abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140587019
hypermiling. Wie doen dat allemaal?

Ik doe het sinds kort. 80 à 90% van dat ik op de weg ben, is s' avonds laat of in de nacht.

Auto: Honda CRX 1.6 non V-TEC uit 1991.
900 kilo.


Bij normaal en vlot doorrijden verbruik van 1 op 11.

Als ik hypermiling toepas 1 op 18 à 1 op 19. Benzine. Dus echt netjes.

O.a 80 op rechterstrook. Veel vooruitkijken bij stoplichten. Dus vaak groene golf.

Max toerental tussen de 2500 a 3000 toeren.
Afspraken zo inplannen dat ik zowat nooit in de file sta. Het warme warm is natuurlijk ook gunstig:-)
  zondag 1 juni 2014 @ 00:38:03 #2
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140587286
Ik probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Bij 2000 toeren op schakelen, tijdig gas loslaten, cruise control; eigenlijk alles behalve langzamer rijden :D
pi_140587967
heb een leaseauto met tankpas, dus nee, ik doe daar niet aan ;)
pi_140588194
Nee ik doe dat niet, van autorijden moet je genieten.

Normaal rijden is 1 op 10 bij mij, gemiddeld doe ik 1 op 6/7 and i don't care.
life happens while you're pusing the throttle.
  zondag 1 juni 2014 @ 01:28:14 #5
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_140588323
Bij ons op de zaak wordt het brandstofverbruik van alle chauffeurs gemonitord, en elke maand een overzicht op het prikbord van alle chauffeurs gepresenteerd.. :)

Sommige van die jongens maken er onderling een wed(strijd)je van om elke maand weer ergens boven elkaar op de lijst te staan.. :')
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_140588345
Ik doe ook mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, ik wil alleen geen obstakel zijn daardoor. Omdat ik veel op drukke tijden rij, pas ik het hypermilen maar beperkt toe.

Misschien is deze site wat voor je? ;)
http://ecomodder.com/
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_140588511
Ik let er nooit meer op. Ik ben al lang blij dat ik die auto die 1 op 3 kon doen niet meer heb en nu zonder er op te hoeven letten met gemak 1 op 14 haal.

Aan de andere kant mis ik die 1 op 3 auto wel nog steeds ;(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_140588615
Bedankt voor die link.

Voor de overige 10% doe ik er totaal niet aan.

Als ik weekendje weg ga naar Duitsland of België dan gaat echt het gas erop. Dan let ik ook totaal niet op mijn verbruik. :P


Ben altijd vlotte rijder geweest, maar moet zeggen dat 80 a 90 op de snelweg met schuifdak open. Muziekje erbij ook wel relaxed rijden is. :7

[ Bericht 37% gewijzigd door silenthill op 01-06-2014 03:54:31 ]
  zondag 1 juni 2014 @ 08:30:30 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590683
Dat open dak helpt ook niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140590746
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 01:28 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik doe ook mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, ik wil alleen geen obstakel zijn daardoor. Omdat ik veel op drukke tijden rij, pas ik het hypermilen maar beperkt toe.

Misschien is deze site wat voor je? ;)
http://ecomodder.com/
Dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb 2 jaar met een VW Caddy SDI gereden voor mijn werk als koerier. Altijd vlot gereden, klanten willen niet wachten. Ik schrok soms van de reacties van collega's, die zeiden dat zij niet meer dan 600 a 650km op een tank diesel reden. Echt wtf.
Bij vroegtijdig schakelen, veel gebruik van cruise control en indd defensief rijgedrag in de stad kwam ik gemiddeld op 850 a 900km per tank uit, bij veel lange afstanden zelfs tot in de buurt van de 1100km. Als ik langzaam had gereden had ik wel klachten ontvangen van klanten en werkgever. Nooit een isseu geweest.

