Het opdoen van basiskennis heeft niets met het leren van denken te doen, toch?quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:40 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem is juist dat momenteel in het lager onderwijs kinderen niet meer de basis-kennis opdoen. Met linkse hype van eind 70'er jaren is het basis-onderwijs vervallen tot een soort veredeld mandjes-weven, waardoor het vervolg-onderwijs niet toekomst aan het leren van denken, omdat de basis om vanuit te denken ontbreekt.
Het kost nog veel meer geld als "ze" (wie zijn "ze"?) het niet doen.quote:
Nee, maar zorg eerst maar eens dat kinderen elementaire kennis hebben voordat je "leren denken" op het menu zet.quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:43 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Het opdoen van basiskennis heeft niets met het leren van denken te doen, toch?
Waarom?quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:45 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee, maar zorg eerst maar eens dat kinderen elementaire kennis hebben voordat je "leren denken" op het menu zet.
Dit is niet waar, lees bv. dat artikel in de Correspondent maar eens.quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:45 schreef Life2.0 het volgende:
dat willen die bedrijven juist niet, die willen robots, doen niet denken
Ze zijn de overheid.quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:44 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Het kost nog veel meer geld als "ze" (wie zijn "ze"?) het niet doen.
Dan moeten we het ze misschien meer duidelijk maken.quote:
quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:46 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Dit is niet waar, lees bv. dat artikel in de Correspondent maar eens.
Dat doet het onderwijs al veel meer dan vroeger. zoveel zelfs dat sommige leraren verzuchten, ach geef de goede oude tijd maar weer, toen leerden de kinderen tenminste nog iets. Mijn oma bv moest echt veeeeeeeeeeeel meer feitjes kennen dan ik (en ik ben ook niet meer bepaald een tiener) Een deel van die feiten kent ze nu 70 jaar later nog steeds uit haar hoofd, maar ik ben 10 keer sneller met dingen opzoeken.quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:21 schreef Kuttjebef het volgende:
Zou het onderwijs niet hervormd moeten worden en meer de nadruk leggen op het leren nadenken i.p.v. het leren van feiten? Dat is naar wat ik begrepen heb en zelf zie waar de samenleving / het bedrijfsleven behoefte aan heeft. Verder is het ook een vaardigheid waar je prive veel aan hebt.
Zie bv.:
https://decorrespondent.n(...)en/28418544-a1bf3950
En:
http://www.npo.nl/noorder(...)-2010/WO_VPRO_043514
Het geloof dat het bedrijfsleven intellectueel hoogstaand is, is al een eerste vergissing. Als je in het bedrijfsleven de beperkingen van marktwerking zou willen aankaarten, word je op staande voet ontslagenquote:Op vrijdag 11 april 2014 12:46 schreef Eleiko het volgende:
[..]
Dit is niet waar, lees bv. dat artikel in de Correspondent maar eens.
Dit is gewoon het gevolg van het toetsen. In het bedrijfsleven heb je hetzelfde, maar dan heet het 'winst maken'. Zowel winst als rapportcijfers leiden tot een bonuscultuur. Want alle andere redenen om iets te doen, kunnen in conflicteren met de beoordelingscriteria. Om deze conflicten te vermijden, en om zo efficient mogelijk aan de aan beoordelingscriteria te voldoen, moet je je juist alleen laten leiden door de beoordelingscriteria. Daarom ga je aan anderen vragen de gewenste antwoorden zijn. Zo laten televisie makers zich leiden door kijkcijfers, bedrijven door verkoopcijfers, politici door opinie polls en leerlingen door rapportcijfers.quote:Meneer, wat is het goede antwoord?' is een vraag die ik doorlopend krijg van mijn leerlingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |