Het aflossen van die schulden, heeft je kapitaal gekost. Je vangt daarover geen spaarrente meer (zo je al iets ving). Dat moet je in mindering op je besparing brengen.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:36 schreef Extraneus het volgende:
Hierbij de besparingen die ik dit jaar heb geregeld:
- Zorgverzekering vooruitbetalen: 125 euro
- Helft minder krav maga-lessen: 102,13 euro
- Aflossing deel aftrekbare hypotheekschuld: 100 euro
- Studieschuld aflossen: 88,21 euro
- Stoppen schenking goed doel: 25 euro
- Goedkopere woon-en-vrije-tijdverzekering: 16 euro
- Vast energiecontract nemen: 5 euro
- Goedkoper internerabonnement: 4 euro
Totaal: 465,34 euro. Nog een stuk meer dan ik zelf dacht.
Klopt. Ik zie het zo: mijn hypotheekrente is 4,5%. De helft daarvan is aftrekbaar. Netto betaal ik dus 2,25% De VRH bedraagt 1,2% en bij elkaar is dat 3,45%. Dus als ik aflos, levert dat me 3,45% op minus het bdrag dat ik aan rente ontvang.quote:Op zaterdag 20 december 2014 20:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Het aflossen van die schulden, heeft je kapitaal gekost. Je vangt daarover geen spaarrente meer (zo je al iets ving). Dat moet je in mindering op je besparing brengen.
[...]
Volgens mij tel je de VRH twee keer en is je netto voordeel 1,8%.quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:13 schreef Extraneus het volgende:
Ik ga er volgens mij dus 3% op vooruit door af te lossen.
Reserveneus is een beetje creatief met zichzelf rijk rekenenquote:Op zaterdag 20 december 2014 21:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij tel je de VRH twee keer en is je netto voordeel 1,8%.
quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij tel je de VRH twee keer en is je netto voordeel 1,8%.
O.quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Reserveneus is een beetje creatief met zichzelf rijk rekenen
Tip: gooi het eens in een spreadsheet, met bedragen. Doe dan een situatie "nu" en een situatie "na aflossen". Dan zie je het verschil wel.
Tuurlijk, schulden aflossen en een beetje letten op je uitgaven is altijd goed.quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:51 schreef Extraneus het volgende:
[..]
[..]
O.Ben nooit goed geweest in rekenen.
Is het per saldo wel een verstandige actie geweest wat jullie betreft?
1. Misschien had je hypotheekadviseur moeten worden.quote:Op zaterdag 20 december 2014 21:51 schreef Extraneus het volgende:
1 O.Ben nooit goed geweest in rekenen.
2 Is het per saldo wel een verstandige actie geweest wat jullie betreft?
Oké, bedankt.quote:Op zaterdag 20 december 2014 23:20 schreef Blik het volgende:
[..]
Tuurlijk, schulden aflossen en een beetje letten op je uitgaven is altijd goed.
Er is eerder te weinig in kas. Moet nog veel gebeuren en de ledenbijdrage is eerder te laag dan te hoog; we hebben weinig reserves.quote:Op zondag 21 december 2014 08:49 schreef Nielsch het volgende:
je kan kijken wat het onderhoudsplan is van de VVE en wat er daar in kas is. Wellicht kan de ledenbijdrage omlaag als blijkt dat er veel eigen vermogen is.
quote:Op zondag 21 december 2014 09:44 schreef blomke het volgende:
[..]
1. Misschien had je hypotheekadviseur moeten worden.
Suf is dat, dat er gewoon eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen is.quote:2. Pas veel later weet je wat verstandig was geweest, maar dat is nu niet te zeggen.
Er is iets over "de kans op gunstige actie...." te zeggen, maar vooraf heb je nooit 100% zekerheid dat je afflossingen de juiste zijn gewest. Maar veel risico loop je ook niet.quote:Op zondag 21 december 2014 10:24 schreef Extraneus het volgende:
Suf is dat, dat er gewoon eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen is.
Ik sport bij IKMNquote:Op zaterdag 20 december 2014 19:55 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitleg. Maar kennelijk verschilt het wel, want in Den Haag is er een krav magaschool waar iedereen door elkaar traint. Welke school geeft de krav magalessen die jij bedoelt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |