Dit dus, nergens voor nodig om de installateur af te schrijven.quote:Op zondag 11 mei 2014 12:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Je zou de afvoer normaal gesproken gewoon moeten kunnen gebruiken voor beide toestellen.
Let er wel op dat de afvoer diameter voldoende groot moet zijn; tegenwoordig is dat minimaal 50mm omdat anders de hoeveelheid water niet snel genoeg afgevoerd kan worden.
Kun je een foto plaatsen waarop duidelijk te zien is hoe het één en ander aangesloten is op elkaar ?
Waar zit de afvoer voor de wasmachine dan op dit plaatje ?quote:Op zondag 11 mei 2014 19:18 schreef Zand60 het volgende:
Even proberen of ik foto's kan plaatsen:
[ afbeelding ]
Die zit al in de ketel......cv service.......quote:Op zondag 11 mei 2014 21:43 schreef CV-Service het volgende:
boven de witte sifon nog een extra sifon plaatsen en het opgelost!
Dubbele sifon gaat juist tegenwerken, dit dus absoluut niet doen.quote:Op zondag 11 mei 2014 22:09 schreef Zand60 het volgende:
Dank voor alle inbreng.
Er is zo weinig ruimte onder de ketel, maar dat kon helaas niet anders i.v.m. schuin dak.
Dubbele sifon klinkt beter dan mijn vloer opbreken.
Ja dat kan, zie onderstaande website voor een valklep zonder veer.quote:Is het mogelijk om een terugslagklep zonder veer verticaal te plaatsen, zodat de klep wordt dichtgedrukt als het water omhoog wil. Zonder veer omdat de ketel druppelt en geen druk opbouwt om de klep naar beneden te drukken.
Door vervuiling kan de klep vast gaan zitten, advies is dus ook om de afvoerleiding te demonteren, na de eerste bocht de valklep monteren, hierna een bocht na boven en de afvoerleiding zover mogelijk omhoog brengen, sifon mag wel laag blijven overigens.quote:Zou dit problemen opleveren die ik nu niet zie?
Maat staat op de bocht.quote:Inderdaad afvoer zal ik juister moeten opmeten, was een schatting en ik wist zeker dat het niet meer dan 40 kon zijn.
Semi offtopic, maar ik denk eerder dat de installateur destijds een last minute bezuiniging heeft doorgevoerd door geen HR ketel te plaatsen. De HR ketel die een condensafvoer nodig heeft dateert namelijk van begin jaren 80.quote:Op zondag 11 mei 2014 20:18 schreef Zand60 het volgende:
De grijze pijp was oorspronkelijk zover boven de vloer, maar dan 'afgedopt'. Blijkbaar wist de aannemer ruim 20 jaar geleden al dat er ketels op de markt kwamen die een afvoer nodig hadden?
Helemaal mee eensquote:Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Watuntrik het volgende:
Dat is dus de wet van de communicerende vaten.
de wasmachine afvoer zal een beduidend langere standpijp hebben. Wanneer de pijp zich vult bij het spoelen van de wasmachine zal het water niveau tussen beide standpijpjes gelijke hoogte (willen) hebben. Is die onder de ketel korter zal deze overstromen.
Inderdaad! Zoveel als mogelijk deze verlengen, geen idee hoeveel bochten die overstort (koperen pijp) mag hebben. Iemand?quote:Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer de afvoer voldoende capaciteit heeft ... Dus die onder de ketel eventueel maximaal verlengen
Dat zou ik nooit doen. Daarmee wijzig je het probleem onder de ketel niet maar loop je wel risico dat ie ook bij de wasmachine gaat overlopen. De standpijp van de wasmachine heeft ook een minimum hoogte.quote:Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Watuntrik het volgende:
en die van de wasmachine dan misschien een beetje inkorten.
Door een waterslot heen dan moet er al veel druk opstaan denk ik!quote:Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Watuntrik het volgende:
Dat is dus de wet van de communicerende vaten.![]()
[ afbeelding ]
de wasmachine afvoer zal een beduidend langere standpijp hebben. Wanneer de pijp zich vult bij het spoelen van de wasmachine zal het water niveau tussen beide standpijpjes gelijke hoogte (willen) hebben. Is die onder de ketel korter zal deze overstromen.
Wanneer de afvoer voldoende capaciteit heeft dan moet je beide pijpjes dus zowel onder de ketel als bij de wasmachine de gelijke lengte boven de vloer laten uitsteken. Dus die onder de ketel eventueel maximaal verlengen en die van de wasmachine dan misschien een beetje inkorten.
In ander geval is de druk van de wasmachinepomp te hoog voor de leidingscapaciteit. Maar das onwaarschijnlijk anders zou het er bij de wasmachine al eruit moeten komen..
Zullen we dat maar niet doen? Een wasmachine op een 32 mm leiding, daar zit het probleem.quote:Op zondag 11 mei 2014 21:43 schreef CV-Service het volgende:
boven de witte sifon nog een extra sifon plaatsen en het opgelost!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |