abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139556261
Hallo medeklussers,

Ik heb veel gezocht, maar het antwoord op mijn vraag niet kunnen vinden, vandaar een nieuw topic!

Ik ga voor mijn tuinmuur een bekisting maken. In verband met het instorten van gegalvaniseerde kolommen ten behoeve van poeren, wordt de fundering 30 cm hoog. Lengte van de muur wordt bijna 8 meter.
Ik moet nu de bekisting gaan maken. Ik twijfel aan het materiaal wat ik moet gaan gebruiken.

Ik ben van plan om betonplex 9 mm te gaan gebruiken, deze om de max 60 cm te ondersteunen met piketpalen en de bekisting voor het storten aan te vullen met grond.

Is dit en goede keuze? Of heeft iemand nog betere ideeën of goede tips? Laat maar horen, ik leer graag!
pi_139557273
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:03 schreef glm het volgende:

Ik ben van plan om betonplex 9 mm te gaan gebruiken, deze om de max 60 cm te ondersteunen met piketpalen en de bekisting voor het storten aan te vullen met grond.
Ik ken die 9 mm betonplexplaten wel. Nogal slapjes, wat is de reden dat je geen 18 mm gebruikt?
Wat ik wel deed, was die piketpaaltjes over de sleuf heen met elkaar verbinden met een lat, dan weken ze niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_139557302
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 19:03 schreef glm het volgende:
Ik ga voor mijn tuinmuur een bekisting maken. In verband met het instorten van gegalvaniseerde kolommen ten behoeve van poeren, wordt de fundering 30 cm hoog.
Is 60 cm niet de vorstgrens?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_139557398
Het lijkt mij dat die 9 mm aan de dunne kant is. Maar omdat het een verloren bekisting betreft maakt het ook niet zo veel uit als er hier en daar een golfje in zit.

Ik begrijp overigens de constructie niet helemaal maar een diepte van 30 cm lijkt me niet al te royaal om later een muur op te metselen, aannemende dat hij geen meter breed wordt.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_139558822
Alvast bedankt! Ik was idd nogal onduidelijk; de fundering komt op 60 cm diepte, maar wordt 30 cm hoog. Reden daarvoor is de ijzeren kolommen (met voetplaat, die een hardhouten poort van 1,20 mtr, moeten gaan dragen/tegenhouden.

Ik dacht aan 9 mm, omdat ik de kist aan de buitenkant wil aanvullen met zand. Daarom had ik het idee dat dit als een soort extra tegendruk zou dienen.

Ik wilde de bekisting overigens wel weer weg gaan halen, anders kom ik over een aantal jaren weer overal stukken rot hout tegen :) Dat was nu ook het geval(erfenis van de vorige bewoners)

Bedankt voor jullie reacties iig. Ik ga nu maar voor 18 mm, weet ik zeker dat het er strak in komt te liggen.
Ik had dit nog nooit bij de hand gehad en heb nu van ervaringsdeskundigen weer nuttige tips gehad.

Lang leve dit forum *O*
pi_139563714
Maar waarom betonplex nemen? Beetje duur voor iets wat je niet ziet, koop gewoon Underlayment of osb of iets goedkoops. Paar piket palen er tegen en klaar :)
dat is het !
pi_139564639
De fundering wordt trouwens 40 cm breed; er komt een muur op van 1 meter hoog.
Bij de kolommen (poeren) maken we de fundering wat breder; daar wordt een betonplaat van 80x80 omheen gestort.

@ Jeffrey,

Daarom ook de vraag op Fok; ik heb het nog nooit bij de hand gehad en ik wil ook niet dat straks mijn bekisting barst als de betonmixer bij mijn huis staat.

Heb jij ervaring met 18 mm OSB als bekisting?
Ik doe het uiteraard ook het liefst zo voordelig mogelijk!

[ Bericht 25% gewijzigd door glm op 04-05-2014 21:42:39 ]
pi_139567166
Ik heb in het verleden ook weleens wat aangerommeld met beton. Gebruikte toen vurenhouten planken om een bekisting te maken. Werkt op zich redelijk, maar het hout trekt wel behoorlijk krom. Er zit tenslotte niet voor niets een vochtwerende laag op betonplex.
Dag iedereen.
  zondag 4 mei 2014 @ 22:24:49 #9
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_139568593
Er zijn dan ook meerdere redenen waarom betonplex beter is dan vuren, underlayment ofzo...

