abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140089385
Wat doen streng gereformeerden nu op een prachtige zondag als vandaag? Ik heb het dan niet over de echte extremisten, maar gewoon de behoorlijk fanatiek gelovigen.

Dat je niet mag werken is duidelijk.. maar leuke dingen zijn meestal niet heel erg bijbels. In een fietstochtje maken met het gezin is weinig godsdienstigs te ontdekken. Barbecuen neigt zelfs naar werk. Zelfs met de buurman over godsdienst praten buiten in het zonnetje is nogal frivool want het had ook binnen in de serieuze omgeving van de studeerkamer gekund.

Waar ligt de grens nu ongeveer?
pi_140089545
Die brengen gewoon tijd door met het gezin. Je hoeft niet verplicht iets heel godsdienstigs te doen, er zijn alleen bepaalde dingen waarvan men liever heeft dat ze die niet doen. Maar gewoon in de tuin zitten en wat lezen of iets dergelijks mag best, wandelen mag ook best en zo zijn er ook ongetwijfeld genoeg andere dingen die ze kunnen doen.
  zondag 18 mei 2014 @ 15:11:53 #3
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_140089760
Inderdaad. De nadruk zal er vooral op liggen dat er geen (betaald) werk aan te pas komt. Dus barbecueën prima, maar nog even een potje mayo kopen niet. Een wandeling in het bos is okay maar daarna een kopje koffie bij het restaurant is weer not done.

Al blijft het altijd wat hypocriet omdat ze b.v. wel stroom gebruiken waarvoor er nu ook mensen aan het werk zijn.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_140089779
Naar het strand gaan mag, fietsen mag, wandelen mag, in de tuin zitten mag, een boek lezen mag.

Ik mis de lijn tussen extreem en streng gelovig een beetje maar als je streng gelooft mag je vaak ook `gewoon` internetten en televisie kijken. Niet elke christen ziet de zondag overigens als opvolger van de Sabbat.

Romeinen 14:5 "De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. "
  zondag 18 mei 2014 @ 15:16:26 #5
272079 Labotte
Bier is fijn
pi_140089881
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:12 schreef Calhoun84 het volgende:
Naar het strand gaan mag, fietsen mag, wandelen mag, in de tuin zitten mag, een boek lezen mag.

Ik mis de lijn tussen extreem en streng gelovig een beetje maar als je streng gelooft mag je vaak ook `gewoon` internetten en televisie kijken. Niet elke christen ziet de zondag als opvolger van de Sabbat.

Romeinen 14:5 "De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. "
De strengen hier in ridderkerk en omgeving vinden het anders ab-so-luut not done om op zondag tv te kijken, te internetten en radio te luisteren etc. Alles moet vooral stil en rustig zijn.

En dat moeten ze helemaal zelf weten natuurlijk maar persoonlijk vind ik dat je jezelf enorm te kort doet. Kan me niet voorstellen dat welke god dan ook het maar ene bal kan schelen op welke dag jij welke ontspanning doet, als je het maar naar eer en geweten doen.
-Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius - and a lot of courage - to move in the opposite direction
Rudeness is the weak person's imitation of strength (Eric Hoffer)
Satis Ego Sum
  zondag 18 mei 2014 @ 15:25:04 #6
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_140090074
Die ekte mogen ook geen televisie hebben en internet alleen met filter. Maar dan kijken ze alsnog televisie via hun pc. No ask no tell beleid daar.
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
  zondag 18 mei 2014 @ 15:30:34 #7
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_140090216
Mag je bv wel een ritje maken in je E39 M5 om even de gasrepons te testen nadat je de VANOS seals hebt vervangen?
Gewoon kijken of hij lekker oppakt enzo, dus geen laptimes neerzetten in da hood.
pindazakje
pi_140090471
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Mag je bv wel een ritje maken in je E39 M5 om even de gasrepons te testen nadat je de VANOS seals hebt vervangen?
Gewoon kijken of hij lekker oppakt enzo, dus geen laptimes neerzetten in da hood.
Nou heb ik natuurlijk geen flauw idee wat dit betekent, maar ik ga er vanuit dat je die vanos seals niet op zondag hebt vervangen, want dat zal waarschijnlijk niet mogen. En als je ze op een andere dag vervangen hebt had je het ook op die andere dag kunnen testen
pi_140098881
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 15:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Seals vervangen mag niet, gasrespons testen mag wel. Een paar hoeken buigen met een paar van je negers moet op zich geen probleem zijn, mits dat op ontspannen en ingetogen wijze gebeurt.
pi_140100437
De website van het Nederlands Dagblad is niet open op zondag.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_140101857
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 19:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De website van het Nederlands Dagblad is niet open op zondag.
Het reformatorisch dagblad ook niet. Dat zie je wel vaker terug in reformatorische kringen. Moeten ze ook zelf weten, het is hun eigen bedrijf. Ik heb er geen problemen mee om op zondag op internet te zitten of tv te kijken.

Edit: het ND doet het bij mij wel op zondag :)
pi_140101888
Hoe zit dat met hulpdiensten eigenlijk? Hoe staan ze tegenover bijv. politie- of ambulancepersoneel die zondags uitrukt om levens te redden?
pi_140102259
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 20:22 schreef RobbieRonald het volgende:
Hoe zit dat met hulpdiensten eigenlijk? Hoe staan ze tegenover bijv. politie- of ambulancepersoneel die zondags uitrukt om levens te redden?
Jezus genas mensen tijdens de Sabbat, zorg voor de zwakken lijkt mij dan ook geoorloofd.

De zondag staat overigens ook niet zo in de Bijbel en de Sabbat is op zaterdag. Ik geloof dat God de rustdag in heeft gesteld als bescherming voor de mens, een soort ARBO wetgeving. Als je zes dagen werkt en één dag rust houdt dan geloof ik dat dit voldoende is. Maar de zondagsrust/Sabbat is een punt waar veel stromingen in verschillen.
pi_140102352
quote:
Daar zijn discussies over. Sommigen zien het daadwerkelijk als een soort strenge sabbat - dus reizen mag niet (behalve natuurlijk naar de kerk).
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_140103010
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 20:31 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Daar zijn discussies over. Sommigen zien het daadwerkelijk als een soort strenge sabbat - dus reizen mag niet (behalve natuurlijk naar de kerk).
Dat klopt, die discussies ken ik :) "geen enkele arbeid zult u verrichten" Ex 20:10. Je kunt die heel letterlijk nemen maar dan is een wandeling naar de kerk ook not-done. Ik geloof niet dat het de bedoeling van God is geweest dat wij de hele dag op bed zouden liggen op zondag.
pi_140104522
Drie keer naar de kerk uiteraard. Veel tijd hou je dan niet over.
pi_140106440
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 20:43 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Dat klopt, die discussies ken ik :) "geen enkele arbeid zult u verrichten" Ex 20:10. Je kunt die heel letterlijk nemen maar dan is een wandeling naar de kerk ook not-done. Ik geloof niet dat het de bedoeling van God is geweest dat wij de hele dag op bed zouden liggen op zondag.
Dat is ook de reden dat ik expliciet over extremisten sprak. Als je die meerekent blijft er niet veel over dat nog mag, maar ik was erg benieuwd naar alles dat daar net een tandje onder zat. Interessant om de reacties te lezen :Y
pi_140130062
Hun (grote) gezin uitbreiden, mag dat wel? En dan heb ik het over dat voorbereidende 'werk' dat je zo'n maand of 9 van te voren moet doen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_140134484
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 20:22 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Het reformatorisch dagblad ook niet. Dat zie je wel vaker terug in reformatorische kringen. Moeten ze ook zelf weten, het is hun eigen bedrijf. Ik heb er geen problemen mee om op zondag op internet te zitten of tv te kijken.

Edit: het ND doet het bij mij wel op zondag :)
Die bedoelde ik...
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:17:01 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140164043
quote:

Ik mis de lijn tussen extreem en streng gelovig een beetje maar als je streng gelooft mag je vaak ook `gewoon` internetten en televisie kijken. Niet elke christen ziet de zondag overigens als opvolger van de Sabbat.

Nou neem van mij aan dat de streng-gereformeerden NIET naar het strand gaan. De dominee bij ons op het dorp noemde de zandplas (die prachtig blauw water had en mooi geel zand, in de jaren 80 werd er heel veel gesurfd en de dames liepen allemaal topless...) heel treffend "de poel des verderfs".

Hij vond het zelf duidelijk een heel mooie vondst.
pi_140172974
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:17 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou neem van mij aan dat de streng-gereformeerden NIET naar het strand gaan. De dominee bij ons op het dorp noemde de zandplas (die prachtig blauw water had en mooi geel zand, in de jaren 80 werd er heel veel gesurfd en de dames liepen allemaal topless...) heel treffend "de poel des verderfs".

Hij vond het zelf duidelijk een heel mooie vondst.
Ze doen het niet, maar het mag wel :)

Je kunt op zondag God eren en daarnaast 1, 2 of 3 keer naar de kerk gaan. Tussendoor kun je gewoon naar het strand. Je kunt zelfs je Bijbel lezen aan het strand en een Bijbelstudie meenemen.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 17:33:47 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140173105
hadden ze daar geen hacks voor, zoals die joden, die mogen dan niet X maar laten ze iemand anders het voor hen doen :')
  dinsdag 20 mei 2014 @ 18:06:53 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140174076
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 17:29 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Ze doen het niet, maar het mag wel :)

Je kunt op zondag God eren en daarnaast 1, 2 of 3 keer naar de kerk gaan. Tussendoor kun je gewoon naar het strand. Je kunt zelfs je Bijbel lezen aan het strand en een Bijbelstudie meenemen.
Nou de kerkdiensten waren om 9:30 en 15:00 uur. Lastig te combineren. Wat ook grappig was dat er nà de kerkdienst 's middags enkele gemeenteleden langs de plas wandelden...om te observeren zeg maar.
pi_140174217
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 18:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nou de kerkdiensten waren om 9:30 en 15:00 uur. Lastig te combineren. Wat ook grappig was dat er nà de kerkdienst 's middags enkele gemeenteleden langs de plas wandelden...om te observeren zeg maar.
Zat die kerk om 1500 net zo vol als om 0930? Of was er ook een deel dat 1 keer wel genoeg vond en 's middags wel gewoon iets anders ging doen ( niet per se iets goddeloos)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_140176211
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2014 20:29 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Jezus genas mensen tijdens de Sabbat, zorg voor de zwakken lijkt mij dan ook geoorloofd.

De zondag staat overigens ook niet zo in de Bijbel en de Sabbat is op zaterdag. Ik geloof dat God de rustdag in heeft gesteld als bescherming voor de mens, een soort ARBO wetgeving. Als je zes dagen werkt en één dag rust houdt dan geloof ik dat dit voldoende is. Maar de zondagsrust/Sabbat is een punt waar veel stromingen in verschillen.
Doodstraf is wel een goede bescherming tegen het werken op de sabbat...

Teveel getild? DOODSTRAF!
Te lang gewerkt? DOODSTRAF!
Niet veilig genoeg gewerkt? DOODSTRAF!

yey christelijke normen en waarden :P

[ Bericht 6% gewijzigd door t4rt4rus op 20-05-2014 19:17:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')