abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139160892
Hallo allemaal,

Ik ben van plan mijn moederboord te upgraden. Ik vrees dat mijn processor er dan ook aan moet geloven, maar dat hoop ik hier uit te vinden. HD video editing is waar ik mijn pc voornamelijk voor gebruik.

Wat ik nu heb:
Asus P7P55D moederboord (1156socket)
Intel Core i5-760@ 2.80
4x Kingston DDR3 4Gb (totaal 16 Gb dus)
Asus Geforce GTX 660 2Gb
Sharkoon WPM600 ATX
Coolermaster Seidon 120M waterkoeling
Crucial M4 SSD 128 Gb
LG bluray writer/reader
en nog 4 harde schijven, verschillend van 750 Gb tot 2 Tb

Ik heb ooit deze pc zelf samengesteld en gebouwd, maar de kennis die ik toen had was een stuk minder dan nu. Vandaar dat ik in die tijd een andere videokaart en koeling heb aangeschaft.

Nu wil ik toch wel graag een nieuw moederboord. Ik heb nu steeds meer losse USB 3.0 schijven, en ik wil goed gebruik kunnen maken van die snelheid.

Het liefste houd ik de voeding die ik nu heb, alsmede de koeling en het werkgeheugen (als dat kan, wat denken julllie?)

Ik zat zelf al te kijken naar Gigabyte moederboorden, omdat ik regelmatig naar de filmpjes van LinusTechTips zit te kijken en dat merk vaak voorbij zie komen.

Maar als ik dan ga zoeken stuit ik steeds op de CPU socket, hier kom ik niet helemaal uit. Is het verstandig om de processor die ik nu heb te houden, of is hij simpelweg te oud geworden?

Wat raden jullie mij aan? Het budget voor deze upgrade ligt tegen de 500 euro aan.

Groetjes!
  dinsdag 22 april 2014 @ 21:46:42 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_139161574
Als het alleen om de usb-3 schijven gaat, koop dan een pci-e insteekkaart.
Zonde van het geld om daar een heel nieuw moederbord voor in je pc ge gaan zetten.
So we just called him Fred
pi_139161756
Waarom zet je niet een usb3 kaart in de machine? Veel goedkoper, makkelijker en het werkt ook.
pi_139162164
bedankt voor de reacties.

Ik heb hier inderdaad ook aan zitten denken. is mijn moederboord nog niet te oud?
  dinsdag 22 april 2014 @ 22:13:18 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_139163062
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:57 schreef Borgt het volgende:
bedankt voor de reacties.

Ik heb hier inderdaad ook aan zitten denken. is mijn moederboord nog niet te oud?
Nee, je hebt 3x PCIe-1X beschikbaar. Dus je kan 3 kaartjes kwijt, met maximaal in totaal 12 USB3.0 poorten.
So we just called him Fred
pi_139163538
Aah super, thnx voor de reacties!
pi_139166033
Om te beginnen: het is een moederbord.

Verder zou ik als ik jou was niet te vroeg juichen. Probeer eerst eens in de technische documentatie van je moederbord uit te vissen of je wel PCIe x1 v2.0 slots hebt. Om de een of andere duistere reden ondersteunen de PCIe x1 slots bij wat oudere Intel chipsets vaak alleen maar versie 1.1 van de PCIe specificatie, en dat terwijl het PCIe x16 slot op hetzelfde bord wél versie 2.0 van de PCIe specificatie ondersteunt.

Nu is het zo dat je via een PCIe x1 v1.x slot slechts maximaal 2,5 GT/s krijgt (250 MB/s), tegenover 5 GT/s (500 MB/s) bij een PCIe x1 v2.0 slot. En dat betekent dat je zelfs bij gebruik van slechts één USB 3.0 poort op zo'n uitbreidingskaartje nooit de maximaal gespecificeerde snelheid van USB 3.0 zult kunnen halen, namelijk 5 Gb/s (625 MB/s), maar hooguit zo'n 40% daarvan. Dat is overigens nog wel altijd enkele malen (ca. 4 maal) zo snel als USB 2.0. Maar de doorvoersnelheid zal nog beduidend slechter worden als je meer dan één USB 3.0 poort op hetzelfde kaartje tegelijk wil gebruiken. De data moet namelijk allemaal over datzelfde PCIe x1 slot. Bij gelijktijdig gebruik van 4 USB 3.0 poorten op één uitbreidingskaartje zullen de poorten dan ook niet sneller zijn dan USB 2.0 poorten.

Edit: uit de specificaties van jouw moederbord blijkt inderdaad dat de PCIe x1 slots beperkt zijn tot 2,5 GT/s.

