abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 mei 2014 @ 08:28:39 #1
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_139974612

Welkom in deze reeks!
In deze reeks kun je vragen stellen over de ziekte (Crohn/CU), medicatie en onderzoeken. Ook kun je ons hier op de hoogte houden van je leven met Crohn/CU, de nadelen die je ervan hebt maar ook ongegeneerd lekker zeiken over je ziekte en de bijbehorende symtomen mag hier.

Wat is de Ziekte van Crohn?
De ziekte van Crohn is chronische ontstekingsziekte van het maag-darmstelsel. Door de ontstekingen in de darmen kunnen deze vernauwd of zelfs afgesloten raken. In het ergste geval moet er geopereerd worden, om bijvoorbeeld stukken ontstoken darm te verwijderen. Per jaar wordt er in Nederland bij ongeveer 1000 mensen de ziekte van Crohn geconstateerd. Meestal zijn dit jonge mensen tussen de 15 en de 25 jaar. Het verloop van de ziekte is onvoorspelbaar, sommige mensen hebben bijna nooit klachten, anderen zijn bijna nooit klachtenvrij.

Wat is Colitis Ulcerosa?
Colitis Ulcerosa betekent letterlijk een ontsteking van de dikke darm (colon = dikke darm, -itis = ontsteking), waarbij zweren gevormd worden (ulcerosa).

Bij Colitis Ulcerosa is er sprake van een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm. De ontsteking beperkt zich tot het slijmvlies, dat de binnenkant van de dikke darm bekleed. In dit slijmvlies kunnen zweren ontstaan. Ook klachten en ontstekingen buiten de darm kunnen voorkomen bij colitis ulcerosa.

Wat is dan het verschil?
Er zijn veel overeenkomsten tussen de chronische darmontstekingen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn. Zowel de klachten als de behandeling van deze twee aandoeningen komen voor een groot deel overeen. Daardoor is het soms lastig om een goede diagnose te stellen.

Een aantal belangrijke verschillen tussen Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn zijn:

- Bij Colitis Ulcerosa ontstaan de ontstekingen alleen in de dikke darm. Bij de ziekte van Crohn komen de ontstekingen in het hele maagdarmkanaal voor: van mond tot anus.

- Bij Colitis Ulcerosa beperken de ontstekingen in de darm zich tot de slijmvlieslaag. Bij de ziekte van Crohn kunnen de ontstekingen ook tot de diepere lagen van de darmwand doordringen. Hierdoor kunnen bij de ziekte van Crohn diepere zweren en zogenaamde fistels of pijpzweren (onnatuurlijke, open verbindingen) ontstaan.

- Bij Colitis Ulcerosa ontstaan geen verklevingen en vrijwel nooit vernauwingen. Doordat de zweren bij de ziekte van Crohn dieper zijn, en er ook fistels kunnen ontstaan, wordt bij deze ziekte meer littekenweefsel gevormd. Hierdoor kunnen vernauwingen in de darm en verklevingen ontstaan bij mensen met de ziekte van Crohn.

- Bij Colitis Ulcerosa zitten de ontstekingen vaak in een aaneengesloten gebied in de dikke darm.

Bij de ziekte van Crohn kunnen gezonde delen afwisselen met gebieden die ontstoken zijn.

In Nederland zijn er ongeveer 30.000 mensen met colitis ulcerosa. De diagnose wordt vooral gesteld bij mensen tussen de 10-40 jaar oud. Colitis Ulcerosa begint vaak met ontstekingen in de endeldarm. Dit wordt ook wel proctitis genoemd. De ontstekingen kunnen zich vervolgens uitbreiden over de hele dikke darm. Colitis Ulcerosa kan ook op een andere plaats in de dikke darm beginnen.

In Nederland zijn er ongeveer 20.000 mensen met de ziekte van Crohn. De ziekte komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het verloop van de ziekte is heel verschillend per patiënt.

