abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139611792
quote:
De Belgische variant van Stichting Brein eist bijna 40.000 euro van een man uit Putte omdat hij diverse Disney-films, games en muziek illegaal heeft gedownload. Dat berichten Belgische media dinsdag.

De 39-jarige Cristophe R. is aangeklaagd door de Belgian Anti-piracy Federation (BAF), de Belgische variant van Stichting Brein. De man downloadde via Belgium-scene.be 253 films, 64 games en 22.000 muziekbestanden. Volgens de Belgische media zijn de Disney-films aanleiding voor de rechtszaak. Naast R. werden nog vijf anderen aangeklaagd. De anderen, onder wie de oprichter en beheerders van de website, hebben al geschikt met BAF en betalen een boete van tussen de 10.000 en 25.000 euro.

Omdat R. naar eigen zeggen de 37.714 euro niet kan betalen heeft hij besloten de rechtszaak aan te gaan. Het BAF eist 1 euro per muziekbestand, 15 euro voor een gedownloade films en 60 euro voor een gedownloade film die op een dvd is gebrand. R. vindt de tarieven te hoog en stelt dat hij zich niet bewust was van het feit dat het downloaden illegaal was. Omdat grote delen van Disney-films zoals Doornroosje, 101 Dalmatiërs, Bambi en de Leeuwenkoning op Youtube te vinden waren, dacht hij naar eigen zeggen dat downloaden geen probleem zou zijn. Hij downloadde de films voor zijn drie kinderen en stelt de boete niet te kunnen betalen omdat hij veel geld kwijt is aan de zorg voor zijn gehandicapte vrouw. De uitspraak wordt in juni verwacht.

In Nederland geldt sinds vorige maand ook een downloadverbod waardoor rechthebbenden zoals Disney ook boetes kunnen eisen van downloaders. Stichting Brein heeft al laten weten niet achter individuele downloaders aan te gaan. Binnenkort volgt er nog een debat in de Tweede Kamer over het verbod en de gevolgen ervan.
Bron: nu.nl

Normaal heb ik een bloedhekel aan de anti piraterijverenigingen die gigantische bedragen claimen bij consumenten. Zo mag je zo 500 euro neertellen voor een illegaal gedownload nummer in Duitsland. In de VS zijn schrijnende verhalen bekend van mensen die meer dan 20.000 dollar neer moeten tellen voor het downloaden en onbewust delen van slechts enkele nummers.

Dit bedrag is echter niet heel raar. Als ze mij zouden betrappen omdat ik een paar nummers heb gedownload en ze eisen enkel dat ik de normale kosten moet betalen, dan is dat toch niet zo gek? Ik zou er in ieder geval geen problemen mee hebben. Als je 22.000 nummers, bergen films en een groot aantal spellen download moet je toch ergens beseffen dat je iets verkeerds doet.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:07:58 #2
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_139611840
Die heeft echt heel wat gedownload :o
Dan is zo'n boete ook wel terecht ja :@
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:10:20 #3
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_139611880
heb wel een vraagje dat download verbod is er pas hier hé,

wat moet je eigenlijk doen, met de muziek / films die je voor die tijd gedownlaaid hebt,
moet je die weg gooien , of mag je die nog wel houden??
mee bekant vangde gin haas.
pi_139611964
250 films gedurende welke periode? 1 week? Dan is het wel heel veel. 10 jaar? Dan wordt het al een heel ander verhaal.
pi_139611969
Hoe betrappen ze zo'n kerel? En zijn dat legale manieren om iemand te betrappen?
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:20:52 #6
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_139612110
quote:
Het BAF eist 1 euro per muziekbestand, 15 euro voor een gedownloade films en 60 euro voor een gedownloade film die op een dvd is gebrand.
Wat... 60 euro, het is geen Xbox en/of PS3-game ofzo. :{
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_139612141
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:05 schreef m.w. het volgende:
Dit bedrag is echter niet heel raar. Als ze mij zouden betrappen omdat ik een paar nummers heb gedownload en ze eisen enkel dat ik de normale kosten moet betalen, dan is dat toch niet zo gek? Ik zou er in ieder geval geen problemen mee hebben. Als je 22.000 nummers, bergen films en een groot aantal spellen download moet je toch ergens beseffen dat je iets verkeerds doet.
Ja, dit bedrag is wel heel raar. Wat die man gedaan heeft mag niet. Duidelijk. Mag dat dan bestraft worden? Tuurlijk. Waar het hier fout gaat is dat de verhouding tot andere straffen totaal idioot is. Wat moet je in godsnaam doen om bijna 40.000 euro aan boete te krijgen?

En zo is dit natuurlijk bedoeld, als boete. Als schadevergoeding slaat het nergens op, want op geen enkele manier kan Disney zoveel schade hebben geleden.
pi_139612232
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, dit bedrag is wel heel raar. Wat die man gedaan heeft mag niet. Duidelijk. Mag dat dan bestraft worden? Tuurlijk. Waar het hier fout gaat is dat de verhouding tot andere straffen totaal idioot is. Wat moet je in godsnaam doen om bijna 40.000 euro aan boete te krijgen?

En zo is dit natuurlijk bedoeld, als boete. Als schadevergoeding slaat het nergens op, want op geen enkele manier kan Disney zoveel schade hebben geleden.
Precies. En als deze man voor elke download had moeten betalen dan had ie hoogstwaarschijnlijk veel minder gedownload, dus de werkelijk geleden schade is ook veel lager dan dit.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:27:13 #9
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_139612245
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:16 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Bestanden zelf aanbieden en loggen wie het gaat downloaden.

Ja, dat mag gewoon.
dat riekt wel erg naar uitlokking
Where law ends, tyrrany begins.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:28:34 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_139612276
Binnen een jaar ofzo is dit in NL ook zo
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_139612311
De hoogte van die schadevergoeding zal nooit standhouden. Ze gaan er namelijk van uit dat elke film/game/muziek die hij gedownload heeft, anders door hem gekocht zou worden. Die redenatie slaat natuurlijk nergens op.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:30:52 #12
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_139612338
De oprichter en beheerders die alles op hun site (laten) zetten schikken voor 10 en 25k en iemand die waarschijnlijk maar een klein deel van het totale aanbod download die moet 40k betalen. Dat is wel apart.

Krijgen mensen die drugs kopen toevallig ook een hogere straf dan degene die de drugs verkoopt in België? Om maar even een uit de lucht gegrepen vergelijking te maken. :')
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_139612350
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Binnen een jaar ofzo is dit in NL ook zo
Tot er eentje flipt en zelfmoord pleegt en dan krijgen we de ietwat domme discussie of het wel zo'n goed idee is om mensen hun leven te slopen omdat ze tekenfilms voor hun kinderen hebben gedownload.
pi_139612353
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het is inderdaad geen strafrechtelijke sanctie. Ik weet niet eens of wij in Nederland dergelijke boetes kennen, misschien voor zware drugshandel o.i.d.

Het is een civiele vordering van een partij omdat zij menen schade te hebben geleden. Je zou dus zeggen dat Disney/Brein dan moet bewijzen dat zij deze schade geleden hebben. Uiteindelijk denk ik dat het van de rechter afhangt of dit slaagt of niet.

In feite levert het downloaden van een individu geen schade op. Al zou je een bedrag per bestand willen vorderen, dan zou ik zeggen dat het maximaal de winstmarge is. Voor het gedownloade bestand heeft de rechthebbende immers geen kosten gemaakt. 15 of 60 euro is dus een absurd bedrag.

Zelfs dan rest de vraag, zou de Belg de DVD gekocht hebben als deze de bestanden niet had gedownload? Is er werkelijk schade? Zonder dit aannemelijk te maken kan je m.i. niet bewijzen dat er schade is. Als hij de films toch niet had gekocht, dan lijkt mij dat er geen schade is.

Als iemand gekopieerde bestanden verkoopt, dan lijkt mij dat je in ieder geval de winst die de illegale verkoper heeft gegenereerd kan vorderen. Maar dat is bij privé gebruik niet van toepassing.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:34:20 #15
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_139612420
De uploader komt er vanaf met een schikking en staat er anoniem in de krant en heeft nog een lagere boete. Terwijl de downloader er met naam en zonder schikking in de krant komt te staan. En gewoon naar de afgrond wordt geholpen terwijl die het beste voor had met zijn kinders.

Op tweakers.net
Staat dit
quote:
De Belgian Anti-piracy Federation eist een schadevergoeding van in totaal 37.714 euro van deze man. De organisatie komt tot dat bedrag door 15 euro per film en een euro voor een muzieknummer te rekenen, waarbij voor een film die op schijfje gebrand is, een vergoeding van 60 euro gerekend wordt.

Hoe zijn ze tot deze bedragen gekomen.

En volgens mij doe je als regering iets fout als tochwel meer dan 50% van de bevolking eens illegaal heeft gedownload, dan zou je eerder het juridisch systeem moeten aanpassen ipv civiele procedures uitvoeren met zulke absurde bedragen tegen de bevolking.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_139612472
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:34 schreef De_Dakgoot het volgende:
De uploader komt er vanaf met een schikking en staat er anoniem in de krant en heeft nog een lagere boete. Terwijl de downloader er met naam en zonder schikking in de krant komt te staan.
En is dat omdat hem geen schikking is aangeboden of omdat hij die schikking heeft geweigerd?
pi_139612520
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:26 schreef Waterdrinker het volgende:
Precies. En als deze man voor elke download had moeten betalen dan had ie hoogstwaarschijnlijk veel minder gedownload, dus de werkelijk geleden schade is ook veel lager dan dit.
Ik vind dit een rare redenering.

Stel, ik jat een tas vol boodschappen. Die ga ik thuis lekker gebruiken en consumeren. Dan word ik betrapt en zegt de winkel: betalen wat je gejat hebt. Denk je dat ik ermee wegkom als ik zeg: ja, maar als ik geweten had dat ik ervoor had moeten betalen, dan had ik noooit zoveel boodschappen gejat. Dan had ik B-merken genomen. Dus...
pi_139612581
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:38 schreef Queller het volgende:

[..]

Stel, ik jat een tas vol boodschappen. Die ga ik thuis lekker gebruiken en consumeren. Dan word ik betrapt en zegt de winkel: betalen wat je gejat hebt. Denk je dat ik ermee wegkom als ik zeg: ja, maar als ik geweten had dat ik ervoor had moeten betalen, dan had ik noooit zoveel boodschappen gejat. Dan had ik B-merken genomen. Dus...
De vergelijking tussen stelen en downloaden gaat niet op. Bij stelen neem je iets weg. De rechthebbende heeft dan 1 artikel minder en jij 1 artikel meer.

Bij downloaden blijft de rechthebbende zijn artikel houden. Er wordt een kopie van gemaakt, waarbij aan het origineel geen schade wordt toegebracht.
pi_139612595
quote:

[..]

Maak de vergelijking dan eerlijker: stel dat jij thuis stiekem al jarenlang Unox-soep nagemaakt had en Unox kwam daarna eisen dat je er 5 euro per blik voor ging betalen.
pi_139612620
quote:
13s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:40 schreef Ceberut het volgende:
De vergelijking tussen stelen en downloaden gaat niet op. Bij stelen neem je iets weg. De rechthebbende heeft dan 1 artikel minder en jij 1 artikel meer.

Bij downloaden blijft de rechthebbende zijn artikel houden. Er wordt een kopie van gemaakt, waarbij aan het origineel geen schade wordt toegebracht.
Dat is absoluut waar. Maar het neemt niet weg dat er gewoon een prijs tegenover staat.

De supermarkt gaat ook echt niet zeggen: je hoeft alleen de inkoopprijs te vergoeden hoor...
pi_139612628
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Maak de vergelijking dan eerlijker: stel dat jij thuis stiekem al jarenlang Unox-soep nagemaakt had en Unox kwam daarna eisen dat je er 5 euro per blik voor ging betalen.
Sorry, maar die vergelijking slaat nergens op :')
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:42:53 #22
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_139612629
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:36 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

En is dat omdat hem geen schikking is aangeboden of omdat hij die schikking heeft geweigerd?
Geen idee, kan ik niet vinden in het artikel van zowel tweakers als nieuwsblad.
pi_139612644
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:42 schreef Queller het volgende:

[..]

Sorry, maar die vergelijking slaat nergens op :')
Hij is beter dan de jouwe. Kopiëren is namaken, niet stelen.
pi_139612650
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:42 schreef Queller het volgende:

[..]

Dat is absoluut waar. Maar het neemt niet weg dat er gewoon een prijs tegenover staat.

De supermarkt gaat ook echt niet zeggen: je hoeft alleen de inkoopprijs te vergoeden hoor...
De supermarkt moet in geval van stelen het artikel vervangen. Zij kunnen dan de inkoopwaarde en de winstmarge eisen.

Bij downloaden (hoewel de vergelijking totaal niet opgaat) hoeft de rechthebbende niet een nieuw DVD-hoesje/DVD/boekje te drukken.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:43:43 #25
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_139612652
quote:

[..]

Maar hoeveel procent van de bevolking steelt in de supermarkt en hoeveel downloaden er wel eens iets illegaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')