Heel leuk allemaal, lotte, maar hoe zit het nou met je neefje?! (Andere topic)quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:57 schreef -Lotte- het volgende:
We zitten nu in een definitiekwestie
Wikipedia beschrijft een wonder als "een zeer indrukwekkende en rationeel (schijnbaar) onverklaarbare gebeurtenis."
Nee, in iedergeval niet in Nederland. Iets wat zo ver van ons weg zit zullen we altijd wegwuifen. Je zal wel wat anders gezien hebben, je zal wel hallucineren etc. Mocht je het gefilmd hebben, dan is het bewerkt. Iets wat zo ver van ons dagelijks leven afstaat wordt maar door weinig mensen geloofd.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 22:46 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Niets
En dit is niet gebeurd, ik ben alleen benieuwd hoe men zou reageren als het wel zou gebeuren. Kunnen wij sceptici open staan voor een wonder.
Is "ik kan dit niet verklaren" ook een optie?quote:Op donderdag 5 juni 2014 10:50 schreef Frag_adder het volgende:
Je zal wel wat anders gezien hebben, je zal wel hallucineren etc. Mocht je het gefilmd hebben, dan is het bewerkt.
Het is grappig, ik werk als wetenschapper en de "ik kan dit niet verklaren" gebruik ik zo vaak, zelfs als ik iets gewoon zie gebeuren wat ik niet begrijp. En dan toch kan ik niet zeggen of ik het in dit geval ook zou kunnen, het staat te ver van me af. Omdat ik niet geloof denk ik dat ik niet voor zo een wonder open zou staan. En daar zou nou juist het probleem in zitten waarom ik dit niet als optie zie. Hoe jammer het ook is.quote:Op donderdag 5 juni 2014 11:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is "ik kan dit niet verklaren" ook een optie?Het is in mijn ogen een standpunt dat veel te vaak wordt vergeten. Een verklaring invullen is tenslotte geen plicht!
Is "dit is een wonder" niet net zo goed het invullen van een verklaring, of in elk geval het doen van een aanname?quote:Op donderdag 5 juni 2014 11:20 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Het is grappig, ik werk als wetenschapper en de "ik kan dit niet verklaren" gebruik ik zo vaak, zelfs als ik iets gewoon zie gebeuren wat ik niet begrijp. En dan toch kan ik niet zeggen of ik het in dit geval ook zou kunnen, het staat te ver van me af. Omdat ik niet geloof denk ik dat ik niet voor zo een wonder open zou staan. En daar zou nou juist het probleem in zitten waarom ik dit niet als optie zie. Hoe jammer het ook is.
Tja, op die manier bestaan wonderen wel.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 13:57 schreef -Lotte- het volgende:
We zitten nu in een definitiekwestie
Wikipedia beschrijft een wonder als "een zeer indrukwekkende en rationeel (schijnbaar) onverklaarbare gebeurtenis."
Zwartkijkenquote:
quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:41 schreef Cockwhale het volgende:
Hoe zou ik reageren op een hypothetische situatie dat nooit op deze wijze zal plaatsvinden? Niet.
God bless youquote:Op zaterdag 31 mei 2014 08:46 schreef Individual het volgende:
Het zou me meteen denken aan:
Hallelujah!
Met goede trucage zou je deze situatie wel kunnen nabootsen.quote:Op donderdag 5 juni 2014 12:41 schreef Cockwhale het volgende:
Hoe zou ik reageren op een hypothetische situatie dat nooit op deze wijze zal plaatsvinden? Niet.
Nabootsen, maar niet verwerkelijken. Het punt was dat het om een werkelijk wonder zou gaan.quote:Op donderdag 5 juni 2014 15:12 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Met goede trucage zou je deze situatie wel kunnen nabootsen.
"If it is real, the kind of magic that can actually be done, it is not 'real magic'."quote:Op donderdag 5 juni 2014 15:19 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nabootsen, maar niet verwerkelijken. Het punt was dat het om een werkelijk wonder zou gaan.
Dat is het lastige, de nabootsing is geen wonder, het werkelijke ook niet. Beide zijn niet metafysisch en bij een wonder is dat een vereiste. Vandaar dat de wonder niet kan bestaan, behalve in de verbeelding.quote:Op donderdag 5 juni 2014 15:51 schreef ems. het volgende:
Als het werkelijk gebeurt is er nog maar weinig wonderlijks aan, anderzijds.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |