18-05-2014
Wubbo Ockels: "Op mijn grafsteen komt: 'Mijn tijd staat stil"![media_xll_6751178.jpg]()
Wubbo Ockels (1946-2014) © AD.
De overleden Nederlandse astronaut Wubbo Ockels (68) heeft een laatste 'statement aan de mensheid' gemaakt. Een dag voor zijn overlijden vroeg hij onze collega Arno Gelder van het Algemeen Dagblad om een gesprek op zijn sterfbed te hebben. "Ik heb het allemaal goed geregeld. Tot mijn grafsteen aan toe. Weet je wat erop komt te staan? 'Mijn tijd staat stil'."
Ik heb een geweldig bestaan gehad, een superleven
![media_l_6751166.jpg]()
Wubbo Ockels in 1987. © anp.
Tijdens het gesprek gisteren gaf Ockels Gelder een brief met zijn 'statement', die hij graag via het Algemeen Dagblad verspreid wil hebben. Nederlands eerste ruimtevaarder en voormalig hoogleraar zet daarin uiteen dat de mens zich op duurzaamheid en humanisme moet richten.
Onze Nederlandse zusterkrant zal dit statement morgen publiceren, net als een weergave van zijn laatste gesprek met verslaggever Gelder.
Ockels, die leed aan niercelkanker, toonde zich tot het einde strijdbaar. Hij had nog graag '20 jaar' langer geleefd. "Eigenlijk heb ik je nog zo veel te zeggen," liet hij Gelder weten.
Grafsteen
Op zijn sterfbed toonde hij zich niet bang voor de dood, maar wel bezorgd om de achterblijvers. "Bang voor de dood? Nee, beslist niet. Ik ben wel bang om te stikken. Daarom bepaal ik zelf wanneer het tijd is. Want je weet toch dat het klaar is, hè? Ik heb het allemaal goed geregeld. Tot mijn grafsteen aan toe. Weet je wat erop komt te staan? 'Mijn tijd staat stil.' Ik heb een geweldig bestaan gehad, een superleven. Maar het is vreselijk voor Joos (Ockels echtgenote, red.) en de kinderen. Dat drukt het meest op mijn ziel..."
De oud-astronaut werd een aantal dagen terug opgenomen in het Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam. Ockels was naast ruimtevaarder ook natuurkundige, piloot en hoogleraar. In 1985 maakte hij als eerste Nederlander een vlucht door de ruimte in het ruimteveer Challenger, de space shuttle die in 1986 vlak na de lancering neerstortte. Hij werkte nog tot onlangs aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart aan de Technische Universiteit Delft.
Het Algemeen Dagblad zal morgen het hele interview en het statement publiceren.
(HLN)