De strengen hier in ridderkerk en omgeving vinden het anders ab-so-luut not done om op zondag tv te kijken, te internetten en radio te luisteren etc. Alles moet vooral stil en rustig zijn.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:12 schreef Calhoun84 het volgende:
Naar het strand gaan mag, fietsen mag, wandelen mag, in de tuin zitten mag, een boek lezen mag.
Ik mis de lijn tussen extreem en streng gelovig een beetje maar als je streng gelooft mag je vaak ook `gewoon` internetten en televisie kijken. Niet elke christen ziet de zondag als opvolger van de Sabbat.
Romeinen 14:5 "De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. "
Nou heb ik natuurlijk geen flauw idee wat dit betekent, maar ik ga er vanuit dat je die vanos seals niet op zondag hebt vervangen, want dat zal waarschijnlijk niet mogen. En als je ze op een andere dag vervangen hebt had je het ook op die andere dag kunnen testenquote:Op zondag 18 mei 2014 15:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Mag je bv wel een ritje maken in je E39 M5 om even de gasrepons te testen nadat je de VANOS seals hebt vervangen?
Gewoon kijken of hij lekker oppakt enzo, dus geen laptimes neerzetten in da hood.
Seals vervangen mag niet, gasrespons testen mag wel. Een paar hoeken buigen met een paar van je negers moet op zich geen probleem zijn, mits dat op ontspannen en ingetogen wijze gebeurt.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Mag je bv wel een ritje maken in je E39 M5 om even de gasrepons te testen nadat je de VANOS seals hebt vervangen?
Gewoon kijken of hij lekker oppakt enzo, dus geen laptimes neerzetten in da hood.
Het reformatorisch dagblad ook niet. Dat zie je wel vaker terug in reformatorische kringen. Moeten ze ook zelf weten, het is hun eigen bedrijf. Ik heb er geen problemen mee om op zondag op internet te zitten of tv te kijken.quote:Op zondag 18 mei 2014 19:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
De website van het Nederlands Dagblad is niet open op zondag.
Jezus genas mensen tijdens de Sabbat, zorg voor de zwakken lijkt mij dan ook geoorloofd.quote:Op zondag 18 mei 2014 20:22 schreef RobbieRonald het volgende:
Hoe zit dat met hulpdiensten eigenlijk? Hoe staan ze tegenover bijv. politie- of ambulancepersoneel die zondags uitrukt om levens te redden?
Daar zijn discussies over. Sommigen zien het daadwerkelijk als een soort strenge sabbat - dus reizen mag niet (behalve natuurlijk naar de kerk).quote:Op zondag 18 mei 2014 15:12 schreef Calhoun84 het volgende:
Naar het strand gaan mag, fietsen mag, wandelen mag, in de tuin zitten mag, een boek lezen mag.
Dat klopt, die discussies ken ikquote:Op zondag 18 mei 2014 20:31 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Daar zijn discussies over. Sommigen zien het daadwerkelijk als een soort strenge sabbat - dus reizen mag niet (behalve natuurlijk naar de kerk).
Dat is ook de reden dat ik expliciet over extremisten sprak. Als je die meerekent blijft er niet veel over dat nog mag, maar ik was erg benieuwd naar alles dat daar net een tandje onder zat. Interessant om de reacties te lezenquote:Op zondag 18 mei 2014 20:43 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Dat klopt, die discussies ken ik"geen enkele arbeid zult u verrichten" Ex 20:10. Je kunt die heel letterlijk nemen maar dan is een wandeling naar de kerk ook not-done. Ik geloof niet dat het de bedoeling van God is geweest dat wij de hele dag op bed zouden liggen op zondag.
Die bedoelde ik...quote:Op zondag 18 mei 2014 20:22 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Het reformatorisch dagblad ook niet. Dat zie je wel vaker terug in reformatorische kringen. Moeten ze ook zelf weten, het is hun eigen bedrijf. Ik heb er geen problemen mee om op zondag op internet te zitten of tv te kijken.
Edit: het ND doet het bij mij wel op zondag
Nou neem van mij aan dat de streng-gereformeerden NIET naar het strand gaan. De dominee bij ons op het dorp noemde de zandplas (die prachtig blauw water had en mooi geel zand, in de jaren 80 werd er heel veel gesurfd en de dames liepen allemaal topless...) heel treffend "de poel des verderfs".quote:Op zondag 18 mei 2014 15:12 schreef Calhoun84 het volgende:
Ik mis de lijn tussen extreem en streng gelovig een beetje maar als je streng gelooft mag je vaak ook `gewoon` internetten en televisie kijken. Niet elke christen ziet de zondag overigens als opvolger van de Sabbat.
Romeinen 14:5 "De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. "
Ze doen het niet, maar het mag welquote:Op dinsdag 20 mei 2014 12:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou neem van mij aan dat de streng-gereformeerden NIET naar het strand gaan. De dominee bij ons op het dorp noemde de zandplas (die prachtig blauw water had en mooi geel zand, in de jaren 80 werd er heel veel gesurfd en de dames liepen allemaal topless...) heel treffend "de poel des verderfs".
Hij vond het zelf duidelijk een heel mooie vondst.
Nou de kerkdiensten waren om 9:30 en 15:00 uur. Lastig te combineren. Wat ook grappig was dat er nà de kerkdienst 's middags enkele gemeenteleden langs de plas wandelden...om te observeren zeg maar.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 17:29 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Ze doen het niet, maar het mag wel![]()
Je kunt op zondag God eren en daarnaast 1, 2 of 3 keer naar de kerk gaan. Tussendoor kun je gewoon naar het strand. Je kunt zelfs je Bijbel lezen aan het strand en een Bijbelstudie meenemen.
Zat die kerk om 1500 net zo vol als om 0930? Of was er ook een deel dat 1 keer wel genoeg vond en 's middags wel gewoon iets anders ging doen ( niet per se iets goddeloos)quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou de kerkdiensten waren om 9:30 en 15:00 uur. Lastig te combineren. Wat ook grappig was dat er nà de kerkdienst 's middags enkele gemeenteleden langs de plas wandelden...om te observeren zeg maar.
Doodstraf is wel een goede bescherming tegen het werken op de sabbat...quote:Op zondag 18 mei 2014 20:29 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Jezus genas mensen tijdens de Sabbat, zorg voor de zwakken lijkt mij dan ook geoorloofd.
De zondag staat overigens ook niet zo in de Bijbel en de Sabbat is op zaterdag. Ik geloof dat God de rustdag in heeft gesteld als bescherming voor de mens, een soort ARBO wetgeving. Als je zes dagen werkt en één dag rust houdt dan geloof ik dat dit voldoende is. Maar de zondagsrust/Sabbat is een punt waar veel stromingen in verschillen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |