Mocht het kabinet daadwerkelijk vallen, dan is het echt de meest kostbare kabinetsperiode van Nederland geweest.
Juli vorming kabinet - heren politici vakantie - daarna tot heden toe gezeik
quote:wat te denken van kok2 later gelijmd maar gevallen door nacht van Wiegel, data weet ik niet meer, wel dat het kort was.
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:43 schreef Vibromass het volgende:[..]
Volgens mij moet dat Beel II zijn geweest, 22 dec 1958 tot 19 mei 59
Andere regeringen die geen lang leven beschoren waren: Drees I (15 maart 51 - 2 sept 52), Cals (14 april 65 - 14 okt 66), Zijlstra (22 nov 66 - 5 april 67) en Van Agt II (11 sept 81 - 29 mei 82)
Maar dit lijstje heeft alleen na-oorlogse kabinetten.
quote:Van Agt III had als excuus dat het een overblijfsel was van Van Agt II. Niet tot stand gekomen n.a.v. verkiezingen. En ik neem aan dat het kabinet Gerbrandy III een niet gekozen kabinet was dat de eerste naoorlogse verkiezingen in NL moest voorbereiden.
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:45 schreef Nyrem het volgende:
De kortst zittende kabinetten tot-nu-toe:
Gerbrandy III in 1945 (oorlogskabinet in Londen) 121 dagen
Van Agt III in1982 151 dagen
quote:Kok II heeft van 1998 tot 2002 geregeerd. De breuk is door het 'lijmen' ongedaan gemaakt en dus wordt het niet als aparte kabinetten gezien.
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:47 schreef gtotep het volgende:[..]
wat te denken van kok2 later gelijmd maar gevallen door nacht van Wiegel, data weet ik niet meer, wel dat het kort was.
Beëdigd: 25 juli 1939
Ontslag aangeboden: 27 juli 1939
Afgetreden: 10 augustus 1939
Zittingsduur: 16 dagen
Politieke samenstelling: ARP, CHU, Liberale Staatspartij "De Vrijheidsbond", Partijloos
Parlementaire achterban: 29%
=====================
Nederlandse kabinetten
Kabinet Biesheuvel I
1971 - 1972 (formatieduur en zittingsduur hetzelfde)
Algemene gegevens
Duur formatie: 69 dagen
Formateur(s): Prof. dr. P.A.J.M. Steenkamp, Mr. B.W. Biesheuvel
Beëdigd: 6 juli 1971
Ontslag aangeboden: 20 juli 1972
Afgetreden: 20 juli 1972
Zittingsduur: 69 dagen
Politieke samenstelling: ARP, KVP, VVD, CHU, DS '70
===========================
Nederlandse kabinetten (minderheidskabinet)
Kabinet Van Agt III
1982 - 1982
Algemene gegevens
Duur formatie: 17 dagen
Formateur(s): Prof. dr. P.A.J.M. Steenkamp, mr. A.A.M. van Agt
Beëdigd: 29 mei 1982
Ontslag aangeboden: 9 september 1982
Afgetreden: 4 november 1982
Zittingsduur: 159 dagen
Politieke samenstelling: CDA, D'66
Parlementaire achterban: 43,3%
Personele samenstelling
Minister-president: Mr. A.A.M. van Agt
Vice minister-president: Dr. J.C. Terlouw
DEPARTEMENT MINISTER PARTIJ PERIODE
Algemene Zaken: Mr. A.A.M. van Agt CDA
Buitenlandse Zaken: Mr. A.A.M. van Agt CDA
Justitie: Mr. J. de Ruiter CDA
Binnenlandse Zaken: Prof. mr. M. Rood D'66
Onderwijs: Drs. W.J. Deetman CDA
Financiën: Mr. A.P.J.M.M. van der Stee CDA
Defensie: Mr. H.A.F.M.O. van Mierlo D'66
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening: Drs. E. Nypels D'66
Verkeer en Waterstaat: Mr. H.J. Zeevalking D'66
Economische Zaken: Dr. J.C. Terlouw D'66
Landbouw en Visserij: Drs. J. de Koning CDA
Sociale Zaken en Werkgelegenheid: L. de Graaf CDA
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk: H.A. de Boer CDA
Volksgezondheid en Milieuhygiëne: Mevr. M.H.F.M. Gardeniers-Berendsen CDA
Zonder portefeuille (ontwikkelingssamenwerking): Drs. C.P. van Dijk CDA
Bijzonderheden
Dit kabinet - met een minderheid in het parlement - was een voorzetting van het kabinet Van Agt I. De parlementaire minderheid maakte slagvaardig optreden onmogelijk. Het gevolg was dat het kabinet de Kamer ontbond en vervroegde verkiezingen
=================================
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 15-10-2002 21:59]
quote:Inderdaad, waar zijn ze nou, al die schreeuwers die beweerden dat de LPF het allemaal ging veranderen, dat het afgelopen was met de 'regentencultuur', dat alles beter was dan de Paarse prutsers? Dat de puinhopen opgebouwd zouden worden? Je hoort ze nu nooit meer.
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:36 schreef Tia_Tijger het volgende:
Ze zijn wel heel erg stil geworden, die LPF aanhangers die zo'n grote mond hadden tot voor kort.
Mischien is politiek toch een vak en geen vrijplaats voor inhoudsloze schreeuwers?
quote:Ja, en dan heb je die mooie straaljagers er nog niet eens bijgerekend...
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:45 schreef Nyrem het volgende:Mocht het kabinet daadwerkelijk vallen, dan is het echt de meest kostbare kabinetsperiode van Nederland geweest.
Juli vorming kabinet - heren politici vakantie - daarna tot heden toe gezeik
Dentist
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:57 schreef Meneer_Aart het volgende:
Inderdaad, waar zijn ze nou, al die schreeuwers die beweerden dat de LPF het allemaal ging veranderen, dat het afgelopen was met de 'regentencultuur', dat alles beter was dan de Paarse prutsers? Dat de puinhopen opgebouwd zouden worden? Je hoort ze nu nooit meer.
"Ik stemde op Pim, niet op de LPF". Ik hoor 'em nu al vaak genoeg en ik denk ook niet dat mensen hier echt veel lering uit gaan trekken.
quote:Van het hele fenomeen LPF. Politiek hoeft niet leuk te zijn. Het is saai, misschien zelfs oersaai.. En vervelend. Daarom stemt iedereen op iemand die hen dan kan vertegenwoordigen, omdat die dan het vervelende werk kan doen.
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:34 schreef Ryan3 het volgende:[..]
?
Grappig is niet een woord wat in combinatie met het besturen van het land hoeft te vallen.
Dentist
quote:Welke straaljagers? , ow die... dat is het enigste wat ze gedaan hebben..
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:57 schreef Dentist het volgende:[..]
Ja, en dan heb je die mooie straaljagers er nog niet eens bijgerekend...
Dentist
Even een post die ik niet als user maar als moderator plaats...
Gezien de crisis die er kennelijk is in het kabinet voorzie ik een "lawine" aan topics, die allemaal min of meer over hetzelfde gaan. Ik verzoek iedereen dan ook de discussie zoveel mogelijk in dit topic en eventuele vervolgtopics te houden. Indien je een (naar eigen mening) totaal andere invalshoek hebt mag je een apart topic openen. Uiteraard is het aan mij (en Doc en eventuele andere mods) om te beoordelen of het ook echt een andere invalshoek is. Ik hoop dat eventuele slotjes gezien deze situatie gerespecteerd zullen worden!
Ohja, ik zal de titel van dit topic iets aanpassen, aangezien het niet meer puur om Heinsbroek of Bomhoff gaat, maar een kabinet in crisissfeer.
- moderatormodus uit -
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 15-10-2002 22:04]
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:47 schreef gtotep het volgende:[..]
wat te denken van kok2 later gelijmd maar gevallen door nacht van Wiegel, data weet ik niet meer, wel dat het kort was.
quote:
BijzonderhedenIn dit kabinet is voor het eerst een minister zonder portefeuille met als taak Grote-Steden- en Minderhedenbeleid opgenomen.
In de nacht van 18 op 19 mei 1999 stemde de Eerste Kamer tegen de Grondwetswijziging betreffende een correctief wetgevingsreferendum. Omdat ook één lid van de VVD (Wiegel) tegenstemde, heeft D66 besloten uit het kabinet te treden. Hierop is een tussentijdse formatie gestart.
Minister van LNV Apotheker heeft besloten af te treden vanwege "te weinig politiek draagvlak" over zijn beleid inzake de sanering van de varkenssector. De coalitiepartijen en het kabinet vonden deze stap te voorbarig omdat er afspraken over de procedure van de besluitvorming in het kabinet waren gemaakt en het ontslag daarop vooruit liep.
Minister Peper is afgetreden vanwege de discussie en het onderzoek betreffende zijn declaraties als burgemeester van Rotterdam. De minister van SoZaWe heeft hem op 24 maart 2000 opgevolgd. Staatssecretaris Vermeend van Financiën is benoemd tot de nieuwe minister van SoZaWe.
De val van het kabinet op 16 april 2002 is uniek, omdat er geen conflict met het parlement of onderlinge verdeeldheid aan ten grondslag ligt. Dat is voor het eerst in de parlementaire geschiedenis. Het kabinet stapt op vanwege de conclusies in het NIOD rapport over de val van Srebrenica.
quote:Stemmen op een overledene, en het dan gek vinden dat je stem niet gehoord wordt.
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:58 schreef Zander het volgende:
"Ik stemde op Pim, niet op de LPF".
Hoe ironisch.
quote:Nieuwe poll, wat gaan de mensen die op LPF stemden nu stemmen?
Op dinsdag 15 oktober 2002 22:06 schreef DJKoster het volgende:
NOS-TT 108 di 15 okt 22:04:00
Kabinetsberaad geschorst tot morgen
DEN HAAG Het crisisberaad van het
kabinet is opgeschort tot morgenmiddag.
Volgens de RVD is alleen gesproken over
de "actuele politieke situatie" en kwam
het onderwerp dat op de agenda stond,de
uitbreiding van de EU,niet aan de orde.
Premier Balkenende schorste het beraad
na 2,5 uur,volgens VVD-vice-premier
Remkes "uit pieteit met de koninklijke
familie".Dat lijkt erop te duiden dat
het kabinet morgen zal vallen over de
ruzie tussen de ministers Bomhoff en
Heinsbroek,die niet willen opstappen.
Over de uitbreiding van de EU waren de
meeste geschilpunten tussen de VVD en
het CDA overigens al opgelost.
CDA?
VVD?
PvdA?
D66?
Groen Links?
SP?
etc.
Dit duurt dus inderdaad niet lang meer, LPF is history
quote:Maar ja, daadkracht is de komende tijd vereist en ik denk dat daar ook een oplossing voor gezocht dient te worden.
Op dinsdag 15 oktober 2002 21:42 schreef golfer het volgende:
Ik gok er op dat niet alleen Bonhoff en Heinsbroek vertrekken, maar op heel korte termijn alle bewindslieden vertrekken, m.a.w. dat het kabinet morgen of overmorgen het ontslag zal indienen.
Is het niet een goed idee om te kijken hoe de fokkers nou zouden stemmen als er weer gestemt moest worden. Een POLL op de frontpage of gewoon een in het forum?
TechXP
quote:Op wie ga jij stemmen in mei 2003...?
Op dinsdag 15 oktober 2002 22:21 schreef TechXP het volgende:
Zou wel leuk zijn als het kabinet nou eindelijk eens valt. Iedereen is ontevreden en elke LPF-stemmer zou graag nog wel een keer stemmen, maar dan op een andere partij.Is het niet een goed idee om te kijken hoe de fokkers nou zouden stemmen als er weer gestemt moest worden. Een POLL op de frontpage of gewoon een in het forum?
TechXP
Ik heb hier dus maar even een nieuwe voor gemaakt
Poll: Wat ga jij stemmen als het kabinet valt?
Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen
Wil je ook een poll creëren, kom dan langs op DubbelF.com
Ow, kan niet ivm limiet van 9 zeker?
[Dit bericht is gewijzigd door Kennyman op 15-10-2002 22:41]
quote:ik kon maar 9 dingen erin zetten
Op dinsdag 15 oktober 2002 22:40 schreef Kennyman het volgende:
Ik mis blanco.
Waarom kan ik trouwens het plaatje niet direct zien, maar moet ik eerst stemmen waarna ik naar een site gebracht wordt waar het plaatje te zien valt?
Poll: Heinsbroek, bomhoff of kabinet
Om de laatste stand te zien moet je ff op F5 rammen
Wil je ook een poll creëren, kom dan langs op DubbelF.com
[edit] toch wel ... : ) [/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door niego op 15-10-2002 22:58]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |