quote:Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké, maar mensen die verdacht worden van een misdrijf bij naam noemen lijkt mij een beetje gevoelig en een behoorlijke inbreuk op de privacy.
De Dagblad van het Noorden gaat verdachten voortaan met hun volledige naam in de krant noemen. Dat heeft hoofdredacteur G.J. Laan woensdag bevestigd. De noordelijke krant is hiermee de eerste in Nederland. Een ongeschreven mos in de dagbladpers is dat verdachten slechts met hun initialen worden aangeduid.,,De Nederlandse kranten moeten eens stoppen met die overdreven hypocrisie, vindt Laan. ,,Op radio, televisie, op internet en in kranten over de hele wereld wordt een verdachte als Volkert van der G. al bij zijn volledige naam genoemd. In alle andere beschaafde landen is het de normaalste zaak van de wereld.
Zodra de vermeende moordenaar van Pim Fortuyn in een openbare rechtszitting verschijnt, het Dagblad in de berichtgeving zijn achternaam gebruiken. ,,In Nederland is de privacybescherming doorgeschoten. Als krant of medium heb je zelf het recht dit te bepalen. Het is slechts uit gewoonte dat de Nederlandse dagbladen dit nu niet doen.
Laan maakt een uitzondering voor kleine misdrijven in de regio. ,,Het gaat echt alleen om grote, geruchtmakende rechtszaken of publieke persoonlijkheden. In principe wordt elk geval door de redactieraad apart bekeken.
quote:als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
Op donderdag 17 oktober 2002 11:56 schreef Loedertje het volgende:[..]
Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké, maar mensen die verdacht worden van een misdrijf bij naam noemen lijkt mij een beetje gevoelig en een behoorlijke inbreuk op de privacy.
quote:Na een verdachtmaking zul je in de ogen van derden verdacht blijven, zeker zolang de echte dader niet is gepakt ( en met slechts 15 % opgeloste zaken in nederland...)
als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
Waarom ![]()
Omdat het geen enkel nut heeft. Daarbij komt dat iemand die iets uitgehaald heeft ook ooit weer een leven op moet kunnen bouwen.
quote:Ondertussen heb je dan wel een behoorlijke stempel gekregen. Stel je eens voor dat je een rancuneus typ als ex hebt en zij doet aangifte van een verkrachting, of erger nog, het misbruiken van je kind..
Op donderdag 17 oktober 2002 11:59 schreef Disher het volgende:[..]
als het dan blijkt dat ie het niet gedaan heeft zet je gewoon een rectificatie in de krant.
Tegen de tijd dat er een rectificatie in de krant staat denkt je hele leefomgeving dat jij een pedofiel bent die niet met zijn handjes van kinderen kan afblijven. Rectificaties zullen dan echt niet meer helpen om het beeld wat anderen over je hebben te veranderen.
quote:Daarom moet de naam ook pas na veroordeling vermeld worden. Naam vermelden bij kleinere misdrijven zie ik niet zitten, heeft ook weinig zin. Bij zaken als kindermisbruik en moord mogen ze de naam vermelden als de schuld bewezen is en de dader veroordeeld is.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:01 schreef Shaman het volgende:[..]
Na een verdachtmaking zul je in de ogen van derden verdacht blijven, zeker zolang de echte dader niet is gepakt ( en met slechts 15 % opgeloste zaken in nederland...)
quote:Bron
Op donderdag 17 oktober 2002 11:56 schreef Loedertje het volgende:De Dagblad van het Noorden gaat verdachten voortaan met hun volledige naam in de krant noemen. Dat heeft hoofdredacteur G.J. Laan woensdag bevestigd. De noordelijke krant is hiermee de eerste in Nederland. Een ongeschreven mos in de dagbladpers is dat verdachten slechts met hun initialen worden aangeduid.
,,De Nederlandse kranten moeten eens stoppen met die overdreven hypocrisie, vindt Laan. ,,Op radio, televisie, op internet en in kranten over de hele wereld wordt een verdachte als Volkert van der G. al bij zijn volledige naam genoemd. In alle andere beschaafde landen is het de normaalste zaak van de wereld.Zodra de vermeende moordenaar van Pim Fortuyn in een openbare rechtszitting verschijnt, het Dagblad in de berichtgeving zijn achternaam gebruiken. ,,In Nederland is de privacybescherming doorgeschoten. Als krant of medium heb je zelf het recht dit te bepalen. Het is slechts uit gewoonte dat de Nederlandse dagbladen dit nu niet doen.
Laan maakt een uitzondering voor kleine misdrijven in de regio. ,,Het gaat echt alleen om grote, geruchtmakende rechtszaken of publieke persoonlijkheden. In principe wordt elk geval door de redactieraad apart bekeken.
De dagblad van het Noorden
Wat is er mis met HET dagblad ż
quote:Ik heb het ook gelezen op www.gic.nl
Op donderdag 17 oktober 2002 12:07 schreef R@b het volgende:[..]
Bron
De dagblad van het Noorden
Wat is er mis met HET dagblad ż
quote:Welnee. Die wet heeft daar niets mee van doen.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:08 schreef Redman het volgende:Ivm met de nieuwe wet van de bescherming persoonsgegevens (WBP) lijkt mij dat ze hier problemen mee gaan krijgen.
quote:HTTP://WWW.GIC.NL en HTPP://WWW.DSG.NL
Op donderdag 17 oktober 2002 12:07 schreef R@b het volgende:[..]
Bron
quote:Hoe bedoel je? Ik snap je vraag niet.
De dagblad van het NoordenWat is er mis met HET dagblad ż
quote:Dan zal ik als ik jou was die wet toch maar eens even doorlezen.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:11 schreef R@b het volgende:[..]
Welnee. Die wet heeft daar niets mee van doen.
quote:Nogmaals die wet heeft daar GEEN HOL mee van doen.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:14 schreef Redman het volgende:[..]
Dan zal ik als ik jou was die wet toch maar eens even doorlezen.
De wet privacy persoonsgegevens gaat over hele andere zaken.
Wanneer jij een verdachte bent in een zaak geeft justitie gewoon de volledige naam door van degenen die ze verdenken van de misdaad. Het is slechts de media in Nederland die dat censureert.
WBP gaat bijvoorbeeld over jouw gegevens bij een verzekeringsmaatshappij, die niet mogen worden doorgegeven. Niet over jouw identiteit in rechtszaken.
-
Hier staan er ook meer postings en info over [FP] Volledige naam crimineel gegeven?
quote:Hoe had je dat gedacht
Op donderdag 17 oktober 2002 12:00 schreef Shaman het volgende:
Ik hoop dat justitie hier maatregelen tegen zal treffen.
Justitie kan alleen maatregelen treffen als het wettelijk verboden is.
Je moet dus bij de Tweede Kamer (de politiek) zijn als je dit verboden wilt krijgen.
Je bent hier nog steeds pas schuldig als dat bewezen is......Het draagt ook niet bij aan de berichtgeving dus het is ook nog eens niet nodig....
quote:Zou jij het leuk vinden om je eigen naam in de krant te zien voor iets dat je niet gedaan hebt?
Op donderdag 17 oktober 2002 11:59 schreef Disher het volgende:[..]
quote:Precies, bij iemand die veroordeeld is kan ik het me nog voorstellen, maar bij een verdachte ?
Op donderdag 17 oktober 2002 12:58 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Heeel slechte ontwikkeling....Je bent hier nog steeds pas schuldig als dat bewezen is......Het draagt ook niet bij aan de berichtgeving dus het is ook nog eens niet nodig....
In het geval van grote criminelen is de naam meestal toch wel bekend. Wie kent niet de achternaam van Volkert v.d. G. ? En waarom mag Marc Dutroux wel voluit? Voor zover ik weet is die rechtszaak ook nog niet achter de rug.
Dus wat mij betreft kan het gewoon voluit. Behalve in gevallen als diefstal en dergelijke kleine criminaliteit.
quote:En zelf alleen z'n initialen geven, lafbek. Aan de schandpaal met hem.
G.J. Laan
quote:Het mag wel, maar het is niet wenselijk. Wat als jouw man ineens ten onrechte verdacht wordt van het onzedelijk betasten van jonge meisjes uit de buurt? Dan zou je onwetenden toch graag voor willen houden dat het iemand anders is.
Op donderdag 17 oktober 2002 13:02 schreef Gia het volgende:
In het geval van grote criminelen is de naam meestal toch wel bekend. Wie kent niet de achternaam van Volkert v.d. G. ? En waarom mag Marc Dutroux wel voluit? Voor zover ik weet is die rechtszaak ook nog niet achter de rug.Dus wat mij betreft kan het gewoon voluit. Behalve in gevallen als diefstal en dergelijke kleine criminaliteit.
quote:Vergeten dat Volkert zijn vriendin met baby op de vlucht ging omdat Harderwijk een toeristisch plekje was geworden en zowel journalisten als boze mensen even verhaal kwamen halen?
Op donderdag 17 oktober 2002 13:02 schreef Gia het volgende:Mensen die er niet bij in de buurt wonen, kennen die persoon niet en zullen er dus ook niet aan de deur komen. (Ze zetten het adres er toch niet bij!)
In het geval van grote criminelen is de naam meestal toch wel bekend. Wie kent niet de achternaam van Volkert v.d. G. ?
quote:Bij een verdachte moet je dat ook niet doen. Als iemand veroordeeld is kan hij/zij wat mij met naam en toenaam de krant in.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:59 schreef gelly het volgende:[..]
Precies, bij iemand die veroordeeld is kan ik het me nog voorstellen, maar bij een verdachte ?
quote:Je weet toch zelf ook nog wel dat een bepaalde familie van der Graaf uit Harderwijk met de dood werd bedreigd en dat ze moesten vluchten, terwijl ze er niks mee te maken hadden ?
Op donderdag 17 oktober 2002 13:11 schreef G1Ace het volgende:
Inmiddels weet de hele wereld dat Volkert van der Graaf Pim Fortuyn heeft doodgeschoten
Dat hoor je gewoon op elke buitenlandse zender, Belgie bijvoorbeeld.
Echter, in Nederland noemt men hem Volkert van der G.
Moet je nou net Volkert van der griend heten en ook nog eens in harderwijk wonen.
En je zal idd maar door een ex beschuldigd worden van ontucht met je kinderen, dan staan de "ik neem het recht in eigen hand" gekken gelijk bij je op de stoep om je even te lynchen.
quote:Tja, da's pas zo na een veroordeling.
Op donderdag 17 oktober 2002 11:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Moet kunnen vind ik, mits de schuld bewezen is.
quote:Maar als die verhalen de ronde doen, dan weten ze in de buurt toch wel wie er bedoeld is, ook al staan er alleen de initialen.
Op donderdag 17 oktober 2002 13:16 schreef gelly het volgende:[..]
Je weet toch zelf ook nog wel dat een bepaalde familie van der Graaf uit Harderwijk met de dood werd bedreigd en dat ze moesten vluchten, terwijl ze er niks mee te maken hadden ?
En je zal idd maar door een ex beschuldigd worden van ontucht met je kinderen, dan staan de "ik neem het recht in eigen hand" gekken gelijk bij je op de stoep om je even te lynchen.
quote:vaag heriner ik me dat wel
Op donderdag 17 oktober 2002 13:16 schreef gelly het volgende:[..]
Je weet toch zelf ook nog wel dat een bepaalde familie van der Graaf uit Harderwijk met de dood werd bedreigd en dat ze moesten vluchten, terwijl ze er niks mee te maken hadden ?
quote:Applausje voor het Dagblad van het Noorden, jammer dat ik het hier in de Randstad niet kan krijgen. Hopelijk hebben ze wel een website zodat ik mij in het vervolg ECHT kan informeren.
Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké, maar mensen die verdacht worden van een misdrijf bij naam noemen lijkt mij een beetje gevoelig en een behoorlijke inbreuk op de privacy.
quote:Want de naam van de verdachte weten heeft als toegevoegde waarde ... ?
Op donderdag 17 oktober 2002 13:30 schreef HiZ het volgende:[..]
Applausje voor het Dagblad van het Noorden, jammer dat ik het hier in de Randstad niet kan krijgen. Hopelijk hebben ze wel een website zodat ik mij in het vervolg ECHT kan informeren.
quote:Onzin, de basis van het strafrechtstelsel is dat het openbaar is. En wat openbaar is mag gewoon in de krant worden gezet.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:08 schreef Redman het volgende:
Ivm met de nieuwe wet van de bescherming persoonsgegevens (WBP) lijkt mij dat ze hier problemen mee gaan krijgen.
quote:Dan hoef je de afkomst er niet meer bij te vermelden. Zijn de mensen die daar tegen zijn ook weer blij.
Op donderdag 17 oktober 2002 13:31 schreef gelly het volgende:[..]
Want de naam van de verdachte weten heeft als toegevoegde waarde ... ?
quote:En de afkomst weten heeft als toegevoegde waarde ?
Op donderdag 17 oktober 2002 13:32 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Dan hoef je de afkomst er niet meer bij te vermelden. Zijn de mensen die daar tegen zijn ook weer blij.
quote:Het is onderdeel van de controle die wij als burgers zouden moeten uitoefenen op de rechterlijke macht, maar controleren van regeerders is een vies idee voor mensen als Gelly.
Dan hoef je de afkomst er niet meer bij te vermelden. Zijn de mensen die daar tegen zijn ook weer blij.
quote:Inderdaad, want als er staat: John E. dan denkt iedereen aan een Nederlander. Staat er John El Moumni, ik noem maar een mogelijke naam, dan is in elk geval duidelijk dat het niet om een originele Nederlander gaat.
quote:Dat heeft dan geen toegevoegde waarde meer. De naam is voldoende. Iedereen tevreden.
Op donderdag 17 oktober 2002 13:33 schreef gelly het volgende:[..]
En de afkomst weten heeft als toegevoegde waarde ?
quote:Het maakt dan duidelijk of hier links of rechts Nederland zich druk over gaat maken.
Op donderdag 17 oktober 2002 13:38 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Dat heeft dan geen toegevoegde waarde meer. De naam is voldoende. Iedereen tevreden.
quote:Daar doet het dagblad van het noorden ook niet moeilijk over hoor.
Op donderdag 17 oktober 2002 13:33 schreef gelly het volgende:[..]
En de afkomst weten heeft als toegevoegde waarde ?
quote:
Politie maakt einde aan drugsoverlast
assen - Met de aanhouding van vier mannen heeft de Asser politie een einde gemaakt aan een hinderlijke vorm van straathandel in harddrugs.Het kwartet bestaat uit twee Rotterdammers van 22 en 25 jaar, die door de politie als hoofdverdachten worden aangemerkt, en uit twee Assenaren van 40 en 57 jaar. De Rotterdammers zitten nog achter de tralies. De twee Drenten zijn inmiddels losgelaten
quote:En als John El Moumni nu eens gewoon in Drenthe is geboren en getogen?
Op donderdag 17 oktober 2002 13:37 schreef Gia het volgende:[..]
Inderdaad, want als er staat: John E. dan denkt iedereen aan een Nederlander. Staat er John El Moumni, ik noem maar een mogelijke naam, dan is in elk geval duidelijk dat het niet om een originele Nederlander gaat.
de uitdrukking *orginele Nederlander* , hoe kom je erop ![]()
Voel jij je een orginele Nederlander Gia?
quote:Zouden dus goed allochtonen kunnen zijn.
Op donderdag 17 oktober 2002 14:20 schreef Loedertje het volgende:
Politie maakt einde aan drugsoverlastassen - Met de aanhouding van vier mannen heeft de Asser politie een einde gemaakt aan een hinderlijke vorm van straathandel in harddrugs.
Het kwartet bestaat uit twee Rotterdammers van 22 en 25 jaar, die door de politie als hoofdverdachten worden aangemerkt, en uit twee Assenaren van 40 en 57 jaar. De Rotterdammers zitten nog achter de tralies. De twee Drenten zijn inmiddels losgelaten
quote:Ik voel me 100 % Nederlander en dat kunnen de meeste allochtonen niet zeggen, ook al zijn ze geboren en getogen Drenten. Ze voelen zich vooral Turk of Marokkaan of wat dan ook.
Op donderdag 17 oktober 2002 14:23 schreef Loedertje het volgende:Voel jij je een orginele Nederlander Gia?
quote:En als ze gewoon werken en zich aan de wet houden is dat een probleem omdat ... ?
Op donderdag 17 oktober 2002 15:10 schreef Gia het volgende:[..]
Ik voel me 100 % Nederlander en dat kunnen de meeste allochtonen niet zeggen, ook al zijn ze geboren en getogen Drenten. Ze voelen zich vooral Turk of Marokkaan of wat dan ook.
quote:Op papier ben ik slechts 50% Nederlands, maar ik voel me gewoon 100% Nederlander. Spreek de taal, schop niet tegen de samenleving aan, etc.
Op donderdag 17 oktober 2002 15:10 schreef Gia het volgende:[..]
Ik voel me 100 % Nederlander en dat kunnen de meeste allochtonen niet zeggen, ook al zijn ze geboren en getogen Drenten. Ze voelen zich vooral Turk of Marokkaan of wat dan ook.
quote:Wat is het verschil? Uitgaande van dat nieuwsbericht?
Op donderdag 17 oktober 2002 15:08 schreef Gia het volgende:[..]
Zouden dus goed allochtonen kunnen zijn.
quote:
Daders bij naam noemen (waarvan bewezen is dat zij het misdrijf werkelijk hebben gepleegd) oké
quote:Ook dat moet voorkomen worden. In landen waar dit wel gebeurd is het al te vaak voorgekomen dat onschuldigen met toevallig dezelfde naam, onophoudelijk lastig werden gevallen door dit soort geintjes.
Op donderdag 17 oktober 2002 12:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Daarom moet de naam ook pas na veroordeling vermeld worden. Naam vermelden bij kleinere misdrijven zie ik niet zitten, heeft ook weinig zin. Bij zaken als kindermisbruik en moord mogen ze de naam vermelden als de schuld bewezen is en de dader veroordeeld is.
maar op de Antillen komen veel Montanussen voor.
Als je Mohammed el B heet, weet je ook wel wat voor afkomst deze gast heeft
Het is alleen hypocriet dat alleen in Nederland dit soort praktijken plaatsvinden, terwijl op buitenlandse media het languit wordt uitgemeten.
Zouden we dan Slobodan Milosevic ook Slobodan M moeten noemen? Hij zit toch in Nederland
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 13:02 schreef speknek het volgende:[..]
En zelf alleen z'n initialen geven, lafbek. Aan de schandpaal met hem.
quote:Ja, maar het ging hier over het vermelden van de achternaam van mensen die zich niet aan de wet houden.
Op donderdag 17 oktober 2002 15:13 schreef gelly het volgende:[..]
En als ze gewoon werken en zich aan de wet houden is dat een probleem omdat ... ?
Mensen die in Nederland komen wonen en waar niemand last van heeft, zijn inderdaad geen probleem.
quote:Soms hoor je de voormalige bokser Regilio T. Dan weet ook iedereen wel welke kop er bij hoort.
Op vrijdag 18 oktober 2002 12:39 schreef wiip het volgende:
Waar ligt de grens voor het gebruik van de initialen of de hele naam. lijkt me een behoorlijk grijs gebied...
quote:Ja, want als het vaak zo is dat de vaders van de verdachten uit een bepaald land komen, dan is er schijnbaar iets mis met de manier van opvoeden van die mensen en moet daar iets aan gedaan worden. Het is dan geen enkeling meer, maar een hele groep, zoals je nu ook ziet met de criminele Marokkaantjes.
Op donderdag 17 oktober 2002 15:46 schreef Loedertje het volgende:[..]
Wat is het verschil? Uitgaande van dat nieuwsbericht?
Heeft het voor jou een toegevoegde waarde als je weet waar de vader van een verdachte is geboren?
quote:Exact, de buurt weet het meestal toch al. En wat voor extra voordeel brengt het met zich mee als heel Nederland het weet? In ieder geval kan het wel een groot nadeel met zich meebrengen, namelijk in geval van naamgenoten die misschien wel de rest van hun leven aan de lopende band zullen worden lastig gevallen.
Wat maakt het eigenlijk uit.
Als het een plaatselijke notoire crimineel is, dan weten de buurtgenoten dat toch wel en doen die initialen er niet meer toe.
Mensen die er niet bij in de buurt wonen, kennen die persoon niet en zullen er dus ook niet aan de deur komen. (Ze zetten het adres er toch niet bij!)In het geval van grote criminelen is de naam meestal toch wel bekend. Wie kent niet de achternaam van Volkert v.d. G. ? En waarom mag Marc Dutroux wel voluit? Voor zover ik weet is die rechtszaak ook nog niet achter de rug.
Dus wat mij betreft kan het gewoon voluit. Behalve in gevallen als diefstal en dergelijke kleine criminaliteit.
quote:Fout, het ging over het vermelden van de achternaam van mensen die ervan verdacht werden zich niet aan de wet te houden...
Ja, maar het ging hier over het vermelden van de achternaam van mensen die zich niet aan de wet houden.
Afkomst vermelden vind ik belangrijker.
waarom dan in nederland niet
quote:Ik ben blij dat Nederland niet altijd achter het buitenland aanloopt (denk aan poldermodel & gedoogbeleid, wat nu met succes in andere landen toegepast wordt). Ik denk dat er genoeg argumenten zijn om het huidige beleid door te zetten en hoop dat het Dagblad v/h Noorden er uiteindelijk toch vanaf ziet. Maar als je een goed argument weet voor vermelding van achternamen, wil ik die graag horen...
waarom in nederland niet en in de rest van de wereld wel?
quote:De werkelijkheid is natuurlijk dat de Nederlandse pers het proces van de strafvordering geheel ten onrechte behandeld alsof het iets vertrouwelijks betreft. Het is echter, filosofisch en wettelijk gezien gewoon openbaar. En het is openbaar omdat de strafrechter niet in het geheim mag werken. Het noemen van de namen van verdachten maakt gewoon een einde aan de onterechte 'privacy-cultus' rondom de rechtsgang.
Op vrijdag 18 oktober 2002 16:57 schreef Shaman het volgende:[..]
Ik ben blij dat Nederland niet altijd achter het buitenland aanloopt (denk aan poldermodel & gedoogbeleid, wat nu met succes in andere landen toegepast wordt). Ik denk dat er genoeg argumenten zijn om het huidige beleid door te zetten en hoop dat het Dagblad v/h Noorden er uiteindelijk toch vanaf ziet. Maar als je een goed argument weet voor vermelding van achternamen, wil ik die graag horen...
quote:Bij verdachte vind ik het idd te ver gaan. Als je wordt vrij gesproken zit je nog steeds met de gevolgen van je naamsbekendheid.
Maar waarom moeten slachtoffers wel altijd voluit bij naam genoemd worden?
quote:Mien Hofstra uit Boekel heeft in het park voor haar huis een kind verkracht.
Wat maakt het eigenlijk uit.
Als het een plaatselijke notoire crimineel is, dan weten de buurtgenoten dat toch wel en doen die initialen er niet meer toe.
Mensen die er niet bij in de buurt wonen, kennen die persoon niet en zullen er dus ook niet aan de deur komen. (Ze zetten het adres er toch niet bij!)
Hoe moeilijk denk je dat dat adres te vinden is? ![]()
quote:Waarom niet bij kleine misdrijven dan, wat is dat dan voor scheinheiligheid? Waarom wel weten dat je buurman een moordenaar is, maar niet dat hij een dief is?
quote:dat zeg ik
Op vrijdag 18 oktober 2002 21:53 schreef dax het volgende:
Moet kunnen. Rechtszaken zijn sowieso al openbaar, daar hoor je ook volledige namen. En burgers moeten zelf volwassen genoeg zijn om te beseffen dat je pas bij een veroordeling schuldig bent.
quote:Nu zie ik het, ik was te lui om het hele topic te lezen
Op vrijdag 18 oktober 2002 23:19 schreef HiZ het volgende:[..]
dat zeg ik
quote:Omdat we in Nederland iedereen een hand boven het hoofd willen houden.
Op vrijdag 18 oktober 2002 16:09 schreef G1Ace het volgende:waarom in nederland niet en in de rest van de wereld wel?
Immers, in Belgie zouden mensen ook last hebben hiervan
In VS ook
en in ongeveer elk land dat je kan bedenken zouden mensen hiermee last hebbenwaarom dan in nederland niet
Criminelen verdienen helemaal geen privacy.
quote:Aan de schandpaal met die hardrijders en foutparkeerders
Op zaterdag 19 oktober 2002 00:33 schreef R@b het volgende:[..]
Omdat we in Nederland iedereen een hand boven het hoofd willen houden.
quote:Mee eens, alleen denk ik dat het in de praktijk niet zo werkt (Ik heb hier ooit eens een oproep gezien om een verdachte van verkrachting "op te gaan zoeken") al zou ik willen dat het wel zo was.
Moet kunnen. Rechtszaken zijn sowieso al openbaar, daar hoor je ook volledige namen. En burgers moeten zelf volwassen genoeg zijn om te beseffen dat je pas bij een veroordeling schuldig bent.
quote:Een verdachte is geen crimineel, en zelfs als zijn onschuld bewezen is blijft hij crimineel in de ogen van de massa.
Omdat we in Nederland iedereen een hand boven het hoofd willen houden.
quote:En vanmorgen weer zo'n leuk voorbeeld op de radio. De moordenaar van 3 prostituees werd niet met name genoemd. Zijn slachtoffers daarentegen wel. Leuk voor de familie van die vrouwen, dat ze op die manier nog eens in het nieuws komen.
Op zaterdag 19 oktober 2002 11:46 schreef HiZ het volgende:
Ik wilde even wat toevoegen, in Nederland is de privacy van de verdachte (overigens ten onrechte zie boven) heilig verklaard. Het slachtoffer mag met naam en toenaam in de krant.
quote:Willem van E bedoel je?
Op donderdag 24 oktober 2002 13:24 schreef HiZ het volgende:[..]
En vanmorgen weer zo'n leuk voorbeeld op de radio. De moordenaar van 3 prostituees werd niet met name genoemd. Zijn slachtoffers daarentegen wel. Leuk voor de familie van die vrouwen, dat ze op die manier nog eens in het nieuws komen.
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Willem van E bedoel je?
quote:Inderdaad. Vind het altijd een beetje krom overkomen. Namen mogen niet worden genoemd, maar alle hobbies, afwijkingen en dergelijke van de dader worden wel belicht zodat iedereen wel een beetje weet over wie het gaat.
Op donderdag 24 oktober 2002 18:01 schreef Loedertje het volgende:[..]
Alsof niemand weet om wie het gaat, zijn gehuurde boerderij was dagelijks in het nieuws.
En daarnaast worden ook de namen van de slachtoffers gewoon genoemd.
quote:De familie van Khalid L (?) was gisteren ook weer zo'n heerlijk staaltje van hypocrisie (en dan bedoel ik in dit topic van de media).
Op donderdag 24 oktober 2002 18:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Inderdaad. Vind het altijd een beetje krom overkomen. Namen mogen niet worden genoemd, maar alle hobbies, afwijkingen en dergelijke van de dader worden wel belicht zodat iedereen wel een beetje weet over wie het gaat.
En daarnaast worden ook de namen van de slachtoffers gewoon genoemd.
Omdat je je kinderen dan niet goed kunt voorbereiden op hun toekomst, als je van toeten noch blazen weet en gen binding hebt met het land waarin je ze laat opgroeien.quote:Op donderdag 17 oktober 2002 15:13 schreef gelly het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |