FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [PROJECT] To build a boatje
BBachzaterdag 3 mei 2014 @ 12:02
Omdat we zelf redelijk dicht bij het water wonen, kreeg ik enige tijd geleden, samen met een vriendin de idee om een bootje te gaan bouwen.
We zijn vertrokken van een klein lijstje uitgangspunten om de kosten zoveel mogelijk te drukken:
-totale kosten <1500¤, alles inclusief van trailer tot verzekering
-4 zitplaatsen
-<20km/h (daarboven een vaarbewijs nodig, snelvaartnummer, hogere verzekering, etc.)
-<6m (daarboven en er gelden andere regels,...)
-<2maanden bouwtijd (we werken beiden en het is een hobbyproject)

Via een collega kreeg ik te horen dat een zeilschool een aantal vervallen vaurientjes had (oud klein houten zeilbootje, maar met uitstekende eigenschappen voor ons) die het voor een symbolische ¤ van de hand wilden doen. Een zeilboot is geen motorboot en heeft daarvoor ook niet echt de geschikte rompvorm, maar de basis leek ons bruikbaar

En zo begon het project
Bovenaanzicht_zps095edde6.png
Zijaanzicht_zpsf3d447bf.png

Even gaan kijken:
IMG_0404_zpsb0608b47.jpg
IMG_0474_zpsdf9e9935.jpg
En ook al ziet ze er wat vervallen uit, de basis leek nog goed, en met de kleine afmetingen, maar net groot genoeg, ze valt het in onze interesseregio. Nu nog een manier om te vervoeren.
Een strandkar zat erbij, en die was bruikbaar, maar niet om het achter de auto te kunnen trekken.
Snakeyzaterdag 3 mei 2014 @ 12:06
Ik heb jarenlang een Vaurien gehad. Ik zou al het houtwerk evengoed nalopen en dan zeker even kijken of de bodemplaat goed vastzit. Als dat niet zo is hoeft dat geen probleem te zijn, maar als het langer los gezeten heeft zou ik zeker het hout eronder even goed nalopen op rot.

En ik zou de spiegel versterken zodat die de motor goed kan hebben. Daar is hij eigenlijk niet op gebouwd.
Nemephiszaterdag 3 mei 2014 @ 12:08
Leuk project! Ik vraag me af of het allemaal haalbaar is binnen jullie budget.
BBachzaterdag 3 mei 2014 @ 12:10
Dat vervoer blijkt niet zo moeilijk te zijn. Een trailer kopen zou kunnen, maar dat ligt veel te ver boven ons budget.
Dus men kope een oude aanhangwagen die technisch nog ok is:
IMG_0431_zpsbf704365.jpg
En men modificeert het trekgedeelte (boom vervangen door een langere stalen boom, verstevigingsstrutten gemaakt, u-profiel over de boom als geleiderail voor het voorste wieletje van de strandkar. Terzijde: onder de 750kg dient een aanhangwagen niet gekeurd te zijn, al zou ie daar met glans door komen). Het ziet er niet uit, toegegeven, maar het werkt wel:

IMG_0627Large_zps021b04bb.jpg

@Snakey, ik zit al iets verder, maar je had gelijk :P[img]
BBachzaterdag 3 mei 2014 @ 12:16
En dat moet natuurlijk het water in. Gewoon om te kijken of het dreef eigenlijk.
2de hands voor 225¤een Johnson 5pk (moet voldoende zijn) uit 1984 gekocht. Een heel oude 2takt, maar technisch schijnbaar nog in nieuwstaat. Het werd wel een langstaart al had een kortstaart misschien beter geweest. Geen kabelbediening, maar een helmstok, dus dat moet nog aangepast worden.
DSC_4245_zps97daf8a8.jpg

In onze buurt is er een watersportzone en dus ook een jachthaven. De mensen daar vonden het een wel grappig project en lieten ons kostenloos de slipway gebruiken voor zoveel proefvaarten als we maar wilden, op voorwaarde dat we daarna lid zouden worden van de club.
Het was een beetje afgaan, met een vervallen bootje en luide 2takt tussen de luxe jachten...
BootjemotorLarge_zpsc438cdba.jpg

Maar verhip, ze dreef :)
Dan samen met mijn vriendin en haar, een eerste testvaartje gaan doen. Dat lukte aan lage snelheden, maar toen ik aan de helmstok zat en een beetje meer gas gaf, kraakte de spiegel een beetje te hard. Niet zo verwonderlijk, want dat is maar een triplexje van 6mm. Ook daar dient dus iets aan te veranderen.
977961_10151603434144769_950524893_o_zps188cdb45.jpg
Snakeyzaterdag 3 mei 2014 @ 12:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 12:10 schreef BBach het volgende:

@Snakey, ik zit al iets verder, maar je had gelijk :P[img]
Ik had iets geduldiger moeten zijn zie ik. :P

De spiegel kan je twee dingen mee doen. Hem helemaal vervangen voor een dikkere. Of er aan de binnenkant een dikkere plaat tegenaan plakken, en die dan nog met latten aan de binnkant vastzetten. Of had je dat ook al gedaan? :P

Een langstaart is eigenlijk niet goed inderdaad. De kracht die op de spiegel komt te staan is eigenlijk te groot, zeker als je er met 4 man in zit.
BBachzaterdag 3 mei 2014 @ 12:35
Zoals Snakey dus zegt, zijn er inderdaad die opties. Op constructie zouden we niet besparen, dus heb ik er een 22mm dikke marine multiplex spiegel, verlijmd met 2componentenlijm en verstevigingslatten aan de binnenzijde.
IMG-20130613-00200_zps46b91cf4.jpg

Nog maar eens kijken wat we ermee kunnen doen:
DSC_4279_zps2c50a5ae.jpg
DSC_4256_zps91e663d0.jpg
Zoiets (quick and dirty), lijkt ons wel iets
DSC_4252_zps6d640ca9.jpg
IMG-20130703-00294d_zps828bb1c3.jpg
Snakeyzaterdag 3 mei 2014 @ 12:37
Sorry. :@
Gloorbekzaterdag 3 mei 2014 @ 12:54
Wat gek bootje lek...

14cy04z.jpg
Gloorbekzaterdag 3 mei 2014 @ 12:54
Bootje klaar scheuren maar!!

157btaw.jpg
Hyperdudezaterdag 3 mei 2014 @ 13:04
MS Zeilschool, rare naam :P .

Zie 'm nergens op m'n AIS-tracker. Als dat maar goed komt.
Annezaterdag 3 mei 2014 @ 13:38
Gloorbek :D !

Maarre, leuk en gedurfd project, BBach! Ben benieuwd!
BBachzaterdag 3 mei 2014 @ 13:48
Gloorbek :), zo had het kunnen gaan, ja.
We hebben dus maar even kunnen testen of het motortje voldoende was en of het min of meer stuurbaar bleef. Daarna maar prioriteit gegeven aan werken uit het water.
We hebben geloof ik een week of 2 zitten schuren tot we aan het houtwerk begonnen. Het idee was: 2 luikjes achteraan voor storage en om het gewicht wat naar voren te houden (het grootste drijfvermogen zit in het breedste stuk) 2 bankjes naar voren toe. Vooraan nog een kleine waterdichte berging en een stuurtje linksachter (is wat makkelijker om te praten want je kan naar voren blijven kijken).
1044586_10151679696944769_385013150_n_zps056eb286.jpg
IMG_0142_zps0c8fd61d.jpg
994151_10151679696934769_1325243577_n_zpsb0fdc971.jpg
IMG_0140Large_zps8e437e11.jpg
Alles met een kleine radius gemaakt op ronde spanten. Op die manier sluit het wat beter aan op de bestaande boord en loopt het water er af. Het hout is 18,12 en 6mm marine multiplex.

IMG_0154_zpse1a21f32.jpg
Sounddragonzaterdag 3 mei 2014 @ 13:57
Nog ruimte voorin gelaten voor evt wat ballast ter compensatie van het motorgewicht? Als hij straks mooi vlak ligt is hij stukken fijner te maneuvreren :)
blupzaterdag 3 mei 2014 @ 22:44
quote:
12s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 12:54 schreef Gloorbek het volgende:
Wat gek bootje lek...

[ afbeelding ]
Ik trapte er in _O-.
BBachzondag 4 mei 2014 @ 12:12
@Sounddragon: veel gewicht is er niet te compenseren, doordat het zwaartepunt al ver naar voor is geschoven door de passagiers. Maar ik heb er idd een compartiment gemaakt waar de half-tractie (zware loden) batterij komt te staan.
De ideale waterlijn bij een vaurien is zoiets:
P1010025gm.jpg
De neus net boven het water, en met de onderkant die vlak is, wil de romp dan beginnen planeren (bij ons zal dat niet lukken wegens te lage snelheid en te hoog gewicht).
Het geeft in elk geval een streefdoel, want voor die positie zijn ze gebouwd.

De bbmotor wilden we remote bediend, dus 2de hands (2veel te zware, maar spotgoedkoop en incl morsekabels) een gashendel gekocht. Even testfitten

IMG_0311_zpsb05c3b8b.jpg

Voor het sturen zijn er kabelsets te koop die werken met een trek en duwkabel. Helaas zit je dan direct aan 150¤ en heb je dan een lelijk stuurtje. Wat een andere optie is, is het open drum steering systeem. Zo werd dit vroeger gebruikt, en nu nog bij smalle racebootjes. Het is een geleiderol waar de stuurkabel (in ons geval zal dat nylon zijn) over getrokken wordt. De stuurkabel geleid je dan via katrollen naar de bb, en die trekt van beide zijden. De spanning op de kabel moet dan wel redelijk hoog zijn om weinig speling te hebben.
Dus een 2de hands stuurnaaf gekocht, en een oud citroen stuurwiel voor een prikje:

155583318-houten-stuur-met-citroen-claxondop_zpsae7582e1.jpgcable20steering20drum_zps97dcc728.jpg

Daarmee zou het moeten lukken.
De constructie gaat gestaag verder, en het is dan bijna tijd om de boot om te draaien en de onderkant te plamuren/lakken.
IMG_0193_zps3722d8f0.jpg

Alle plamuur en verf is een 2componentensysteem dat zeer robuust is (en ook prijzig), maar daarop besparen is zinloos. Hierna kwamen uren en uren plamuren en schuren, tot dit punt:
971125_10151722038914769_1290805776_n_zpsd659b9fe.jpg
De eerste keer dat we met zo'n soort verf werkten, en het resultaat is niet perfect, maar ook niet slecht. De opening van het zwaard is trouwens gewoon met hout gedicht en volverlijmd.

DSC_4363_zpsa333fe19.jpg
DSC_4358_zpsf5d2e33c.jpg
DSC_4356_zps3c89f17d.jpg
Snakeyzondag 4 mei 2014 @ 12:19
Ziet er goed uit. Misschien een idee om het nylon stuurkabel te vervangen voor een stalen draad? Dan heb je op zeker weinig speling.

En was het niet verstandig geweest een klein zwaard te houden? Ik weet het niet zeker maar het gaat wel makkelijk driften zo lijkt me.
BBachzondag 4 mei 2014 @ 12:31
@Snakey: dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dan heb je nog extra onderdelen en zwaardere katrollen nodig. Nylon is de goekoopste oplossing, is makkelijk te vervangen en veert een beetje mee als de spanning te hoog wordt.
En wbt het zwaard: bij de eerste testvaart hebben we eens het verschil in wendbaarheid en snelheid getest met en zonder zwaard, en veel effect had het niet. Normaal gezien komen er niet zo'n grote horizontale krachten op de romp, want er is geen zeil meer.

Dus dat was het volgende op de lijst: het stuur en de hendels aan de praat krijgen. Het heeft me toch een dag of 2 trail and error gekost, het ziet er niet uit, maar het werkt en is dus spotgoedkoop (een deel van de katrollen kon ik immers hergebruiken van de mast enzo).
DSC_4371Large2_zps2e2d5bf8.jpg

DSC_4338Large_zps9804f41a.jpg
DSC_4335_zpse2f3ac3e.jpg
DSC_4334_zps7d4e29db.jpg
DSC_4333Large_zpsb372475e.jpg
DSC_4330_zpsa1cc0632.jpg

Het volgende op de lijst: de papieren van de boot in orde brengen zodat we ons vaarnummer kunnen aanvragen en ons lidmaatschap van het haventje. Doordat het zo klein en traag is, zijn heel veel regels niet meer van toepassing en vallen we in de laagste categorie. (je mag dan bv niet ver op zee en geen zeekanalen bevaren, maar dat was toch de bedoeling niet...)

En een testvaartje natuurlijk.
Sounddragonzondag 4 mei 2014 @ 12:49
Ziet er netjes uit zo ^O^

Vergis je niet in het ontbreken van het gewicht van de mast, giek en het zeil, en de krachten daarvan ;) Maar het is eenvoudig om er achteraf nog een zandzakje, rolletje lood of iets zwaars bij te mikken in het vooronder.
Ik ben het ook wel een beetje eens met Sneek vwb die stuurkabel; nylon gaat hoe dan ook rekken; je kunt er ergens in de lengtezijde evt een veer tussen zetten die de boel op spanning houdt, maar ik zou denk ik ook voor staal/rvs kabel gaan :Y

E.e.a zal na verloop van tijd wel boven water komen (hihi), en is later evt ook nog aan te passen ;)

Goed bezig iig ^O^
Snakeyzondag 4 mei 2014 @ 13:00
Volgens mij kan je ook nylon draad kopen wat versterkt is met wat staal. Maar goed, nylon voldoet ook inderdaad, en is makkelijk te vervangen indien nodig.

Ik zat net naar de BB moter te kijken, van deze is makkelijk een kortstaart te maken. Als er ergens een kortstaart met een kapotte motor op de sloop ligt kun je daar het laatste staartdeel vanaf halen en vervangen. Weet niet of het echt nodig is, maar het is wel beter voor de boot wat betreft krachten die overal op komen te staan met een langstaart. Of zou je dan de as ook moeten verkorten, nee toch?
BBachzondag 4 mei 2014 @ 13:10
@Sounddragon: Er kwam wel een en ander boven water :P Ik heb tussen de nylondraden langs beide zijden lange kabelspanners geplaatst. Zo kan ik de rek op termijn compenseren. Wat we daaruit hebben geleerd: als je de spanners niet borgt, dan lossen ze zich door de trillingen van de bb. En dan lost je kabel en verlies je alle sturing. In het midden van de vaart. Oeps. Maar het was snel gefixt, en nu ze geborgd zijn doet het probleem zich niet meer voort (nu zitten we al ongeveer op 15a20 lange en korte vaarten na deze foto's, over een totaal van +-230km, onder alle beladingscondities. Ik weet intussen wel dat het werkt. Maar er waren kinken in de kabel :)

De eerste proefvaart met de nieuwe sturing was schitterend, maar ook interessant.
Op het eerste gezicht leek alles goed, de positie was stabiel, geen lekkages, goede houding op het water. Bij lage snelheden, zo bleek.

DSC_4385_zpsde7044b2.jpg
DSC_4397Large_zpsde3a4923.jpg
De sturing werkte eigenlijk ook voortreffelijk
IMG_0344_zps0b593c60.jpg
IMG_0371_zps862ce439.jpg

Maar vanaf een bepaalde snelheid, ongeveer 75%, begint hij achteraan te diep in het water te liggen:
DSC_4428Large_zps5b8364c2.jpg
DSC_4414_zpse7e689f8.jpg

(al zit het er wel erger uit dan het is, in het echt zit nog de hele bovenkant boven water, het meet dan ook maar een 26cm ofzo. Goed is het in elk geval niet)
DSC_4421_zps440ee574.jpg

Op een andere dag ook eens de topsnelheid met deze slechte situatie, en die was al bijna goed
IMG_0385_zpse9fd0584.jpg

Gelukkig was de oorzaak gauw gevonden. Omdat het een langstaart is heeft die veel hefboommoment, op zich niet erg, want de romp is in het midden net zo diep als de cavitatieplaat boven de schroef. Dat is eigenlijk perfect. Maar ik had er niet echt op gelet dat de spiegel van een vaurien niet loodrecht op het wateroppervlak staat. Daardoor staat de motor zelf totaal uit trim en trekt hij de kont van de boot in het water.
trim-fla.gif

Maar zoals de oplettende kijker kan zien, staat de buitenboord al op maximale trim. Dus ook daar moest nog iets aan aangepast worden.

Verder was het wel een zalige dag :)

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 04-05-2014 13:22:33 ]
vannellezondag 4 mei 2014 @ 13:50
Wat een enorm leuk project! ^O^
Scarlet_Dragonflyzondag 4 mei 2014 @ 14:21
In plaats van (rekbaar) nylon kun je ook iets als dyneema gebruiken voor je stuursysteem. Blijft een synthetische lijn, maar is minstens net zo sterk als staaldraad, en rekt niet zoals nylon.
BBachzondag 4 mei 2014 @ 15:04
Tot nu toe hebben we geen enkel probleem met het stuursysteem. Ik heb wel een paar filmpjes, maar ben eens aan het kijken hoe ik onze commentaar van het filmpje kan knippen. Mocht er ooit een probleem komen, dan kunnen we nog altijd switchen van kabel.

In elk geval, we komen dichter tot hoever we zijn geraakt.
Eerst het trimprobleem oplossen door een spie te maken aan de spiegel:
IMG_0408Large_zps9cc49a05.jpg
Daarna nog maar eens het wit plamuren:
IMG_0402_zps621b197b.jpg
Nog eens het wit herschilderen:
IMG_04072_zps1bf374a5.jpg
En dan het middenstuk nog schilderen:
DSC_4534_zpsf843ebd2.jpg
Ook niet allemaal perfect, maar het moet ook een beetje vooruitgaan natuurlijk.
DSC_4543Large_zps154d5c54.jpg

Nu zitten we ongeveer hier:
DSC_4573_zpsd33b2315.jpg
Er zit nu wel een elektrisch circuit in, een pc boxen systeem, wat nachtverlichting en een scheepshoorn.
Intussen ook ons vaarnummer, reddingsvesten, anker,roeispanen (wat nodig en verplicht is)
Hier vaag de knopjes te zien:
SAM_0144_zpsee952156.jpg
Eigenlijk moeten nu nog kussentjes worden gemaakt voor op de banken en wat kleine details. Maar het budget is er door met +-1300¤ en na 2.5maanden wilden we toch vooral varen.
SAM_0107_zps812a3ef9.jpg
SAM_0104_zps0ddcb112.jpg
(hier was de impeller van de waterpomp van de bb nog niet vervangen en was ik continu aan het kijken of ie niet oververhit raakte)
SAM_0096_zps91da304a.jpg
SAM_0055_zps4ba7088f.jpg
SAM_0176b_zps821cad08.jpg
Er moet ook nooit een brug voor ons open, want wij liggen maar heel laag op het water
SAM_0120_zpsa3092b44.jpg

Dus ja, het kan als je tevreden bent met een klein bootje en een laag vermogen. Hopelijk kan ik binnen een paar weken ook eens aan de kussentjes beginnen en de laad/ontlaad manier wat verbeteren.
BBachzondag 4 mei 2014 @ 19:07
Omdat filmpjes toch meer tonen: hier zijn er 2.
Eentje van eerder, toen we het bootje nog moesten testen, en zeker de besturing. Toen werd het snel donker en waren we niet van plan om al naar huis te gaan. In elk geval wendbaar genoeg in mijn opinie.



En bij valavond, die situatie heb je eigenlijk veel meer. Op het meeste van de vaarwegen mag je maar 12km/h varen.


[ Bericht 14% gewijzigd door BBach op 05-05-2014 10:09:56 ]
Snakeyzondag 4 mei 2014 @ 19:50
Werkt perfect! ^O^
densmeezondag 4 mei 2014 @ 20:03
Maar wat een leuk project, weet wel waar die kluseigenschappen vandaan komen ^O^
Annezondag 4 mei 2014 @ 20:23
Ik zie op Facebook dat je mensen inspireert in ieder geval ;) 8-).
fathankmaandag 5 mei 2014 @ 10:08
Geinig bootje. Alleen had je wel langer dan 6m kunnen gaan. Tot 14.99 meter om precies te zijn zonder vaarbewijsplichtig te zijn ;).

Overweeg ook om op termijn voor een 4takt motortje te gaan. Rustiger aan je hoofd, schoner en stukken zuiniger.
BBachmaandag 5 mei 2014 @ 10:45
quote:
14s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:08 schreef fathank het volgende:
Geinig bootje. Alleen had je wel langer dan 6m kunnen gaan. Tot 14.99 meter om precies te zijn zonder vaarbewijsplichtig te zijn ;).

Overweeg ook om op termijn voor een 4takt motortje te gaan. Rustiger aan je hoofd, schoner en stukken zuiniger.
We hebben allebei onze yachtman, dat is het probleem niet. Als ik 1 ding zeker weet bij vaartuigen is dat hoe groter het is, hoe duurder, hoe meer kopzorgen.
Vanaf 6m is trouwens de verzekering hoger, moet je een inverkeersstelling betalen en heb je een vaarvignet nodig.

Het punt was net om met weinig geld iets praktisch te maken. Iets van 4m haal je makkelijk uit het water (lukt bijna op je eentje), heeft niet veel vermogen nodig en past netjes in mijn schuur. Met 14.99m had ik een probleem gehad :)

Qua 2takt/4takt: zoek eens een 4takt van 5-6pk voor 225¤ in topstaat. Qua lawaai maakt dat weinig verschil (naar mijn ervaring), al zal een 4takt uit 2013 wel stiller zijn dan een 2takt uit 1984. 2takt heeft ook meer vermogen per gewicht dan een 4takt. Verbruik, dat klopt zeker. Hoewel we nu met 4 personen 3l/h verbruiken of dus 15l/100km, wat ik vind meevallen.
fathankmaandag 5 mei 2014 @ 10:50
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:45 schreef BBach het volgende:

[..]

We hebben allebei onze yachtman, dat is het probleem niet. Als ik 1 ding zeker weet bij vaartuigen is dat hoe groter het is, hoe duurder, hoe meer kopzorgen.
Vanaf 6m is trouwens de verzekering hoger, moet je een inverkeersstelling betalen en heb je een vaarvignet nodig.

Het punt was net om met weinig geld iets praktisch te maken. Iets van 4m haal je makkelijk uit het water (lukt bijna op je eentje), heeft niet veel vermogen nodig en past netjes in mijn schuur. Met 14.99m had ik een probleem gehad :)

Qua 2takt/4takt: zoek eens een 4takt van 5-6pk voor 225¤ in topstaat. Qua lawaai maakt dat weinig verschil (naar mijn ervaring), al zal een 4takt uit 2013 wel stiller zijn dan een 2takt uit 1984. 2takt heeft ook meer vermogen per gewicht dan een 4takt. Verbruik, dat klopt zeker. Hoewel we nu met 4 personen 3l/h verbruiken of dus 15l/100km, wat ik vind meevallen.
Ja duidelijk :P. Daarom zei ik ook op termijn ;). Maar nogmaals, tof project ^O^.
BBachmaandag 5 mei 2014 @ 16:34
quote:
11s.gif Op zondag 4 mei 2014 20:03 schreef densmee het volgende:
Maar wat een leuk project, weet wel waar die kluseigenschappen vandaan komen ^O^
En dat allemaal omdat ik een domme woordgrap wil maken. Maar idd we denken hetzelfde :p

Ook het bootje zelf is begonnen als een te elaborate woordgrap. Ik zei altijd tegen m'n vriendin dat ik met haar in het huwelijksbootje zou stappen. Maar ik had geen bootje. Toen later de officiële naam voor het bootje moest gekozen worden (ivm immatriculatienummer) hebben we het 'MS *insert koosnaam van m'n vriendin*'genoemd. Gelukkig was mijn medebotenbouwervriendin akkoord (want het is gedeelde ownership en kan zij altijd een naamveto stellen). En onlangs heb ik dus mijn vriendin -succesvol- ten huwelijk gevraagd ergens temidden op het water op een bootje naar haar vernoemd:)
densmeemaandag 5 mei 2014 @ 21:21
quote:
17s.gif Op maandag 5 mei 2014 16:34 schreef BBach het volgende:

[..]

En dat allemaal omdat ik een domme woordgrap wil maken. Maar idd we denken hetzelfde :p

Ook het bootje zelf is begonnen als een te elaborate woordgrap. Ik zei altijd tegen m'n vriendin dat ik met haar in het huwelijksbootje zou stappen. Maar ik had geen bootje. Toen later de officiële naam voor het bootje moest gekozen worden (ivm immatriculatienummer) hebben we het 'MS *insert koosnaam van m'n vriendin*'genoemd. Gelukkig was mijn medebotenbouwervriendin akkoord (want het is gedeelde ownership en kan zij altijd een naamveto stellen). En onlangs heb ik dus mijn vriendin -succesvol- ten huwelijk gevraagd ergens temidden op het water op een bootje naar haar vernoemd:)
^O^
amai gefeliciteerd
Snakeymaandag 5 mei 2014 @ 21:55
Ja, leuk. ^O^
Snakeymaandag 5 mei 2014 @ 21:56
Wel een hoop werk trouwens voor een aanzoek. Ik ben benieuwd naar jullie bruiloft. :')
BBachdinsdag 6 mei 2014 @ 12:20
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2014 21:56 schreef Snakey het volgende:
Wel een hoop werk trouwens voor een aanzoek. Ik ben benieuwd naar jullie bruiloft. :')
Tgoh, het aanzoek was een leuke sidestory, maar voor de rest was/is het gewoon leuk om te maken.
Voor de bruiloft, misschien een miniatuur ekranoplan? Heb dit altijd facinerende dingen gevonden en ooit ga ik daar eens een kleinere versie van maken.
km-ekranoplan.jpg
Ze bestaan ook kleiner, maar dat moet nog kleiner kunnen
Aquaglide_2.jpg
Ofwel een hydrofoil, maar die zijn veel te moeilijk qua sturing.

Enfin, dat is voor als ik later nog een hobbyprojectje zoek (we hebben trouwens een aantal van die vauriens overgenomen, waarvan we er maar eentje hebben aangepast)

In mijn dayjob ben ik trouwens ship superintendent van o.a.3 swaths , zelf zeer speciale vaartuigen (met pleziervaartbootjes heb ik dan weer geen professionele ervaring)
MJMAR10Boatbuild-ShipShot.jpg

[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 06-05-2014 13:34:04 ]
Snakeydinsdag 6 mei 2014 @ 12:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 12:20 schreef BBach het volgende:

[..]

Tgoh, het aanzoek was een leuke sidestory, maar voor de rest was/is het gewoon leuk om te maken.
Voor de bruiloft, misschien een miniatuur ekranoplan? Heb dit altijd facinerende dingen gevonden en ooit ga ik daar eens een kleinere versie van maken.
[ afbeelding ]
Ze bestaan ook kleiner, maar dat moet nog kleiner kunnen
[ afbeelding ]
Ofwel een hydrofoil, maar die zijn veel te moeilijk qua sturing.

Enfin, dat is voor als ik later nog een hobbyprojectje zoek (we hebben trouwens een aantal van die vauriens overgenomen, waarvan we er maar eentje hebben aangepast)

In mijn dayjob ben ik trouwens ship superintendent van o.a.3 swaths , zelf zeer speciale vaartuigen (met pleziervaartbootjes heb ik dan weer geen professionele ervaring)
Cool. Maar hoe reageert zoiets in zwaar weer? Lijkt me dat met bepaalde wind/golven het onmogelijk wordt om snelheid te houden, of zelfs controle.
BBachdinsdag 6 mei 2014 @ 12:47
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 12:36 schreef Snakey het volgende:

[..]

Cool. Maar hoe reageert zoiets in zwaar weer? Lijkt me dat met bepaalde wind/golven het onmogelijk wordt om snelheid te houden, of zelfs controle.
Bedoel je zo'n grondeffect vliegtuigboot? In principe zou dat alle weersomstandigheden moeten aankunnen, want het grondeffect is tot vrij hoog voelbaar. Maar zal wel moeilijk te controleren zijn in die gevallen denk ik.
De bekendste Russische is het kaspische zeemonster, en daarvan weet ik niet of ie altijd zo laag vliegt of ook hoger kan indien nodig.
In elk geval is deze uitvoering overkill (en vermoedelijk economisch weinig rendabel, jets en zeewater werken echt niet lang samen zonder veel onderhoud).

En mocht je een swath bedoelen: die stoppen nooit en varen gewoon verder in 10bft, ze zijn er ook specifiek voor gebouwd en hebben stabilisatievinnen ed. Door hun kleine waterplane zijn ze vrij ongevoelig voor golven en ze hebben zeer veel vermogen.
En dat is nog een swath van 2 generaties geleden
cbeb9faa5819f251a1e80908acb5ea11fea7c934_large.jpg

[ Bericht 3% gewijzigd door BBach op 06-05-2014 13:34:15 ]
junkiexpzondag 11 mei 2014 @ 21:39
Shit heel het project gemist, gaaf zeg!
Is het nu klaar of moeten er nog dingen worden gedaan?

Ik ben ook bezig met een boot maar dan meer met renovatie.