Vlot & zuinig rijden kunnen best samen gaan dus ! :)
  zondag 1 juni 2014 @ 08:40:49 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590749
Ik doe er overigens ook aan mee, niet extreem, en wel wat minder als een tijdje geleden toen ik de Benz net had.. toen reed ik standaard 100, dan haalt 'ie 1 op 16.5 ofzo.. nu rijd ik lekker 110 -120, dan doet 'ie 1 op 15, dat vind ik mooi zat scheelt me 6 liter in de week ofzo.. tiswat :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 1 juni 2014 @ 08:51:19 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590795
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 08:40 schreef Meike26 het volgende:

Dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb 2 jaar met een VW Caddy SDI gereden voor mijn werk als koerier. Altijd vlot gereden, klanten willen niet wachten. Ik schrok soms van de reacties van collega's, die zeiden dat zij niet meer dan 600 a 650km op een tank diesel reden. Echt wtf.
Bij vroegtijdig schakelen, veel gebruik van cruise control en indd defensief rijgedrag in de stad kwam ik gemiddeld op 850 a 900km per tank uit, bij veel lange afstanden zelfs tot in de buurt van de 1100km. Als ik langzaam had gereden had ik wel klachten ontvangen van klanten en werkgever. Nooit een isseu geweest.

Vlot & zuinig rijden kunnen best samen gaan dus ! :)
Ik heb een tijdje geleden ook eens een eindje in een Caddy gereden, en volgens de BC lopen die @ snelweg op de CC bij 100 ofzo lekker zuinig :Y 1 op 20 zelfs volgens dat ding. Zodra je 130 gaat rijden wordt dat een heel ander verhaal, dan staat hij zo op 1 op 11/12

Hard rijden is net geld in een vergiet gooien; verbruik knalt omhoog, qua tijd maakt het maar minimaal uit, zeker op de flut afstandjes die we hier in NL rijden, en je bent sneller gestresst omdat je zelf boven de gemiddelde snelheid rijdt, en dus vindt dat iedereen je ophoudt.. Als je een beetje rond het maaiveld of net daaronder rijdt heb je daar veel minder last van, en aan het eind van de rit hou je geld over bij de pomp. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140590862
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer

Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_140590975
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2014 08:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje geleden ook eens een eindje in een Caddy gereden, en volgens de BC lopen die @ snelweg op de CC bij 100 ofzo lekker zuinig :Y 1 op 20 zelfs volgens dat ding. Zodra je 130 gaat rijden wordt dat een heel ander verhaal, dan staat hij zo op 1 op 11/12

Hard rijden is net geld in een vergiet gooien; verbruik knalt omhoog, qua tijd maakt het maar minimaal uit, zeker op de flut afstandjes die we hier in NL rijden, en je bent sneller gestresst omdat je zelf boven de gemiddelde snelheid rijdt, en dus vindt dat iedereen je ophoudt.. Als je een beetje rond het maaiveld of net daaronder rijdt heb je daar veel minder last van, en aan het eind van de rit hou je geld over bij de pomp. :)
Bij 110 reed hij ook nog zuinig hoor, dit reed dan weer lekkerder omdat iedereen op de teller 100 reed en ik deed dit op de tomtom, 104 om precies te zijn. Nog net in het groene. Het houdt je scherp en je hebt toch het idee dat je opschiet, wat ook zo is (al is het maar een minuutje of 5, wel zo fijn voor de klant.

En mooiste is, morgen een solliciatie gesprek bij een nationaal koeriersbedrijf *)
  zondag 1 juni 2014 @ 09:18:55 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590978
quote:
12s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer

Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er zat die graag achter een vrachtwagen gaan hangen hoor.

Mensen die een vrachtwagen onnodig 'dwingen' om ze in te gaan halen zijn idd niet goed bezig. Het ergste vind ik die mafkezen die anderhalve keer per jaar een sleurhut verkassen over de openbare weg, en dan hun hoofd op 'vakantie-setting' zetten. Zich ineens realiseren dat je maar 80 mag met dat hok, dan 'voor de veiligheid' maar 75 op de teller zetten en dan in de praktijk 70 op de GPS rijden, waardoor ze continu ingehaald moeten worden door vrachtverkeer. :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 1 juni 2014 @ 09:23:25 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140591003
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:18 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Bij 110 reed hij ook nog zuinig hoor, dit reed dan weer lekkerder omdat iedereen op de teller 100 reed en ik deed dit op de tomtom, 104 om precies te zijn. Nog net in het groene. Het houdt je scherp en je hebt toch het idee dat je opschiet, wat ook zo is (al is het maar een minuutje of 5, wel zo fijn voor de klant.

En mooiste is, morgen een solliciatie gesprek bij een nationaal koeriersbedrijf *)
Het is vaak een spelletje, zeker met een bc erin, om lekker vlot te rijden, dat gemiddelde verbruik omlaag, liters per 100km zo laag mogelijk icm een acceptabele snelheid te rijden :Y De ene auto is de andere niet, en de ene route is de andere niet :)

Succes met je solli ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140591025
quote:
12s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer

Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is juist andersom, juist overdag is het snelheidsverschil irritanter en gevaarlijker doordat het moeilijker in te schatten is, mits het te langzame voertuig slechte verlichting heeft natuurlijk. In het donker zijn het de achterlichten die juist duidelijker het snelheidsverschilaangeven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste.
En het licht er ook aan wat voor een personenauto het is. Zelf heb ik nu een jaar een Suzuki Alto, daar rijd ik ook regelmatig 80/90 mee op de snelweg, gevaarlijk? Nee, want men verwacht het van zo'n koekblik. Ik heb er nog geenvervelende situaties mee gekregen of uitgelokt. Een dikke bmw 7 serie die 80 rijd is dan gevaarlijker, want de vraag komt dan, waarom rijd hij zo langzaam? Het past niet bij de wagen. Dat zijn die onberekenbare deelnemers die opeens weer kunnen versnellen, andere rijstrook pakken of wat dan ook.
pi_140591123
Met de Carisma nog gedaan, nu met de mx5 vind ik het minder interessant.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_140591198
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:41 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Met de Carisma nog gedaan, nu met de mx5 vind ik het minder interessant.
Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.
pi_140591316
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:49 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.
Het is dan ook nog eens gewoon leuker om hogere toeren te halen ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_140591744
Helemaalmee eens !Janken met dat ding :D
pi_140592920
Besef wel dat je extreem gevaarlijk bezig bent!

50 km snelheidsverschil is vragen om ongelukken!

En je maakt files!

Stop met dat waanzinnige gedrag en rij met de rest van het verkeer mee ipv een rollende blokkade te zijn.
  zondag 1 juni 2014 @ 11:48:27 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140593025
quote:
18s.gif Op zondag 1 juni 2014 11:44 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Besef wel dat je extreem gevaarlijk bezig bent!

50 km snelheidsverschil is vragen om ongelukken!

En je maakt files!

Stop met dat waanzinnige gedrag en rij met de rest van het verkeer mee ipv een rollende blokkade te zijn.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140593090
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:26 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Het is juist andersom, juist overdag is het snelheidsverschil irritanter en gevaarlijker doordat het moeilijker in te schatten is, mits het te langzame voertuig slechte verlichting heeft natuurlijk. In het donker zijn het de achterlichten die juist duidelijker het snelheidsverschilaangeven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste.
En het licht er ook aan wat voor een personenauto het is. Zelf heb ik nu een jaar een Suzuki Alto, daar rijd ik ook regelmatig 80/90 mee op de snelweg, gevaarlijk? Nee, want men verwacht het van zo'n koekblik. Ik heb er nog geenvervelende situaties mee gekregen of uitgelokt. Een dikke bmw 7 serie die 80 rijd is dan gevaarlijker, want de vraag komt dan, waarom rijd hij zo langzaam? Het past niet bij de wagen. Dat zijn die onberekenbare deelnemers die opeens weer kunnen versnellen, andere rijstrook pakken of wat dan ook.
En bedankt! Ik rij ook n koekblik en mensen voegen met 80 voor mij in 'omdat zo'n autootje toch niet hard gaat'. Mag ik dik op de rem, want ik rij wel gewoon met t verkeer mee. Niet fijn om van 130 af te moeten remmen naar 80.
Professioneel gifmenger.
  zondag 1 juni 2014 @ 11:52:00 #25
251119 Rainesz
flets outz
pi_140593107
nee doe er niet aan mee, bespaar wel op brandstof door niet in NL te tanken. :P
Tough Times Never Last, But Tough People Do!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')