Het gaat om het feit dat slechte leerlingen voordeel hebben aan de onterechte correctie en goede leerlingen nadeel. Ik slaag sowieso wel, maar of ik een 8 gemiddeld voor mijn vakken sta is de vraag als voor natuurkunde de norm omlaag gaat.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:20 schreef Dicat het volgende:
Mensen moeten niet zo veel zeiken over examens, je moet het nou eenmaal doen en tientallen jaren voor je is het ook gedaan, tuurlijk zitten er wel eens fouten in of zijn ze wel eens te moeilijk maar als je zakt ligt dat toch echt aan jezelf en niet aan dat ene kleine dingetje in dat examen wat niet klopte.
Precies dit! Iedereen die de examens slecht maakt geeft de schuld altijd aan anderen. Hetzelfde is bij bijvoorbeeld een rijexamen zo. Daar krijgt de examinator ook altijd de schuld als mensen zakken.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:20 schreef Dicat het volgende:
Mensen moeten niet zo veel zeiken over examens, je moet het nou eenmaal doen en tientallen jaren voor je is het ook gedaan, tuurlijk zitten er wel eens fouten in of zijn ze wel eens te moeilijk maar als je zakt ligt dat toch echt aan jezelf en niet aan dat ene kleine dingetje wat niet klopte in dat examen.
Ik geef niemand de schuld; lees eerst het verhaal goed en als het te lang is geef dan geen commentaar. Het boeit me allemaal niet, ik vind alleen de manier van werken ongepast.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:22 schreef Wouterw17 het volgende:
[..]
Precies dit! Iedereen die de examens slecht maakt geeft de schuld altijd aan anderen. Hetzelfde is bij bijvoorbeeld een rijexamen zo. Daar krijgt de examinator ook altijd de schuld als mensen zakken.
De schuld ligt gewoon bij jezelf, het is echt niet zo dat de examencommissie de examens ineens moeilijker maakt om meer mensen te laten zakken...
Leerlingen die sowieso niet op het antwoord waren gekomen roepen nu blij op Facebook "lol zoveel geluk", dus zij hebben er voordeel bij. Ik denk dat Cito denkt dat als de goede leerlingen benadeeld worden en de goede bevoordeeld, dat er dan dus gemiddeld niemand last van heeft.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:22 schreef Rick020 het volgende:
Het is niet bedoeld om te klagen, het boeit me uiteindelijk vrij weinig ik slaag toch wel. Maar als een maker van een examen een fout maakt moet de leerling daar niet de dupe van kunnen zijn !!
Ben ik het ook wel mee eens, maar het CvE heeft op dit moment nog geen (volledig) inzicht in de score betreffende deze vraag. Zij concluderen dat er een formule ontbrak om de opgave te kunnen oplossen; naar mijn mening was deze formule niet nodig want sommige leerlingen konden hem gewoon oplossen. Het gaat hier niet om interpretatieverschillen of iets dergelijks en het blijft inderdaad een mening maar dit is wel een specifieke situatie waar met aandacht naar gekeken moet worden en ik betwijfel het ten zeerste of hier ook wel zo naar gekeken is.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:46 schreef twiFight het volgende:
Voor iemand die het zogenaamd niet boeit zit je wel als een zuur klein kind te jammeren, zeg. Het feit dat sommigen de vraag wel correct konden oplossen betekent niet dat de vraag daarom redelijk was. Ik snap niet waar jij die redenatie vandaan haalt. Bovendien is het geven van de volle score wat anders dan een N-term aanpassen en hebben ze elk zo hun eigen doel. Als het CvE er voor kiest een of beide maatregelen toe te passen - en dat bepalen zij, niet jij - dan hebben zij daar hun redenen voor. Dat jij het daar niet mee eens bent is irrelevant. Je mag een mening hebben natuurlijk, net zoals je het oneens mag zijn wanneer een scheidsrechter bij het voetbal een rode kaart uitdeelt, maar desondanks heb je je aan hun bevindingen te houden.
Onzin, onzin, onzin, onzin. Bedankt voor de verklaring.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:37 schreef tramtol het volgende:
Even duidelijkheid over de formule die je nodig had om de vraag op te lossen: je moest o.a. A(0) berekenen en daarvoor had je de formule A(t)=N(t)*ln(2)/halfwaardetijd nodig. Zou je denken: die formule staat in Binas, prima, geen probleem. Daarom konden heel wat mensen hem gewoon oplossen. Maar wat staat er in de kleine lettertjes van de syllabus natuurkunde? Bij het onderwerp radioactiviteit staat een aantal formules genoemd die je moet kunnen toepassen, en er staat een asterisk bij drie formules. Bij die drie formules wordt gezegd dat je ze moet kunnen toepassen, maar als je ze nodig hebt voor een opgave, dan zal de benodigde formule expliciet worden genoemd in de vraag. En raad eens, die formule die je nodig had was dus een van die drie.
Ik vind het mierenneukerij, ik had de punten gewoon maar het staat zo in de syllabus. Zolang het mij maar geen lager cijfer oplevert door een lagere n-term zal het me verder worst wezen, maar het systeem is verrot.
Eigenlijk wel schandalig, door zo'n kleine fout wat idd mierenneukerij is dat dat zo opgelost wordt... 5 punten zijn veel gek, mensen die gewoon niks ingevuld hebben krijgen dat gewoon cadeau, 0,6!quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:37 schreef tramtol het volgende:
Even duidelijkheid over de formule die je nodig had om de vraag op te lossen: je moest o.a. A(0) berekenen en daarvoor had je de formule A(t)=N(t)*ln(2)/halfwaardetijd nodig. Zou je denken: die formule staat in Binas, prima, geen probleem. Daarom konden heel wat mensen hem gewoon oplossen. Maar wat staat er in de kleine lettertjes van de syllabus natuurkunde? Bij het onderwerp radioactiviteit staat een aantal formules genoemd die je moet kunnen toepassen, en er staat een asterisk bij drie formules. Bij die drie formules wordt gezegd dat je ze moet kunnen toepassen, maar als je ze nodig hebt voor een opgave, dan zal de benodigde formule expliciet worden genoemd in de vraag. En raad eens, die formule die je nodig had was dus een van die drie.
Ik vind het mierenneukerij, ik had de punten gewoon maar het staat zo in de syllabus. Zolang het mij maar geen lager cijfer oplevert door een lagere n-term zal het me verder worst wezen, maar het systeem is verrot.
Eigenlijk maar raar dat die formule expliciet in de opgave vermeld moet worden. Van die dosis snap ik dat wel, dat staat ook niet in binas, maar deze staat gewoon in binas. Wazige shizzle.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:46 schreef Rick020 het volgende:
[..]
Eigenlijk wel schandalig, door zo'n kleine fout wat idd mierenneukerij is dat dat zo opgelost wordt... 5 punten zijn veel gek, mensen die gewoon niks ingevuld hebben krijgen dat gewoon cadeau, 0,6!
Idd hopen dat ze dan niet een lagere n-term gaan doen dat zou nergens op slaan.
0,6? CHRISTUS. Gaat de N-term dan met 0,6 omlaag? Gaat mijn cijfer dus ook met 0,6 omlaag?quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:46 schreef Rick020 het volgende:
[..]
Eigenlijk wel schandalig, door zo'n kleine fout wat idd mierenneukerij is dat dat zo opgelost wordt... 5 punten zijn veel gek, mensen die gewoon niks ingevuld hebben krijgen dat gewoon cadeau, 0,6!
Idd hopen dat ze dan niet een lagere n-term gaan doen dat zou nergens op slaan.
Haha nee zo erg zal het niet zijn. In het ergste geval ga je er misschien 0,1 of 0,2 op achteruit als je die vraag wel volledig goed had. Maar das zonde omdat mensen die niks hadden er flink op vooruit gaat.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:52 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
0,6? CHRISTUS. Gaat de N-term dan met 0,6 omlaag? Gaat mijn cijfer dus ook met 0,6 omlaag?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ja. Als ik vraag één goed heb en iemand anders vraag twee, dan krijgt hij punten voor één en twee en ik voor alleen één, terwijl we evenveel goed hadden.quote:Op woensdag 21 mei 2014 20:53 schreef Rick020 het volgende:
[..]
Haha nee zo erg zal het niet zijn. In het ergste geval ga je er misschien 0,1 of 0,2 op achteruit als je die vraag wel volledig goed had. Maar das zonde omdat mensen die niks hadden er flink op vooruit gaat.
oneensquote:Op woensdag 21 mei 2014 19:46 schreef twiFight het volgende:
Voor iemand die het zogenaamd niet boeit zit je wel als een zuur klein kind te jammeren, zeg. Het feit dat sommigen de vraag wel correct konden oplossen betekent niet dat de vraag daarom redelijk was. Ik snap niet waar jij die redenatie vandaan haalt. Bovendien is het geven van de volle score wat anders dan een N-term aanpassen en hebben ze elk zo hun eigen doel. Als het CvE er voor kiest een of beide maatregelen toe te passen - en dat bepalen zij, niet jij - dan hebben zij daar hun redenen voor. Dat jij het daar niet mee eens bent is irrelevant. Je mag een mening hebben natuurlijk, net zoals je het oneens mag zijn wanneer een scheidsrechter bij het voetbal een rode kaart uitdeelt, maar desondanks heb je je aan hun bevindingen te houden.
Tja voor de een kan het grotere gevolgen hebben, ik vind het ook een zeer slordige fout...quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:00 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Ja. Als ik vraag één goed heb en iemand anders vraag twee, dan krijgt hij punten voor één en twee en ik voor alleen één, terwijl we evenveel goed hadden.
Denk dat ik maar even een hoog gebouw of een sterk touw ga zoeken.
Alsof je dit meent.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:00 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Denk dat ik maar even een hoog gebouw of een sterk touw ga zoeken.
Is dit een nieuwe sport? Grapjes zoeken en dan de maker ervan erop wijzen dat hij een grapje maakt?quote:
Ja maarja na die toelichting van de syllabus ik denk dat hier weinig aan te doen is.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:17 schreef lazypenguin het volgende:
heb je dit al als klacht ingestuurd? zou ik zeker doen met zo een mooie uitwerking
Nee, maar meerdere keren dezelfde grapje maken is gewoon niet grappig.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:21 schreef Adsumnonabsum het volgende:
Is dit een nieuwe sport? Grapjes zoeken en dan de maker ervan erop wijzen dat hij een grapje maakt?
ja precies, zo een duidelijke en achterlijke fout, ik heb het examen nat niet zo goed gemaakt, maar daar had ik dan wel de volle punten voorquote:Op woensdag 21 mei 2014 21:22 schreef Rick020 het volgende:
[..]
Ja maarja na die toelichting van de syllabus ik denk dat hier weinig aan te doen is.
Het had er inderdaad bij gegeven moeten worden en het is een mazzeltje voor de mensen die de vraag niet snapte. Want eigenlijk of die formule nou wel of niet gegeven was had waarschijnlijk helemaal niks uitgemaakt qua mensen die de vraag dan wel goed hadden aangezien de formule ook in binas stond. Slordig en zonde maarja
Ja das dan idd zeer pijnlijk..quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:26 schreef lazypenguin het volgende:
[..]
ja precies, zo een duidelijke en achterlijke fout, ik heb het examen nat niet zo goed gemaakt, maar daar had ik dan wel de volle punten voor
quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:26 schreef lazypenguin het volgende:
[..]
ja precies, zo een duidelijke en achterlijke fout, ik heb het examen nat niet zo goed gemaakt, maar daar had ik dan wel de volle punten voor
Maar welk punt wil je nou maken? Als alle formules op het examenformulier ontbreken maar één leerling heeft een fotografisch geheugen en heeft dus de formules niet nodig, dan betekent dit volgens jou dat de formules in principe niet nodig zijn?quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:52 schreef Rick020 het volgende:
[..]
Ben ik het ook wel mee eens, maar het CvE heeft op dit moment nog geen (volledig) inzicht in de score betreffende deze vraag. Zij concluderen dat er een formule ontbrak om de opgave te kunnen oplossen; naar mijn mening was deze formule niet nodig want sommige leerlingen konden hem gewoon oplossen. Het gaat hier niet om interpretatieverschillen of iets dergelijks en het blijft inderdaad een mening maar dit is wel een specifieke situatie waar met aandacht naar gekeken moet worden en ik betwijfel het ten zeerste of hier ook wel zo naar gekeken is.
Je maakt wel een stroman van zijn argument, zeg. Natuurlijk is het technisch juist dat de formule genoemd moest worden en dat dus iedereen volle punten moet krijgen, maar ik weet zeker dat maar heel weinig mensen die de vraag nu niet konden beantwoorden dat wel hadden gekund als die formule was genoemd.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:03 schreef twiFight het volgende:
[..]
Maar welk punt wil je nou maken? Als alle formules op het examenformulier ontbreken maar één leerling heeft een fotografisch geheugen en heeft dus de formules niet nodig, dan betekent dit volgens jou dat de formules in principe niet nodig zijn?
Het CvE heeft richtlijnen waaraan een examen moet voldoen. Als blijkt dat het examen hier niet aan voldeed dan hebben zij daar een correctiemaatregel voor en dat is het geven van alle punten. Dat sommige leerlingen de vraag ook zonder die formule konden oplossen is op geen enkel moment in dat beslissingsproces relevant.
Ik snap ook niet hoe jij tot de conclusie komt dat het CvE er - volgens jou - niet op de goede manier naar gekeken heeft. Jij hebt uberhaupt geen informatie over waar het CvE naar gekeken heeft. Jij baalt van (de gevolgen van) hun maatregel en projecteert dat op hun oordeel.
Ik vind dat voor de vragen 1, 4, 6, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20 en 21 alle punten moeten worden toegekend omdat de formules niet expliciet werden vermeld.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:36 schreef qwertyq het volgende:
Kan me sowieso niet herinneren dat zij bij andere bereken vragen wel alle formules hebben voorgekauwd, maarja.
Precies. In plaats van de controversen er uit te halen houden zij zich bezig met vragen waar niemand een probleem mee had en waar verder dan ook niks aan mankeert. Heb nog steeds een wtf-momentje.quote:Op woensdag 21 mei 2014 23:46 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Ik vind dat voor de vragen 1, 4, 6, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 20 en 21 alle punten moeten worden toegekend omdat de formules niet expliciet werden vermeld.
Bij 18 (die vraag over welk percentage van de elektronen ontsnapte) moet toch serieus iets gedaan worden. Ik hoop dat ze daar ervoor kiezen om het correctiemodel aan te passen in plaats van alle punten toe te kennen, maar dat laatste gebeurt waarschijnlijk omdat er in de inleiding van de vraag werd gezegd dat een klein deel ontsnapte, terwijl dit volgens de berekening een groot deel was.
Precies, jij snapt hetquote:Op woensdag 21 mei 2014 23:22 schreef Adsumnonabsum het volgende:
[..]
Je maakt wel een stroman van zijn argument, zeg. Natuurlijk is het technisch juist dat de formule genoemd moest worden en dat dus iedereen volle punten moet krijgen, maar ik weet zeker dat maar heel weinig mensen die de vraag nu niet konden beantwoorden dat wel hadden gekund als die formule was genoemd.
Iedereens reactie bij het lezen van zo'n vraag is natuurlijk om in het gedeelte van Binas met de formules over radioactiviteit te kijken, zoals ze dat ook doen bij mechanica als ze het niet uit hun hoofd weten. De leerlingen die de vraag niet konden beantwoorden hebben deze formule best gezien, maar konden niet bedenken hoe ze daar een antwoord uit moesten toveren.
Het is dus technisch gezien de juiste actie om iedereen volle punten te geven, maar het is onwaarschijnlijk dat een groter deel van de leerlingen het antwoord had geweten als die formule gegeven was. Dan kun je ook begrijpen dat leerlingen die hier de dupe van zijn dit als oneerlijk ervaren.
EDIT: De enige andere formules die gegeven waren, waren trouwens formules die we nooit in de les behandeld hebben. Er zijn zat andere opdrachten waar je de formules ook voor uit Binas moest halen en die niet expliciet gegeven waren, maar om de een of andere reden kan je die wel in Binas opzoeken en deze niet.
Terechte beslissing dan. Dat de syllabus slecht is, is een ander punt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:50 schreef Rick020 het volgende:
Benieuwd welke invloed dit nog kan hebben op het CvE...
Ik denk helaas niets meer, omdat de 5/5 punten al gegeven zijn -_-
http://www.nvon.nl/sites/(...)/na-vwo/nav141nv.pdf
''Opgave 5: Onderzoek aan β-straling
17. – In de syllabus staat dat de benodigde formule voor A(t) in de opgave vermeld moet worden,
als deze gevraagd wordt; dat is hier niet gebeurd. Wij pleiten voor een verrekening in de N-term, aangezien een heleboel leerlingen hier wel serieus werk van hebben gemaakt.''
Dat kan natuurlijk, maar dat is een enorme omweg en bizar onlogisch.quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:58 schreef Cryonix het volgende:
Je kon ook van gram naar mol en dan getal van avogadro. Dat had ik. kwam zo ook goed uit.
De reden dat ze de N-term niet gewoon veranderen is dat als ze dat doen, leerlingen die de vraag niet goed hadden geen 10 meer kunnen krijgen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 16:57 schreef marievz het volgende:
Rick020, ik ben ook een van de leerlingen die vraag 17 goed hebben gemaakt en heb ook een soortgelijke klacht ingediend bij het LAKS. Deze opgave was zo veel punten waard, waardoor ik heel veel tijd in deze opgave heb gestopt. Het ging al niet zo heel goed met mijn natuurkunde examen, maar als de N-term inderdaad zo sterk gaat dalen omdat de meeste leerlingen die opgave niet konden maken omdat ze de bijpassende formule niet konden vinden en 5 punten gratis krijgen, word ik wel heel erg benadeelt. Ik voel me inderdaad ook wel een beetje 'afgestraft'. Als je zo'n lastige opgave hebt kunnen oplossen, zou je juist beloond moeten worden, zou je denken.
Ook vraag ik mij erg af waarom ze niet de N-term gewoon verhogen zodat iedereen er voordeel van heeft, óók/vooral degenen die de opgaven niet gemaakt hebben.
AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAquote:Op donderdag 22 mei 2014 20:38 schreef Adsumnonabsum het volgende:
We zijn beroemd.
http://www.nu.nl/eindexam(...)gekeurde-vragen.html (onder Formule)
Mwah, ik vind die hele N-term anders vrij ondoorzichtig. Heeft het CvE überhaupt ooit openheid gegeven over de weging van de verschillende factoren die leiden tot de N-term?quote:Op donderdag 22 mei 2014 19:58 schreef WiljoT het volgende:
De N-term is niet (volledig) afhankelijk van het gemiddeld behaalde cijfer. Veronderstellen dat de N-term 0,2 lager zou worden omdat een aantal mensen extra punten heeft gekregen is dan dus ook nonsense. Ze zijn heus niet gek bij het CvE hoor, ze denken hier heus wel over na.
Waarschijnlijk is de schrijver van dat artikel fokkerquote:Op donderdag 22 mei 2014 19:58 schreef WiljoT het volgende:
De N-term is niet (volledig) afhankelijk van het gemiddeld behaalde cijfer. Veronderstellen dat de N-term 0,2 lager zou worden omdat een aantal mensen extra punten heeft gekregen is dan dus ook nonsense. Ze zijn heus niet gek bij het CvE hoor, ze denken hier heus wel over na.
Daar is absoluut het een en ander over bekend ja.quote:Op donderdag 22 mei 2014 23:33 schreef Ahvd het volgende:
[..]
Mwah, ik vind die hele N-term anders vrij ondoorzichtig. Heeft het CvE überhaupt ooit openheid gegeven over de weging van de verschillende factoren die leiden tot de N-term?
Ter aanvulling: http://www.rijksoverheid.(...)trale-examens-vo.pdfquote:Op donderdag 22 mei 2014 23:33 schreef Ahvd het volgende:
[..]
Mwah, ik vind die hele N-term anders vrij ondoorzichtig. Heeft het CvE überhaupt ooit openheid gegeven over de weging van de verschillende factoren die leiden tot de N-term?
Of je bent een grote trol of je begrijpt niks van examensquote:Op zondag 25 mei 2014 10:50 schreef dfb129 het volgende:
Het is gewoon terecht die vijf punten.. Mensen met scheikunde hadden duidelijk een heel groot voordeel bij deze vraag en hadden dus grotendeels deze vijf punten gepakt. De mensen die geen scheikunde hebben om mij heen snapte niks van deze vraag. Dus is het terecht dat er vijf punten altijd worden toegekend.
quote:Op zondag 25 mei 2014 10:57 schreef dfb129 het volgende:
Natuurkunde is inderdaad niet mijn sterkste vak. Maar met deze vijf punten zit ik wel lekker op een 6.0
Jaloers?quote:
Nee, ik heb hoger dan een negen voor natuurkunde. Ik vind het alleen stom dat mijn cijfer erop achteruit gaat door die aanpassing, terwijl dat van hem juist omhoog gaat.quote:
http://www.rijnmond.nl/ni(...)an-examen-nederlandsquote:Op woensdag 4 juni 2014 18:06 schreef mapima het volgende:
http://www.nationaleonder(...)amen-nederlands.html
Verwachtte reactie CvE: prachtig examen N-term wordt 0,8 of zoNet als met Duits elk jaar die idioot lage N-termen waardoor Dutis al jarenlang het laagste landelijk gemiddelde heeft
Ik snap die hele werkwijze van hen niet en met het weggeven van punten bij bv aardrijkskunde (enige fout was een verkeerd bronnummer mij viel dat niet eens op alle moeite voor niks voor die vraag) wordt de norm wrs niet echt eerlijker...
daar ben ik het zeker mee eens. maar ja scheikunde had tot voor kort ook erg lage normen terwijl die toetsen al jaren veel te lang zijn. en geschiedenis vorig jaar was best pittig maar had een norm net onder de 1.quote:Op woensdag 4 juni 2014 19:22 schreef appie1994 het volgende:
[..]
http://www.rijnmond.nl/ni(...)an-examen-nederlands
0.8 zou pure onzin zijn moet minstens boven 1 zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |