quote:
Op vrijdag 25 april 2014 18:19 schreef Borgt het volgende:Zo een esatap poort zit al in de backplate van mijn moederbord, dus daar zou ik dan een docking station op kunnen aansluiten.
Dat gaat prima. Een docking station of een externe behuizing met eSATA voor 3,5 inch harddisks heeft overigens een eigen voedingsadapter, zodat je dan de voedingsspanningen die de eSATAp poort levert niet gebruikt en ook kunt volstaan met het gebruik van een gewone eSATA kabel.
Er zijn ook docking stations en externe behuizingen voor 3,5 inch SATA harddisks die niet alleen een eSATA aansluiting hebben maar ook USB (gek genoeg alleen 2.0, nog geen combo eSATA met USB 3.0 gezien voor 3,5 inch harddisks). Dan kun je op je eigen computer met de maximale snelheid werken maar heb je toch ook toegang tot je data op elke andere computer zonder eSATA aansluiting:
![46b1d7b775339.jpg]()
Ik zie overigens bij de specs van je moederbord staan dat je een eSATA poort hebt op je I/O plate. Er staat
niet dat dit een
powered eSATA poort is, dus ik denk dat je eSATA poort geen voedingsspanningen levert.
quote:
Bestaan er ook een soort adapters van usb 3.0 naar esata? die zou ik dan op mijn externe sata aansluiting kunnen gebruiken.
Ik kan ze zo snel niet vinden, terwijl adapters die in
omgekeerde richting werken (dus voor aansluiting van een eSATA apparaat op een USB poort van de computer) wel te vinden zijn. Ik denk dat daar ook wel een technische reden voor is: een gewone eSATA poort levert geen voedingsspanning, zodat de chip die de conversie van SATA naar USB moet uitvoeren dan niet gevoed zou kunnen worden en dus niet kan werken.
Je beste optie blijft denk ik de aanschaf van losse externe behuizingen met eSATA en USB aansluiting voor je externe 3,5 inch SATA drives. Die moet je dan uit hun behuizing halen en overzetten in de nieuwe behuizing met eSATA aansluiting. Maar als je (ook) portable 2,5 inch USB drives hebt dan is dat geen oplossing. In dat geval zou ik als ik jou was toch een goedkoop USB 3.0 PCIe uitbreidingskaartje kopen met 2 USB 3.0 poorten. Meer USB 3.0 poorten op één kaartje heeft zoals ik hierboven al heb uitgelegd geen zin. Ga je voor een uitbreidingskaartje, koop er dan in ieder geval eentje met een NEC (Renesas) chipset (µPD720200 of µPD720201 of µPD720202) en geen andere. Je hebt al zo'n kaartje voor pakweg 10 tot 15 euro. Op het kaartje zit een interne Molex connector die je aan moet sluiten om bus power te krijgen, zodat je ook portable 2,5 inch USB 3.0 harddisks zonder voedingsadapter aan kunt sluiten.
Update: toch een externe behuizing voor 3,5 inch SATA harddisks gevonden met zowel een eSATA als een USB 3.0 aansluiting, en ook nog voor een redelijke prijs,
hier. Zie ook
hier voor een review, met foto's.
[ Bericht 1% gewijzigd door Riparius op 25-04-2014 20:55:03 ]