[ Bericht 6% gewijzigd door Riparius op 22-04-2014 23:40:55 ]
pi_139192125
Wauw, bedankt voor je reactie. Gelukkig heb ik nog niks besteld, wilde het nog verder uitzoeken.
Wat kan je mij aanraden?
pi_139192870
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:27 schreef Borgt het volgende:
Wauw, bedankt voor je reactie. Gelukkig heb ik nog niks besteld, wilde het nog verder uitzoeken.
Wat kan je mij aanraden?
Als je vooral meer snelheid wil voor je externe harddisks, dan kan ik je aanbevelen eens naar eSATA resp. eSATAp te kijken. Je kunt heel goedkope brackets kopen waamee je een vrije interne SATA aansluiting op je moederbord kunt veranderen in een externe SATA aansluiting. Als je al een docking station of een externe behuizing met eSATA hebt ben je daarmee eigenlijk klaar. De schijfprestaties zijn dan precies gelijk aan de prestaties van de schijf bij een directe interne SATA aansluiting.

Iets geavanceerder is eSATAp en ook hiervoor zijn goedkope brackets verkrijgbaar. Je maakt daarmee een externe SATA aansluiting die tevens de benodigde 5 en 12 volt voedingsspanningen levert voor een 2,5 of 3,5 inch SATA harddisk. Via een speciale kabel sluit je dan een losse interne harddisk direct aan op de eSATAp poort en dan heb je verder geen voedingsadapter nodig. Uiteraard zijn de schijfprestaties hier ook weer exact gelijk aan de prestaties van de schijf bij een directe interne aansluiting.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 23-04-2014 20:50:16 ]
pi_139256909
Zo een esatap poort zit al in de backplate van mijn moederbord, dus daar zou ik dan een docking station op kunnen aansluiten.
Bestaan er ook een soort adapters van usb 3.0 naar esata? die zou ik dan op mijn externe sata aansluiting kunnen gebruiken.
pi_139258772
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 18:19 schreef Borgt het volgende:
Zo een esatap poort zit al in de backplate van mijn moederbord, dus daar zou ik dan een docking station op kunnen aansluiten.
Dat gaat prima. Een docking station of een externe behuizing met eSATA voor 3,5 inch harddisks heeft overigens een eigen voedingsadapter, zodat je dan de voedingsspanningen die de eSATAp poort levert niet gebruikt en ook kunt volstaan met het gebruik van een gewone eSATA kabel.

Er zijn ook docking stations en externe behuizingen voor 3,5 inch SATA harddisks die niet alleen een eSATA aansluiting hebben maar ook USB (gek genoeg alleen 2.0, nog geen combo eSATA met USB 3.0 gezien voor 3,5 inch harddisks). Dan kun je op je eigen computer met de maximale snelheid werken maar heb je toch ook toegang tot je data op elke andere computer zonder eSATA aansluiting:

Ik zie overigens bij de specs van je moederbord staan dat je een eSATA poort hebt op je I/O plate. Er staat niet dat dit een powered eSATA poort is, dus ik denk dat je eSATA poort geen voedingsspanningen levert.
quote:
Bestaan er ook een soort adapters van usb 3.0 naar esata? die zou ik dan op mijn externe sata aansluiting kunnen gebruiken.
Ik kan ze zo snel niet vinden, terwijl adapters die in omgekeerde richting werken (dus voor aansluiting van een eSATA apparaat op een USB poort van de computer) wel te vinden zijn. Ik denk dat daar ook wel een technische reden voor is: een gewone eSATA poort levert geen voedingsspanning, zodat de chip die de conversie van SATA naar USB moet uitvoeren dan niet gevoed zou kunnen worden en dus niet kan werken.

Je beste optie blijft denk ik de aanschaf van losse externe behuizingen met eSATA en USB aansluiting voor je externe 3,5 inch SATA drives. Die moet je dan uit hun behuizing halen en overzetten in de nieuwe behuizing met eSATA aansluiting. Maar als je (ook) portable 2,5 inch USB drives hebt dan is dat geen oplossing. In dat geval zou ik als ik jou was toch een goedkoop USB 3.0 PCIe uitbreidingskaartje kopen met 2 USB 3.0 poorten. Meer USB 3.0 poorten op één kaartje heeft zoals ik hierboven al heb uitgelegd geen zin. Ga je voor een uitbreidingskaartje, koop er dan in ieder geval eentje met een NEC (Renesas) chipset (µPD720200 of µPD720201 of µPD720202) en geen andere. Je hebt al zo'n kaartje voor pakweg 10 tot 15 euro. Op het kaartje zit een interne Molex connector die je aan moet sluiten om bus power te krijgen, zodat je ook portable 2,5 inch USB 3.0 harddisks zonder voedingsadapter aan kunt sluiten.

