quote:
Op vrijdag 25 april 2014 04:16 schreef SuperHarregarre het volgende:[..]
Ja, maar uiteindelijk komt dat ergens vandaan. Linksom of rechtsom zit je aan verplichtingen vast.
Ik heb hier de exacte voorwaarden niet zo een, twee, drie liggen maar wat ik eerder las was dat er meerdere spelers, waaronder Tadic, vastgelegd waren voor een injectie van slechts 5 miljoen.
Kijk, uiteindelijk is het maar hoe je ernaar kijkt natuurlijk maar je kunt je afvragen hoe gunstig de deal is vis-a-vis een rentedragende lening.
Zou me overigens niets verbazen als Twente opzettelijk Tadic niet verkocht heeft. Na aftrek transfer percentage waarschijnlijk niet zo interessant. En dan is uiteindelijk het verschil voor een gedeelte geabsorbeerd doordat Twente niet meer volledig eigenaar is van hem.
Tja, verplichtingen heb je altijd. Hoe gunstig dit is vergeleken met een lening? Twente kon geen lening krijgen van de bank, gemeente of wat dan ook behalve externe investeerders. Geen één club krijgt op dit moment een lening bij een bank enz. in deze economische tijden.
Joop heeft later ontkent dat Tadic er iets mee te maken had, Leon ten Voorde moet niet zoveel lullen in de media zonder iets zeker te weten. Grappig overigens dat alle media het overnamen van hem terwijl later wel is gezegd dat hij er (weer eens) naast zat. Officieel is het nooit bevestigd maar men is tamelijk zeker dat het ging om Bilal Ould Chikh, Ebecilio, Promes en Eghan, al kan alleen het bestuur dat bevestigen. Die spelers zouden destijds dan een transferwaarde van 20 miljoen moeten vertegenwoordigen. Dat is nu wel meer denk ik, maar ze waren wel allemaal transfervrij.
Niet alleen de kosten die je maakt moet je meerekenen, Twente kon door de financiering wel andere verplichtingen aflossen, herfinancieren of ergens in investeren. Dat levert uiteraard ook wat op en ik ga er vanuit dat het bestuur de voordelen en nadelen goed heeft afgewogen.
Twente is volledig eigenaar van elke speler, Doyen heeft geen inspraak. De afspraak is eigenlijk net zoals een lening van een bank. Contractueel overeengekomen dat een deel van de transfersom naar Doyen vloeit als aflossing, in ruil voor kapitaal. Welk percentage is overigens nooit officieel naar buiten gebracht. Eigenlijk net zoals het gaat met een bank die garanties stelt als aflossing bij grote transfers als een club geld heeft geleend.
Waarom had Twente Tadic moeten verkopen dan? Leek me niet echt een reden voor. Was ook dit seizoen weer belangrijk.
Ben verder ook nooit echt positief geweest over Doyen, maar ik begrijp de keuze wel. Je kan niet stil blijven staan en het is geen probleem an sich dat Doyen de echte winnaar is, mits er sprake is van een win-win situatie en dat wordt vanzelf duidelijk.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.