Op vrijdag 2 mei 2014 00:25 schreef cjan het volgende:Als we nu eens kijken hoe het qua gebeurtenissen in de wereld loopt en de oplopende problemen waar de EU en dus ook Nederland ingezogen wordt kan ik me alleen maar de conclusie trekken; dit kan niet nog 10 jaar goed gaan.
Ik doel op de munt, de werkloosheid, robotisering, de EU, de VS en vijandigheden van bijvoorbeeld Rusland.
Ik heb Slaapwandelaars van Christopher Clarke gelezen over WO1 en ik concludeer dat er best al vergelijkingen gemaakt kunnen worden tussen nu en toen.
-De wapenwedloop tussen Duitsland en verschillende landen. Dat landen ver gingen in bondgenoten, verzamelen (de Triple Entente en de Triple Alliantie) om zichzelf te vergewissen van veiligheid wat ten koste ging van het gevoel van veiligheid in andere landen. Kijk hoe China en Rusland nu militair uitbreiden.
-Het principe van de Fransen en de Russen in 1914: Handhaving van vrede door vertoon van kracht. Als Eufemisme voor hun agressieve buitenland beleid. Wat doen de NAVO en de VS nu tegen Rusland?
-De annexatiecrisis in 1908 tussen Oostenrijk en Bosnië Herzegovina die nog net met een sisser afliep. Servië, Rusland, Oostenrijk en balkanlanden gebruikte frequent het argument dat minderheden in gevaar waren en dat ze daarom moesten ingrijpen.
-Dat steun van grote mogendheden in lokale conflicten kan zorgen dat kleinere partijen zich gesterkt voelen om tegen elkaar te strijden. Servië wilde het Ultimatum van Oostenrijk in 1914 accepteren omdat ze geen andere keus hadden dan te zwichten om oorlog te voorkomen en Oostenrijk de grotere partij was. Rusland zegde toe in te staan voor de Servische zaak waardoor het ultimatum verworpen werd.
-Grote binnenlandse problemen zoals hoge werkloosheid en de opkomst van rechts nationalisme.
Wat gaat er gebeuren als de werkloosheid in NL over 5 jaar geen 8% maar 15% is en in Duitsland ook hoger wordt. En als binnen 10 jaar rechtse partijen in Griekenland opkomen en het land laten omvallen. Dan valt de Europese Unie dus uit elkaar en stemt iedereen op de PVV.
Mijn vrees:
De Robots van de multinationals nemen de simpele beroepen over, het leger werklozen neemt toe en dat kost te veel geld. Tegelijkertijd heeft de EU meer politieke macht gekregen en gaan ze samen met de VS Rusland lopen uitdagen. Rusland heeft over 5 jaar een formidabel leger met China en pikt het niet langer. De VS is de eerste die in Oost Europa, in de Chinese zee of ergens anders om een luttel incidentje in aanvaring komt en trekt binnen een paar weken heel Europa mee. De oorlog is behoorlijk grootschalig, op meerdere fronten zijn Nederlandse soldaten nodig. Al snel blijken de nieuwe aanmeldingen niet genoeg te zijn en de dienstplicht wordt ingevoerd waardoor de werkloze zoals ik bijvoorbeeld als eerste naar het front wordt gestuurd om te sterven.
Terechte vrees?