abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 april 2014 @ 12:21:07 #1
425991 Kuttjebef
Met twee teeten
pi_138759772
Zou het onderwijs niet hervormd moeten worden en meer de nadruk leggen op het leren nadenken i.p.v. het leren van feiten? Dat is naar wat ik begrepen heb en zelf zie waar de samenleving / het bedrijfsleven behoefte aan heeft. Verder is het ook een vaardigheid waar je prive veel aan hebt.

Zie bv.:
https://decorrespondent.n(...)en/28418544-a1bf3950

En:
http://www.npo.nl/noorder(...)-2010/WO_VPRO_043514
pi_138759800
Deden ze dat maar.
pi_138759906
Ja, maar kost geld, dus doen ze niet.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_138760242
Er is maar een inderwijssysteem in nederland waar iedereen aan moet voeldoen. Sommige mensen hebben gewoon een andere manier van leren nodig, 't is triest :(
  vrijdag 11 april 2014 @ 12:40:47 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_138760440
Het probleem is juist dat momenteel in het lager onderwijs kinderen niet meer de basis-kennis opdoen. Met linkse hype van eind 70'er jaren is het basis-onderwijs vervallen tot een soort veredeld mandjes-weven, waardoor het vervolg-onderwijs niet toekomst aan het leren van denken, omdat de basis om vanuit te denken ontbreekt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_138760540
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:40 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem is juist dat momenteel in het lager onderwijs kinderen niet meer de basis-kennis opdoen. Met linkse hype van eind 70'er jaren is het basis-onderwijs vervallen tot een soort veredeld mandjes-weven, waardoor het vervolg-onderwijs niet toekomst aan het leren van denken, omdat de basis om vanuit te denken ontbreekt.
Het opdoen van basiskennis heeft niets met het leren van denken te doen, toch?
Op donderdag 6 maart 2014 15:35 schreef dreamerbulk het volgende:
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
pi_138760562
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:24 schreef Rezania het volgende:
Ja, maar kost geld, dus doen ze niet.
Het kost nog veel meer geld als "ze" (wie zijn "ze"?) het niet doen.
ik zuig nog liever een paardenpenis leeg dan dat ik so-called "superfoods" moet gaan kopen/eten
  vrijdag 11 april 2014 @ 12:45:18 #8
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_138760595
dat willen die bedrijven juist niet, die willen robots, doen niet denken
  vrijdag 11 april 2014 @ 12:45:40 #9
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_138760613
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:43 schreef Eleiko het volgende:

[..]

Het opdoen van basiskennis heeft niets met het leren van denken te doen, toch?
Nee, maar zorg eerst maar eens dat kinderen elementaire kennis hebben voordat je "leren denken" op het menu zet.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_138760631
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:45 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Nee, maar zorg eerst maar eens dat kinderen elementaire kennis hebben voordat je "leren denken" op het menu zet.
Waarom?
pi_138760657
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:45 schreef Life2.0 het volgende:
dat willen die bedrijven juist niet, die willen robots, doen niet denken
Dit is niet waar, lees bv. dat artikel in de Correspondent maar eens.
pi_138760663
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:44 schreef Eleiko het volgende:

[..]

Het kost nog veel meer geld als "ze" (wie zijn "ze"?) het niet doen.
Ze zijn de overheid.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_138760713
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:47 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ze zijn de overheid.
Dan moeten we het ze misschien meer duidelijk maken.
pi_138760805
Ik sluit me aan bij mvdjong. Het Correspondent-artikel klinkt charmant (wie kan er in 's hemelsnaam tegen zijn om mensen te leren denken) maar in mijn ervaring is het onderwijs juist erg doorgeslagen in "wat vind jij hiervan?", "geef/beargumenteer je mening" zonder dat verwacht wordt dat die mening ergens op is gebaseerd.

Je zou wensen dat een kritische leerling antwoordt: "ik kan hier geen mening over geven, want ik heb er net twee alinea's over gelezen met mijn gebrekkige kennis van het Frans, ik vind dat onvoldoende basis om uitspraken over dit onderwerp te doen".
  vrijdag 11 april 2014 @ 13:08:07 #15
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_138761302
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:46 schreef Eleiko het volgende:

[..]

:D
pi_138769771
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:21 schreef Kuttjebef het volgende:
Zou het onderwijs niet hervormd moeten worden en meer de nadruk leggen op het leren nadenken i.p.v. het leren van feiten? Dat is naar wat ik begrepen heb en zelf zie waar de samenleving / het bedrijfsleven behoefte aan heeft. Verder is het ook een vaardigheid waar je prive veel aan hebt.

Zie bv.:
https://decorrespondent.n(...)en/28418544-a1bf3950

En:
http://www.npo.nl/noorder(...)-2010/WO_VPRO_043514
Dat doet het onderwijs al veel meer dan vroeger. zoveel zelfs dat sommige leraren verzuchten, ach geef de goede oude tijd maar weer, toen leerden de kinderen tenminste nog iets. Mijn oma bv moest echt veeeeeeeeeeeel meer feitjes kennen dan ik (en ik ben ook niet meer bepaald een tiener) Een deel van die feiten kent ze nu 70 jaar later nog steeds uit haar hoofd, maar ik ben 10 keer sneller met dingen opzoeken.

Maar zo'n filosofie klas op de basisschool leeftijd lijkt me een heel goed idee.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 11 april 2014 @ 17:59:12 #17
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_138770352
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2014 12:46 schreef Eleiko het volgende:

[..]

Het geloof dat het bedrijfsleven intellectueel hoogstaand is, is al een eerste vergissing. Als je in het bedrijfsleven de beperkingen van marktwerking zou willen aankaarten, word je op staande voet ontslagen :D. Juist de wens om de aansluiting met het bedrijfsleven te verbeteren, heeft het onderwijs gebracht tot een concrete, doelgerichte, praktische no-nonsense houding waarin voor vrij filosoferen, nadenken en creativiteit geen ruimte is.
The view from nowhere.
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:22:28 #18
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_138770943
De fout is, dat men meent dat volmaakt onderwijs bestaat en voor het grijpen ligt. In werkelijkheid wordt het onderwijs iedere 10 jaar verbouwd zonder dat men later ooit het gevoel heeft dat het beter geworden is. Dat komt o.a. omdat onderwijs niet ideologisch neutraal is. Maw iedereen heeft zijn eigen voorstelling van wat goed onderwijs inhoud en wat er mis is met het onderwijs. Daarom dendert iedere ideologische trend uit de samenleving door het onderwijs heen. Dat leidt tot een herhaling van zetten. Dan weer vrij en dan weer discipline, dan weer theoretisch en dan weer praktisch, dan weer nuttig en dan weer vormend, etc....

De mensen van "de correspondent" bepleiten een onderwijs dat niet niet uitvoerbaar is. Het is prima als je individueel les kan geven, en alleen de beste docenten en leerlingen deelnemen. Alleen al het toetsen maakt het onmogelijk om subtiel en vrij onderwijs te realiseren. Probeer je dat toch dan blijkt het niveau te dalen omdat iedereen, die niet bij de les blijft, ook zijn diploma haalt. Toetsen is belangrijk om het niveau te handhaven, maar ondermijnt alle natuurlijke motieven en vereist een gestandariseerd onderwijs. Het wordt (en is) een grote bonuscultuur.

Ik ben niet tegen veranderingen / verbeteringen, maar wel tegen populistisch roep toeteren.
The view from nowhere.
  vrijdag 11 april 2014 @ 18:50:03 #19
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_138771584
quote:
Meneer, wat is het goede antwoord?' is een vraag die ik doorlopend krijg van mijn leerlingen.
Dit is gewoon het gevolg van het toetsen. In het bedrijfsleven heb je hetzelfde, maar dan heet het 'winst maken'. Zowel winst als rapportcijfers leiden tot een bonuscultuur. Want alle andere redenen om iets te doen, kunnen in conflicteren met de beoordelingscriteria. Om deze conflicten te vermijden, en om zo efficient mogelijk aan de aan beoordelingscriteria te voldoen, moet je je juist alleen laten leiden door de beoordelingscriteria. Daarom ga je aan anderen vragen de gewenste antwoorden zijn. Zo laten televisie makers zich leiden door kijkcijfers, bedrijven door verkoopcijfers, politici door opinie polls en leerlingen door rapportcijfers.

Hoe meer je roept dat een zesjes cultuur niet acceptabel is, hoe meer iedereen genoodzaakt is om in de maat mee te stappen. Daar iedereen anders is, en anderen interesse heeft, wordt vrijwel iedereen voortdurend gefrustreerd door de noodzakelijke gelijkschakeling.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 11-04-2014 19:13:30 ]
The view from nowhere.
pi_138785636
Waarom zouden die twee niet hand in hand kunnen gaan?
Onderwijs moet beiden faciliteren: een bepaalde, min of meer gestandaardiseerde basis én het vermogen daar je individuele eigenheid in te ontwikkelen.

Eigen gedachten hebben en ontwikkelen is mooi, maar wordt juist bemoeilijkt wanneer je niet met je omgeving communiceert. En communicatie vergt standaardisatie, bijv. in het spreken van een gemeenschappelijke taal.

Ik denk dan ook niet dat het onderwijs het individu vergeten is. Daar is juist de afgelopen decennia steeds meer aandacht voor gekomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')