Bron: nu.nlquote:De Belgische variant van Stichting Brein eist bijna 40.000 euro van een man uit Putte omdat hij diverse Disney-films, games en muziek illegaal heeft gedownload. Dat berichten Belgische media dinsdag.
De 39-jarige Cristophe R. is aangeklaagd door de Belgian Anti-piracy Federation (BAF), de Belgische variant van Stichting Brein. De man downloadde via Belgium-scene.be 253 films, 64 games en 22.000 muziekbestanden. Volgens de Belgische media zijn de Disney-films aanleiding voor de rechtszaak. Naast R. werden nog vijf anderen aangeklaagd. De anderen, onder wie de oprichter en beheerders van de website, hebben al geschikt met BAF en betalen een boete van tussen de 10.000 en 25.000 euro.
Omdat R. naar eigen zeggen de 37.714 euro niet kan betalen heeft hij besloten de rechtszaak aan te gaan. Het BAF eist 1 euro per muziekbestand, 15 euro voor een gedownloade films en 60 euro voor een gedownloade film die op een dvd is gebrand. R. vindt de tarieven te hoog en stelt dat hij zich niet bewust was van het feit dat het downloaden illegaal was. Omdat grote delen van Disney-films zoals Doornroosje, 101 Dalmatiërs, Bambi en de Leeuwenkoning op Youtube te vinden waren, dacht hij naar eigen zeggen dat downloaden geen probleem zou zijn. Hij downloadde de films voor zijn drie kinderen en stelt de boete niet te kunnen betalen omdat hij veel geld kwijt is aan de zorg voor zijn gehandicapte vrouw. De uitspraak wordt in juni verwacht.
In Nederland geldt sinds vorige maand ook een downloadverbod waardoor rechthebbenden zoals Disney ook boetes kunnen eisen van downloaders. Stichting Brein heeft al laten weten niet achter individuele downloaders aan te gaan. Binnenkort volgt er nog een debat in de Tweede Kamer over het verbod en de gevolgen ervan.
Wat... 60 euro, het is geen Xbox en/of PS3-game ofzo.quote:Het BAF eist 1 euro per muziekbestand, 15 euro voor een gedownloade films en 60 euro voor een gedownloade film die op een dvd is gebrand.
Ja, dit bedrag is wel heel raar. Wat die man gedaan heeft mag niet. Duidelijk. Mag dat dan bestraft worden? Tuurlijk. Waar het hier fout gaat is dat de verhouding tot andere straffen totaal idioot is. Wat moet je in godsnaam doen om bijna 40.000 euro aan boete te krijgen?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:05 schreef m.w. het volgende:
Dit bedrag is echter niet heel raar. Als ze mij zouden betrappen omdat ik een paar nummers heb gedownload en ze eisen enkel dat ik de normale kosten moet betalen, dan is dat toch niet zo gek? Ik zou er in ieder geval geen problemen mee hebben. Als je 22.000 nummers, bergen films en een groot aantal spellen download moet je toch ergens beseffen dat je iets verkeerds doet.
Precies. En als deze man voor elke download had moeten betalen dan had ie hoogstwaarschijnlijk veel minder gedownload, dus de werkelijk geleden schade is ook veel lager dan dit.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dit bedrag is wel heel raar. Wat die man gedaan heeft mag niet. Duidelijk. Mag dat dan bestraft worden? Tuurlijk. Waar het hier fout gaat is dat de verhouding tot andere straffen totaal idioot is. Wat moet je in godsnaam doen om bijna 40.000 euro aan boete te krijgen?
En zo is dit natuurlijk bedoeld, als boete. Als schadevergoeding slaat het nergens op, want op geen enkele manier kan Disney zoveel schade hebben geleden.
dat riekt wel erg naar uitlokkingquote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:16 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Bestanden zelf aanbieden en loggen wie het gaat downloaden.
Ja, dat mag gewoon.
Tot er eentje flipt en zelfmoord pleegt en dan krijgen we de ietwat domme discussie of het wel zo'n goed idee is om mensen hun leven te slopen omdat ze tekenfilms voor hun kinderen hebben gedownload.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Binnen een jaar ofzo is dit in NL ook zo
Het is inderdaad geen strafrechtelijke sanctie. Ik weet niet eens of wij in Nederland dergelijke boetes kennen, misschien voor zware drugshandel o.i.d.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dit bedrag is wel heel raar. Wat die man gedaan heeft mag niet. Duidelijk. Mag dat dan bestraft worden? Tuurlijk. Waar het hier fout gaat is dat de verhouding tot andere straffen totaal idioot is. Wat moet je in godsnaam doen om bijna 40.000 euro aan boete te krijgen?
En zo is dit natuurlijk bedoeld, als boete. Als schadevergoeding slaat het nergens op, want op geen enkele manier kan Disney zoveel schade hebben geleden.
Hoe zijn ze tot deze bedragen gekomen.quote:De Belgian Anti-piracy Federation eist een schadevergoeding van in totaal 37.714 euro van deze man. De organisatie komt tot dat bedrag door 15 euro per film en een euro voor een muzieknummer te rekenen, waarbij voor een film die op schijfje gebrand is, een vergoeding van 60 euro gerekend wordt.
En is dat omdat hem geen schikking is aangeboden of omdat hij die schikking heeft geweigerd?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:34 schreef De_Dakgoot het volgende:
De uploader komt er vanaf met een schikking en staat er anoniem in de krant en heeft nog een lagere boete. Terwijl de downloader er met naam en zonder schikking in de krant komt te staan.
Ik vind dit een rare redenering.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:26 schreef Waterdrinker het volgende:
Precies. En als deze man voor elke download had moeten betalen dan had ie hoogstwaarschijnlijk veel minder gedownload, dus de werkelijk geleden schade is ook veel lager dan dit.
De vergelijking tussen stelen en downloaden gaat niet op. Bij stelen neem je iets weg. De rechthebbende heeft dan 1 artikel minder en jij 1 artikel meer.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:38 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik vind dit een rare redenering.
Stel, ik jat een tas vol boodschappen. Die ga ik thuis lekker gebruiken en consumeren. Dan word ik betrapt en zegt de winkel: betalen wat je gejat hebt. Denk je dat ik ermee wegkom als ik zeg: ja, maar als ik geweten had dat ik ervoor had moeten betalen, dan had ik noooit zoveel boodschappen gejat. Dan had ik B-merken genomen. Dus...
Maak de vergelijking dan eerlijker: stel dat jij thuis stiekem al jarenlang Unox-soep nagemaakt had en Unox kwam daarna eisen dat je er 5 euro per blik voor ging betalen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:38 schreef Queller het volgende:
[..]
Stel, ik jat een tas vol boodschappen. Die ga ik thuis lekker gebruiken en consumeren. Dan word ik betrapt en zegt de winkel: betalen wat je gejat hebt. Denk je dat ik ermee wegkom als ik zeg: ja, maar als ik geweten had dat ik ervoor had moeten betalen, dan had ik noooit zoveel boodschappen gejat. Dan had ik B-merken genomen. Dus...
Dat is absoluut waar. Maar het neemt niet weg dat er gewoon een prijs tegenover staat.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:40 schreef Ceberut het volgende:
De vergelijking tussen stelen en downloaden gaat niet op. Bij stelen neem je iets weg. De rechthebbende heeft dan 1 artikel minder en jij 1 artikel meer.
Bij downloaden blijft de rechthebbende zijn artikel houden. Er wordt een kopie van gemaakt, waarbij aan het origineel geen schade wordt toegebracht.
Sorry, maar die vergelijking slaat nergens opquote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:41 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maak de vergelijking dan eerlijker: stel dat jij thuis stiekem al jarenlang Unox-soep nagemaakt had en Unox kwam daarna eisen dat je er 5 euro per blik voor ging betalen.
Geen idee, kan ik niet vinden in het artikel van zowel tweakers als nieuwsblad.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:36 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
En is dat omdat hem geen schikking is aangeboden of omdat hij die schikking heeft geweigerd?
Hij is beter dan de jouwe. Kopiëren is namaken, niet stelen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:42 schreef Queller het volgende:
[..]
Sorry, maar die vergelijking slaat nergens op
De supermarkt moet in geval van stelen het artikel vervangen. Zij kunnen dan de inkoopwaarde en de winstmarge eisen.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:42 schreef Queller het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar. Maar het neemt niet weg dat er gewoon een prijs tegenover staat.
De supermarkt gaat ook echt niet zeggen: je hoeft alleen de inkoopprijs te vergoeden hoor...
Maar hoeveel procent van de bevolking steelt in de supermarkt en hoeveel downloaden er wel eens iets illegaal.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 10:38 schreef Queller het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |