NieuweNier | donderdag 10 april 2014 @ 20:14 |
Ik moet helaas toegeven dat ik echt totaal niet kan fileparkeren. Ik rij geen schade, maar moet soms echt zonder overdrijven 20 keer steken. Ik heb nu als tijdelijke oplossing een gopro op de hoedenplank geplakt. Dan kan ik via wifi op mijn telefoon zien waar ik naartoe aan het rijden ben. Toch vind ik dat geen goede oplossing. Tijdens mijn rijlessen hadden ze ook trucjes geleerd, alleen die ben ik al lang vergeten. Nu vraag ik me af: Hoe moet je file parkeren en hoe doen jullie dat? Ik wil het zelf ook graag kunnen. Ik voel me een beetje kneuzig. | |
spijkerbroek | donderdag 10 april 2014 @ 20:16 |
Ik doe het op gevoel. Ik zet de auto naast de auto voor de plek waar ik wil parkeren, dan achteruit indraaien en op tijd, maar niet te vroeg, terugdraaien. | |
zombieboss | donderdag 10 april 2014 @ 20:16 |
Het geheim is durven. Zolang je niet durft 'door te gaan' blijf je op en neer gaan als een hopeloos vrouwtje. | |
NieuweNier | donderdag 10 april 2014 @ 20:18 |
Ik durf het ook prima. Behalve als er een hele dure auto naast staat. Meestal rij ik gewoon door totdat ik voel dat het niet gaat. Wielen tegen een stoepje of bumper tegen iets aan. Tegen de auto's van anderen vind ik dat alleen echt not done. (Alhoewel dat gisteren ook mis ging) ![]() Wel extreem langzaam trouwens. Ik wist dat ik dichtbij zat. | |
jatochneetoch | donderdag 10 april 2014 @ 20:20 |
Ach daar zijn bumpers toch voor gemaakt. | |
awiebo | donderdag 10 april 2014 @ 20:21 |
![]() stap 1: rij langs de auto waar je achter komt te staan op een fatsoenlijke afstand. laten we zeggen 50 cm stap 2: zet de auto in de achteruit en begin met rijden. Stap 3: Haal je stuur om om in te sturen wanneer je achterbankrugleuning gelijk is met de kont van de auto waar je achter komt te staan Stap 4: Draai je stuur recht zodra je bijrijdersdeurkruk de stoeprand/parkeervakrand raakt in de rechter buitenspiegel. Stap 5: Draai nu terug met je neus zodra je weer terug kunt draaien. Dus zodra je de ruimte hebt Stap 6: wanneer je de auto recht hebt draai je de wielen weer recht, steek misschien een laatste keer en tadaa. ![]() ![]() ![]() Zo heb ik het geleerd van mijn rijinstructeur. Heeft voor mij tot nu altijd gewerkt. Zonder moeite in een keer recht erin, cm of 10 van stoeprand. Uitgaande van een auto's tot plus minus Golf plus ![]() Vooral dat trucje met het deurkrukje in de rechterbuitenspiegel die dan je stoeprand moet raken. | |
Don-Leon | donderdag 10 april 2014 @ 20:22 |
Om bovenstaande te visualiseren | |
#ANONIEM | donderdag 10 april 2014 @ 20:22 |
Vraag het aan Braddie. Die doet het al vijf jaar. | |
NieuweNier | donderdag 10 april 2014 @ 20:22 |
Haha ja idd. Het was ook echt een busje met zo'n zwarte bumper zonder lak. Toch zou ik het niet graag doen met een personenauto ![]() | |
NieuweNier | donderdag 10 april 2014 @ 20:24 |
Oh super dat ga ik inderdaad proberen tijdens het parkeren de volgende keer. Dank je voor de tip! ![]() Die trucjes ben ik echt gewoon helemaal vergeten... | |
spijkerbroek | donderdag 10 april 2014 @ 20:25 |
Dat doe ik echt nooit. Ik bedoel, je moet er ook weer weg kunnen rijden, en dan moet je wielen weer draaien. Recht is recht, en klaar. Wielen gewoon richting weg laten staan, dan kan je gemakkelijk weer wegrijden. | |
awiebo | donderdag 10 april 2014 @ 20:28 |
Meestal is het een krap plekje, dus dan ben je net niet recht als je al op de auto achter je hangt, dus wielen even naar rechts draaien. Sta je ook mooi recht. En bij wegrijden rijd ik standaard wegdraaiend van stoeprand achteruit om vervolgens de weg weer op te draaien. OT: TS, jij bent er zo een? zo nu en dan even bumperen? ![]() | |
spijkerbroek | donderdag 10 april 2014 @ 20:35 |
Ik heb werkelijk nog nooit gehad dat ik niet recht stond. En nee, ik ben geen superman en wil me ook niet groot voordoen ![]() En verder: Let op de tijd die meeloopt links onderin. En let op de tijd als een man het overneemt ![]() OT: ik maak er een geintje van, TS, maar ik snap dat het klote is voor je. Zoals ik zei: ik doe het op gevoel en dat kan ik helaas niet uitleggen. | |
spijkerbroek | donderdag 10 april 2014 @ 20:37 |
Hier kan je ook nog kijken, TS: | |
#ANONIEM | donderdag 10 april 2014 @ 20:39 |
Fileparkeren ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 10 april 2014 @ 20:43 |
Bij het woord fileparkeren moet ik altijd lachen en denken aan een mongool die dacht dat fileparkeren betekende dat je in een echte file op de autobaan moest parkeren | |
rumiii | donderdag 10 april 2014 @ 20:47 |
het draait (!) om de achterwielen | |
#ANONIEM | donderdag 10 april 2014 @ 20:53 |
![]() | |
Wijnand_Bierenstein | donderdag 10 april 2014 @ 20:59 |
Wtf een go pro op je hoedenplank via wifi? Da's een grapje toch? En je bent een vent? | |
NieuweNier | donderdag 10 april 2014 @ 21:15 |
Haha geeft niet hoor. Ik en mijn maten kunnen er ook wel om lachen ![]() Bitsen doe ik trouwens meestal niet. Zo extreem vaak steken en veel ruimte overlaten wel... | |
NieuweNier | donderdag 10 april 2014 @ 21:17 |
Ik denk dat er een verschil is tussen praktische en theoretische mensen. De ene kan super goed parkeren enzo waar de andere makkelijker uit een boekje leert. Ik ben het laatste soort persoon. Echt met alles ben ik niet praktisch, maar dat theorie examen had ik in een half uurtje geleerd. | |
NieuweNier | donderdag 10 april 2014 @ 21:17 |
Het is ideaal, je ziet precies waar de hoeken van de auto zijn. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 10 april 2014 @ 21:18 |
Ja precies, ik ben dan weer het eerste soort persoon, ik ben praktisch goed, maar theoretisch sla ik constant de plank mis. | |
Fer | donderdag 10 april 2014 @ 21:19 |
Knopje indrukken klaar. | |
appelepent | donderdag 10 april 2014 @ 22:03 |
Ga een dag oefenen tot je het onder de knie hebt. Vraag desnoods uitleg van een bekende die het wel goed kan. | |
Palomar | vrijdag 11 april 2014 @ 00:45 |
Je moet het achterwiel dat het dichtst bij de stoeprand zien als het 'scharnierpunt' waarop je de auto weer recht moet draaien. Als je dat een beetje op gevoel doet en 'voelt' wanneer bij het insteken je achterwiel bijna tegen de stoeprand zit, dan het stuur draaien zodat je netjes recht langs de stoeprand staat. Gaat bij mij eigenlijk altijd goed, vlak langs de rand. Zowel in mn eigen auto (Seat Leon) als bijv. een veel grotere Volvo V70 van mn ouders. Bij krappe plekjes ontkom je er overigens niet aan dat je ene paar keer moet steken, maar dat is niet erg. | |
BloedendeVagina | vrijdag 11 april 2014 @ 01:23 |
Insturen als je ongeveer gelijk staat met de auto waar je naast staat. Daar sta je ongeveer een halve meter ofzo naast. Terugsturen op het moment dat de lijn stuur-rechterkoplamp evenwijdig loopt met de stoep. | |
.Neovo. | vrijdag 11 april 2014 @ 08:20 |
In een Fiat Seicento is dat ook niet moeilijk. Toch knap dat hij dat al 5 jaar doet. Rijbewijs heeft ie nog niet eens. | |
Leandra | vrijdag 11 april 2014 @ 08:26 |
Dus je tigduizend km per jaar rij je terwijl je faalt op het gebied van de voertuigbeheersing... Geen wonder dat die Fietstas in de berm belandde. | |
.Neovo. | vrijdag 11 april 2014 @ 08:35 |
40 tot 50.000km per jaar rijden, en dan niet kunnen inparkeren? Heb je je rijbewijs bij de wasmiddel gekregen? | |
#ANONIEM | vrijdag 11 april 2014 @ 09:23 |
![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2014 09:24:43 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 11 april 2014 @ 09:24 |
![]() ![]() Geniaal. | |
NieuweNier | vrijdag 11 april 2014 @ 10:30 |
Haha ik rij veel lange afstanden en parkeer hem dan 1x. Ik ga niet 10 keer per dag 5 kilometer rijden. Overigens vatten die wieldoppen het goed samen. ![]() ![]() | |
DonJames | vrijdag 11 april 2014 @ 10:37 |
Ja, al die kilometers omrijden om een makkelijk parkeerplekje te vinden tellen toch aan hoor! | |
Karina | vrijdag 11 april 2014 @ 10:40 |
Vaak doen dan leer je het vanzelf. Ik was er ook niet zo een held in maar hier in de straat moest ik wel, dus nu gaat het prima. | |
Viezze | vrijdag 11 april 2014 @ 10:44 |
Tijdens mijn rijlessen (en examen) mocht ik de rechterbuitenspiegel "omlaag richten". Als je dat doet kan je de band rechtsachter goed volgen en de auto zodoende strak langs de stoep parkeren. Werkte perfect ![]() Doe het nooit meer, maar als je moeite hebt met fileparkeren kan dit wel eens helpen. | |
koffielepel | vrijdag 11 april 2014 @ 10:45 |
Alles draait om het draaipunt van je auto. Als je achteruit rijdt en je stuurt in dan bepaalt je achterwiel waar het draaipunt zit. Dit is ook de hele reden dat achteruit inparkeren nodig is bij krappe ruimtes. Je draait om je achterwiel. Als je dit hele simpele feitje begrijpt dan wordt inparkeren ook logisch in plaats van op goed geluk ![]() ![]() | |
JavaICT | vrijdag 11 april 2014 @ 10:49 |
Net mijn rijbewijs gehaald en heb het als volgt geleerd: - ga op 50 cm afstand staan van de auto naast je - rij achteruit totdat jouw achterbank bij de achterkant van de auto naast je is - gooi je stuur vervolgens helemaal om - blijf je stuur zo houden totdat jouw auto een hoe van 45 graden maakt ten opzichte van de al geparkeerde auto en een in gedachten lijn loodrecht op deze geparkeerde auto. - zodra je de 45 graden bereikt, stuur helemaal de andere kant op. De kunst is je koppeling goed onder controle houden, want je moet niet te snel willen inparkeren. Bij mij gaat dit altijd goed. Succes! | |
kikoooooo | vrijdag 11 april 2014 @ 10:51 |
TS rijdt geen 40 tot 50k per jaar. | |
Postbus100 | vrijdag 11 april 2014 @ 10:58 |
Dit lijkt mij ook, maar frustrerend genoeg mis ik de complete feeling met dat draaipunt. Zijn daar trucjes voor? | |
Palomar | vrijdag 11 april 2014 @ 11:03 |
idd, dat is wat ik ook zei. Je moet alleen een beetje feeling ermee krijgen dat je weet waar je achterwiel zich bevindt ![]() | |
koffielepel | vrijdag 11 april 2014 @ 11:10 |
Ik parkeer op mijn spiegels in. Met je rechter buitenspiegel kun je je draaipunt in de gaten houden. ![]() | |
Postbus100 | vrijdag 11 april 2014 @ 11:22 |
Maar waar moet dat draaipunt dan ergens zitten ten opzichte van de stoep/auto achter je. Halve meter ofzo? Of op de plek waar je auto zo ongeveer hoort te staan? | |
koffielepel | vrijdag 11 april 2014 @ 11:39 |
Je begint in te sturen nadat je achterwiel voorbij de auto naast je is, dus net voorbij de achterbumper. Dan mik je je achterwiel op de plek waar je dat wiel uiteindelijk wilt hebben en als je er bijna bent ga je bijsturen. Dat kan dus betekenen dat je kofferbak al over de stoep hangt als je een lange auto hebt omdat je dus draait op je achterwiel. Het trucje, want daar vraag je om, is dat je je moet realiseren dat je niet je voorkant achteruit stuurt, maar je achterkant vooruit ![]() Je "duwt" als het ware je kont erin. ![]() | |
aardappel18 | maandag 14 april 2014 @ 18:22 |
geslachtsoperatie doen | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 18:25 |
Je moet de focus leggen op de achterkant van je auto, als je daarmee ''stuurt'' gaat het altijd goed. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 18:27 |
Dit ja. | |
Postbus100 | maandag 14 april 2014 @ 19:06 |
Klinkt magisch ![]() | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 21:11 |
Doe jij het altijd anders? | |
Postbus100 | maandag 14 april 2014 @ 21:24 |
Heb weinig ervaring. Ik vond het alleen wel gek klinken dat je de achterkant van de auto vooruit duwt terwijl je achteruit rijdt... | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 21:25 |
Je rijdt met de achterkant vooruit als je achteruit rijdt toch? Als je achteruit rijdt met je hoofd bij de voorkant van de auto dan heb je geen idee waar je heen stuurt zegmaar. Ik had het zo ook niet met rijles geleerd, maar ik ben het ergens eens bewust gaan toepassen en het werkte gelijk. | |
Postbus100 | maandag 14 april 2014 @ 21:27 |
Oh, nou snap ik hem!! Alsof je omgekeerd in je auto zit, met je stuur/stoel 180 graden gedraaid. En dan inparkeren. Goh, ik ga dat ook eens toepassen. | |
ludovico | maandag 14 april 2014 @ 21:29 |
![]() ![]() ![]() | |
MacorgaZ | maandag 14 april 2014 @ 21:35 |
Shit man, werkt zo'n GoPro met WiFi? Dan moet ik dat ook hebben, ideaal ![]() |