abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145026876
Na aanleiding van dit inspirerende topic besloot ik om zelf ook maar eens mijn kookkunsten te delen. Deze nasi vergt wel een kleine drie kwartier voorbereiding maar dan heb je wel een heerlijke nasi.

Benodigdheden:
Koksmes
Vijzel
Wokpan
Steelpan
Grilpan
Rasp

Boodschappenlijst:

Voor de nasi:
Zilvervliesrijst (mag ook een andere rijst zijn)
Trassie
Ketoembar
Djintan
Sambal
1 middelgroot ui
2 teentjes knoflook
1 prei
Kipfilet
Hollandse garnaaltjes

Voor de saté:
Kippendijen
Satémarinade

Roerbakgroente:
Courgette
Parika rood/geel
Winterpeen
Taugé
Peper/zout
Zoet/zure chilisaus

Note: alles is te vinden bij de plaatselijke supermarkt.

Om te beginnen kook ik de zilvervliesrijst ongeveer 7 minuten.

Ondertussen begin ik aan de eigengemaakte boemboe die later wordt vermengd met de nasi en de smaak geeft aan het gerecht. Snij de ui en knoflook zo klein mogelijk en meng dat vervolgens in de vijzel met een theelepel ketoembar, Djintan, trassie en sambal. Voeg daar nog een klein scheutje ketjap manis of olijfolie aan toe en stamp het dan tot een homogene massa. De boemboe is nu klaar.

Vervolgens is de rijst klaar en die kun je gaan afgieten. Laat het dan nog even droogkoken in de pan op een laag vuurtje. Nu is de prei aan de beurt om gesneden te worden. Snij de prei in de lengte in vier delen en snij het in kleine stukjes. Gebruik ongeveer 2 stuks kipfilet voor in de nasi, snij deze in kleine blokjes. houdt wel de kippendijtjes apart, die gaan we gebruiken voor de saté. Leg de kippendijtjes in de satémarinade en laat dat een uurtje intrekken in de koelkast.

Alles voor de nasi is nu gereed dus kunnen we verder met de wokgroente. Snijdt deze in niet al te grote stukken zodat je het niet te lang hoeft te bakken. Voor de winterpeen kun je ervoor kiezen om het te raspen of in kleine blokjes te snijden, zelf prefereer ik een grove rasp. Strooi er een beetje peper en zout overheen voor de smaak. In de pan gaan we er nog 3 tot 4 eetlepels chilisaus aan toevoegen zodat je een lekkere zoete smaak krijgt aan de groente. Doe een eetlepel olijfolie in de pan en gooi er dan alle groente in een keer in behalve de taugé, die bak je de laatste 2 minuten mee. Het geheel bak je in 10 minuten.

Nu kunnen we beginnen met het bakken van de nasi. Doe eerst de boemboe in de pan en bak die op een hoog vuur even aan. Doe vervolgens de kipfilet en de prei erbij en bak totdat het gaar is. Nu kan de rijst erbij. Bak dit nog even een paar minuutjes mee en dan is je nasi klaar. Tegelijkertijd kun je ook alvast de garnaaltjes even aanbakken met een beetje peper en zout. Voeg dat vervolgens bij de nasi.

Nu hoeven we alleen nog de saté te grillen. Doe dit in een grilpan, er hoeft geen olie in de pan. Laat de saté aan beide kanten gaar worden, zorg ervoor dat je ze niet te lang grilt anders wordt de kip te droog. Eventueel kun je er nog satésaus bij doen.

Alles is klaar en nu kunnen we het bord gaan opmaken. Voor een leuk resultaat kun je de nasi in een kommetje doen en dat goed aandrukken. Vervolgens leg je er een plat bord op en draai je het geheel om en haal je het kommetje eraf. Leg daar de saté en de groente naast en maak het af met wat kroepoek. Eet smakelijk!

pi_145028738
Allereerst leuk dat het allemaal gesmaakt heeft. Ten tweede had ik getuige de ingredienten je gebruikt er sowieso geen nasi-goreng van gemaakt omdat dat zonde is van de rijst die je gebruikt en bijbehorende ingredienten.

Ik had er gewoon een witte rijst met...gerecht van gemaakt.
  dinsdag 30 september 2014 @ 05:38:00 #228
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_145042524
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 18:30 schreef pablo1989 het volgende:
Alles is klaar en nu kunnen we het bord gaan opmaken. Voor een leuk resultaat kun je de nasi in een kommetje doen en dat goed aandrukken. Vervolgens leg je er een plat bord op en draai je het geheel om en haal je het kommetje eraf. Leg daar de saté en de groente naast en maak het af met wat kroepoek. Eet smakelijk!
Luistert niet naar den zoetzure nasi-naaier, dit is top gedaan! Lekker zo met die boemboe en het ziet er smakelijk uit! Ook de skills geleerd op de nasischool of autodidact?! Hulde! _O_ ^O^

Ben benieuwd wat Johannes er van vind! :Y :D
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  dinsdag 30 september 2014 @ 07:41:05 #229
131800 Tarado
capô de fusca
pi_145042976
Ziet er goed uit ^O^
pi_145044875
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 05:38 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Luistert niet naar den zoetzure nasi-naaier, dit is top gedaan! Lekker zo met die boemboe en het ziet er smakelijk uit! Ook de skills geleerd op de nasischool of autodidact?! Hulde! _O_ ^O^

Ben benieuwd wat Johannes er van vind! :Y :D
Eerst een periode ervaring opgedaan met de lokale bevolking in Indonesië en vervolgens zelf aan de slag gegaan. _O_
pi_145045528
quote:
Na aanleiding van dit inspirerende topic besloot ik om zelf ook maar eens mijn kookkunsten te delen. Deze nasi vergt wel een kleine drie kwartier voorbereiding maar dan heb je wel een heerlijke nasi.

Benodigdheden:
Koksmes
Vijzel
Wokpan
Steelpan
Grilpan
Rasp

Boodschappenlijst:

Voor de nasi:
Trassie
Ketoembar
Djintan
Sambal
1 middelgroot ui
2 teentjes knoflook
1 prei
Kipfilet
Hollandse garnaaltjes

Voor de saté:
Kippendijen
Satémarinade

Roerbakgroente:
Courgette
Parika rood/geel
Winterpeen
Taugé
Peper/zout
Zoet/zure chilisaus

[ afbeelding ]

Ondertussen begin ik aan de eigengemaakte boemboe die later wordt vermengd met de nasi en de smaak geeft aan het gerecht. Snij de ui en knoflook zo klein mogelijk en meng dat vervolgens in de vijzel met een theelepel ketoembar, Djintan, trassie en sambal. Voeg daar nog een klein scheutje ketjap manis of olijfolie aan toe en stamp het dan tot een homogene massa. De boemboe is nu klaar.

[ afbeelding ]

Vervolgens is de rijst klaar en die kun je gaan afgieten. Laat het dan nog even droogkoken in de pan op een laag vuurtje. Nu is de prei aan de beurt om gesneden te worden. Snij de prei in de lengte in vier delen en snij het in kleine stukjes. Gebruik ongeveer 2 stuks kipfilet voor in de nasi, snij deze in kleine blokjes. houdt wel de kippendijtjes apart, die gaan we gebruiken voor de saté. Leg de kippendijtjes in de satémarinade en laat dat een uurtje intrekken in de koelkast.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Alles voor de nasi is nu gereed dus kunnen we verder met de wokgroente. Snijdt deze in niet al te grote stukken zodat je het niet te lang hoeft te bakken. Voor de winterpeen kun je ervoor kiezen om het te raspen of in kleine blokjes te snijden, zelf prefereer ik een grove rasp. Strooi er een beetje peper en zout overheen voor de smaak. In de pan gaan we er nog 3 tot 4 eetlepels chilisaus aan toevoegen zodat je een lekkere zoete smaak krijgt aan de groente. Doe een eetlepel olijfolie in de pan en gooi er dan alle groente in een keer in behalve de taugé, die bak je de laatste 2 minuten mee. Het geheel bak je in 10 minuten.

[ afbeelding ]

Nu kunnen we beginnen met het bakken van de nasi. Doe eerst de boemboe in de pan en bak die op een hoog vuur even aan. Doe vervolgens de kipfilet en de prei erbij en bak totdat het gaar is. Nu kan de rijst erbij. Bak dit nog even een paar minuutjes mee en dan is je nasi klaar. Tegelijkertijd kun je ook alvast de garnaaltjes even aanbakken met een beetje peper en zout. Voeg dat vervolgens bij de nasi.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nu hoeven we alleen nog de saté te grillen. Doe dit in een grilpan, er hoeft geen olie in de pan. Laat de saté aan beide kanten gaar worden, zorg ervoor dat je ze niet te lang grilt anders wordt de kip te droog. Eventueel kun je er nog satésaus bij doen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wauw, je hebt groots uitgepakt zie ik ^O^

Ik zet je wel even in de OP :)
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:04:39 #232
131800 Tarado
capô de fusca
pi_145047085
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:10 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Wauw, je hebt groots uitgepakt zie ik ^O^

Ik zet je wel even in de OP :)
waarom de mijne niet?
pi_145047107
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:04 schreef Tarado het volgende:

[..]

waarom de mijne niet?
Mijn oprechte excuses

waar staat hij?
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:07:32 #234
131800 Tarado
capô de fusca
pi_145047158
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:05 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Mijn oprechte excuses

waar staat hij?
CUL / Nasi a la Johannes #3 smullen
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:10:45 #236
131800 Tarado
capô de fusca
pi_145047273
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:08 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Geregeld :)
OK :) als je er nou nog Tarado van maakt, Torado is iets heel anders
pi_145047485
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:10 schreef Tarado het volgende:

[..]

OK :) als je er nou nog Tarado van maakt, Torado is iets heel anders
:@ chanant
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:21:54 #238
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_145047678
Ziet er lekker uit Pablo, alleen tauge :r, maar dat is persoonlijke smaak. Is kipfilet in nasi en daarnaast ook nog sate niet beetje veel? :@
pi_145048117
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ziet er lekker uit Pablo, alleen tauge :r, maar dat is persoonlijke smaak. Is kipfilet in nasi en daarnaast ook nog sate niet beetje veel? :@
De kipfilet in de nasi valt best mee, 2 stuks voor 5 man.
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:52:10 #240
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_145048619
Ik heb al diverse keren foto's van mijn nasi a la Kaneel (deze bevat geen kaneel, wat boze tongen ook mogen beweren) gedeeld met mijn goede vriend Johannes. Deze staan echter in een andere reeks en ik kan ze niet meer vinden.

Daarom zal ik deze week weer eens nasi a la kaneel maken en de bereiding incluis foto's hier met jullie delen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 30 september 2014 @ 14:03:56 #241
347224 SiennaForrest
pi_145052983
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 11:52 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb al diverse keren foto's van mijn nasi a la Kaneel (deze bevat geen kaneel, wat boze tongen ook mogen beweren) gedeeld met mijn goede vriend Johannes. Deze staan echter in een andere reeks en ik kan ze niet meer vinden.

Daarom zal ik deze week weer eens nasi a la kaneel maken en de bereiding incluis foto's hier met jullie delen.
Nice, ik ben benieuwd! :Y)

Overigens ben ik zelf ook bezig met nasiplannen, maar moet nog even wat voorbereidingen treffen :P !
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_145054194
quote:

Benodigdheden:
Koksmes
Vijzel
Wokpan
Steelpan
Grilpan
Rasp

Boodschappenlijst:

Voor de nasi:
Trassie
Ketoembar
Djintan
Sambal
1 middelgroot ui
2 teentjes knoflook
1 prei
Kipfilet
Hollandse garnaaltjes

Voor de saté:
Kippendijen
Satémarinade

Roerbakgroente:
Courgette
Parika rood/geel
Winterpeen
Taugé
Peper/zout
Zoet/zure chilisaus

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je bent van harte welkom bij de nasi academie :)
pi_145130730
quote:
Ziet er goed uit! Leuk en lekker om zelf de boemboe te maken. :)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_145188003
SiennaForrest heeft dit topic van een mooie header voorzien :)
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 15:46:02 #245
347224 SiennaForrest
pi_145188067
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 15:43 schreef Paxcon het volgende:
SiennaForrest heeft dit topic van een mooie header voorzien :)
Oh je hebt er hem al in staan! ^O^ Thanx!
pi_145229916
wat is dit voor topic????
  zondag 5 oktober 2014 @ 20:15:02 #247
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_145230369
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2014 20:06 schreef Evertjan het volgende:
wat is dit voor topic????
:')
  woensdag 8 oktober 2014 @ 17:50:54 #248
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_145336635
Het koken is er nog niet van gekomen, daarom even als zoethoudertje de nasi a la Kaneel van enkele weken geleden.

Moderator / Redactie FP donderdag 9 oktober 2014 @ 15:37:57 #249
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_145365888
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
  donderdag 9 oktober 2014 @ 20:07:40 #250
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_145374406
Oké, hier komt mijn recept.
Normaal gesproken doe ik er pindasaus en cassave bij, maar ik had geen pindakaas in huis om het te maken.

De eerste stap is om een lekker kookmuziekje op te zetten.
Ik koos hiervoor:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dan verzamelen we de ingrediënten!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ruim een kopje rijst, een halve prei, een ui, een wortel, twee tenen knoflook, wat komkommer, twee eieren, een zakje boemboe van de toko en lekkere Atjar. Ik heb gekozen voor Surinaamse rijst omdat dat de grootste zak in de winkel was.

Als eerste zetten we de rijst op. Dit duurt altijd eventjes. Dus doe gerust wat anders met je tijd. Ik heb een kopje gezonde groene thee gedronken, om me te helpen met afvallen.

Als de rijst een tijdje kookt, kun je alvast wat groente gaan snijden. Zorg hierbij voor een goed mes.

De ui:

SPOILER
De wortel raspen:

SPOILER
Normaal doe ik er geen wortel in, maar ik had nog wortels liggen die op moeten. Dus morgen wortelsoep eten.

De prei in tweeën snijden en daarna in kleine ringen:

SPOILER
De oplettende lezer heeft gemerkt dat de knoflook nog niet gesneden is. Houd dit in je achterhoofd!

De rijst staat inmiddels uit te lekken:

SPOILER
Daarna weer terug in de pan. De rijst staat te dampen, de pan voor de eitjes staat al klaar.
Nu gaan we de boemboe (van de delicatessenwinkel) lekker fruiten in 2 eetlepels olie.

SPOILER
Vervolgens mag de groente er bij. Eerst de ui, dan de prei, dan de wortel en tot slot twee tenen knoflook met de knoflookpers. Op die manier is er meer oppervlakte, waardoor er meer smaak is. De geur van knoflook die bakt, heerlijk.

SPOILER
Nu kan er schepje voor schepje rijst worden toegevoegd. Niet te veel ineens!

SPOILER
De rijst even lekker meebakken en daarna even laten staan. Laat de smaak goed in de rijst trekken.

Terwijl de nasi klaar staat te zijn, kunnen we aan de eieren beginnen.
Vorige keer had ik een dadar getracht te maken, dit verliep echter niet 100%. Daarom kies ik hier voor gewone gebakken eieren.

SPOILER
Een klein beetje beter en zout over het ei. Smullen. :9

Opscheppen doe je natuurlijk met je uit karbouw hoorn gesneden lepel. Dit draagt bij aan de sfeerervaring:

SPOILER
Vervolgens even aankleden met wat ketimun en atjar en eventueel bawang goreng en serundeng:

SPOILER
En we kunnen eten. :)
Dank u voor de aandacht en selamat makan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')