abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140089457
18-05-2014

Nederlands oud-astronaut Wubbo Ockels (68) overleden

Wubbo Ockels (1986-2014) © ANP.

In het Anthoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam is vanochtend om 11:08 uur oud-astronaut Wubbo Ockels overleden. Ockels stierf aan de gevolgen van niercelkanker. Hij was al enige dagen geleden opgenomen in het ziekenhuis.

Wubbo Ockels als astronaut aan boord van de Challenger © ANP.

Wubbo Ockels was natuurkundige, ruimtevaarder, piloot en hoogleraar. Van 31 oktober tot en met 6 november 1985 maakte hij als eerste Nederlander een vlucht door de ruimte met het ruimteveer Challenger Hij was tijdens de vlucht en het verblijf in het Spacelab D-1 verantwoordelijk voor de vele meetapparatuur, waarmee allerlei proeven werden uitgevoerd.

Hij was tot voor kort hoogleraar Aerospace for Sustainable Science and Technology aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart van de TU Delft.

In 2008 werd bij toeval een vergevorderde niertumor bij hem geconstateerd. De tumor werd succesvol verwijderd, maar op 29 mei 2013 maakte Ockels bekend dat er een maand eerder opnieuw niercelkanker bij hem is ontdekt.

Hij is 68 jaar oud geworden.

© Archieffoto ANP.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zondag 18 mei 2014 @ 15:47:58 #2
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140090725
;(

Ik had geen idee dat hij al zo oud was. Een grote Nederlandse held.

R.I.P.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_140090893
Nier bikkel cel kanker is zeldzaam. Zeker te maken met alle straling die hij in de Ruimte heeft opgelopen.
pi_140091217
R.I.P.

Wat gebeurt er nu met z'n superbus?
pi_140094025
Hij zou nog in Januari met Wim Hof de Kilimanjaro op, maar dat werd em sterk afgeraden door zijn artsen. Je kunt nog een mooi interview van em vinden met Ivo Niehe een maand of twee geleden :)
pi_140129242
18-05-2014

Wubbo Ockels: "Op mijn grafsteen komt: 'Mijn tijd staat stil"

Wubbo Ockels (1946-2014) © AD.

De overleden Nederlandse astronaut Wubbo Ockels (68) heeft een laatste 'statement aan de mensheid' gemaakt. Een dag voor zijn overlijden vroeg hij onze collega Arno Gelder van het Algemeen Dagblad om een gesprek op zijn sterfbed te hebben. "Ik heb het allemaal goed geregeld. Tot mijn grafsteen aan toe. Weet je wat erop komt te staan? 'Mijn tijd staat stil'."

Ik heb een geweldig bestaan gehad, een superleven

Wubbo Ockels in 1987. © anp.

Tijdens het gesprek gisteren gaf Ockels Gelder een brief met zijn 'statement', die hij graag via het Algemeen Dagblad verspreid wil hebben. Nederlands eerste ruimtevaarder en voormalig hoogleraar zet daarin uiteen dat de mens zich op duurzaamheid en humanisme moet richten.

Onze Nederlandse zusterkrant zal dit statement morgen publiceren, net als een weergave van zijn laatste gesprek met verslaggever Gelder.

Ockels, die leed aan niercelkanker, toonde zich tot het einde strijdbaar. Hij had nog graag '20 jaar' langer geleefd. "Eigenlijk heb ik je nog zo veel te zeggen," liet hij Gelder weten.

Grafsteen
Op zijn sterfbed toonde hij zich niet bang voor de dood, maar wel bezorgd om de achterblijvers. "Bang voor de dood? Nee, beslist niet. Ik ben wel bang om te stikken. Daarom bepaal ik zelf wanneer het tijd is. Want je weet toch dat het klaar is, hè? Ik heb het allemaal goed geregeld. Tot mijn grafsteen aan toe. Weet je wat erop komt te staan? 'Mijn tijd staat stil.' Ik heb een geweldig bestaan gehad, een superleven. Maar het is vreselijk voor Joos (Ockels echtgenote, red.) en de kinderen. Dat drukt het meest op mijn ziel..."

De oud-astronaut werd een aantal dagen terug opgenomen in het Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam. Ockels was naast ruimtevaarder ook natuurkundige, piloot en hoogleraar. In 1985 maakte hij als eerste Nederlander een vlucht door de ruimte in het ruimteveer Challenger, de space shuttle die in 1986 vlak na de lancering neerstortte. Hij werkte nog tot onlangs aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart aan de Technische Universiteit Delft.

Het Algemeen Dagblad zal morgen het hele interview en het statement publiceren.

(HLN)
pi_140147420
quote:
1s.gif Op zondag 18 mei 2014 16:01 schreef OllieWilliams het volgende:
R.I.P.

Wat gebeurt er nu met z'n superbus?
Ja, een beetje jammer eigenlijk, ik denk dat het een museumstuk wordt.
De superbus kan alleen maar functioneren op een superrijbaan en die is er helaas niet.
Bovendien kunnen er maar een paar passagiers in.
pi_140167683
Ligt hier op de faculteit ook een condoleanceregister zag ik.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 16:09:07 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_140170583
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 14:59 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Wubbo Ockels (1986-2014) © ANP.
In de wieg gesmoord :'(

Ik moet zeggen dat ik enkele Wubbo Ockels toespraken heb gezien waar hij zich vrij pseudowetenschappelijk uitte of in iedergeval overkwam als een enorme brok emotie. Zal wel een goede gast zijn geweest verder. Dus verder alle respect.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_140270001
19-05-2014

Wubbo Ockels – een terugblik uit 1986

Voormalig astronaut Wubbo Ockels overleed afgelopen zondag, op 68-jarige leeftijd, aan de gevolgen van niercelkanker. De ruimtevaarder was geliefd bij de redactie. In 1986 schreven we uitgebreid over Ockels’ verrichtingen in de ruimte.

Wubbo Ockels in het Spacelab. Bron: Wikimedia Commons

Voormalig astronaut Wubbo Ockels overleed afgelopen zondag op 68-jarige leeftijd aan de gevolgen van niercelkanker. Natuur en Techniek, de voorganger van New Scientist, beschreef in 1986 tot in detail de ‘Nederlandse’ ruimtemissie en het spacelab waar Wubbo Ockels zijn wetenschappelijke experimenten uitvoerde.

Minibiografie Wubbo Ockels
Ockels werd geboren op 28 maart 1946 in Almelo. Hij studeerde natuur- en wiskunde in Groningen, en deed vervolgens onderzoek naar het verval van gammastraling in nucleaire systemen.

In 1985 maakte Ockels als eerste Nederlander een vlucht door de ruimte met de spaceshuttle Challenger. Tijdens zijn vlucht voerde hij in het Europese ruimtelaboratorium Spacelab diverse wetenschappelijke onderzoeken uit, waaronder op het gebied van vloeistofdynamica en metaallurgie.

Na zijn vlucht werkte Ockels bij het ruimtevaartcentrum ESTEC in Noordwijk. Daarnaast was Ockels hoogleraar bij de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de Technische Universiteit Delft en bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Terugblik naar 1986
“Men was [bij Spacelab] in het bijzonder ingenomen met de verrichtingen van de Nederlander dr. Wubbo Ockels, die, als wetenschapsastronaut in dienst van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, zijn eerste vlucht maakte.”

De eerste pagina van het artikel uit 1986.
Bron: Natuur en Techniek

Die woorden schreven wij in 1986, in een uitgebreid artikel over het ruimtelaboratorium Spacelab. Wubbo Ockels was dankzij deze missie de eerste Nederlander in de ruimte. In het artikel blikten we ook vooruit: we maakten een toekomstschets van de ruimtestations en -missies die zouden volgen. Inmiddels is een groot deel van dit toekomstbeeld werkelijkheid geworden. Neem een duik in de geschiedenis van ESA, het internationale ruimtestation ISS en het leven van Wubbo Ockels met het onderstaande artikel:

Natuur en Techniek oktober 1986 – Wubbo Ockels

(newscientist)
pi_140502469
26-05-2014

Oud-astronaut Wubbo Ockels begraven in Amsterdam

© anp.

De Nederlandse oud-astronaut Wubbo Ockels is vandaag begraven in Amsterdam. Dat gebeurde 'op nadrukkelijk verzoek van de familie' in zeer kleine kring, zo liet een bekende van de nabestaanden weten. Aan het begin van de middag voer een boot met daarop zijn stoffelijk overschot naar begraafplaats Zorgvlied.

De ruimtevaarder had zelf bij leven echter een andere wens: "Hij wilde zelf heel graag dat zijn leven groots gevierd zou worden, met een bijeenkomst waarop ook zijn boodschap over duurzaamheid verspreid kon worden."

Om die reden vindt komende zondag een grote herdenking plaats voor 800 genodigden. Daarnaast organiseert de Technische Universiteit Delft dinsdag een herdenkingsdienst op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Een boot met het stoffelijke overschot voer naar de begraafplaats. © anp

(HLN)
pi_148343745
Door merg en been. De laatste speech van Wubbo Ockels vanaf zijn sterfbed

Astronaut en wetenschapper Wubbo Ockels overleed vorig jaar aan een agressieve vorm van nierkanker. Bekijk zijn indrukwekkende laatste speech, een emotionele oproep aan de mensheid die hij een dag voor zijn dood – met zijn allerlaatste krachten – deed.

pi_148344487
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 00:39 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

Astronaut en wetenschapper Wubbo Ockels overleed vorig jaar aan een agressieve vorm van nierkanker. Bekijk zijn indrukwekkende laatste speech, een emotionele oproep aan de mensheid die hij een dag voor zijn dood – met zijn allerlaatste krachten – deed.

Dat was pijnlijk om te zien, tranen in de ogen
pi_148381651
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 01:14 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Dat was pijnlijk om te zien, tranen in de ogen
Een indrukwekkende boodschap en wijze raad. Maar het blijft triest om te zien
pi_164015038
13-06-2016

Vlieger met zonnepanelen op graf Wubbo Ockels

Twee jaar na zijn overlijden is een een grafzerk op het graf van Wubbo Ockels in Amsterdam geplaatst. Geheel in stijl met Ockels ideeën kreeg hij een grafmonument in de vorm van een vlieger, voorzien van zonnepanelen.

Ockels weduwe Joos heeft de plaatsing van de zerk bekend gemaakt.

De grafsteen is ontworpen door de Eindhovense kunstenaar Mels Dees. In het monument komen Ockels’ kenmerkende aspecten zoals het vliegen, de zon als energiebron op aarde en de tijd tot uiting. De zonnepanelen in de vlieger zorgen ervoor dat de tekst in Wubbo’s handschrift ‘mijn tijd staat stil’ verlicht wordt als het donker is.

Wubbo Ockels (Almelo, 28 maart 1946 – Amsterdam, 18 mei 2014) was een Nederlands natuurkundige, ruimtevaarder, piloot en hoogleraar. In 1978 werd hij, als wetenschapper van de Rijksuniversiteit Groningen, door de ESA geselecteerd om mee te werken aan het Spacelab-programma, een samenwerkingsproject van de ESA en de NASA. Op 30 oktober 1985 maakte hij als eerste Nederlander een vlucht door de ruimte.

Na zijn ruimtevlucht zette Ockels zich in voor een duurzame wereld. Hij bedacht onder meer het zeilschip de Ecolution en ontwierp de zogeheten superbus en en laddermolen waarmee energie opgewekt kan worden.

Ockels laatste rustplaats is te vinden op begraafplaats Zorgvlied in Amsterdam

(dvhn.nl)
pi_164015126
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2015 00:39 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

Wauw! O+ :'(

Onze planeet heeft kanker....

hij heeft gelijk :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')