abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140523621
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe pc te kopen. Vroeger was ik vrij op de hoogte van wat nou goed of slecht was maar dat was in de tijd dat 4gb RAM de shit was.
De pc hoeft niet per se high end te zijn maar wil er wel een paar jaar mee vooruit. Zal vooral voor school worden gebruikt maar ik game ook.

Zelf zat ik te denken aan Intel minimaal i5.
6GB Ram+
Minimaal 1GB videokaart
1TB HDD
SSD is een pre.

Zelf had ik deze computer op het oog: https://www.digitique.nl/(...)%20DDR3/%20HDMI/USB3.

Ik kan alleen niks over die videokaart vinden en is die setup overall oke of vraagt dat om problemen. Ik sta open voor andere suggesties :) Budget is ongeveer 600 euro.

pi_140523735
Daar kun je alles wel mee
pi_140523794
Die kaart is een interne kaart op het moederbord
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_140523817
De videokaart is niet bijzonder, gewoon een intel... Maar wel lekker veel ram!
Als ik die pc zou kopen zou ik de videokaart wel vervangen met een nvidia gtx 780 ofzo
hoi
  donderdag 29 mei 2014 @ 23:09:46 #5
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_140523828
Niet bij de webshop in de link kopen, slechte ervaringen mee.
Anti-Turkije
pi_140523860
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:09 schreef Lucas_YT het volgende:
De videokaart is niet bijzonder, gewoon een intel... Maar wel lekker veel ram!
Als ik die pc zou kopen zou ik de videokaart wel vervangen met een nvidia gtx 780 ofzo
Inprincipe is meer dan 8gb weggegooid geld. Daarnaast is een gtx 780 vrij prijzig op een budget van 600 euro.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_140523912
Zou er plaats zijn in die kast om zelf nog een videokaart bij te prikken?
pi_140523953
Moet je ff de specs van het moederkaart opzoeken en dan de afmetingen checken van de ruimte voor de videokaart
hoi
pi_140524051
Ja die info staat een beetje door elkaar. Het is een onboard videokaart van de I7 4770 zelf. De HD4600. Kun je goed meer werken qua school/office etc. En middelmatig met niet veel eisende spellen.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_140524071
Ik typ op een i7 met 16gb ram en die hoeveelheid ram is overkill. 8Gb was achteraf ook meer dan zat. De videochip is geintegreerd in de processor en prima voor dagelijks gebruik, gamen kan je vergeten. 1 keer usb 3 is tegenwoordig wel weinig. Verder prima pc voor huis tuin en keuken gebruik al had het met een i3 ook makkelijk gekund.
pi_140524075
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:11 schreef SilentHunterNL het volgende:
Zou er plaats zijn in die kast om zelf nog een videokaart bij te prikken?
Ik zou jezelf die twijfel ontnemen en gewoon zelf een samenstellen.
pi_140524155
quote:
7s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:15 schreef Xetran het volgende:

[..]

Zit ik zelf ook aan te denken nu idd. Hoewel de prijsverhouding mij wel cheap leek.
pi_140524179
quote:
7s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:15 schreef Xetran het volgende:

[..]

Grote kans dat je ook naar de voeding moet gaan kijken als je er een videokaart bij prikt.

Gewoon inderdaad samenstellen. Die 16GB RAM is ook 2x zoveel dan er max gebruikt kan worden, overkill.
pi_140524642
Budgetgamesysteem: prijzen zullen inmiddels al wel weer gedaald zijn want deze is van maart.

http://tweakers.net/revie(...)asisgamesysteem.html

Heb je nog 120 euro over om een SSD uit zoeken en nu kan je er wel mee gamen :)
pi_140525270
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:26 schreef multiplex het volgende:
Budgetgamesysteem: prijzen zullen inmiddels al wel weer gedaald zijn want deze is van maart.

http://tweakers.net/revie(...)asisgamesysteem.html

Heb je nog 120 euro over om een SSD uit zoeken en nu kan je er wel mee gamen :)
Thanks voor de goede tip :*
Is het RAM eventueel te verhogen en kan die processor wat hebben? Beetje op i5 niveau?
pi_140525544
Ja ram kan je later bijprikken en de processor is voor gamen, surfen, office en een filmpje kijken prima. Als je hobby video editten is zou ik een andere processor nemen :D Qua vergelijken zit ie wel dichter bij een i3 dan een i5 maar daar staar wel een lage prijs tegenover.

Bij gamen komt het vooral op de videokaart aan en voor kantoorgebruik is die AMD ook afdoende, wil je er echt meer mee gaan doen en ben je bereid daarvoor te betalen dan zou je voor een i5 kunnen gaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik me niet echt heb verdiept in de laatste athlons of i5`s.

[ Bericht 15% gewijzigd door multiplex op 29-05-2014 23:53:23 ]
pi_140525748
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:47 schreef multiplex het volgende:
Ja ram kan je later bijprikken en de processor is voor gamen, surfen, office en een filmpje kijken prima. Als je hobby video editten is zou ik een andere processor nemen :D Qua vergelijken zit ie wel dichter bij een i3 dan een i5 maar daar staar wel een lage prijs tegenover.

Bij gamen komt het vooral op de videokaart aan en voor kantoorgebruik is die AMD ook afdoende, wil je er echt meer mee gaan doen en ben je bereid daarvoor te betalen dan zou je voor een i5 kunnen gaan.
Denk toch dat ik die 2e neem op die pagina van 660 euro. Iets over mijn budget maar wel het geld waard denk ik.
pi_140525913
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:52 schreef SilentHunterNL het volgende:

[..]

Denk toch dat ik die 2e neem op die pagina van 660 euro. Iets over mijn budget maar wel het geld waard denk ik.
Ook prima systeem. Zou wel voor een nieuwere videokaart gaan. En het zijn maar richtlijnen om je een idee te geven ;) je kunt het volledig naar eigen smaak en budget aanpassen.
pi_140526018
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:16 schreef SilentHunterNL het volgende:

[..]

Zit ik zelf ook aan te denken nu idd. Hoewel de prijsverhouding mij wel cheap leek.
Gewoon niet kopen, die computer uit je OP. Er zijn uiteraard redenen waarom deze computer zo goedkoop lijkt, alleen zie jij die niet. Een aantal van die redenen zijn hier al genoemd. Zo zit er bijvoorbeeld helemaal geen losse videokaart bij, dit systeem gebruikt gewoon de geïntegreerde video uit de i7. Voor een beetje gamerskaart ben je zo al ¤ 250 verder, en dan moet je waarschijnlijk ook gelijk een andere voeding nemen, dus tel hier nog maar eens ¤ 100 bij op. Zo wordt die 'goedkope' computer ineens al een stuk minder 'goedkoop', terwijl andere beperkingen van het systeem gewoon blijven bestaan.

Zo is er een erg low budget moederbordje gebruikt, dat ik nogal dubieus vind en dat ook niet veel uitbreidingsmogelijkheden geeft, zie hier. Het valt meteen op dat er maar 2 SATA III aansluitingen op zitten, en slechts 3 uitbreidingsslots en slechts 2 RAM slots. Er zit ook geen USB 3.0 header op het bord, dus het bedrijf dat de computer aanbiedt heeft één of ander rotgeintje uitgehaald om de USB 3.0 poort op het frontpaneel toch aan te kunnen sluiten (waarschijnlijk een doorluskabeltje dat vanaf de externe USB 3.0 via een verwijderd slotblikje weer naar binnen duikt en daarmee één van de slechts 2 USB 3.0 poorten op het backpanel permanent bezet houdt). En dan zie ik verder een Realtek ALC887 audio codec. Nu is er niets mis met Realtek onboard HD audio, maar dit lijkt een uitgeklede implementatie te zijn. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan het feit dat er maar drie audio aansluitingen zijn op het backpanel in plaats van de gebruikelijke zes.
pi_140526323
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 23:59 schreef Riparius het volgende:

[..]

Gewoon niet kopen, die computer uit je OP. Er zijn uiteraard redenen waarom deze computer zo goedkoop lijkt, alleen zie jij die niet. Een aantal van die redenen zijn hier al genoemd. Zo zit er bijvoorbeeld helemaal geen losse videokaart bij, dit systeem gebruikt gewoon de geïntegreerde video uit de i7. Voor een beetje gamerskaart ben je zo al ¤ 250 verder, en dan moet je waarschijnlijk ook gelijk een andere voeding nemen, dus tel hier nog maar eens ¤ 100 bij op. Zo wordt die 'goedkope' computer ineens al een stuk minder 'goedkoop', terwijl andere beperkingen van het systeem gewoon blijven bestaan.

Zo is er een erg low budget moederbordje gebruikt, dat ik nogal dubieus vind en dat ook niet veel uitbreidingsmogelijkheden geeft, zie hier. Het valt meteen op dat er maar 2 SATA III aansluitingen op zitten, en slechts 3 uitbreidingsslots en slechts 2 RAM slots. Er zit ook geen USB 3.0 header op het bord, dus het bedrijf dat de computer aanbiedt heeft één of ander rotgeintje uitgehaald om de USB 3.0 poort op het frontpaneel toch aan te kunnen sluiten (waarschijnlijk een doorluskabeltje dat vanaf de externe USB 3.0 via een verwijderd slotblikje weer naar binnen duikt en daarmee één van de slechts 2 USB 3.0 poorten op het backpanel permanent bezet houdt). En dan zie ik verder een Realtek ALC887 audio codec. Nu is er niets mis met Realtek onboard HD audio, maar dit lijkt een uitgeklede implementatie te zijn. Dat kun je bijvoorbeeld zien aan het feit dat er maar drie audio aansluitingen zijn op het backpanel in plaats van de gebruikelijke zes.
Thanks voor de opheldering :) was natuurlijk ook wel iets te mooi om waar te zijn voor dat geld. Maar dank voor de uitgebreide uitleg. Heb toch besloten er zelf 1 samen te gaan stellen.

Andere suggesties zijn nog steeds welkom en thanks voor de hulp allen.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 00:41:45 #21
256666 leeell
I know you're lonely
pi_140527304
Tweakers best buy guide > in elkaar zetten > klaar.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_140529003
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 00:41 schreef leeell het volgende:
Tweakers best buy guide > in elkaar zetten > klaar.
Zou ik niet doen, althans niet zomaar voor zoete koek aannemen wat Tweakers je voorschotelt. Ik krijg sterk de indruk dat de Tweakers de systemen die zij opvoeren in de Best Buy Guides al lang niet meer echt samenstellen en ook in de praktijk testen. Het zijn alleen maar samenstellingen op papier die ze niet zelf hebben gebouwd en getest.

Je doet er veel beter aan jezelf eerst terdege te gaan oriënteren aan de hand van reviews van zaken als systeemkasten, moederborden, CPU's, CPU koelers en voedingen, want

(a) deze componenten vormen de basis van je systeem

en

(b) dit zijn precies de componenten die je niet even in een handomdraai uitwisselt

Bovendien leer je door je langere tijd te verdiepen in reviews langzamerhand de sterke en zwakke punten van allerlei verschillende modellen van deze basisonderdelen kennen en krijg je een beter inzicht in wat nu voor jou persoonlijk belangrijk is en wat niet. Als je eenmaal voor jezelf een shortlist hebt samengesteld van deze basisonderdelen die je altijd nodig zult hebben, lees dan ook alle documentatie op de sites van de fabrikanten, met name van het moederbord, om bijvoorbeeld te weten te komen of de CPU die je wil hebben wel werkt op het moederbord van je keuze, welke merken en typen RAM modules je kunt gebruiken, of een aftermarket CPU koeler wel op het moederbord past, en of het moederbord wel beschikt over alle aansluitings- en uitbreidingsmogelijkheden die je wenst.

Alle overige componenten behalve de bovengenoemde, zoals een (eventuele) losse grafische kaart, RAM modules, harde schijven (c.q. SSD) en optische drive(s) zijn gemakkelijk en in een handomdraai uit te wisselen resp. toe te voegen, en datzelfde geldt uiteraard ook voor perifere componenten zoals monitor, speakers, toetsenbord en muis.

Als je dus een krap budget hebt, dan moet je in eerste instantie op deze componenten bezuinigen, en niet op je systeemkast, voeding, moederbord en CPU, want dan kun je iets later, als je weer wat geld hebt, bijvoorbeeld extra RAM kopen, of een betere videokaart, of een SSD, en deze gemakkelijk toevoegen.
pi_140531953
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 02:25 schreef Riparius het volgende:

[..]

Zou ik niet doen, althans niet zomaar voor zoete koek aannemen wat Tweakers je voorschotelt. Ik krijg sterk de indruk dat de Tweakers de systemen die zij opvoeren in de Best Buy Guides al lang niet meer echt samenstellen en ook in de praktijk testen. Het zijn alleen maar samenstellingen op papier die ze niet zelf hebben gebouwd en getest.

Dit, de BBG wordt op Tweakers altijd gemaakt in discussie met de community en je zou voor de grap eens dat discussieforum moeten lezen. Het forum is hier te vinden. Het verschilt vaak nogal per gebruiker wat er belangrijk gevonden wordt en ook niet onbelangrijk is wat je ermee wilt en waar je de prioriteit aangeeft. Bij games zijn voor veel mensen de graphics belangrijk, maar als ik persoonlijk moet kiezen vind ik gameplay en fps belangrijker dan top of the notch graphics, die heb ik dan liever wat lager. Als je budgetsystemen gaat samenstellen zul je daar dus rekening mee moeten houden ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')