Duidelijk.
Als je op allmusic kijkt naar de credits van de nummers op het album dan zijn er 0 van Waylon's hand. Bijna alles is geschreven door: Matthew Crosby / Rob Crosby / Ilse DeLange / Jake Etheridge / J.B. Meijers, soms met Daniel Lohues.
De naam Waylon komt nergens voor en was dus bedoeld om TCL op de kaart te zetten en als deel van het duo tijdens het ESF.
Na een carriere die internationaal nooit van de grond gekomen is, blijkt TCL voor Ilse de Lange een gouden zet te zijn geweest.
Ineens stroomt het succes ze allebei tegemoet. Het buitenland ziet ze als duo, wij nu ook.
Maar nu blijkt toch dat het Ilse's soloproject was, ik denk dat je daar niet even iets aan kunt doen of je moet bereid zijn de look en feel van de band aan te passen naar (soms) Waylon's smaak en dat lijkt niet het geval.
Als er 0 nummers mede door Waylon zijn geschreven, dan verdient Waylon ook 0 euro aan het hele succes van TCL. Dan is een promotietour voor TCL een promotietour voor Ilse met de band van Ilse.
Dat Waylon daar geen zin in heeft en zijn eigen mensen naar voren schuift is duidelijk en begrijpelijk, dat Ilse met haar mensen wil werken die tenslotte het album hebben geschreven is ook duidelijk en begrijpelijk. Is het slim? Nee.
Met dit succes is nooit rekening gehouden. Maar na het interview bij Late Night met TCL viel op dat Waylon en John de Mol gelijk wilden tekenen voor jury deelname van Waylon als setje met Ilse bij The Voice.
De enige die heel heel erg duidelijk in beeld zei: Whoooo (met andere woorden: dit gaat wel heel snel) was Ilse.
Ik vond het wel opvallend, maar heb er weinig achter gezocht. Nu blijkt echter dat daar de kern lag van de huidige problemen.
Ilse wil geen duo vormen met Waylon en ziet jurydeelname aan the Voice door hem zodoende niet zitten, de rest van de wereld wil wel dat ze als duo verder door het leven gaan.
De toekomst zal wel uitwijzen wat de consequenties zijn. Ik denk dat TCL een snelle dood sterft zonder Waylon en dat Ilse voor haar grote internationale carriere met overvolle voetbalstadions afhankelijk blijkt te zijn van een meezinger die het duo meer impact en zeggingskracht heeft gegeven dan ze zelf ooit had kunnen bedenken.
Het is haar goed recht om te doen met TCL wat ze wil en het is Waylon's goed recht om zijn eigen pad te bewandelen.
Slim is het niet om Waylon's wensen te negeren of er niet voor open te staan.
Deze kans krijg je (quote John de Mol) maar 1 keer in je carriere, als je mazzel hebt, grijp het met beide handen aan.
Niet gedaan, typerend voor de Hollandse of Ilse's kneuterigheid, gemiste kans, einde TCL.
Hoe leuk ik de muziek namelijk ook vind, ik heb nu al spijt van de aanschaf van de CD.
Ik kocht bewist de cd van een duo, een goed duo is meer dan 2 personen die samen liedjes zingen.
Je kijkt en luistert ook naar een relatie, naar spanning, naar een levensverhaal. Met liedjes uit het leven gegrepen pastten Ilse en Waylon perfect. Ze waren veel meer dan twee individuele artiesten.
Nu is het Ilse met een anonieme meezinger, weg magie.
Waylon was 50% van het succes, bij elkaar waren Ilse en Waylon wel 120% succesvol, daar had Ilse na afloop van het ESF alerter op moeten zijn en slimmer mee om moeten gaan.
[i]Rare jongens, die Nederlanders....[/i]