Veel voorkomende klachten bij CU/Crohn
- Diarree
- Vermagering
- Bloed bij de ontlasting
- Ontstekingen, peri-anale abcessen, fissuren en fistels (een soort gangetjes van de huid naar de darm)
- Vermoeidheid

Soms geeft de ziekte van Crohn ook gewrichtsklachten of oogklachten.

Dingen die de ziekte kunnen verergeren
- Stress
- Roken

Is er een speciaal dieet voor Crohn/CU?
- Nee, over het algemeen niet. Over het algemeen is het trail and error met wat je wel en niet kunt eten.

Veel gebruikte medicatie bij Crohn of CU.

Verschillende soorten medicatie worden ingezet om de ziekte van Crohn of Colitus Ulcerosa te behandelen.

5-ASA-medicijnen. Hieronder vallen o.a :
-Mesalazine
-Salofalk
-Pentasa
-Asacol
-Mezavant
-Sulfasalazine

Helaas hebben deze medicijnen niet bij iedereen een gunstig effect.

Bijnierschorshormonen zoals o.a :
-Prednison
-Dexamethasone
-Triamcinolon.

De hoeveelheid mg hangt af van de hevigheid van de ontsteking.

De bijnierschorshormonen kunnen zowel oraal worden ingenomen als per klysma.

Afweer onderdrukkende middelen zoals o.a :
-Azathioprine
-Methotrexaat
-Mercaptopurine

Het duurt vaak enkele weken tot maanden voordat deze middelen gaan werken, meestal zal de arts daarnaast ook Prednison voorschrijven.

Biologicals (TNF-α blockers) zoals o.a :
-Humira
-Remicade

Deze medicijnen blokkeren (remmen) het stofje TNF-α ( tumornecrosefactor α), dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van ontstekingen. Dit zijn relatief dure medicijnen. Humira komt in injectievorm, Remicade gaat per infuus.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 15 mei 2014 @ 08:29:08 #2
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_139974620
Post is wel vaker traag. Hoop dat ie er deze week bijzit :o
  donderdag 15 mei 2014 @ 08:29:31 #3
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_139974623
Anders vraag ik een nieuwe aan :Y)
pi_139974628
Ja maar zo zonde geld.. ;(
Mokkel met stuntstok
  donderdag 15 mei 2014 @ 08:40:37 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_139974756
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 08:30 schreef Mord_Sith het volgende:
Ja maar zo zonde geld.. ;(
Nou die 2 euro aan zegels? I'll live
pi_139978757
Voor de CU-ers....er is weer eens een nieuw onderzoek geweest...
moet heel eerlijk zeggen dat ik me er wel iets bij voor kan stellen. Heb jaren gerookt en nooit echt heel veel last van mijn darmen gehad. Sinds ik ben gestopt eigenlijk alleen maar...

quote:
Rook als medicijn voor chronische darmziekte?

Rook kan soelaas bieden bij de chronische darmziekte colitis ulcerosa. Dat blijkt uit onderzoek van hoogleraar Gerard Dijkstra van het UMCG.

Stoffen in rook zorgen ervoor dat de ziekte, die ontstekingen in de darm veroorzaakt, wordt getemperd. 'In rook zitten vijfduizend stoffen, een paar daarvan hebben een positief effect. Die proberen we te vinden.' Hij raadt patiënten af de sigaret op te pakken: 'Het is een medicijn met een dodelijke bijwerking.'

Op dit moment wordt onderzoek gedaan naar koolmonoxide in sigaretten. In pilvorm zou dat een medicijn kunnen worden voor patiënten van de darmziekte. Ook nicotine heeft een positief effect, maar dat duurt maar korte tijd.

Overigens helpt het roken niet bij patiënten die last hebben van andere chronische darmziekten, zoals de ziekte van Crohn. Colitis ulcerosa komt in Nederland voor bij ongeveer 35.000 mensen.
pi_139984096
Niemand ervaring met sondevoeding? Dat zou wel mooi zijn :D .
pi_139984809
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 14:49 schreef Skeletor. het volgende:
(gelukkig) niet.
is het normaal dat ik mij druk/bang maak voor MRI.
heb er nu wel last van, angst denk ik.
daarbij heb ik het vermoeden dat ik infuusnaald krijg voor de contrast vloeistof. Volgens mij ben ik daar nu nog wel het angstigs voor... :'(
die 3,5 dag ziekenhuis en 5 infuusnaalden hebben mij niet echt goed gedaan...

en ik word ondertussen gek van de momenten dat de pijn het sterkst is. Alsof er een baksteen dan onder mijn huid zit...(omschrijving van mijn vrien)
pi_140057181
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 15:11 schreef gridjuh het volgende:

[..]

(gelukkig) niet.
is het normaal dat ik mij druk/bang maak voor MRI.
heb er nu wel last van, angst denk ik.
daarbij heb ik het vermoeden dat ik infuusnaald krijg voor de contrast vloeistof. Volgens mij ben ik daar nu nog wel het angstigs voor... :'(
die 3,5 dag ziekenhuis en 5 infuusnaalden hebben mij niet echt goed gedaan...

en ik word ondertussen gek van de momenten dat de pijn het sterkst is. Alsof er een baksteen dan onder mijn huid zit...(omschrijving van mijn vrien)
Tuurlijk is dat normaal. Een onderzoek is altijd spannend. Je kunt een muziekje meenemen, dan hoor je dat door de koptelefoon als je de laboranten vriendelijk vraagt de cd op de zetten. Probeer lekker te ontspannen, dan komt het helemaal goed.

Dat infuusnaaldje wordt meestal in de elleboogplooi geprikt. Het gaat dus voelen als een bloedafnameprik. Vind je dat eng? Er wordt overigens niet altijd intraveneus contrast gegeven. Dat hangt namelijk van het protocol af wat ze draaien. Soms met, soms zonder. Dat logt aam de vraagstelling. Dus ik weet niet of je wel of geen intraveneus contrast gaat krijgen, dus wel of geen infuusnaaldje.

Ben het even kwijt dat je in het ziekenhuis hebt gelegen? Ik dacht alleen op de spoed? Vervelend ook dat de pijn blijft. Niks beter geworden?
pi_140057627
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 17:22 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat normaal. Een onderzoek is altijd spannend. Je kunt een muziekje meenemen, dan hoor je dat door de koptelefoon als je de laboranten vriendelijk vraagt de cd op de zetten. Probeer lekker te ontspannen, dan komt het helemaal goed.

Dat infuusnaaldje wordt meestal in de elleboogplooi geprikt. Het gaat dus voelen als een bloedafnameprik. Vind je dat eng? Er wordt overigens niet altijd intraveneus contrast gegeven. Dat hangt namelijk van het protocol af wat ze draaien. Soms met, soms zonder. Dat logt aam de vraagstelling. Dus ik weet niet of je wel of geen intraveneus contrast gaat krijgen, dus wel of geen infuusnaaldje.

Ben het even kwijt dat je in het ziekenhuis hebt gelegen? Ik dacht alleen op de spoed? Vervelend ook dat de pijn blijft. Niks beter geworden?
nee ik heb toen van dinsdag tot vrijdagochtend in het ziekenhuis gelegen. Totaal 5 infuusnaalden gekregen
pi_140060351
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 14:49 schreef Skeletor. het volgende:
*ontlurkt*

Waarom moet je per se worden opgenomen met sv? Ik werk in de thuiszorg en zie regelmatig mensen thuis ermee. Ik kan me voorstellen dat je ingesteld moet worden en dat ze willen kijken of je geen are neveneffecten krijgt, maar met goede instructie kun je dat vervolgens prima thuis laten inlopen. Desnoods komt er elke dag iemand van de thuiszorg langs om een nieuwe zak aan te hangen en/of het systeem door te spoelen. Maar jij bent medicus, toch? Dus in principe zou je dat vast ook zelf kunnen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_140060870
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 11:53 schreef kvd het volgende:
Voor de CU-ers....er is weer eens een nieuw onderzoek geweest...
moet heel eerlijk zeggen dat ik me er wel iets bij voor kan stellen. Heb jaren gerookt en nooit echt heel veel last van mijn darmen gehad. Sinds ik ben gestopt eigenlijk alleen maar...

[..]

Ik heb hier meer over gelezen inderdaad. En er word ook nog actief onderzoek gedaan.
Zal mij benieuwen welke stofjes het zijn en wat ermee gedaan word.
Roken is natuurlijk nooit goed, maar ik ben weer begonnen.
En als het niet helpt tegen mijn ontstekingen, dan werkt het voor mij wel laxerend (wat
op dit moment echt nodig is bij mij haha) en het helpt me rustig worden als ik weer stijf
sta van de stress.

Call me stupid, maakt me niks uit.
pi_140061037
@Skeletor: Wat Cat22 zegt. Ik zie ze ook vaak op mijn werk en daarbuiten zie ik geregeld mensen op de MDL poli zitten met sondevoeding. Geen idee of die in het verleden daarvoor opgenomen zijn geweest, maar ze zitten nu gewoon thuis met sv.
En jij kan jezelf toch prima weer bekwaam maken in het sv systeem en wat daar bij komt kijken?
Je lijkt me namelijk iets te koppig voor thuiszorg, je kan het zelf wel. :) Toch?
pi_140061358
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 19:07 schreef c-u-t-e het volgende:

[..]

Ik heb hier meer over gelezen inderdaad. En er word ook nog actief onderzoek gedaan.
Zal mij benieuwen welke stofjes het zijn en wat ermee gedaan word.
Roken is natuurlijk nooit goed, maar ik ben weer begonnen.
En als het niet helpt tegen mijn ontstekingen, dan werkt het voor mij wel laxerend (wat
op dit moment echt nodig is bij mij haha) en het helpt me rustig worden als ik weer stijf
sta van de stress.

Call me stupid, maakt me niks uit.
Volgens het stukje gaat het om koolmonoxide en zou het misschien in pil/capsulevorm kunnen helpen.

En ik als ex roker ga je echt niet stupide noemen, sinds het stoppen is alles hier ook pijnlijker en gaat het er moeilijker uit O-)
pi_140068479
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 17:22 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Daarbij ben ik eigenlijk nooit bang geweest voor bloedprikken en dergelijke, maar sinds mijn opname gaat het totaal niet goed.
Daarbij gaan door die angst mijn aders irritant zijn. Maar ik moet nu al met bloedprikken met vlindernaaldje geprikt worden, anders gaan ze er altijd in en doorheen, vind ik niet fijn.

Ik mag inderdaad muziek meenemen.
Ik ben benieuwd dinsdag, mag om 14:30 aanwezig zijn en 15:30 aan de beurt....
Denk alleen dat ik weinig zal slapen voorlopig
pi_140089951
C-u-t-e en Cat22, dank voor de antwoorden! Uiteraard had ik dat zelf ook geopperd, sonde inbrengen en wegwezen. Ik vogel wel uit hoe alles werkt. Omdat mijn gewicht echt wel kritiek laag is, hadden ze me graag voor de eerste 3-4 kg opgenomen. Nou, mooi niet.

Het gaat hier echt beter na de bloedtransfusie. Geen bloed meer bij de ontlasting, minder vaak en vaster. Plus dat ik warm eten weer aan het introduceren ben. Dat gaat goed! Ik vijf nog ver van de pasta met sauzen op basis van tomaten, maar het gaat goed. Brood wil ook weer, zelfs de stevigere volkoren varianten. Allinson brood met zonnebloempitten is nu de grote favoriet. Bevat ook nog eens fijn calorieën :D . Zoetigheden heb ik nu een week niet aangeraakt, behalve de Nutri's. Geen behoefte aan. Als tussendoor is dikke Turkse yoghurt veel lekkerder dan suffe vla of taart. Heerlijk! Ik ben zo blij!
pi_140090008
Het roken schijnt inderdaad te werken, maar dan vooral bij colitis ulcerosa. Bij Crohn juist niet. Hier ook een roker, eentje die nog niet van plan is om te stoppen. Crohn of geen Crohn. Ik vrees dat ze gassen niet direct in pilvorm of capsules kunnen maken :'( . Tot die tijd (of tot er een andere oplossing is gevonden) stevig doorpaffen :') .
pi_140157547
Weinig geslapen.
moet deze ochtend eerst nuchter bloedprikken, zal om half 9 gebeurd zijn. Dan mag ik tot half 11 eten en drinken en dan weer nuchter blijven. Mag gelukkig nog wel water, maar met de warmte die er vandaag zal zijn, zal ik mijn insuline pomp maar op half vermogen zetten, want nu kan ik niet meer aan hypo doen 😒

ben ook erg zenuwachtig, heb last van mijn buik, alsof er nu baksteen in zit
pi_140160927
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 05:10 schreef gridjuh het volgende:
Weinig geslapen.
moet deze ochtend eerst nuchter bloedprikken, zal om half 9 gebeurd zijn. Dan mag ik tot half 11 eten en drinken en dan weer nuchter blijven. Mag gelukkig nog wel water, maar met de warmte die er vandaag zal zijn, zal ik mijn insuline pomp maar op half vermogen zetten, want nu kan ik niet meer aan hypo doen 😒

ben ook erg zenuwachtig, heb last van mijn buik, alsof er nu baksteen in zit
Waarom niet morgen prikken als je dan ook nuchter moet zijn! Had weer ellende gescheeld. Niet nerveus zijn, je gaat morgen lekker chillen in de MRI ;) .
pi_140161588
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 10:27 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Waarom niet morgen prikken als je dan ook nuchter moet zijn! Had weer ellende gescheeld. Niet nerveus zijn, je gaat morgen lekker chillen in de MRI ;) .
nou ik moest uiterlijk vandaag bloedprikken. En vanaf nu moet ik weer nuchter zijn. Ach water drinken mag dan gelukkig nog wel.
pi_140166607
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 10:27 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Waarom niet morgen prikken als je dan ook nuchter moet zijn! Had weer ellende gescheeld. Niet nerveus zijn, je gaat morgen vanmiddag lekker chillen in de MRI ;) .
Fixed (alles is vandaag, zowel het prikken als de MRI)

quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 10:54 schreef gridjuh het volgende:

[..]

nou ik moest uiterlijk vandaag bloedprikken. En vanaf nu moet ik weer nuchter zijn. Ach water drinken mag dan gelukkig nog wel.
Denk niet dat je het nog leest, maar succes
pi_140168053
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 13:47 schreef kvd het volgende:

[..]

Fixed (alles is vandaag, zowel het prikken als de MRI)

[..]

Denk niet dat je het nog leest, maar succes
Huh? Zal aan mij liggen, maar dit snap ik niet. MRI naar vandaag verplaatst?
pi_140168828
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 14:36 schreef Skeletor. het volgende:

[..]

Huh? Zal aan mij liggen, maar dit snap ik niet. MRI naar vandaag verplaatst?
De hele tijd toch al?

pi_140171765
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 15:02 schreef kvd het volgende:

[..]

De hele tijd toch al?

het was vandaag ivm afspraken met internist volgende week.
ik mocht mooi geen muziek luisteren ivm ademcommando's. 😒
het liep behoorlijk uit, was om 16:25 pas buiten.
infuus zetten ging wel, eruit halen was ook goed, bloedde alleen erg na.
pi_140172170
Iemand van jullie al eens glutenvrij geprobeerd en zo ja wat deed het?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')