Alleen beetje jammer van het weer momenteel :{
BBachmaandag 12 mei 2014 @ 12:15
quote:
2s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:39 schreef junkiexp het volgende:
Shit heel het project gemist, gaaf zeg!
Is het nu klaar of moeten er nog dingen worden gedaan?

Ik ben ook bezig met een boot maar dan meer met renovatie.

Alleen beetje jammer van het weer momenteel :{
Ik moet alleen nog de zetelkussens maken (rood leer), maar dat is er nog niet van gekomen omdat ik met wat andere bouwprojectjes bezig ben. Het zal enkel maar wat verschil geven qua looks, want de bankjes zijn niet oncomfortabel te noemen (heb ze naar onze lichaamsmaten gemaakt) en de nood is dus nog niet hoog. En idd; het weer speelt ook mee. Je hebt er moed voor nodig om op een zonnige dag nu eens niet te gaan varen en eraan te werken :P

Een andere gedachte is het ombouwen van de buitenboord. Het is een Johnson 5hp, vroeger enkel ooit geproduceerd voor de Belgische markt. Het is een derated 6pk (vermoedelijk alleen een smoorplaatje in de carb), wat op zijn beurt een afgeknepen 8pk is. Maar er is te weinig info over te vinden wat er allemaal moet wijzigen. En vermoedelijk zal het ook niet zoveel effect hebben ivgl met de kostprijs van een 8hp carb (welke moeilijk te vinden zijn)

En volg jouw topic ook, net als de andere bootjes. Maar voor ons was het echt een super low budget project waar we niet veel wilden over gaan. Projecten als jullie boot zijn voor ons budget te hoog gegrepen, zeker op lange termijn met ligplaatskost enzo. Maar we raken overal waar de grotere scheepjes ook geraken, zonder de nadelen van de afmeting.
koffiemetmelkensuikermaandag 12 mei 2014 @ 13:46
Goed bezig ^O^
BBachmaandag 19 mei 2014 @ 09:59
Dit weekend zou ik de mallen maken voor de zeteltjes, maar het was te mooi weer :P

Wel een foto gemaakt van de schakelaartjes. Deze zijn vlnr: main (alles uit/aan) - muziek - binnenverlichting - spare - luchthoorn. De luchthoorn is een stebel nautilus. Heel klein, maar met zijn 139dB luid. Een toeter is immers verplicht en dat kan maar beter luid zijn.

IMG_0181b_zpse49fd01f.jpg

En dan eens de houding van het bootje bij wat hogere golven:
Het gepiep is intussen ook verholpen. Het stuurtje zit op een as (met die stuurdrum op) en is niet gelagerd, zit gewoon in 2 houten schotten met een iets ruimer gat. Maakt niet echt uit omdat dat de belasting zodanig verdeelt zodat er noch aan de schotten, noch aan de as iets kan inlopen. Een beetje het principe van een glijlager. De krachten en de slijtage zijn dan ook miniem, maar het durft wel te piepen. Een beetje vet en dat was voorbij.
BBachvrijdag 16 september 2016 @ 09:14
Een jaar of 2 later and still going strong *O* Veel is er niet aan gewijzigd, behalve dat er nog een handtakel toegevoegd is aan de 'trailer' om het bootje er gemakkelijker op te krijgen.
14369960_10154947028359769_5108528042326453472_n_zpsbw1y3p3f.jpg

14311488_10153918111573061_3214754393214358021_o_zps6ht5ecpn.jpg

20160914_150833_zps1poioaif.jpg
RamboDirkvrijdag 16 september 2016 @ 18:59
gaaf bootje, leuk project ^O^
Dr_Flashvrijdag 16 september 2016 @ 20:12
Tof project! Leuk bootje ook :Y

Boterbriefje klussen was wellicht eenvoudiger geweest? ;)
BBachzaterdag 17 september 2016 @ 08:11
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2016 20:12 schreef Dr_Flash het volgende:
Tof project! Leuk bootje ook :Y

Boterbriefje klussen was wellicht eenvoudiger geweest? ;)
Thnx :)
Nog nooit gehoord van een boterbriefje :o (maar is dus iets als een trouwboekje). Dat had misschien ook gekund. Ik bouw geregeld wel eens iets voor haar/ons, dit moet zowat het kleinste zijn geweest, maar wel al veel deugd van gehad :)
FlippingCoinzaterdag 10 augustus 2019 @ 12:33
Gaaf project. :@