FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Scooter start alleen met kickstart
BlauweTijgerdinsdag 6 mei 2014 @ 15:13
Mijn TGB, 2-takt snorscooter met 8453km op de teller start tegenwoordig alleen nog maar met de kickstart en heeeeeel soms ook met de elektrische start.

Tijdens het rijden viel mijn scooter opeens stil en startte hij niet meer. Na even stil gestaan te hebben deed die het weer. Toen heb ik er 500 meter mee gereden en viel hij weer stil. Nu is er al lange tijd niets aan gedaan, behalve de accu, die is 2 weken oud.

Nu vraag ik mij af wat de oorzaak is van dit falen. Scooterdealers zeggen gelijk de grootste dingen zoals cilinder kapot, nieuw moterblok, dit dat, maar misschien is het wel gewoon een bougie'tje dat vervangen moet worden?

Iemand hier die dit ook eerder heeft meegemaakt met zijn/haar scooter?
Metro2005dinsdag 6 mei 2014 @ 15:21
Begin eens met een bougietje, voor die 5 euro is het in elk geval het proberen waard.
Kan ook gewoon vuile carburateur zijn of vuil in de tank.
eXplorer1dinsdag 6 mei 2014 @ 15:25
klinkt als een rotte vaccuumkraan, komt er genoeg benzine uit het slangetje als je aan de vacuumslang zuigt?
BlauweTijgerdinsdag 6 mei 2014 @ 15:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 15:21 schreef Metro2005 het volgende:
Begin eens met een bougietje, voor die 5 euro is het in elk geval het proberen waard.
Kan ook gewoon vuile carburateur zijn of vuil in de tank.
Heb je een punt, ik ga er zo meteen eentje halen. Heb zelf weinig verstand van die dingen :'( Een bougie'tje er in draaien moet me nog wel lukken.
BlauweTijgerdinsdag 6 mei 2014 @ 15:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 15:25 schreef eXplorer1 het volgende:
klinkt als een rotte vaccuumkraan, komt er genoeg benzine uit het slangetje als je aan de vacuumslang zuigt?
Zou kunnen.. is dat het slangetje dat uit mijn tank loopt? Soort slangetje wat je ook in ziekenhuizen hebt zeg maar :D
BlauweTijgerdinsdag 6 mei 2014 @ 17:20
Nou de bougie is het niet.
jelfrikandeldinsdag 6 mei 2014 @ 17:26
Klinkt als een brandstof probleem idd. Het leuke van tweetakt is dat als hij het ineens niet doet of het probleem in de ontsteking zit of in de brandstof en luchttoevoer. Tenzij hij volledig vast gekaait zit natuurlijk, maar dat soort extremen dingen merk je snel genoeg.
jelfrikandeldinsdag 6 mei 2014 @ 17:27
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 15:28 schreef BlauweTijger het volgende:

[..]

Zou kunnen.. is dat het slangetje dat uit mijn tank loopt? Soort slangetje wat je ook in ziekenhuizen hebt zeg maar :D
Slangetje uit je tank naar je carburateur. :)
Hendroitwoensdag 7 mei 2014 @ 13:19
Zit er wel genoeg olie in?
fathankwoensdag 7 mei 2014 @ 16:42
Meet je accu eens na. Eerst gewoon op contact en daarna als je scooter loopt. Als je scooter loopt zou ie rond de 14.4 volt moeten zitten geloof ik, dan wordt ie bijgeladen. Wordt ie dat niet heb je of een rotte kabelboom of een rotte spanningsregelaar.

edit: Gaat je startmotor wel rond?
Ferwoensdag 7 mei 2014 @ 18:32
Hij viel uit toen ie warm was en deed het weer even naar afkoelen. Verder start niet ie niet op de starter (lage snelheid starten), maar wel door te kickstarten (hoge snelheid starten)

Ik zou zeggen weinig compressie meer en nog minder na opwarmen. Er lekt teveel lucht weg tijdens het starten, door te kickstarten wordt er sneller compressie opgebouwd en is er minder tijd voor de lucht om weer te ontsnappen. Daarom start ie wel.
Ou-Tannuwoensdag 7 mei 2014 @ 19:29
zou kunnen zijn dat er een nieuw cylindertje op moet met bijpassend zuigertje en zuigerveertje..

had al eerder het gevoel dat die wat anders reed? :)
BartNHwoensdag 7 mei 2014 @ 22:33
quote:
14s.gif Op woensdag 7 mei 2014 16:42 schreef fathank het volgende:
Meet je accu eens na. Eerst gewoon op contact en daarna als je scooter loopt. Als je scooter loopt zou ie rond de 14.4 volt moeten zitten geloof ik, dan wordt ie bijgeladen. Wordt ie dat niet heb je of een rotte kabelboom of een rotte spanningsregelaar.

edit: Gaat je startmotor wel rond?
Het eerste waar ik aan dacht is dat er niet bijgeladen wordt en de vonk geheel afhankelijk is van de accu. Als ie dan een poosje staat heeft de accu weer wat puf opgebouwd.
Testen zoals boven beschreven of kijk of ie helemaal zonder accu wil starten.
BlauweTijgerdonderdag 8 mei 2014 @ 15:13
bedankt voor de reacties. Zo te lezen kan het van alles zijn. Ik denk persoonlijk dat het mijn vacuümpompje is die verrot is. Zou eventueel ook met de compressie en/of cilinder te maken hebben. Alhoewel dat niet snel kapot gaat. ( Heb ik gehoord )

Staat nu iig bij de dealer dus ik zie de rekening wel tegemoet. :'(
melissa2donderdag 8 mei 2014 @ 16:16
ik hoop voor je dat de prijs meevalt
fathankdonderdag 8 mei 2014 @ 17:49
quote:
99s.gif Op donderdag 8 mei 2014 15:13 schreef BlauweTijger het volgende:
bedankt voor de reacties. Zo te lezen kan het van alles zijn. Ik denk persoonlijk dat het mijn vacuümpompje is die verrot is. Zou eventueel ook met de compressie en/of cilinder te maken hebben. Alhoewel dat niet snel kapot gaat. ( Heb ik gehoord )

Staat nu iig bij de dealer dus ik zie de rekening wel tegemoet. :'(
Ging je startmotor wel rond?
Resistordonderdag 8 mei 2014 @ 18:03
Kan natuurlijk ook een rot contactslot zijn.

Reden waarom ik dit zeg: Ervaring :@ maar dan niet omdat ik een rot contactslot heb in mijn snorfiets, maar omdat ik een nogal grote sleutelbos er aan heb hangen, als ik daarmee hard over een hobbel rij of de stoep op/af heeft de sleutelbos nogal eens de neiging om de sleutel te draaien.

Of een ander rot contact ergens.
fathankdonderdag 8 mei 2014 @ 18:05
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 18:03 schreef Resistor het volgende:
Kan natuurlijk ook een rot contactslot zijn.

Reden waarom ik dit zeg: Ervaring :@ maar dan niet omdat ik een rot contactslot heb in mijn snorfiets, maar omdat ik een nogal grote sleutelbos er aan heb hangen, als ik daarmee hard over een hobbel rij of de stoep op/af heeft de sleutelbos nogal eens de neiging om de sleutel te draaien.

Of een ander rot contact ergens.
Sowieso slecht plan een zware sleutelbos in je contactslot
BlauweTijgerdonderdag 8 mei 2014 @ 18:20
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2014 17:49 schreef fathank het volgende:

[..]

Ging je startmotor wel rond?
Ja, startmotor en contact maken ''met de scooter'' was geen probleem. Na 3 keer kicken ook meteen aan. ( is al uit 2005 dat ding ) Heb 3 sleutels aan mijn bos dus dat was het ook zeker niet :)

quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 16:16 schreef melissa2 het volgende:
ik hoop voor je dat de prijs meevalt
Ja :D
BlauweTijgervrijdag 9 mei 2014 @ 14:51
Eindstand: Cilinder en zuiger kapot door waarschijnlijk verkeerd te hebben getankt. Een warmloper. ;( ;( ;(

Nu te betalen: ¤50,-
Nieuwe cilinder en zuiger: ¤80,-

Dus dat nog erin plaatsen zal ook wel weer ¤50, kosten.

Dat maakt in totaal ¤180,- .... wat vinden jullie? Het waard of niet? Of kan ik beter zelf de onderdelen kopen en het ergens anders laten doen?
melissa2vrijdag 9 mei 2014 @ 15:38
ik zou het doen je zij al dat je er zelf niet mega veel verstand van hebt ik zou het doen dan loopt ie teminste weer
Life2.0vrijdag 9 mei 2014 @ 15:44
100 euro voor iets dat je 30minuten kost?
Life2.0vrijdag 9 mei 2014 @ 15:45
pics van je warmloper btw
BlauweTijgervrijdag 9 mei 2014 @ 15:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 15:45 schreef Life2.0 het volgende:
pics van je warmloper btw
Hij staat bij de dealer nog.. heb gezegd dat ik er even over nadenk. Verder ja.. ik zelf kan het niet... ;(
jelfrikandelvrijdag 9 mei 2014 @ 15:50
Voor 180eu heb je ook geen ander dus even door de zure appel heen bijten denk ik. Vind het nogal meevallen eerlijk gezegd.
BlauweTijgervrijdag 9 mei 2014 @ 15:53
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 15:50 schreef jelfrikandel het volgende:
Voor 180eu heb je ook geen ander dus even door de zure appel heen bijten denk ik. Vind het nogal meevallen eerlijk gezegd.
hmm ja hier zat ik ook aan te denken.. mocht ik hem na de zomer kwijt willen kan ik iig garanderen dat er iets nieuws in zit. _O-
jelfrikandelvrijdag 9 mei 2014 @ 15:59
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 15:53 schreef BlauweTijger het volgende:

[..]

hmm ja hier zat ik ook aan te denken.. mocht ik hem na de zomer kwijt willen kan ik iig garanderen dat er iets nieuws in zit. _O-
Dat kan ook kopers afschrikken doordat ze dan het idee krijgen dat er onzuinig mee is omgegaan :P Weet je of de nieuwe onderdelen imitatie of echt zijn?
BlauweTijgervrijdag 9 mei 2014 @ 16:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 15:59 schreef jelfrikandel het volgende:
Weet je of de nieuwe onderdelen imitatie of echt zijn?
Volgens mij is TGB zelf failliet. Maar de dealer zei dat die nog wel aan een cilindertje en zuigertje kon komen :D Dus gok nieuw.
#ANONIEMvrijdag 9 mei 2014 @ 17:23
TT gelezen.

Scooters :')
#ANONIEMvrijdag 9 mei 2014 @ 17:24
hihi, zuigertje ;(
Ou-Tannuvrijdag 9 mei 2014 @ 19:59
mijn hyosung loopt op een cylindertje van 3 tientjes :7
originele heeft ruim 20dkm gelopen, deze is pas 5dkm oud :')
Zolderdonderdag 18 juni 2015 @ 12:43
daarom 4 takt, veel beter dan die 2 takt zooi
Coritchandodonderdag 18 juni 2015 @ 12:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 15:44 schreef Life2.0 het volgende:
100 euro voor iets dat je 30minuten kost?
nee, 50. 80 voor het materiaal en 50 euro onderzoekskosten.

vind 180 niet veel geld, maar komt misschien omdat ik auto reparaties gewend ben en die zijn bijna altijd 500+
Ferdonderdag 18 juni 2015 @ 19:58
Doet ie het al?
fathankvrijdag 19 juni 2015 @ 16:30
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2015 12:43 schreef Zolder het volgende:
daarom 4 takt, veel beter dan die 2 takt zooi
4 takt :'(