Update: toch een externe behuizing voor 3,5 inch SATA harddisks gevonden met zowel een eSATA als een USB 3.0 aansluiting, en ook nog voor een redelijke prijs, hier. Zie ook hier voor een review, met foto's.

[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 25-04-2014 20:55:03 ]
pi_139261655
Bedankt voor je reactie. Ik heb een 2,5 inch SSD die ik ook vaak mee onderweg neem, dus een PCIe uitbreidingskaart lijkt mij dan een goede optie.
In principe zou deze kaart al moeten voldoen?
pi_139261888
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 20:58 schreef Borgt het volgende:
Bedankt voor je reactie. Ik heb een 2,5 inch SSD die ik ook vaak mee onderweg neem, dus een PCIe uitbreidingskaart lijkt mij dan een goede optie.
In principe zou deze kaart al moeten voldoen?
Ja, dat is een goede met de NEC (Renesas) chip. Het kan zijn dat je voor een optimaal resultaat na installatie nog even de firmware op de chip moet bijwerken, maar dat wijst zich wel vanzelf.

Is dat een kant en klare externe SSD of heb je de SSD zelf in een USB 3.0 behuizing gezet?
pi_139333798
Super.
Het is zo een kant en klare, simpele schijf. Deze om precies te zijn.
pi_139334744
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 10:50 schreef Borgt het volgende:
Super.
Dat is geen SSD.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_139345322
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2014 10:50 schreef Borgt het volgende:
Super.
Dat is geen SSD maar een conventionele (mechanische) harddisk, zoals hierboven ook al opgemerkt. Ik vroeg het je even omdat je in geval van een SSD in een externe 2,5 inch behuizing veel beter af bent met eSATA. Ik heb zelf enkele exemplaren van de voorganger van dit type van Western Digital. Uitstekende schijfjes, maar wees wel erg voorzichtig met de micro USB aansluiting op de drive en laat het kabeltje er niet in zitten tijdens transport. Als de aansluiting kapot gaat kun je niet meer bij je data omdat dit intern geen SATA schijfjes zijn, de USB interface is geïntegreerd met de drive elektronica.
pi_139463735
Bedankt voor die tip! Ik werk in de AV branche en kabels in apparaten laten zitten waar makkelijk tegenaan gestoten kan worden is spelen met vuur, dus dat doe ik sowieso nooit. Wel goed om te weten dat er geen SATA aansluiting aan zit.

Verder bedankt voor alle andere antwoorden, ik ben hiermee wel behoorlijk wijzer geworden. Ik ga nog voor mijzelf bedenken of het beter is om kaart aan te schaffen, of nog even te wachten tot dit moederbord ermee ophoud of te oud is en tijd voor vervangen.
pi_139467324
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 20:37 schreef Borgt het volgende:
Bedankt voor die tip! Ik werk in de AV branche en kabels in apparaten laten zitten waar makkelijk tegenaan gestoten kan worden is spelen met vuur, dus dat doe ik sowieso nooit. Wel goed om te weten dat er geen SATA aansluiting aan zit.

Verder bedankt voor alle andere antwoorden, ik ben hiermee wel behoorlijk wijzer geworden. Ik ga nog voor mijzelf bedenken of het beter is om een kaart aan te schaffen, of nog even te wachten tot dit moederbord ermee ophoudt of te oud is en tijd voor vervangen.
Ik zit zelf ook met het 'probleem' dat ik een wat ouder moederbord heb zonder USB 3.0. En hoewel eSATA uitstekend werkt en ook eSATAp gemakkelijk is toe te voegen via een bracket ben ik toch eens gaan kijken naar USB 3.0 uitbreidingskaartjes vanwege die portable Western Digital schijfjes met USB 3.0 aansluiting. Ook mijn moederbord heeft 'slechts' 2,5 MT/s via de PCIe x1 slots maar dat zal in de praktijk geen bottleneck opleveren zolang je niet meer dan één externe drive via USB 3.0 tegelijk aansluit. Ik heb nu een mooi kaartje gevonden (link) met een NEC Renesas chipset en twee USB 3.0 poorten maar met daarnaast ook nog een eSATAp poort, zodat ik geen extra slot bezet en naast USB 3.0 toch ook met powered eSATA kan blijven werken. Het kaartje heeft ook nog een interne 20 pin aansluiting zodat via een bracket eventueel ook USB 3.0 aansluitingen aan de voorzijde van de kast kunnen worden gerealiseerd. En dat allemaal voor nog geen 11 euro, thuisbezorgd en wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')