abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138890484
-banner hier-

Hallo, en welkom in het grote β-studenten topic van FOK! *G*

Hier kan je praten over die ene proef die fout ging, die ene berekening die toch niet helemaal blijkt te kloppen, die gave ontdekking die net ergens is gedaan, of gewoon over andere β-topics. :)

Voor hulp bij wiskunde en overige bèta-problemen kan je in de volgende topics terecht:
- SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic
- SES / [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic
Maar je mag je vraag natuurlijk ook hier stellen, waarschijnlijk zijn er wel mensen hier die je kunnen en willen helpen. :Y

Oh ja, wat verstaan we nou eigenlijk onder bèta hier?
quote:
Een ruime definitie omvat alle natuurwetenschappen en technische wetenschappen alsmede wiskunde en informatica.
Dat dus. :P

Wie doet wat waar en hoelang?

TU Delft:
- Rezania (Life Science & Technology, 1e jaars)
- MrStalin (Lucht- & Ruimtevaarttechniek, 2de jaars)
- OllieWilliams (Lucht- & Ruimtevaarttechniek, 2de jaars).
- Mitsu (Industrieel Ontwerpen, 1e jaars)

Universiteit Leiden:
- Rezania (Life Science & Technology, 1e jaars)
- Anoonumos (Wiskunde en Natuurkunde, 3de jaars)

Universiteit Utrecht:
- Lokasenna (Aardwetenschappen, 2de jaars)

Rijksuniversiteit Groningen:
- Novermars (Econometrics & Operations Research, 1e jaars, Theoretische Natuurkunde, nuldejaars)
- Lilliesleaf (Scheikundige Technologie, Technische Bedrijfskunde, 2de jaars)

TU Eindhoven:
- Amoebe (Wiskunde, 1e jaars)
- Dale. (System Control, 6de jaars)

Degene die het topic opent mag een nieuw plaatje in de OP zetten. :)

PS: Onder constructie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138890582
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Rezania toch, er zijn vele tientallen alternatieven maar je moet je dan niet beperken tot het Nederlandse taalgebied. ;)
Ik kan je wel een linkje geven maar als je even googlet met "calorie burn cycling" (zonder aanhalingstekens!) heb je er zelf zo een paar gevonden en kan je een uitkiezen die je bevalt. ;)
Maar ik was eigenlijk opzoek naar de afstand tussen mijn huis en de Leidse faculteit, de extra info kreeg ik er zomaar bij.
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 23:23 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Goed gesproken Sonja Bakker
Het is wel zo. Suiker en chocolade zijn verslavend.
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:23 schreef Mitsu het volgende:
Over frisdrank en suikers gesproken: suikervrije frisdrank is zeker gewoon verkooppraat?
Aspartaam en andere zoetstoffen kan je amper energie uit halen, en smaken veel zoeter dan suikers. Als je alleen op de calorieën let kan je beter aspartaam dan suiker nemen, maar ik weet het fijne er niet van. Moet je een voedingsdeskundige vragen.

Zelf vermoed ik dat je gaat compenseren met ander eten om dezelfde suiker-intake te behouden. :P
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja en nee. De meeste mensen halen hun suikers wel ergens anders vandaan, dat heeft met biologische driften te maken die bevredigd moeten worden. Er zijn allerlei methodes om minder last te hebben van die driften, bijv. door goed te bewegen, goed bezig te zijn (sommige topwetenschappers eten chronisch te weinig doordat ze de hele tijd geobsedeerd bezig zijn met hun werk) en door voldoende groenten te eten.
Dat aspartaam daar wil je voorzichtigheidshalve ook niet al te veel van innemen. Zeker is het niet dat het kwaad kan maar ik zou het niet riskeren.
Er is naar geen enkele kunstmatige voedingsstof zo veel onderzoek gedaan als naar aspartaam. Alle onderzoeken waarbij er echt kwalijke bijwerkingen aan het licht zijn gekomen, zoals de vorming van kankercellen, zijn door de meeste wetenschappers verworpen door slechte methoden en manipulatie van de resultaten. Aspartaam is misschien nog wel één van de veiligste stoffen op de markt. Je moet er natuurlijk niet te veel van consumeren, maar dat geldt voor iedere stof.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_138890625
Moet er trouwens even bij zeggen dat ik het kapot moeilijk vond om aspartaam te maken, ging een paar keer goed fout. :') Knap dat ze dat op zo'n grote schaal kunnen.
  maandag 14 april 2014 @ 23:33:17 #4
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_138890731
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:20 schreef Plofkipje het volgende:
Jezus zo lang fietsen voor 3 snickers. Ik eet zonder problemen 2 duopacks snickers op in een pauze bij college :')

