abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139821816
De condensafvoer van de ketel is geplaatst op dezelfde afvoer als de wasmachine.
Wanneer de wasmachine water wegpompt komt er schuim en water uit de sifon waar ook de condensafvoer op aangesloten is.

Nee, ik gebruik absoluut niet teveel waspoeder.
Het betreft een Remeha HR ketel 2012.
Staat op zolder en wasmachine aansluiting was al aanwezig, dus installateur dacht dezelfde afvoer te kunnen gebruiken.

Hoe kan dit probleem het gemakkelijkst opgelost worden?
Die 'installateur' heb ik afgeschreven, dat moge duidelijk zijn.
  Moderator zondag 11 mei 2014 @ 12:32:30 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139822258
Je zou de afvoer normaal gesproken gewoon moeten kunnen gebruiken voor beide toestellen.

Let er wel op dat de afvoer diameter voldoende groot moet zijn; tegenwoordig is dat minimaal 50mm omdat anders de hoeveelheid water niet snel genoeg afgevoerd kan worden.

Kun je een foto plaatsen waarop duidelijk te zien is hoe het één en ander aangesloten is op elkaar ?
pi_139824703
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 12:32 schreef Vonkenboer het volgende:
Je zou de afvoer normaal gesproken gewoon moeten kunnen gebruiken voor beide toestellen.

Let er wel op dat de afvoer diameter voldoende groot moet zijn; tegenwoordig is dat minimaal 50mm omdat anders de hoeveelheid water niet snel genoeg afgevoerd kan worden.

Kun je een foto plaatsen waarop duidelijk te zien is hoe het één en ander aangesloten is op elkaar ?
Dit dus, nergens voor nodig om de installateur af te schrijven.
Schuim duidt op teveel wasmiddel, de aangegeven hoeveelheden op de verpakking zijn vaak al aan de ruime kant, als je dan vervolgens ook nog voor normaal vervuild goed kiest i.p.v. licht bevuild.....
Kleding vervuild vaak veel minder erg dan we aannemen, dan moet je toch echt wel meerdere dagen in dezelfde kleding lopen.

Water terug duid op een verstopte afvoer, wat eveneens door teveel wasmiddel veroorzaakt wordt onder andere.
pi_139827037
Als het kan, de sifon onder de ketel hoger plaatsen. Betere optie is de leidingdiamter vergroten, maar dan de hele lengte t/m de standleiding oid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_139836236
Even proberen of ik foto's kan plaatsen:
  Moderator zondag 11 mei 2014 @ 19:49:14 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139837608
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:18 schreef Zand60 het volgende:
Even proberen of ik foto's kan plaatsen:
[ afbeelding ]
Waar zit de afvoer voor de wasmachine dan op dit plaatje ? :?
  zondag 11 mei 2014 @ 20:00:12 #7
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_139838047
Niet ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_139838835
De grijze pijp was oorspronkelijk zover boven de vloer, maar dan 'afgedopt'. Blijkbaar wist de aannemer ruim 20 jaar geleden al dat er ketels op de markt kwamen die een afvoer nodig hadden?
De afvoerpijp is 35 mm diameter.

De wasmachine is links van de ketel onder de andere schuine gedeelte van de zolder. Er zit nog een deur tussen.

De afvoer van de wasmachine loopt onder de vloer en deze condensafvoer staat er dus haaks op.

Sorry voor te grote foto's, ik ben al blij dat ik ze geplaatst krijg!

pi_139844025
boven de witte sifon nog een extra sifon plaatsen en het opgelost!
CV-Service
info@cv-service.nl
www.cv-service.nl
pi_139844353
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:43 schreef CV-Service het volgende:
Die zit al in de ketel......cv service.......
pi_139844707
Foto blijft onduidelijk m.b.t. aansluiting wasmachine.
Als deze leiding ook voor de wasmachine is, dan komt het deels doordat deze sifon veel te laag zit en door de perskracht van de pomp zoekt het water de meest makkelijke weg.

TS heb je wel tekeningen van de leidingen in je huis?
Dan zou je kunnen kijken hoe de standleiding loopt met ontluchting bovendaks, wellicht valt hier nog wat in te verbeteren.

Wellicht kun je de knie demonteren en deze voorzien van een t-stuk en hierboven een beluchter plaatsen als j en j oplossing.
pi_139844853
Ps afvoer is 32 of 40 en geen 35 mm.
pi_139846023
Dank voor alle inbreng.

Er is zo weinig ruimte onder de ketel, maar dat kon helaas niet anders i.v.m. schuin dak.
Dubbele sifon klinkt beter dan mijn vloer opbreken.

Is het mogelijk om een terugslagklep zonder veer verticaal te plaatsen, zodat de klep wordt dichtgedrukt als het water omhoog wil. Zonder veer omdat de ketel druppelt en geen druk opbouwt om de klep naar beneden te drukken.

Zou dit problemen opleveren die ik nu niet zie?

Inderdaad afvoer zal ik juister moeten opmeten, was een schatting en ik wist zeker dat het niet meer dan 40 kon zijn.
pi_139848148
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 22:09 schreef Zand60 het volgende:
Dank voor alle inbreng.

Er is zo weinig ruimte onder de ketel, maar dat kon helaas niet anders i.v.m. schuin dak.
Dubbele sifon klinkt beter dan mijn vloer opbreken.
Dubbele sifon gaat juist tegenwerken, dit dus absoluut niet doen.

Wat je wel kan doen is juist de afvoer zoveel mogelijk omhoog brengen, tot vlak onder de ketel, dit lukt namelijk wel.
quote:
Is het mogelijk om een terugslagklep zonder veer verticaal te plaatsen, zodat de klep wordt dichtgedrukt als het water omhoog wil. Zonder veer omdat de ketel druppelt en geen druk opbouwt om de klep naar beneden te drukken.
Ja dat kan, zie onderstaande website voor een valklep zonder veer.
http://nl.wavin.com/web/c(...)ugslagklep-gr-32.htm
quote:
Zou dit problemen opleveren die ik nu niet zie?
Door vervuiling kan de klep vast gaan zitten, advies is dus ook om de afvoerleiding te demonteren, na de eerste bocht de valklep monteren, hierna een bocht na boven en de afvoerleiding zover mogelijk omhoog brengen, sifon mag wel laag blijven overigens.
Wel de valklep controleren na zeg 1 maand, is deze niet vervuild dan verlengen met 2 maanden en zodoende de reinigingsfrequentie vaststellen, dit kan 1 keer per jaar zijn, maar ook vaker of minder vaak.
quote:
Inderdaad afvoer zal ik juister moeten opmeten, was een schatting en ik wist zeker dat het niet meer dan 40 kon zijn.
Maat staat op de bocht.
pi_139848220
Ps loopt de afvoerleiding van de wasmachine voor een groot deel horizontaal?
pi_139851573
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:18 schreef Zand60 het volgende:
De grijze pijp was oorspronkelijk zover boven de vloer, maar dan 'afgedopt'. Blijkbaar wist de aannemer ruim 20 jaar geleden al dat er ketels op de markt kwamen die een afvoer nodig hadden?

Semi offtopic, maar ik denk eerder dat de installateur destijds een last minute bezuiniging heeft doorgevoerd door geen HR ketel te plaatsen. De HR ketel die een condensafvoer nodig heeft dateert namelijk van begin jaren 80.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_139854060
Ik zou wel onder de ketel mits hoogste punt een autobeluchter plaatsen.
pi_139862937
Dat is dus de wet van de communicerende vaten. ;)

de wasmachine afvoer zal een beduidend langere standpijp hebben. Wanneer de pijp zich vult bij het spoelen van de wasmachine zal het water niveau tussen beide standpijpjes gelijke hoogte (willen) hebben. Is die onder de ketel korter zal deze overstromen.

Wanneer de afvoer voldoende capaciteit heeft dan moet je beide pijpjes dus zowel onder de ketel als bij de wasmachine de gelijke lengte boven de vloer laten uitsteken. Dus die onder de ketel eventueel maximaal verlengen en die van de wasmachine dan misschien een beetje inkorten.

In ander geval is de druk van de wasmachinepomp te hoog voor de leidingscapaciteit. Maar das onwaarschijnlijk anders zou het er bij de wasmachine al eruit moeten komen..

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 12-05-2014 12:51:25 ]
pi_139883583
Ik heb nu veel mogelijkheden om uit te proberen!

Fantastisch dat jullie hier zo meedenken en jullie kennis hebben willen delen.

Ik zal pas na mijn vakantie wijzigingen uitvoeren, dus het zal even duren voordat ik weet welke oplossing de beste is.

Ik beloof jullie hier te melden wanneer iets mis is gegaan, zodat een ander daar ook mee geholpen zal zijn. Als jullie niets meer horen, is het allemaal goed gegaan.

Nogmaals veel dank.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 11:39:10 #20
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139899224
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Watuntrik het volgende:
Dat is dus de wet van de communicerende vaten.

de wasmachine afvoer zal een beduidend langere standpijp hebben. Wanneer de pijp zich vult bij het spoelen van de wasmachine zal het water niveau tussen beide standpijpjes gelijke hoogte (willen) hebben. Is die onder de ketel korter zal deze overstromen.
Helemaal mee eens
quote:
Wanneer de afvoer voldoende capaciteit heeft ... Dus die onder de ketel eventueel maximaal verlengen
Inderdaad! Zoveel als mogelijk deze verlengen, geen idee hoeveel bochten die overstort (koperen pijp) mag hebben. Iemand?
quote:
en die van de wasmachine dan misschien een beetje inkorten.
Dat zou ik nooit doen. Daarmee wijzig je het probleem onder de ketel niet maar loop je wel risico dat ie ook bij de wasmachine gaat overlopen. De standpijp van de wasmachine heeft ook een minimum hoogte.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_139901806
quote:
Dat is dus de wet van de communicerende vaten. ;)
[ afbeelding ]

Wanneer de afvoer voldoende capaciteit heeft dan moet je beide pijpjes dus zowel onder de ketel als bij de wasmachine de gelijke lengte boven de vloer laten uitsteken. Dus die onder de ketel eventueel maximaal verlengen en die van de wasmachine dan misschien een beetje inkorten.

In ander geval is de druk van de wasmachinepomp te hoog voor de leidingscapaciteit. Maar das onwaarschijnlijk anders zou het er bij de wasmachine al eruit moeten komen..
Door een waterslot heen dan moet er al veel druk opstaan denk ik!
Heb het nog nooit meegemaakt, jawel eigenlijk wel maar dan op de begaandegrond waar alles bij mekaar komt.
pi_152751715
Het is nu een jaar geleden dat jullie zo behulpzaam waren en ik had beloofd nog iets te laten horen.

Bijna een jaar hebben we er nu een terugslagklep tussenzitten en iedere 3 maanden gecontroleerd.

Geen lekkages meer, geen wassop meer. Fantastisch.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp
pi_152752230
Ik zeg mooi ! En bedankt voor de terugkoppeling , en slagklep ! :P
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:50:14 #24
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_152763101
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:43 schreef CV-Service het volgende:
Zullen we dat maar niet doen? Een wasmachine op een 32 mm leiding, daar zit het probleem.
Share your talent, move the world.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 20:54:57 #25
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_152763356
Kijk daar houden weer van, terugkoppeling!

Nou mooi zo!
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')