El espÃritu de la colmena (1973) - IMDbHet uiterlijk heeft deze Spaanse film al meteen mee, want dat zag er mooi uit: veel warme oranje-achtige kleuren en maar weinig dingen in beeld. Ik ben wel een liefhebber van dat soort cinematografie. In het begin was het echter wat aan de saaie kant en even lastig inkomen. De scenes zijn lang opgezet en er gebeurt eigenlijk niet zo veel, maar na een tijdje heb je wel door dat die scenes stuk voor stuk mooi zijn gefilmd en gaat het plot ook steeds meer aanspreken.
Een jong meisje Ana komt in aanraking met de gevaren des levens en hoe ze ermee omgaat. Zo krijgt ze uitleg over giftige paddestoelen, raakt ze geïnteresseerd in het monster van Frankenstein en komt ze in contact met een gewonde vreemdeling met een pistool. Een stuk fantasie komt ook om de hoek kijken. Je kunt ook vast allerlei analyses en symboliek er op loslaten. Heb ik niet gedaan, want aan de film zelf had ik al meer dan genoeg om geraakt te worden. Cijfer: 7,5
If.... (1968) - IMDbWow, het einde doet het hem in deze film! Ik ga niet spoilen natuurlijk, maar het geeft zeker wat te denken en was sterker dan ik vooraf had gedacht. Daarvoor vond ik If.... namelijk een redelijke rechttoe rechtaan-film over onderhuidse spanningen in een kostschool tussen rebellen en de gevestigde orde. De hoofdrol wordt vervuld door een puike Malcolm McDowell en het lijkt haast voor hem een oefening te zijn voor het latere A Clockwork Orange. Daarnaast zitten er enkele weirde scenes (ook die verwachtte ik niet) in deze film die de wenkbrauwen doen fronzen, maar ik vond het wel geslaagd. Cijfer: 7,5
Bob le flambeur (1956) - IMDbAardig filmpje van Jean-Pierre Melville, al zijn zijn latere werken spannender (Le Samouraï!) en beter in elkaar gezet. Bob le flambeur is een gangsterfilm, maar wel wat vlak en niet altijd zo even spannend is als andere Franse gangsterfilms (Rififi!) uit die tijd. Het smoezelige sfeertje van Montmartre was desalniettemin okee en de hoofdpersoon Bob (een ouwe criminele knar die ook nog eens gokt) evenzo. Cijfer: 7
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>