Misschien dat ik toch maar eens m'n eetpatroon ga aanpassen.
Holy! Diabetes type II olé olé?
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_138890853
quote:
14s.gif Op maandag 14 april 2014 23:29 schreef Rezania het volgende:

[..]

Maar ik was eigenlijk opzoek naar de afstand tussen mijn huis en de Leidse faculteit, de extra info kreeg ik er zomaar bij.
Gewoon Google Maps gebruiken. Vervolgens een aparte site gebruiken om het calorieënverbruik te schatten. Zelfs de geschatte tijden zijn best wel goed, er wordt rekening gehouden met heuvels en mogelijk ook met het aantal kruispunten. Ze houden wel wat te weinig rekening met de verkeerslichten en het de totale afstand.

quote:
Er is naar geen enkele kunstmatige voedingsstof zo veel onderzoek gedaan als naar aspartaam. Alle onderzoeken waarbij er echt kwalijke bijwerkingen aan het licht zijn gekomen, zoals de vorming van kankercellen, zijn door de meeste wetenschappers verworpen door slechte methoden en manipulatie van de resultaten. Aspartaam is misschien nog wel één van de veiligste stoffen op de markt. Je moet er natuurlijk niet te veel van consumeren, maar dat geldt voor iedere stof.
Dat niet teveel is het probleem gezien de hoeveelheden frisdrank en andere lightproducten en troep (in chips zit het bijv. ook al vaak) die die mensen innemen. ;)
#NoDAPL
pi_138890859
quote:
11s.gif Op maandag 14 april 2014 23:33 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Het baart me wel 's zorgen. Snoepautomaten bij collegezalen zijn gewoon verleidelijk :)
pi_138890884
http://news.softpedia.com(...)n-Weight-78370.shtml

Light Diet Products Can in Fact Make You Gain Weight!

Drinking only "zero" beverages and gorging only on the "lightest" yogurts and diet bars, and still having a seal line? No wonder, as a new research published in the journal "Behavioral Neuroscience" has revealed that rats fed on artificial sweetener put more weight compared to sugar-fed rats, a finding challenging common concepts saying that artificial sweeteners can help people lose weight or keep it off while following a diet.

The American team from Purdue University in the US can only guess that a sweet taste followed by no calories may induce into the body a crave for supplementary food. The investigations revealed that sugar-fed rats subsequently had decreased appetite compared to mice that consumed sweeteners.

The research team offered yogurts to different groups of rats, some sweetened with sugar, others with saccharin. The mice could eat as much as they wanted, not being restricted in their food intake. Surprisingly, the saccharin-fed mice ate higher amounts of food, put on more fat, and got more extra-weight than the sugar-fed individuals.

"The data clearly indicate that consuming a food sweetened with no-calorie saccharin can lead to greater body-weight gain and adiposity than would consuming the same food sweetened with higher calorie sugar. One theory was that, in normal conditions, the arrival of a sweet taste in the mouth helped prime the metabolism for the arrival of a calorie-heavy, sweet meal into the digestive system," wrote the authors.

"When the meal does not arrive the body may get confused and have more trouble regulating its appetite when other food is around. If this were the case, other low-calorie sweeteners such as aspartame, sucralose and acesulfame could have a similar effect," they added.

Old ideas are hard to change, and some people are not convinced so easily.

"This needs far more research - as studies in humans have shown that low-calorie sweeteners can help people lose weight," a spokesman for the British Nutrition Foundation told BBC News.

Doe er je voordeel mee. ;)
#NoDAPL
pi_138890946
Dat klinkt niet al te best voor light producten.
pi_138890978
quote:
11s.gif Op maandag 14 april 2014 23:33 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Ja, je krijgt het op een gegeven moment voordat je er erg in hebt als je te vet bent. Letterlijk, want tegen de tijd dat je het opmerkt is je pancreas (alvleesklier) al flink beschadigd, word je wakker met een uitgedroogde mond en het je elke 2 uur een volle blaas. Het goede nieuws, het is reversibel, als je vet verliest en sport dan kan je genezen van diabetes II al komt het misschien wel sneller terug als je het weer verwaarloost (dat weet ik niet zeker).
#NoDAPL
pi_138891063
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:39 schreef Mitsu het volgende:
Dat klinkt niet al te best voor light producten.
Nee, het is al best wel oud nieuws, veel onderzoeken hebben een soortgelijke conclusie opgeleverd. Dat light is vooral een goede marketingstunt, de klant stopt extra troep in zijn lichaam en koopt dus extra troep (dieetspul in plaats van gewoon spul maar ook nog eens extra bronnen van suikers en vetten omdat de mensen daar toch behoefte aan hebben). Al die regelmechanismes die je drijven tot die inname schakel je niet uit door lightshit in te nemen. Gewoon gezond eten en goed bewegen is dus het advies, als je goed sport kan je ook nog eens een beetje snoepen met echt suiker. ;)
#NoDAPL
pi_138891067
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gewoon Google Maps gebruiken. Vervolgens een aparte site gebruiken om het calorieënverbruik te schatten. Zelfs de geschatte tijden zijn best wel goed, er wordt rekening gehouden met heuvels en mogelijk ook met het aantal kruispunten. Ze houden wel wat te weinig rekening met de verkeerslichten en het de totale afstand.

[..]

Aspartaam en andere zoetstoffen kan je amper energie uit halen, en smaken veel zoeter dan suikers. Als je alleen op de calorieën let kan je beter aspartaam dan suiker nemen, maar ik weet het fijne er niet van. Moet je een voedingsdeskundige vragen.

Zelf vermoed ik dat je gaat compenseren met ander eten om dezelfde suiker-intake te behouden. :P

[..]

Dat niet teveel is het probleem gezien de hoeveelheden frisdrank en andere lightproducten en troep (in chips zit het bijv. ook al vaak) die die mensen innemen. ;)
Ik weet niet precies wat de MAC-waarde (of hoe het tegenwoordig ook heet) is van aspartaam, dus ik kan hier geen uitspraken over doen. Ik kan wel beredeneren dat doordat de stof zoveel zoeter is dan suiker, mensen maar een hele kleine hoeveelheid ervan per dag consumeren, ook al eten ze normaal. Daarbij, westerse landen zijn er dol op en we consumeren het gretig, als er een direct verband was tussen aspartaam en problemen hadden we het nu wel ontdekt denk ik. Misschien dat er een indirect effect is, of dat het een groep van probleemveroorzakers is. Dat zou moeilijker zijn om aan te tonen.
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
http://news.softpedia.com(...)n-Weight-78370.shtml

Light Diet Products Can in Fact Make You Gain Weight!

Drinking only "zero" beverages and gorging only on the "lightest" yogurts and diet bars, and still having a seal line? No wonder, as a new research published in the journal "Behavioral Neuroscience" has revealed that rats fed on artificial sweetener put more weight compared to sugar-fed rats, a finding challenging common concepts saying that artificial sweeteners can help people lose weight or keep it off while following a diet.

The American team from Purdue University in the US can only guess that a sweet taste followed by no calories may induce into the body a crave for supplementary food. The investigations revealed that sugar-fed rats subsequently had decreased appetite compared to mice that consumed sweeteners.

The research team offered yogurts to different groups of rats, some sweetened with sugar, others with saccharin. The mice could eat as much as they wanted, not being restricted in their food intake. Surprisingly, the saccharin-fed mice ate higher amounts of food, put on more fat, and got more extra-weight than the sugar-fed individuals.

"The data clearly indicate that consuming a food sweetened with no-calorie saccharin can lead to greater body-weight gain and adiposity than would consuming the same food sweetened with higher calorie sugar. One theory was that, in normal conditions, the arrival of a sweet taste in the mouth helped prime the metabolism for the arrival of a calorie-heavy, sweet meal into the digestive system," wrote the authors.

"When the meal does not arrive the body may get confused and have more trouble regulating its appetite when other food is around. If this were the case, other low-calorie sweeteners such as aspartame, sucralose and acesulfame could have a similar effect," they added.

Old ideas are hard to change, and some people are not convinced so easily.

"This needs far more research - as studies in humans have shown that low-calorie sweeteners can help people lose weight," a spokesman for the British Nutrition Foundation told BBC News.

Doe er je voordeel mee. ;)
Dat is niet meer dan logisch. Als je lichaam minder brandstof binnenkrijgt dan normaal zet het zichzelf op standje zuinig. :P Dat was allang bekend.
pi_138891083
quote:
10s.gif Op maandag 14 april 2014 23:30 schreef Rezania het volgende:
Moet er trouwens even bij zeggen dat ik het kapot moeilijk vond om aspartaam te maken, ging een paar keer goed fout. :') Knap dat ze dat op zo'n grote schaal kunnen.
Leg uit?
#NoDAPL
pi_138891125
quote:
1s.gif Op maandag 14 april 2014 23:36 schreef Plofkipje het volgende:

[..]

Het baart me wel 's zorgen. Snoepautomaten bij collegezalen zijn gewoon verleidelijk :)
Niet voor mij. Het enige snoep wat ik eet verkopen ze niet (chocolade met een hoog cacaopercentage). Ik eet trouwens ook graag druiven, daar zit ook veel suiker in. ;)
#NoDAPL
pi_138891149
Hebben jullie de nieuwe pics al gezien? Wat een schoonheid. _O_
#NoDAPL
pi_138891182
quote:
14s.gif Op maandag 14 april 2014 23:29 schreef Rezania het volgende:
Maar ook echt. Ik verlang serieus naar chocolade. Iedere dag weer. En ik koop het dan ook altijd weer. Iemand zei hier dat hij 13 kilo was aangekomen. Ik ben inmiddels 7 kilo aangekomen ofzo. -O-

Ik reageer overigens nog wel op andere inhoudelijke berichtjes hoor. :7
pi_138891214
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leg uit?
Ik weet niet precies wat er fout ging, want ik moest het echt in de vierde week van mijn studie doen. Wist dus nog niks over reactiemechanismen en orbitalen en zo (de theorie kwam pas halverwege het practicum :') ). Maar ik moest dat experiment dus 4 keer overdoen, terwijl ik een handleiding had en alles netjes volgens die handleiding deed. Kleine dingen, die men zo vergeet, zoals het goed droogmaken van glaswerk, leverden waarschijnlijk de problemen achteraf gezien. Maar dus best wel knap dat we zo'n proces zo strak kunnen reguleren op zo'n grote schaal. Hetzelfde geldt voor bioproductieprocessen etc.
pi_138891266
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hebben jullie de nieuwe pics al gezien? Wat een schoonheid. _O_
Die tweede vind ik vooral erg tof. :D Gewoon zo van 'Ja, eh, we hebben geen vliegtuig groot genoeg voor de shuttle?' 'Boeie, dan plakken we hem toch op een vliegtuig?' _O-
pi_138891347
quote:
14s.gif Op maandag 14 april 2014 23:45 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat er fout ging, want ik moest het echt in de vierde week van mijn studie doen. Wist dus nog niks over reactiemechanismen en orbitalen en zo (de theorie kwam pas halverwege het practicum :') ). Maar ik moest dat experiment dus 4 keer overdoen, terwijl ik een handleiding had en alles netjes volgens die handleiding deed. Kleine dingen, die men zo vergeet, zoals het goed droogmaken van glaswerk, leverden waarschijnlijk de problemen achteraf gezien. Maar dus best wel knap dat we zo'n proces zo strak kunnen reguleren op zo'n grote schaal. Hetzelfde geldt voor bioproductieprocessen etc.
Juist bij het grootschalig industrieel uitvoerern kan je alles perfect controleren dankzij sensoren, computers, zeer precieze machines etc.
Zoek voor de grap eens op hoe het platform van een wafermachine kan bewegen: een precisie van nanometers, de snelheid en het accelleratievermogen van een auto op een snelweg. 8-)
Een ander type machine maar het is maar om te illustreren dat wij mensen prutsers zijn in vergelijking met machines als het gaat om precies en nauwkeurig werken.
#NoDAPL
  maandag 14 april 2014 @ 23:50:05 #19
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_138891404
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:45 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Maar ook echt. Ik verlang serieus naar chocolade. Iedere dag weer. En ik koop het dan ook altijd weer. Iemand zei hier dat hij 13 kilo was aangekomen. Ik ben inmiddels 7 kilo aangekomen ofzo. -O-

