http://www.rtlnieuws.nl/n(...)en-afsteken-vuurwerkquote:Het verkopen en afsteken van vuurwerk wordt beperkt. Dat staat in een brief van het kabinet, bevestigen bronnen aan RTL Nieuws. De vier grote steden en andere gemeenten hebben al eerder opgeroepen de overlast van vuurwerk aan te pakken.
Nu is het toegestaan vuurwerk af te steken op oudejaarsdag vanaf 10:00 uur. Dat wordt voortaan van 18:00 uur tot 02:00 uur ’s nachts. Op die manier hoopt het kabinet de grote overlast van vuurwerk overdag op oudejaarsdag te beperken.
Verkoop dag korter
Tot afgelopen jaarwisseling mocht vuurwerk van 29 tot en met 31 december worden verkocht. Die periode wordt een dag korter. Vuurwerk mag alleen nog op 30 en 31 december worden verkocht.
Er komt ook een voorlichtingscampagne voor vuurwerkbrillen. Volgens oogartsen kan een vuurwerkbril veel oogletsel voorkomen.
Vuurwerkvrije zones
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu en minister Opstelten van Veiligheid en Justitie hebben overlegd met verschillende burgemeesters over het instellen van vuurwerkvrije zones. Burgemeesters hebben de mogelijkheid in hun gemeente een straat of wijk vuurwerkvrij te verklaren, zo schrijft het kabinet.
Voor importeurs van vuurwerk komt een vergunningstelsel. Post- en pakketdiensten worden aangesproken op hun verantwoordelijkheden, omdat illegaal vuurwerk ook via de post wordt verstuurd. De Inspectie voor Leefomgeving en Transport kan dwangsommen opleggen als importeurs en transporteurs de regels overtreden.
De jaarwisseling zorgt al jaren voor veel arrestaties. Het Openbaar Ministerie telde afgelopen jaarwisseling 648 verdachten, 132 mensen zijn gedagvaard. Daders kregen boetes, huisarrest of zelfs een gevangenisstraf. In totaal 12 mensen hebben celstraf gekregen.
lijkt me een wassen neus. Er wordt nu al amper opgetreden tegen overtredingen.quote:Nu is het toegestaan vuurwerk af te steken op oudejaarsdag vanaf 10:00 uur. Dat wordt voortaan van 18:00 uur tot 02:00 uur ’s nachts. Op die manier hoopt het kabinet de grote overlast van vuurwerk overdag op oudejaarsdag te beperken.
Helemaal afschaffen lijkt me erg zonde, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik woon in het buitenland en met oud & nieuw mis ik de Nederlandse manier van vieren wel een beetje. Met vuurwerk dus.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:00 schreef QBay het volgende:
Eindelijk! Nu op naar een totaalverbod en dan zijn we van die rommel af![]()
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
De VS staat ook bol van de regeltjes. Mijn ouders wonen daar in een saai kutdorp met 2 kroegen die tot 2 uur open mogen blijven. Er loopt daar 's avonds meer politie rond dan ik in Groningen ooit heb gezien (zelfs met losgeslagen 16 jarigen) in de binnenstad met weinig regeltjes. Ze hadden zelfs de hondenbrigade rondlopen.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:26 schreef Kentekenplaat het volgende:
Mooi, reden te meer om naar Duitsland te kachelen en daar vuurwerk op te halen. Want als al die azijnpissers denken dat ze nu van het vuurwerk af zijn ziin ze blijkbaar al lang blind.
Het is niet het legale vuurwerk wat voor overlast zorgt: het zijn al die nitraatbommen en dergelijke.
Echt, wat wordt dit een saai kutland, murw gemaakt door allemaal regeltjes.
Om dezelfde reden dat we achterlijke mensen nog niet verboden hebben. Dus ik zou maar blij zijn als ik jou was.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:37 schreef Elan het volgende:
Waarom verbieden ze dat achterlijke vuurwerk niet helemaal?
Sorry dat ik tegen je kinderachtige hobby ben hoor kutnoob maar het veroorzaakt miljoenen schade en is totaal kansloos verder.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:38 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat we achterlijke mensen nog niet verboden hebben. Dus ik zou maar blij zijn als ik jou was.
Als je het kansloos vindt dan koop je het niet en blijf je lekker een uurtje binnen midden in de nacht. Heb al jaren geen vuurwerk meer gekocht dus je suggestie dat het mijn hobby is, is ook al fout. Vuurwerk veroorzaakt maar weinig schade. Baldadige jongeren slopen namelijk de boel. Of ga je nu ook stenen de schuld geven van kapotte bushokjes?quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Sorry dat ik tegen je kinderachtige hobby ben hoor kutnoob maar het veroorzaakt miljoenen schade en is totaal kansloos verder.
Dat is gelukkig al een tijdje niet meer zo, althans niet hier in A'dam Centrum. Er zijn jaren geweest dat het vanaf oktober tot januari een groot vuurwerkfestijn was.quote:Op woensdag 14 mei 2014 19:55 schreef Strani het volgende:
Beter maken ze zich zorgen over al dat illegale vuurwerk dat al in oktober wordt afgestoken. Althans, dat was zo toen ik in Nederland woonde en ik neem aan dat het niet veranderd is?
Gewoon centraal regelen en door pro's laten afsteken.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:46 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Als je het kansloos vindt dan koop je het niet en blijf je lekker een uurtje binnen midden in de nacht. Heb al jaren geen vuurwerk meer gekocht dus je suggestie dat het mijn hobby is, is ook al fout. Vuurwerk veroorzaakt maar weinig schade. Baldadige jongeren slopen namelijk de boel. Of ga je nu ook stenen de schuld geven van kapotte bushokjes?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |