abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139577455
ik zit in een huurwoning met een huur van 800 euro. boven de grens dus geen huurtoeslag.

Nu ga ik een onderneming beginnen en ga daarvoor mijn zolder gebruiken.

Mag ik nu de huur verdelen in 20 procent zakelijk en 80 procent prive, zodat mijn prive huur 640 euro wordt en ik dan wel huurtoeslag kan aanvragen en krijgen. (Oppervlakte zolder is 20 procent van de totale oppervlakte van de woning)

Op de site van de belastingdienst vind ik dit en is volgens mij van toepassing:

U hebt recht op kostenaftrek

U gebruikt de werkruimte in uw woning uitsluitend zakelijk en de werkruimte is niet zelfstandig. Dat betekent voor u:
U kunt in dit geval uw pand in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte).
Het huurrecht van de werkruimte hoort tot uw ondernemingsvermogen.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
U kunt jaarlijks de kosten voor de werkruimte aftrekken.
Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u een evenredig deel toerekenen aan het gebruik van de werkruimte. U rekent dat deel tot de winst. Voorbeeld: Stel uw werkruimte is 1/6 deel van uw woning. U rekent in dat geval ook 1/6 deel van de huurtoeslag tot de winst.
  maandag 5 mei 2014 @ 10:18:21 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_139577612
Huurtoeslag bij de winst tellen is heel wat anders dan je huur verminderen. Wat jij wil is 20% van je woning "onderverhuren" zodat jijzelf er niet meer woont zeg maar, denk niet dat je verhuurder dat goed vindt. 20% aftrek dus, maar geen huurtoeslag. Zit je niet sowieso boven de inkomensgrens hiervoor, als je een huur van 800 euro kan/mag betalen?
censuur :O
pi_139577707
Nee dat kan niet zomaar. Dat kan alleen als die zolder als op zichzelf staande ruimte verhuurd zou kunnen worden aan iemand anders. Dus dan moet die een eigen toegang hebben e.d. En dat zal vast niet het geval zijn.

edit: hmm, blijkbaar kan het toch wel in geval van verhuur. Dat werkt weer anders dan wanneer het je eigendom zou zijn. Wat een naaiers zijn het ook bij de belastingdienst. Ik heb een koopwoning en kan niks met mijn zakelijke ruimte vanwege de toegang die via mijn huis loopt.

[ Bericht 40% gewijzigd door OOST op 05-05-2014 10:29:17 ]
pi_139577869
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:23 schreef OOST het volgende:
Nee dat kan niet zomaar. Dat kan alleen als die zolder als op zichzelf staande ruimte verhuurd zou kunnen worden aan iemand anders. Dus dan moet die een eigen toegang hebben e.d. En dat zal vast niet het geval zijn.

edit: hmm, blijkbaar kan het toch wel in geval van verhuur. Dat werkt weer anders dan wanneer het je eigendom zou zijn. Wat een naaiers zijn het ook bij de belastingdienst. Ik heb een koopwoning en kan niks met mijn zakelijke ruimte vanwege de toegang die via mijn huis loopt.
inderdaad is de behandeling van een huurwoning anders dan van een koopwoning in het voordeel van de huurwoning....
8-)

maar ik heb dan ook geen hypotheekrente-aftrek..... 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door Ardo op 05-05-2014 10:40:21 ]
pi_139577896
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Huurtoeslag bij de winst tellen is heel wat anders dan je huur verminderen. Wat jij wil is 20% van je woning "onderverhuren" zodat jijzelf er niet meer woont zeg maar, denk niet dat je verhuurder dat goed vindt. 20% aftrek dus, maar geen huurtoeslag. Zit je niet sowieso boven de inkomensgrens hiervoor, als je een huur van 800 euro kan/mag betalen?
dit staat er toch:

U kunt in dit geval uw pand in de administratie verdelen in een privégedeelte en een ondernemingsgedeelte (werkruimte).

ik heb trouwens toestemming van verhuurder.
Als ik wel 20% aftrek heb, dan is dus 160 euro huur voor de zaak en 640 euro huur voor mij....of zie ik dat verkeerd ??

Als startend ondernemer heb je aftrekposten waardoor je vooral de eerste jaren je inkomen kunt verlagen (zelfstandigenaftrek/startersaftrek/willekeurige afschrijvingen/MKB-vrijstelling).

[ Bericht 5% gewijzigd door Ardo op 05-05-2014 10:43:55 ]
  maandag 5 mei 2014 @ 10:40:42 #6
180174 Diemux
People vs Me
pi_139578021
Gewoon de belastingdienst bellen met deze vraag :P
pi_139578160
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:40 schreef Diemux het volgende:
Gewoon de belastingdienst bellen met deze vraag :P
dat kan, maar ik heb niet een al te hoge pet op van de callcentermedewerkers daar en bovendien kun je geen rechten ontlenen aan een uitspraak die ze daarover doen. Dan zou ik de vraag schriftelijk moeten voorleggen.

Ik dacht dat er misschien mensen hier zijn die met dezelfde situatie te maken hebben gehad...
~O>
pi_139578208
Nee. Dit kan niet. Huurtoeslag word over de volle 100% berekend. Daarna gaat er pas 20% af, die moet van je huurtoeslag naar je onderneming.
Dus die 20% gaat van je genoten huurtoeslag af, niet van je huurprijs.
Jij krijgt sowieso geen huurtoeslag dus dit maakt niet uit.

Waarom niet ga je nu zeggen? Omdat dan iedereen die boven de huurgrens zit een bedrijfje begint en zo toevallig ineens wel subsidie kan krijgen. Niet dat zo'n bedrijfje ooit omzet zou hebben, maar goed.
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_139578319
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:32 schreef Ardo het volgende:

[..]

inderdaad is de behandeling van een huurwoning anders dan van een koopwoning in het voordeel van de huurwoning....
8-)

je kunt beter je koopwoning verkopen en dan gaan huren :s)

http://www.beeldrijk.org/(...)mte%20aan%20huis/473
pi_139578477
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:49 schreef Maax het volgende:
Nee. Dit kan niet. Huurtoeslag word over de volle 100% berekend. Daarna gaat er pas 20% af, die moet van je huurtoeslag naar je onderneming.

Waarom niet ga je nu zeggen? Omdat dan iedereen die boven de huurgrens zit een bedrijfje begint en zo toevallig ineens wel subsidie kan krijgen. Niet dat zo'n bedrijfje ooit omzet zou hebben, maar goed.
ik denk dat je gelijk hebt:

Wet op de huurtoeslag:

Quote:
Artikel 5

1. In deze wet en de bepalingen die daarop berusten wordt verstaan onder rekenhuur: de huurprijs die de huurder per maand is verschuldigd
pi_139578517
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:01 schreef Ardo het volgende:

[..]

ik denk dat je gelijk hebt:

Wet op de huurtoeslag:

Quote:
Artikel 5

1. In deze wet en de bepalingen die daarop berusten wordt verstaan onder rekenhuur: de huurprijs die de huurder per maand is verschuldigd
maar wat nu als ik de verhuurder de huur laat splitsen. Dan ben ik voor mijn prive woning 640 euro verschuldigd en voor de zolder 160 euro.
pi_139578583
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:03 schreef Ardo het volgende:

[..]

maar wat nu als ik de verhuurder de huur laat splitsen. Dan ben ik voor mijn prive woning 640 euro verschuldigd en voor de zolder 160 euro.
Fraude.
Bestemmingsplan.
Geen eigen opgang.

3 dingetjes die mij nu te binnen schieten.
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_139578699
dan denk ik dat deze optie voor mij beter is:

U rekent het huurrecht van uw pand tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:
Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming
U kunt jaarlijks kosten aftrekken.
U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.
Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.

zie ook : http://www.beeldrijk.org/(...)mte%20aan%20huis/473

[ Bericht 11% gewijzigd door Ardo op 05-05-2014 11:29:58 ]
pi_139579060
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:49 schreef Maax het volgende:

Stel ik ga naar een huurwoning verhuizen die 650 euro per maand kost (onder de grens)....

ik ontvang maximale huurtoeslag 271 per maand.

ik kan dan 20 procent van alle kosten als kosten opvoeren.
12 *650 =7800 plus bijvoorbeeld 700 overige kosten. Totaal 8500
20 procent van 8500 = 1700

ik moet bijtellen 20 procent van de ontvangen huurtoeslag = 650

ik heb dan een zakelijke aftrekpost van
1700 minus 650 = 1050 aftrekbaar

deze aftrekpost levert mij een besparing op van 42 procent = 441 per jaar = 37 per maand

Mijn netto huur is dan 650 minus 271 minus 37 = 342 euro

Klopt deze berekening ???

[ Bericht 2% gewijzigd door Ardo op 05-05-2014 11:33:28 ]
pi_139579251
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:32 schreef Ardo het volgende:

[..]

8-)

Maar misschien heb ik wel een duurder huis gekocht vanwege de onderneming. Dat heeft niks met hypotheekaftrek te maken maar met de onkosten die ik heb gemaakt voor dat extra deel huis.

Als jij aftrek wil voor je huurhuis ben je toch geen haar beter dan iemand die hypotheekaftrek heeft?
pi_139579309
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:34 schreef OOST het volgende:

[..]

Maar misschien heb ik wel een duurder huis gekocht vanwege de onderneming. Dat heeft niks met hypotheekaftrek te maken maar met de onkosten die ik heb gemaakt voor dat extra deel huis.

