Enne, zit hier nu toch te wachten tot ik naar Kardinge kan om te gaan zwemmen. Misschien ga ik wel fietsen, het ligt namelijk buiten de stad en dat fietsen is ook weer gezond. Probeer thuis ook wat te trappen op die hometrainer maar die maakt heel veel lawaai (onderburen kunnen dat denk ik erg goed horen) en hij fietst gewoon niet lekker. Daarbij snap ik niet dat jij zoveel uur achter elkaar kan fietsen! Petje af hoor...ik hou het voor de tv fietsen niet zo lang vol.
quote:Nou Isabeau ik zal je anders ook nog een paar tips geven om vooral vet te kunnen verbranden (en als je wilt kan je dan zelfs nog meer gaan eten ook als je het echt goed doet (maar daarvoor moet je langs een echte voedingsdeskundige)).
Op dinsdag 22 oktober 2002 12:39 schreef Isabeau het volgende:
Dank je RipleyHeb de afgelopen weken veel bijgelezen over stofwisseling en lijnen. Wilde bijvoorbeeld ook de zin en onzin van de glycaemische index uitzoeken, maar wetenschappers ruziën daar nog een beetje over
![]()
Enne, zit hier nu toch te wachten tot ik naar Kardinge kan om te gaan zwemmen. Misschien ga ik wel fietsen, het ligt namelijk buiten de stad en dat fietsen is ook weer gezond. Probeer thuis ook wat te trappen op die hometrainer maar die maakt heel veel lawaai (onderburen kunnen dat denk ik erg goed horen) en hij fietst gewoon niet lekker. Daarbij snap ik niet dat jij zoveel uur achter elkaar kan fietsen! Petje af hoor...ik hou het voor de tv fietsen niet zo lang vol.
Probeer eens te gaan sporten 's ochtends voor het ontbijt. Je verbrand dan echt de energie die in je lichaam opgeslagen ligt doordat er nog niets in je maag zit. Zeker als je redelijk lang gaat trainen, minimaal 45 minuten, maar liever een uur of nog langer, moet je flink af kunnen vallen. Veel korter trainen, zeker 's avonds heeft weinig zin omdat je dan alleen het eten dat je net hebt binnengekregen verbrand.
De training hoeft niet super zwaar te zijn, ik geloof dat je er met een hartslag van zo'n 150-170 zeker wel bent, maar dat zou ik nog eens op moeten zoeken.
En zeker fietsen is goed, als je lang achtereen bezig bent, verbrand je namelijk alles wat je die dag gegeten hebt, je voorraden in de spieren, wat bij het wielrennen de hongerklop genoemd wordt.
Onthoud dat je eerst de verse suiker voorraden verbrand in je spieren, dan in je maag en dan pas begint met de verbranding van vet.
Denk er trouwens ook aan om toch voldoende koolhydraten binnen te krijgen, ze geven wel een hoop energie maar zijn noodzakelijk om vet te verbranden.
Succes
quote:Enkel door glycogeen komt het "vocht vasthouden" niet. Ook zolang als je hard getraind heb, en hierna voldoende drinkt hou je vocht vast. Dat wordt terwijl je hersteld gebruikt om je lichaam af te spoelen zullen we maar zeggen.
Op dinsdag 22 oktober 2002 11:49 schreef Isabeau het volgende:
Iedereen die is afgevallenen iedereen die niet is afgevallen of een beetje is aangekomen: is niet erg, volgende week beter! Een dieet faalt niet als het een weekje tegenzit, het gaat er juist om dat je volhoudt. Dit zeg ik dus gelijk maar tegen mezelf, want het zit mij ook niet mee. Toch nog 2 ons afgevallen deze week en dat viel reuze mee, dacht dat ik was aangekomen (zondag op de weegschaal was ik zwaarder dan vorige week namelijk).
Even voor de mensen die het hebben over 'vocht vasthouden'.
Je lichaam heeft opslag in de vorm van vetten en koolhydraten.
Die vetten zien we meestal wel zitten en daar ergeren we ons aan. Maar we hebben ook nog opslag in de vorm van glycogeen, een complexe koolhydraat structuur. Dit glycogeen slaan we op in de spieren en de lever en is de eerste voorraadschuur om aan te spreken als het bloedglucose gehalte omlaag gaat. Als de glycogeenvoorraad in de spieren op is ga je vetten verbranden (en dat is toch wat we willen hier).De hoeveelheid glycogeen in de lever blijft redelijk constant, maar die in de spieren kan verschillen. Het gaat slechts om zo'n 300-450 gram, maar per gram glycogeen hou je bijna 3 gram water vast! Dus als je een dagje veel eet heeft het lichaam weer de tijd om je glycogeen voorraadje op te bouwen en houdt dan ook automatisch 3 gram water per gram glycogeen vast. Dan kan je al snel een kilo aankomen die er echt reuze snel weer af is als je weer verder gaat met lijnen en die glycogeenvoorraad weer aanspreekt. Dus maak je geen zorgen als je na 1 of 2 dagen snoepen/feestjes/uit eten ineens een kilo of meer bent aangekomen, dat is inderdaad voor het grootste deel water en is zo weer verdwenen!
(dit houdt wel in dat als je je streefgewicht hebt gehaald en weer normaal gaat eten je altijd de eerste week minstens een kilo aankomt; een kilo onder je streefgewicht gaan zitten maakt dat je keurig op dat wens-gewicht komt na je dieet)
Ik was vanmorgen 86,0 kg. Slechts 200 gram minder dan vorige week.
Maar als je nou, net als ik, na een paar harde trainingen niet genoeg slaapt, dan blijft dat vocht maar ophopen. Een nachtje goed slapen en ik ben nu dus weer on track ![]()
Terwijl mijn spieren nu waarschijnlijk weer goed gevuld zijn met glycogeen. Voel me nu ook wat energieker Y)
[Dit bericht is gewijzigd door athlonkmf op 22-10-2002 13:36]
Ik ga ook met jullie meedoen. ![]()
Op kamers gaan (veel pasta eten) en samenwonen is niet goed voor je lijn.
Gelukkig heb ik wel veel gewerkt en heb ik dus niet lang thuisgezeten. De dingen waardoor ik denk dat het 'fout' is gegaan: veel pasta eten toen ik studeerde, het mee-eten op mijn vorige baan (erg ongezond klaargemaakt en ik at er 5 avonden per week). En natuurlijk het stoppen met sporten en fietsen naar m'n werk (uur heen, uur terug).
Snoepen heb ik nooit vreselijk veel gedaan (nou ja, één keer per maand wel natuurlijk).
Nu ben ik dus aan de light producten en drink de hele dag thee en water op m'n werk. Verder ga ik bijna elke week zwemmen en hebben we een stepapparaat. Op de dagen dat ik niet 's ochtends hoef te werken (3 of 4 keer per week) ga ik steppen. Een hometrainer is helaas te groot voor ons huisje. ![]()
*flesje water vullen gaat*
Ik ga ook met jullie meedoen. ![]()
Op kamers gaan (veel pasta eten) en samenwonen is niet goed voor je lijn.
Gelukkig heb ik wel veel gewerkt en heb ik dus niet lang thuisgezeten. De dingen waardoor ik denk dat het 'fout' is gegaan: veel pasta eten toen ik studeerde, het mee-eten op mijn vorige baan (erg ongezond klaargemaakt en ik at er 5 avonden per week). En natuurlijk het stoppen met sporten en fietsen naar m'n werk (uur heen, uur terug).
Snoepen heb ik nooit vreselijk veel gedaan (nou ja, één keer per maand wel natuurlijk).
Nu ben ik dus aan de light producten en drink de hele dag thee en water op m'n werk. Verder ga ik bijna elke week zwemmen en hebben we een stepapparaat. Op de dagen dat ik niet 's ochtends hoef te werken (3 of 4 keer per week) ga ik steppen. Een hometrainer is helaas te groot voor ons huisje. ![]()
*flesje water vullen gaat*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELKOM
en suc6
quote:Het lichaam is uiteraard een stuk complexer dan ik in mijn paar posts over voeding en zo aangeef, maar om nou hier alles uit te gaan leggen...
Op dinsdag 22 oktober 2002 13:35 schreef athlonkmf het volgende:Enkel door glycogeen komt het "vocht vasthouden" niet. Ook zolang als je hard getraind heb, en hierna voldoende drinkt hou je vocht vast. Dat wordt terwijl je hersteld gebruikt om je lichaam af te spoelen zullen we maar zeggen.
Maar als je nou, net als ik, na een paar harde trainingen niet genoeg slaapt, dan blijft dat vocht maar ophopen. Een nachtje goed slapen en ik ben nu dus weer on track
Terwijl mijn spieren nu waarschijnlijk weer goed gevuld zijn met glycogeen. Voel me nu ook wat energieker Y)
Enne, welkom hoor Yppy!
quote:Snel afvallen door hongerdieten. Daar kan je zeker op zijn dat je BM naar beneden kelderd. Je lichaam gaat immers eerst dat "overbodige, energieverslindende" spiermassa eerst wegteren in geval van hongersnood.
Op dinsdag 22 oktober 2002 12:02 schreef Isabeau het volgende:[..]
Een eigenschap van mensen is dat ze iets snel willen, we hebben immers bijna alles behalve tijd en geduld. De volledige maaltijdvervangers haken hier op in door dieten aan te bieden waar je inderdaad erg snel van afvalt. Dit is op zich niet erg, maar je pakt het probleem zo natuurlijk niet bij de wortel aan. Je bent niet voor niets te dik geworden en je moet dan eigenlijk ook je eetgewoontes veranderen. Die maaltijdvervangers doen dat niet. Zo'n maaltijdvervangers is misschien handig in het begin, want je raakt er wel erg van gemotiveerd om de kilo's te zien wegvliegen. Verder zijn ze in gebruik in de kliniek voor mensen die snel veel moeten afvallen om te kunnen worden geopereerd (zwaarlijvigheid brengt extra risico's met zich mee op de operatiekamer).
Om 1 kilo vet te kunnen kwijtraken moet je zo'n 7000 kcal minder hebben gegeten (de theorie). Als je ongeveer 1000 kcal minder eet per dag is dat plusminus een kilo per week aan vet wat je kwijt kunt raken (eerste week meer doordat je ook veel vocht verliest). Als je per dag 2400 kcal nodig hebt en je eet nog 1400 kcal dan is dat ruim voldoende om af te kunnen vallen. Met 1400 kcal kan je ook nog eens erg lekker en gezond eten zonder gevoel dat je honger lijdt.
Snel afvallen is niet per se ongezond, maar de kans dat je basaalmetabolisme afneemt en je weer terugvalt in oude slechte eetgewoontes èn dat je het niet volhoudt neemt toe.
Immers, voor elk pondje spiermassa verbruik je 30 kalorieen meer in rust. In actie kan dat zelfs 10-20% meer calorieren schelen. Natuurlijk wil je dat kwijt als je honger lijdt denkt je lichaam. Als de benzineprijs duur is kopen mensen toch ook zuinige auto's?
Daarom is er een grens van 1200 calorieren dat je per dag minstens moet binnenkrijgen. Dit is slechts een houvat, het verschilt natuurlijk per mens, maar zo voorkom je dat je (teveel) spiermassa verliest en zo de jojofase.
Aangeraden wordt nog altijd dat je dieet in combinatie doet met sport. En met name spieropbouwende sport zal goed geschikt zijn om je BM flink op te schroeven.
Dat je "zwaarder" wordt als je gespierder bent, is geen excuus. Want je kan makkelijk 2 kilo per week afvallen, maar je kan niet 2 kilo per week aan spiermassa bijkrijgen. (als je beetje je best doet misschien 2 kilo per maand, maar dan doe je ECHT goed je best
)
Dus in overall val je volgens de weegschaal af. Maar tempo dat je vet verliest is veel sneller.
quote:Haha, NIET zwaar? Meisje, ik ben 25 en in redelijke conditie. 150-170 is vrij zwaar hoor! 170+ Haal ik enkel in sprintmodus, anearobe zone al dus.
Op dinsdag 22 oktober 2002 13:06 schreef BitchNix het volgende:[..]
Nou Isabeau ik zal je anders ook nog een paar tips geven om vooral vet te kunnen verbranden (en als je wilt kan je dan zelfs nog meer gaan eten ook als je het echt goed doet (maar daarvoor moet je langs een echte voedingsdeskundige)).
Probeer eens te gaan sporten 's ochtends voor het ontbijt. Je verbrand dan echt de energie die in je lichaam opgeslagen ligt doordat er nog niets in je maag zit. Zeker als je redelijk lang gaat trainen, minimaal 45 minuten, maar liever een uur of nog langer, moet je flink af kunnen vallen. Veel korter trainen, zeker 's avonds heeft weinig zin omdat je dan alleen het eten dat je net hebt binnengekregen verbrand.
De training hoeft niet super zwaar te zijn, ik geloof dat je er met een hartslag van zo'n 150-170 zeker wel bent, maar dat zou ik nog eens op moeten zoeken.
Ik train met een hartslagmeter op de fiets. En net bijgetankt hou ik m'n hartslag gemiddeld rond de 145. (interval training. sprinten tot hartslag boven 170 komt, dan rustig tot hartslag tot 140 is gezakt en weer sprinten)
quote:Ik heb ooit een keertje met lege maag gefietst in de ochtend toen ik op m'n fitst was. Dat doe ik dus nooit meer. Na een half uurtje was al m'n brandstof leeg en viel ik zowat flauw. Hartslag viel terug naar 115 op zelfde snelheid fietsen.
En zeker fietsen is goed, als je lang achtereen bezig bent, verbrand je namelijk alles wat je die dag gegeten hebt, je voorraden in de spieren, wat bij het wielrennen de hongerklop genoemd wordt.Onthoud dat je eerst de verse suiker voorraden verbrand in je spieren, dan in je maag en dan pas begint met de verbranding van vet.
Denk er trouwens ook aan om toch voldoende koolhydraten binnen te krijgen, ze geven wel een hoop energie maar zijn noodzakelijk om vet te verbranden.
Succes
Moraal van het verhaal. Als je niet goed getraind bent, moet je niet zomaar aan droogtrainen beginnen. En als je het wel doet, neem wat snelle energieleveranciers mee in geval van nood.
tword tijd dat ik weer ga sporten ... maar ja, wat?
quote:Ik ben sowieso een tegenstander van sporten op een lege maag. Je lichaam heeft veel brandstof verbruikt na 8 uur vasten (lees: slapen) en begint dan aan eiwitten om te verbranden. Daarom is ontbijten zo gezond! Als je zo gaat sporten put je jezelf overbodig uit en kan je erg duizelig worden door glucose tekort (hersenen kunnen alleen functioneren op glucose). Dit komt allemaal wel goed doordat bijv. bij de anaerobe verbranding pyruvaat wordt gemaakt en de lever dit wel kan omzetten in glucose (vetzuren niet!), maar echt aan te bevelen is het niet. Dus voor je gaat sporten tenminste een stuk fruit of wat vruchtensap is geen overbodige luxe.
Op dinsdag 22 oktober 2002 14:06 schreef athlonkmf het volgende:
Moraal van het verhaal. Als je niet goed getraind bent, moet je niet zomaar aan droogtrainen beginnen. En als je het wel doet, neem wat snelle energieleveranciers mee in geval van nood.
quote:Wandelen, zwemmen en squashen met je vriendin misschien? Vindt zij vast ook erg leuk en ze heeft vast geen bezwaar tegen een hijgende en zwetende man naast haar *kuch*
Op dinsdag 22 oktober 2002 14:10 schreef Atrimar het volgende:
* Atrimar woog vanmorgen 87,2 kilo ... ondanks mijn bunkeren afgelopen weekend toch wat lichter ... ik snap er geen hol van.tword tijd dat ik weer ga sporten ... maar ja, wat?
quote:Zo extreem sporten dat je BM gaat kelderen lijkt me niet mogelijk als je net begint. Zelfs als je extreem fanatiek wilt gaan, houdt je lichaam je vanzelf tegen omdat ie dat niet kan opbrengen.
Op dinsdag 22 oktober 2002 14:10 schreef Isabeau het volgende:
Afvallen in combinatie met sporten is inderdaad de beste methode om je basaalmetabolisme op peil te houden. Maar pas op! Extreem sporten en afvallen gaan niet samen! Je basaalmetabolisme zal hierval kelderen. Het advies is dus om te sporten met mate en het liefst meer dagelijks bewegen (fietsen naar werk, de trap nemen etc etc). Als je per dag minimaal 30 minuten in beweging bent (dat mag best 3x10 minuten wandelen zijn), ben je al gezond bezig. Ga je ook nog eens 2-3x per week een uur sporten (fietsen, wandelen, zwemmen, fitness, steppen) dan bouw je ook nog eens aan je conditie en een goed figuur. Pas een beetje op met plannen om te gaan joggen/hardlopen als je te zwaar bent; dat kan te belastend zijn voor je gewrichten.
De reden dat mensen je aanraden om in het begin de bewegingen/sporten rustig op te bouwen is om je motivatie erin te laten houden.
Zeg nou zelf, als het enige lichaamsbeweging wat je op een dag doet de afstandsbediening pakken en van zender veranderen is en opeens ga je dan een half uur per dag fietsen om af te vallen. Dat hou je nooit vol. Psychisch en fysisch ![]()
Als je elke dag uitgeput bent door dat sporten dan doe je dat ook niet meer.
Daarom is de advies altijd: begin rustig en rooster de bewegingsessies in je levensstijl.
Als je nooit hebt gesport, breng dan kleine veranderingen aan in je leven. Ipv de lift, de trap nemen. Ipv de tram/auto naar de supermarkt om de hoek, neem de benenwagen.
Daarna 3x per week kwartiertje sporten. Elke week 10 minuten extra of een pondje extra als je met gewichten traint.
En dan is die gewoonte om te bewegen vanzelf in je levenstijl geintegreerd. En tegen de tijd dat je serieus gaat sporten gaat het ook veel makkelijker, aangezien je dan waarschijnlijk al 5 kilo minder hoeft mee te sjouwen
quote:Tssss Ik zou 8 maanden terug al weer gaan voetballen enzo, maar ik kreeg een vriendin die de weekenden opslurpt
Op dinsdag 22 oktober 2002 14:14 schreef Isabeau het volgende:[..]
Wandelen, zwemmen en squashen met je vriendin misschien? Vindt zij vast ook erg leuk en ze heeft vast geen bezwaar tegen een hijgende en zwetende man naast haar *kuch*
Enne, athlonkmf, de informatie over een kelderend basaalmetabolisme bij de combinatie ineens veel sporten + veel lijnen komt uit een wetenschappelijk artikel van dit jaar. Het was de eindconclusie waar ikzelf ook best verbaasd over was. Het was ook niet wat de wetenschappers zelf hadden verwacht.
quote:Dat had ik ook gelezen. Naja. ik denk een versie daarvan. Maar de clue zit hem in de "ineens veel sporten". Hoe ga je dat definieren? Wat is ineens veel sporten. Als je vanaf nul opeens je forceert om per dag een uur te fietsen.
Op dinsdag 22 oktober 2002 14:25 schreef Isabeau het volgende:
Atrimar, heb jij ook al 8 maanden een vriendin? Wat toevallig, ik heb al 8 maanden een vriendJij ook
hè
Heb zo'n zin om gewoon op de trein naar Den Haag te stappen
Enne, athlonkmf, de informatie over een kelderend basaalmetabolisme bij de combinatie ineens veel sporten + veel lijnen komt uit een wetenschappelijk artikel van dit jaar. Het was de eindconclusie waar ikzelf ook best verbaasd over was. Het was ook niet wat de wetenschappers zelf hadden verwacht.
Maar rustig opbouwend zal niet zo zeer uitmaken.
Dat vind ik nou zo'n probleem met al die wetenschappelijke artikels. Heel vaak zijn die dingen hartstikke tegenstrijdig. Dus je kan beter je gezond verstand gebruiken voor sommige dingen en jezelf niet vastbijten aan wetenschappelijke onderzoeken
Anyway....
gewoon je gezonde verstand gebruiken dus
(oh, dat zei je al)
Voor een pistoletje reken ik zelf 130 calorieën nu, dat heb ik ooit ergens gelezen. Een broodje gezond maak ik zelf zonder boter, ik reken dan als beleg ham en kaas (en event. ei). Het groenvoer zal toch niet zo'n verschil maken lijkt me.
Heb pas om 11:00 les namelijk, dus dat kan makkelijk.
Ga over 10 minuutjes naar Kardinge (tenzij Atrimar nog iets roept over mijn opmerking naar Den Haag te willen)
Best wel zwaar dus, maar dat komt ook door het dubbele beleg van kaas en ham en vaak ook nog boter.
(Er staat op overgewicht.nl in die tabel namelijk ook een overzichtje met gemiddelde waardes voor bepaalde gerechten en daar stond deze ook tussen)
quote:*roep*
Op dinsdag 22 oktober 2002 14:42 schreef Isabeau het volgende:
Ik sta daar gewoon om 9:00 voor de deur en vraag direct of er nog een plekje bij boksen is(10 euro in knuistje geklemd en fingers crossed)
Heb pas om 11:00 les namelijk, dus dat kan makkelijk.
Ga over 10 minuutjes naar Kardinge (tenzij Atrimar nog iets roept over mijn opmerking naar Den Haag te willen)
quote:Tja... eigenlijk vind ik het heel moeilijk, en eigenlijk niet logisch, om een standaard waarde voor een "broodje gezond" te nemen. Dat kan misschien wel een beetje voor burgerking of mcdonnald's omdat dat altijd vaste ingedrieenten en gewicht heeft.
Op dinsdag 22 oktober 2002 15:29 schreef Brighteyes het volgende:
Volgens de voedingswijzer van www.overgewicht.nl is een broodje gezond het volgende waard:
gewicht: 160 gr.
Calorieën: 290
Vet: 13 gramBest wel zwaar dus, maar dat komt ook door het dubbele beleg van kaas en ham en vaak ook nog boter.
(Er staat op overgewicht.nl in die tabel namelijk ook een overzichtje met gemiddelde waardes voor bepaalde gerechten en daar stond deze ook tussen)
Maar wat is nou een broodje gezond? Dat verschilt per cateraar. Als je zelf eentje maakt, dan kan je het tenminste zelf in elkaar berekenen. Als je kaas en ham weglaat en ei ervoor in de plaats doet scheelt al een hoop
quote:Je bent ongeveer 50 minuten te laat
Op dinsdag 22 oktober 2002 15:36 schreef Atrimar het volgende:[..]
*roep*
![]()
![]()
Gefeliciteerd met jullie 8 maanden!
want bij mij gaat er op mijn broodje gezond: een plakje achter ham op ,plakje 30+ kaas,tomaatje en wat plakjes komkommer en ik gebruik al zo ie zo al geen boter op brood (omdat ik dat al erg vies vind)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |