abonnement Unibet Coolblue
pi_138973962


Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch.

Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

1. Bouw een depot in de juiste richting.
2. Klik op nieuwe voertuigen.
3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
5. Klik op de Ga naar-knop.
6. Klik op een station.
7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ;).


Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.

Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
• Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.

Handige links
• Officiële website: http://www.openttd.org
• Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
• SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
• Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
• Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
• OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/Main_Page
• Tutorial: http://wiki.openttd.org/Tutorial/Nl
• Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
• Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
• Signal Guide: http://wiki.openttd.org/Seinen/Nl of http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en
• Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/

Servers van FOK!kers

• FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou
• Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena

De grote OpenTTD-FAQ
In spoiler om de OP niet zo lang te maken :7.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De OP
Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.
Lambo of Rekt
pi_138973968
Ik speel het dus voor het eerst weer in 12 jaar :P
Lambo of Rekt
  donderdag 17 april 2014 @ 12:06:31 #3
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_138974502
Ik ben net een paar dagen terug voor het eerst gaan spelen. Leuk spel. Die seinen had ik nog niet ontdekt dus ik zat gewoon heel veel spoor te bouwen.
Ik snap ook niet hoe je de view kan draaien.
  donderdag 17 april 2014 @ 12:06:55 #4
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_138974514
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:06 schreef borbit het volgende:
Ik snap ook niet hoe je de view kan draaien.
Niet.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_138974768
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:06 schreef borbit het volgende:
Ik ben net een paar dagen terug voor het eerst gaan spelen. Leuk spel. Die seinen had ik nog niet ontdekt dus ik zat gewoon heel veel spoor te bouwen.
Ik snap ook niet hoe je de view kan draaien.
Onthoud dat dit een legacy game is he...Uit de jaren 90, zoniet eind 80.
Lambo of Rekt
  donderdag 17 april 2014 @ 12:59:15 #6
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_138975931
quote:
3s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:17 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Onthoud dat dit een legacy game is he...Uit de jaren 90, zoniet eind 80.
dat is zo'n 10 jaar ouder dan mijn laptop :') Is er ook iets als opensimcity? Ik heb wel lincity maar dat echt crap
  donderdag 17 april 2014 @ 13:00:24 #7
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_138975956
quote:
3s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:17 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Onthoud dat dit een legacy game is he...Uit de jaren 90, zoniet eind 80.
1994 ;)
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_138976114
Woo, OpenTTD-topique! _O_

Was even vergeten dat deze ook nog bestond. :7

* doorgewinterde TTD(X)/OTTD-speler meldt zich :W
pi_138976330
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:06 schreef borbit het volgende:
Ik ben net een paar dagen terug voor het eerst gaan spelen. Leuk spel. Die seinen had ik nog niet ontdekt dus ik zat gewoon heel veel spoor te bouwen.
Ik snap ook niet hoe je de view kan draaien.
Je kan de camera niet draaien. Wat je wel kan doen is op x drukken, dat maakt gebouwen, stations, bomen, etc. transparant. Met ctrl+x kan je instellen of je iets transparant of onzichtbaar wil hebben als je op x drukt.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_138976622
Nog meer mensen hier die pertinent met de TTDX graphics spelen, en/of niks van NewGRF moeten weten? :@
pi_138976678
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:22 schreef SharQueDo het volgende:
Nog meer mensen hier die pertinent met de TTDX graphics spelen, en/of niks van NewGRF moeten weten? :@
Wat is new GRF? screenshots!
Lambo of Rekt
  donderdag 17 april 2014 @ 13:33:53 #12
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_138977002
quote:
3s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:24 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Wat is new GRF? screenshots!
https://wiki.openttd.org/NewGRF/Nl



I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_138977086
weer een nieuw deel vol spammen
halltojes
pi_138977149
quote:
Wat heeft het voor voordelen, of is het alleen de looks? En is dat dan nog wel compatible met elkaar?
Lambo of Rekt
  donderdag 17 april 2014 @ 13:40:02 #15
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_138977183
quote:
3s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:38 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Wat heeft het voor voordelen, of is het alleen de looks?
Wat jij wil :P. Niet alleen looks. Je kunt ook nieuwe treinen toevoegen, die bijvoorbeeld langzamer of sneller gaan. Of trams. Of nieuwe industrieën waardoor het spel complexer wordt.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_138977195
quote:
3s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:38 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Wat heeft het voor voordelen, of is het alleen de looks? En is dat dan nog wel compatible met elkaar?
Kan alleen voor looks (en hears) zijn. Kunnen ook compleet nieuwe contentpacks zijn.

Zo speelde ik een keer op een server van een Poolse maat van me, met Poolse treinen en trams.
  donderdag 17 april 2014 @ 13:40:21 #17
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_138977200
quote:
3s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:38 schreef EggsTC het volgende:
En is dat dan nog wel compatible met elkaar?
Dat is het idee ja ;).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  donderdag 17 april 2014 @ 13:40:24 #18
391173 LtnGeorge
Architectuur & OV liefhebb
pi_138977201
Dit lijkt me geweldig om weer eens online te doen :D
pi_138977283
Misschien de Fok!-server binnenkort ook maar eens joinen.

Alleen 2139, bleh. Wordt de server eens in de zoveel tijd gereset, Bartmeister?
pi_138977308
Maar hoe werkt die multiplayer dan, is dat gewoon met meerdere mensen in 1 gebied shit op zetten ofzo?
Lambo of Rekt
pi_138977462
quote:
3s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:44 schreef EggsTC het volgende:
Maar hoe werkt die multiplayer dan, is dat gewoon met meerdere mensen in 1 gebied shit op zetten ofzo?
Met meerdere mensen op één map, inderdaad.

Vaak heeft ieder z'n eigen company en speel je een beetje langs elkaar. Maar je kan ook met meerdere mensen in dezelfde company. Heb je gedeelde resources en spoornetwerken e.d.
pi_138977591
Of flink concurreren natuurlijk :D .
dag
pi_138977646
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 13:40 schreef Bart het volgende:

[..]

Wat jij wil :P. Niet alleen looks. Je kunt ook nieuwe treinen toevoegen, die bijvoorbeeld langzamer of sneller gaan. Of trams. Of nieuwe industrieën waardoor het spel complexer wordt.
Gewoon een addon ofzo?
Lambo of Rekt
  donderdag 17 april 2014 @ 14:02:52 #24
131319 mickeyD
lekker is maar een vinger lang
pi_138977874
paar jaar geleden hadden we op de fok server een hele mooie joined company met een man of 6, erg leuk :)
sommigen zijn echt kunstenaars met grote stations..
Lekker naar 80's italo disco luisteren tijdens het surfen op FOK!? Jouw ALL time favoriete tracks GRATIS! geen lidmaatschap/aanmelding/download nodig! Fresh FM
pi_138977982
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 14:02 schreef mickeyD het volgende:
paar jaar geleden hadden we op de fok server een hele mooie joined company met een man of 6, erg leuk :)
sommigen zijn echt kunstenaars met grote stations..
ikke :P

maar miss is het eens leuk om dat te doen met zijn alle 1 bedrijf :d
halltojes
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')