Als jij aftrek wil voor je huurhuis ben je toch geen haar beter dan iemand die hypotheekaftrek heeft?
ik neem aan dat jij voor dat grotere koophuis een hogere hypotheek hebt afgesloten waarvoor je dan ook hogere hra hebt. Je hebt dus wel een aftrekpost .
pi_139579335
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:36 schreef Ardo het volgende:

[..]

ik neem aan dat jij voor dat grotere koophuis een hogere hypotheek hebt afgesloten waarvoor je dan ook hogere hra hebt. Je hebt dus wel een aftrekpost .
Dat is dus niet zo. Er zijn ook mensen die wél geld in hun huis inleggen.

edit: en sowieso is hra maar een fractie van de kosten. Jij wil wel de volledige ruimte, 20% aftrekken van de winst.

[ Bericht 9% gewijzigd door OOST op 05-05-2014 11:42:57 ]
pi_139579548
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:37 schreef OOST het volgende:

[..]

Dat is dus niet zo. Er zijn ook mensen die wél geld in hun huis inleggen.

edit: en sowieso is hra maar een fractie van de kosten. Jij wil wel de volledige ruimte, 20% aftrekken van de winst.
ik heb bovenstaand uitgerekend dat ik aan een aftrekpost van 1050 euro per jaar kom, dat is ook niet echt heel veel (netto 37 euro per maand) |:(

[ Bericht 7% gewijzigd door Ardo op 05-05-2014 11:53:23 ]
  maandag 5 mei 2014 @ 11:45:48 #19
346637 Ahmad1nejad
Droeftoeter
pi_139579549
Huurtoeslag wordt berekend op basis van de volledige huur die je betaald. Je hebt per definitie geen recht op huursubsidie, dus hoe je die huursubsidie vervolgens mag verdelen over je zakelijke en prive inkomsten doet er niet toe. Uiteindelijk betaal je voor de huur 800 euro per maand. Of dat voorkomt uit 10 bedrijfjes, je loon, je uitkering of een combinatie daarvan maakt niet uit.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_139579680
quote:
7s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:45 schreef Ahmad1nejad het volgende:
Huurtoeslag wordt berekend op basis van de volledige huur die je betaald. Je hebt per definitie geen recht op huursubsidie, dus hoe je die huursubsidie vervolgens mag verdelen over je zakelijke en prive inkomsten doet er niet toe. Uiteindelijk betaal je voor de huur 800 euro per maand. Of dat voorkomt uit 10 bedrijfjes, je loon, je uitkering of een combinatie daarvan maakt niet uit.
en bij een woon/winkelpand met eigen opgang....kan en mag dan de huur wel gesplitst worden...?
  maandag 5 mei 2014 @ 11:54:42 #21
346637 Ahmad1nejad
Droeftoeter
pi_139579788
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:50 schreef Ardo het volgende:

[..]

en bij een woon/winkelpand met eigen opgang....kan en mag dan de huur wel gesplitst worden...?
Dan onderverhuur je het dus aan je eigen onderneming? Los van de vraag of dat mag is het contract tussen jou en je verhuurder leidend voor je huurtoeslag. Je kunt niet op basis van het onderverhuurcontract tussen jou en je eigen onderneming huurtoeslag aanvragen
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_139580041
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 11:11 schreef Ardo het volgende:
dan denk ik dat deze optie voor mij beter is:

U rekent het huurrecht van uw pand tot uw ondernemingsvermogen. Dat betekent voor u:
Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming
U kunt jaarlijks kosten aftrekken.
U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.
Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.

zie ook : http://www.beeldrijk.org/(...)mte%20aan%20huis/473
ik maak ff wat berekeningen met bovengenoemde tekst van de belasting en het artikel als leidraad:

mijn totale kosten: 12 maal 800 plus 700 = 10.300 euro per jaar

bijtelling voor prive gebruik 1,7procent (tarief 2014) van 154.000 (woz-waarde)= 2618 per jaar

ik heb dan een aftrekpost van 10.300 -2618 = 7682 euro per jaar.

dit levert een belastingbesparing van 3226 euro per jaar op (42%) = 269 euro per maand.

mijn netto huur is dan 800 minus 269 = 531 euro per maand.

Is bijna hetzelfde bedrag als de maximale huurtoeslag....
*O*
pi_139581106
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 12:04 schreef Ardo het volgende:

[..]

ik maak ff wat berekeningen met bovengenoemde tekst van de belasting en het artikel als leidraad:

mijn totale kosten: 12 maal 800 plus 700 = 10.300 euro per jaar

bijtelling voor prive gebruik 1,7procent (tarief 2014) van 154.000 (woz-waarde)= 2618 per jaar

ik heb dan een aftrekpost van 10.300 -2618 = 7682 euro per jaar.

dit levert een belastingbesparing van 3226 euro per jaar op (42%) = 269 euro per maand.

mijn netto huur is dan 800 minus 269 = 531 euro per maand.

Is bijna hetzelfde bedrag als de maximale huurtoeslag....
*O*
bij verhuizen naar woning onder huurgrens, zou ik dan 189 euro per maand goedkoper uit zijn. (342 eruo)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')