Een van de grote misvattingen is: beton droogt niet, beton hardt uit. Het is een chemisch proces, waarbij water nodig is. Betonplex houdt het water waar het moet zijn.

Daarnaast is het sterk...

Als je goedkoop wilt dan kan je desnoods OSB nemen, bouwplastic en voldoende piketjes. Verbind de piketjes bovenop met een lat tegen het uitbuiken en klaarie.
Laat die handjes wapperen!
  PR/Manusje van alles zondag 4 mei 2014 @ 22:35:44 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_139569281
Met die fundering kan je een huis bouwen he?

40 bij 30 voor een muurtje van 1 meter hoog?!?!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_139570878
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 22:24 schreef Gieliovd het volgende:
Als je goedkoop wilt dan kan je desnoods OSB nemen, bouwplastic en voldoende piketjes. Verbind de piketjes bovenop met een lat tegen het uitbuiken en klaarie.
Dit lijkt mij een prima recept.

En zonder bouwmechanica als theoretische basis zou ik het toch anders doen.
Het 80x80 plateau rond de poeren geeft een hoop extra gedoe. Waarom niet gewoon een strook van bijv 60 cm breed en 20 cm dik op genoemde diepte.
Ik neem aan dat je een wapeningsmat gebruikt dus die 20 cm is dik zat en uiteindelijk zit de stabiliteit in de breedte van de fundering. Zowel voor verzakken als kantelen.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_139591462
Verloren bekisting word ook nog wel eens van 18mm spaanplaat gemaakt. Zelf ook een aantal maal een bekisting ervan moeten maken. Goedkoper word het niet, maar kost wat meer moeite met stellen.
nou is dat voor een tuinmuur nog wel te overzien. Wel genoeg piketten gebruiken en de bekisting aanvullen met zand. Het beste schroef je de handel aan elkaar.

Betonplex is mooi, maar zonde van het geld voor eenmalig gebruik. Daar is het te duur voor.

Maar wat hierboven al gezegd word. Waarom 30cm? Nogal fors voor een tuinmuur. Zeker ook nog bovenwapening? :P
Ik zou gewoon 20cm hoog storten, kan je bekisting meteen mooi met steigerplanken zetten.
pi_139591668
Wat is 'verloren bekisting' eigenlijk ? 11.gif
pi_139593753
quote:
6s.gif Op maandag 5 mei 2014 18:58 schreef Treinhomo het volgende:
Wat is 'verloren bekisting' eigenlijk ? [ afbeelding ]
Die je na het betonstorten laat zitten om de fundering.
  Moderator maandag 5 mei 2014 @ 20:15:24 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_139595128
quote:
6s.gif Op maandag 5 mei 2014 18:58 schreef Treinhomo het volgende:
Wat is 'verloren bekisting' eigenlijk ? [ afbeelding ]
Die laat je na het storten gewoon in het zand zitten.

Dit is ook een voorbeeld van een verloren bekisting :)
pi_139596402
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 20:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Die laat je na het storten gewoon in het zand zitten.

[ afbeelding ]

Dit is ook een voorbeeld van een verloren bekisting :)
Fraai voorbeeld!
pi_139596654
Dat is een mooi systeem. Ekokist. Al vaker voorgedragen, maar de oude stempel blijft steevast vasthouden aan de oude methoden. Met die Ekokist hoef je de opgaande fundering niet meer te metselen. Die stort je meteen mee. Ook steviger en geen koudebruggen.
En geen gedoe met ontkisten. Het lijkt wel een verkooppraatje ;) maar het lijkt me een ideaal alternatief voor een standaard strokenfundering.
  maandag 5 mei 2014 @ 23:26:32 #18
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_139608442
quote:
14s.gif Op zondag 4 mei 2014 21:30 schreef glm het volgende:
De fundering wordt trouwens 40 cm breed; er komt een muur op van 1 meter hoog.
Bij de kolommen (poeren) maken we de fundering wat breder; daar wordt een betonplaat van 80x80 omheen gestort.

@ Jeffrey,

Daarom ook de vraag op Fok; ik heb het nog nooit bij de hand gehad en ik wil ook niet dat straks mijn bekisting barst als de betonmixer bij mijn huis staat.

Heb jij ervaring met 18 mm OSB als bekisting?
Ik doe het uiteraard ook het liefst zo voordelig mogelijk!
Ik heb mijn.fundering ook met "troep" bij elkaar gestort, oud osb en dergelijke.. Maar ik had wel een fundering onder grond niveau, dat wil zeggen dat ik mijn osb liet rusten tegen de grond wand wat ik uitgegraven had. Ga je boven de grond storten dan moet je piket paaltjes gebruiken.

Maar ik zou gewoon zo goedkoop mogelijk plaat materiaal gebruiken. Betonplex gebruiken ze tegenwoordig alleen nog maar om.bodems te maken voor aanhang wagens :)

Edit: wat giliovd en Surveillance-Fiets zegt.. 100% mee eens :)
dat is het !
  PR/Manusje van alles dinsdag 6 mei 2014 @ 07:48:48 #20
Toezicht is gezond!
pi_139610043
quote:
Gewoon ollerwets staal gebruiken en zo roestig mogelijk. ^O^ *O*

quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 20:44 schreef Drexciyan het volgende:
Dat is een mooi systeem. Ekokist. Al vaker voorgedragen, maar de oude stempel blijft steevast vasthouden aan de oude methoden. Met die Ekokist hoef je de opgaande fundering niet meer te metselen. Die stort je meteen mee. Ook steviger en geen koudebruggen.
En geen gedoe met ontkisten. Het lijkt wel een verkooppraatje ;) maar het lijkt me een ideaal alternatief voor een standaard strokenfundering.
Als je en best groot gebouw gaat maken is dit echt perfect. Ideaal voor ijzervlechters. De wapening knoop je dan gewoon op latten op de bekisting. Klaar met knopen: balkjes weg en laten zakken in de bak.

Tja, ze kijken naar de kosten he. Als je zo rond de 30/40 euro per strekkende meter komt te zitten voor de prefabbekisting. Beetje spaanplaat is goedkoper. :') Al verlies je die kosten vast wel weer als je kijkt naar de manuren die je kwijt bent aan het maken van traditionele bekisting.

Aan de andere kant moet je ook met dit soort systemen kunnen werken. Als je er een zooitje van maakt. :X
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
  dinsdag 6 mei 2014 @ 07:53:35 #21
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_139610072
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 07:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

Aan de andere kant moet je ook met dit soort systemen kunnen werken. Als je er een zooitje van maakt. :X
Mensen onderschatten de kracht van beton weleens...... >:) >:) >:)
  PR/Manusje van alles dinsdag 6 mei 2014 @ 07:56:53 #22
Toezicht is gezond!
pi_139610088
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 07:53 schreef betyar het volgende:

[..]

Mensen onderschatten de kracht van beton weleens...... >:) >:) >:)
En het nut van wapening. Kwam een aantal jaren terug de dekking controleren bij een bedrijfsgebouwtje, voor de stort. Er lag meer zand in de bekisting dan ernaast. :') En de wapening stak door de folie onder de bekisting door. Of gewoon strak tegen de bekisting aan. oO< Vonden ze het raar dat ze toen niet mochten storten. :o :D
  dinsdag 6 mei 2014 @ 07:58:18 #23
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_139610103
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 07:56 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

En het nut van wapening. Kwam een aantal jaren terug de dekking controleren bij een bedrijfsgebouwtje, voor de stort. Er lag meer zand in de bekisting dan ernaast. :') En de wapening stak door de folie onder de bekisting door. Of gewoon strak tegen de bekisting aan. oO< Vonden ze het raar dat ze toen niet mochten storten. :o :D
:')
pi_139763624
Bedankt allemaal voor de reactie. Ben druk geweest de afgelopen week, dus had niet veel tijd over.
Nav de reacties ook nog wat nagedacht over de bekisting. Wat breder en minder hoog lijkt me nu ook wat beter. Volgende week ga ik er mee aan de slag en dan eind van de week storten.
Met staalvezelversterkt beton, dus geen gedoe me matten......
  PR/Manusje van alles zaterdag 10 mei 2014 @ 16:19:54 #25
Toezicht is gezond!
pi_139779483
Vind matten juist minder gedoe dan vezels. (Gebruiken ze eigenlijk alleen voor hele grote vloeroppervlaktes. Niet voor funderingen. :o )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')