Ik reageer overigens nog wel op andere inhoudelijke berichtjes hoor. :7
Ik was een deel ook weer zo kwijt hoor, toen ik wat gezonden begon te eten O-) Dus er is nog hoop! ;)
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_138891410
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:46 schreef Rezania het volgende:

[..]

Die tweede vind ik vooral erg tof. :D Gewoon zo van 'Ja, eh, we hebben geen vliegtuig groot genoeg voor de shuttle?' 'Boeie, dan plakken we hem toch op een vliegtuig?' _O-
Mijn gedachte ook, daarom moest ik die erbij zetten en koos ik voor deze in plaats van een met de SRB's en tank er aan.
Al ken ik deze constructie al vele jaren aangezien ik een beetje ruimtevaartgestoord ben. ;)
#NoDAPL
pi_138891510
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:45 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Maar ook echt. Ik verlang serieus naar chocolade. Iedere dag weer.
70% cacao of liefst meer nemen, dan eet je er minder van en krijg je minder suiker binnen. ;)
Het blijft calorierijk maar het scheelt wel al wat. Idem voor hagelslag/pasta, neem er een die +50% cacao bevat.
#NoDAPL
pi_138891601
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:46 schreef Rezania het volgende:

[..]

Oh ja, nog eventjes een woordje uitleg. Deze constructie is nodig omdat de Space Shuttle slechts zelfstandig kon landen, niet zelfstandig kon opstijgen. Op zich een bedenkelijk iets maar gezien deze oplossing moeten we er misschien maar blij mee zijn. 8-)
#NoDAPL
pi_138891699
quote:
10s.gif Op maandag 14 april 2014 23:50 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Ik was een deel ook weer zo kwijt hoor, toen ik wat gezonden begon te eten O-) Dus er is nog hoop! ;)
Yey, even doorzetten dan maar! Ooit. Ik fietste de laatste tijd ook vrij weinig - want gejat - dus ging altijd met de bus/auto. Misschien dat dat ook gaat helpen. :)

quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

70% cacao of liefst meer nemen, dan eet je er minder van en krijg je minder suiker binnen. ;)
Het blijft calorierijk maar het scheelt wel al wat. Idem voor hagelslag/pasta, neem er een die +50% cacao bevat.
Ik moet gewoon helemaal stoppen. ;( Geen discipline.
pi_138891912
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2014 23:56 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Yey, even doorzetten dan maar! Ooit. Ik fietste de laatste tijd ook vrij weinig - want gejat - dus ging altijd met de bus/auto. Misschien dat dat ook gaat helpen. :)
Mijn fiets is nog nooit gejat, als je twee goede sloten gebruikt en het frame en het wiel vastzet aan iets wat je moeilijk sloopt dan is het risico laag. Tenzij je een blingblingfiets wekenlang op het station of op een plaats zonder enig toezicht laat staan of iets dergelijks. ;)
Alleen doen weinig studenten dat omdat ze een fiets hebben die goedkoper kost dan die twee sloten maar het is toch wel aan te raden gezien de kosten die je bespaart. :)

quote:
Ik moet gewoon helemaal stoppen. ;( Geen discipline.
Ik ben redelijk een gezondheidsfreak qua voeding en sporten maar ik kan dat niet!
#NoDAPL
pi_138892785
Even zo'n "calorie burn meter" opgezocht. Blijkbaar verbrand ik bijna 900 kcal extra per dag als ik naar Leiden fiets, dat is toch nog wel behoorlijk wat zo vind ik. Vooral omdat ik het echt totaal geen moeite vind. :)
Als ik naar Delft moet maar 200 kcal extra, dat is wat minder. -O-

Als ik zou gaan wielrennen naar Leiden verbrand ik gewoon bijna 50% meer dan mijn dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën. Dat is misschien nog wel het overwegen waard. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')