Wow, echt?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:30 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik weet alleen dat lege sifons erg gevaarlijk kunnen zijn, pas daarmee op!
eens kijken of dat uberhaupt kan.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:30 schreef Ridocar het volgende:
De sifon fungeert als een roetopvang dat meteen de verbrande gassen afsluit. staat er geen water in de sifon, dan kunnen schadelijke koolmonoxidedampen de ruimte vullen. ik zou er iig een beetje water ingieten.
Nu ook nog? Ik heb er net water in gedaan.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:53 schreef jpajs het volgende:
Even een laagje afwasmiddel er in gieten. Doordat het aan de oppervlakte drijft verdampt het water niet.
Dient een sifon normaliter niet als stankafsluiter naar het rioolquote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:30 schreef Ridocar het volgende:
De sifon fungeert als een roetopvang dat meteen de verbrande gassen afsluit. staat er geen water in de sifon, dan kunnen schadelijke koolmonoxidedampen de ruimte vullen. ik zou er iig een beetje water ingieten.
Na het lezen hiervan weet jij er zelf ook iets meer van:quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:26 schreef Saisai het volgende:
Hoi,
Even een korte vraag. We hebben vandaag de radiator verwijderd en ergens anders geplaatst.
We hadden dit nog nooit gedaan dus met het handboek in de hand, stap voor stap alles bij langs gegaan.
Inmiddels hangt de radiator werkend en al aan een andere muur. Hoezee!![]()
Wat we ons nog wel afvragen, er staat bij dat de sifon onder de cv niet leeg mag zijn. Nu zit er wel een beetje soort van condens in, maar dat is het wel. Volgens het boekje kan een lege sifon gevaarlijk zijn. Maar dat is de enige aanwijzing die we krijgen
Wie weer hier meer van?
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:30 schreef klipper het volgende:
De HR-ketel en de sifon`s.
Bij het toestel word een sifon geleverd welke gelijk onder of in het toestel gemonteerd word.
De tweede sifon moet door de klant of installateur zelf aangelegd cq aangebracht worden.
De sifon welke bij het toestel behoort heeft tot taak om te voorkomen dat de rookgassen de woning ingeperst worden i.p.v. naar buiten en tevens de condensatie welke in HR-ketels ontstaat af te voeren.
De sifon welke door de klant of installateur zelf aangebracht moet worden heeft tot doel om te voorkomen dat de rioolgassen de woning kunnen binnendringen (denk aan stankoverlast)
Het toestel moet via een open verbinding aangesloten worden op de rioolafvoer.
Wat houd dit nu precies in...
Het condensaat van het toestel word afgevoerd via het toestelgebonden sifon, vaak zit hier een afvoerslang aan vast, deze afvoerslang moet je dus in een afvoerbuis stoppen, let op dit mag niet gelijnmd worden er moet namelijk lucht langs kunnen stromen ( open verbinding)
Deze buis is dus aangesloten op de sifon welke door de klant cq installateur is aangelegd, dit hoeft niet direct bij de ketel te zijn, maar in de buurt ervan is wel prettig.
Waarom een open verbinding:
Een open verbinding is nodig om te voorkomen dat eventuele rioolgassen het toestel kunnen binnendringen, rioolgassen kunnen namelijk brandbaar zijn en als het toestel dan gaat ontsteken kan er een zeer gevaarlijke situatie ontstaan.
Dus een sifon maakt wel degelijk iets uit.
Een ketel kan twee van die dingen hebben. Met elk hun eigen functie.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 22:17 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dient een sifon normaliter niet als stankafsluiter naar het riool
M.a.w. als hier geen water in zit kunnen riooldampen zich verspreiden in je huis.
Weliswaar niet meteen zo gevaarlijk als in een gierkelder, maar wel hetzelfde principe.
Als ik het goed begrijp zit er dus ook een sifon in de rookgasafvoer ?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 22:20 schreef hottentot het volgende:
Een ketel kan twee van die dingen hebben. Met elk hun eigen functie.
Dat is dus het hele eiereneten: over welke van beide hebben we het? Die de ketel/verbrandingsruimte van de omgeving afsluit of die de riool afsluit van de leefuimte?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 23:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
beetje olie dr in gieten. Verdampt het water niet meer. In de sifon in de afvoer voor het condenswater. Niet in de sifon in je ketel zelf.
quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:53 schreef jpajs het volgende:
Even een laagje afwasmiddel er in gieten. Doordat het aan de oppervlakte drijft verdampt het water niet.
Zou geen afgewerkte olie doen, misschien slaolie. Vind afwasmiddel iets vriendelijker naar het milieu toe en werkt net zo goed.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 23:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
beetje olie dr in gieten. Verdampt het water niet meer. In de sifon in de afvoer voor het condenswater. Niet in de sifon in je ketel zelf.
Aangezien TS het heeft over een sifon onder de ketel gok ik op het laatste.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 23:36 schreef blomke het volgende:
Dat is dus het hele eiereneten: over welke van beide hebben we het? Die de ketel/verbrandingsruimte van de omgeving afsluit of die het riool afsluit van de leefuimte?
afwasmiddel lost toch op in water.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:53 schreef jpajs het volgende:
Deze wist ik nogquote:Op zondag 4 mei 2014 22:09 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
![]()
De kans dat dat gebeurt is ook echt zo enorm klein. En dan toch. Het is bijna knap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |