karakter te geven. Elke coach (wederom Marco Borsato, Ali B, Ilse DeLange en Trijntje Oosterhuis) onderwerpt in de eerste twee liveshows - net als tijdens de Battle-ronde - telkens twee talenten uit het team aan een krachtmeting. Ditmaal kiezen de kandidaten ieder zelf een tweetal liedjes waarmee ze het best uit de voeten denken te kunnen. Steeds om beurten zingen ze daar gedeeltes van, in de hoop de ander af te troeven. The Voice Band lijmt het duel muzikaal aan elkaar.
Kandidaten niet constant dwingen zich van een andere kant te laten zien, maar ze vooral laten schitteren met liedjes van hun eigen keuze. Het onderdeel de Clashes past in een grotere filosofie die in meer lagen van The Voice wordt doorgevoerd. ,,Iemand die kan rappen, mag ook meedoen,'' zegt coach Ali B. ,,Voice betekent stem, niet per se zangstem. Er komen straks ook duetten en trio's voorbij. Of iemand die dj is én zingt. Het wordt gevarieerder dan ooit.''
Marco Borsato: 'We wilden eerst mensen uit hun comfort zone halen om te kijken wat er nog meer in zat. Maar een groot talent dat iets buiten het eigen genre moet zingen, zakt onterecht door het ijs.'
Ook nieuw: als geen van de coaches op de rode knop slaat tijdens een blinde auditie, blijven de stoelen ongedraaid en dus met de rug naar de kandidaat staan. 'Dan moet hij of zij gelijk af. Dat lijkt kneiterhard, maar anders horen ze vier keer wat ze niet goed hebben gedaan,' legt Borsato uit. 'Dan gaan ze met een nog slechter gevoel naar huis. Je moet een reactie geven, maar ik zag ze altijd denken: laat me alsjeblieft gaan!' De feedback vindt nu buiten de zaal plaats en komt alsnog op televisie voorbij. Zo is er volgens Henny Kortland, uitvoerend producent van De Mols Talpa, ook tijd voor meer kandidaten per aflevering en is er ook meer aandacht voor hun persoonlijke achtergronden.
The Voice of Holland scoorde ook het vorige seizoen geregeld meer dan 2,5 miljoen kijkers en is nog altijd het, op Boer Zoekt Vrouw na, best bekeken programma van de Nederlandse televisie. Per saldo zijn de kijkcijfers toch iets gedaald. Kortland: 'Dat zag je vooral gebeuren met The Voice Kids. Die kwam altijd direct na de volwassen Voice, waardoor de serie vrij lang werd.'
Nu is ervoor gekozen 'Kids' acht weken na de finale van The Voice of Holland te plaatsen. Ook is The Voice Kids voortaan te zien op zaterdagavond tussen 20.00 en 22.00 uur in plaats van op vrijdag. RTL4 wil deze keuze niet toeschrijven aan kijkcijfers. Een woordvoerder: ,,De reden is dat we vanwege alle jeugdige kijkers hiermee vroeger op de avond wilden beginnen. Op vrijdag kan dat vanwege GTST niet voor 20.30 uur. Op zaterdag kan dat wel.''
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !