abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144597099
dat zijn het aantal antwoordcategorieën...

Maar ik heb gevonden waar het probleem zit! bij Nvalid heb ik de variabelen opgeteld.. nu heb ik er een komma staan en doet hij het wel!
pi_144665672
Ik twijfel nog steeds over het meetniveau.. mag ik een antwoordschaal "0=altijd, 1=vaak, 2=soms, 3=nooit" als "scale-variabele" benoemen in spss (dus als zogenaamde quasi-interval of semi-interval variabele)? of is het toch ordinal?

En een "nee=0, ja=1" antwoordschaal waarbij het ene antwoord "beter" is dan het andere.. is dat ordinal? of toch nominal?
pi_144670895
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 18:42 schreef Natoo het volgende:
Ik twijfel nog steeds over het meetniveau.. mag ik een antwoordschaal "0=altijd, 1=vaak, 2=soms, 3=nooit" als "scale-variabele" benoemen in spss (dus als zogenaamde quasi-interval of semi-interval variabele)? of is het toch ordinal?

En een "nee=0, ja=1" antwoordschaal waarbij het ene antwoord "beter" is dan het andere.. is dat ordinal? of toch nominal?
Bij de eerste zul je voorzichtig moeten zijn met je interpretatie. Vanaf 5 schaalpunten is een ordinale schaal eigenlijk vrijwel gelijk aan een interval schaal (zolang de ankers een beetje logisch zijn), met 4 punten zou ik toch wat voorzichtiger zijn, vooral omdat "soms" waarschijnlijk niet precies tussen nooit en vaak in ligt.

Tweede kun je in principe gewoon als ordinaal zien, maar hoe je het noemt zou in dat geval eigenlijk helemaal niks uit moeten maken.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_144792300
Wat ik niet zo goed begrijp..

Ik heb dus 1 vragenlijst om het construct 'werktevredenheid' te meten, waarin het meetniveau van de schalen verschilt (scale en ordinaal). Daarnaast heb ik een vragenlijst die het construct 'motivatie voor het uit te voeren gedrag' meet (op scale niveau). Hoe kan ik de correlatie tussen deze twee constructen dan meten, aangezien het meetniveau verschilt?
pi_144948697
Zou iemand me kunnen helpen.
Voor mijn thesis onderzoek ik de invloed van economische onzekerheid (baan en inkomensonzekerheid) op o.a. stemkeuze.

Dus mijn afhankelijk variabele is een categorische (partijkeuze), en mijn onafhankelijke een metrische.
Welke analyse techniek gebruik ik hiervoor het best?
pi_144949410
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 08:52 schreef Ann1986 het volgende:
Zou iemand me kunnen helpen.
Voor mijn thesis onderzoek ik de invloed van economische onzekerheid (baan en inkomensonzekerheid) op o.a. stemkeuze.

Dus mijn afhankelijk variabele is een categorische (partijkeuze), en mijn onafhankelijke een metrische.
Welke analyse techniek gebruik ik hiervoor het best?
Ga je er van uit dat partijren totaal ongerelateerd zijn of zie je de partijen op een schaal van bv links tot rechts?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zaterdag 27 september 2014 @ 19:50:35 #217
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_144962784
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.

Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.

Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_144964099
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.

Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.

Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
"Compute variable" moet dat wel kunnen als het goed is. :)
pi_144964160
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.

Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.

Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
1
2
3
4
5
6
Do if (test1=1 OR test2=1 OR test3=1).
Compute var1=1.
Else.
Compute var1=0.
End if.
Execute.
  zaterdag 27 september 2014 @ 20:33:33 #220
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_144964534
Ah, do if kon ik niet kiezen in de lijst functies. Morgens kijken of het lukt.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_145074804
Hoi allemaal!

Ik wil graag de correlatie berekenen tussen twee constructen.
- construct 1: werkbeleving (ordinaal, bestaande uit 27 items, verdeeld over 4 schalen)
- construct 2: opvoedingsstijl (ordinaal, bestaande uit 23 items, verdeeld over 3 schalen)

Gezien mijn kleine steekproef (N = 25), en de ordinale aard van de constructen dacht ik een Spearmans Rangordetest uit te voeren.

Echter, nou vroeg ik me af.. ik heb van alle schalen een (gestandaardiseerde) somscore berekend. Deze scores hebben dus een interval-meetniveau (als ik het goed heb). Als ik hier mijn correlatietoets mee uit ga voeren, dan gaat het toch niet meer om ordinale constructen, en moet ik een ander soort toets uitvoeren, toch? Of haal ik nou meerdere dingen door elkaar?

En daarbij vroeg ik me ook nog af: ik heb dus van alle schalen een schaalscore (somscore) berekend. Moet ik daarnaast ook nog een totale constructscore berekenen (de somscores van elk construct bij elkaar opgeteld) om een correlatietoets uit te kunnen voeren?

Mijn dank is groot!
pi_145330647
Als werkbeleving categorisch is (bijv ja/nee) en opvoedingsstijl ook, dan zou je met een chi-square analyse de correlaties kunnen analyseren. Als werkbeleving en opvoedingsstijl beide continu zijn (bijv. 1,1 t/m 5) dan kan je een correlatie analyse gebruiken om de correlaties te berekenen.

voor werkbeleving en opvoedingsstijl, zou je denken dat het gaat om een continue antwoordschaal (bijv. van 1 laag tot 5 hoog). Als je dan inderdaad alle items bij elkaar optelt (bijv. 27 items) en deelt door 27, dan krijg je de gemiddelde continue scores. Het gaat inderdaad uiteindelijk om je gemiddelde scores. Zijn die continu of categorisch. Alleen categorisch kan je natuurlijk niet zomaar continu maken. je bent namelijk man = 1, of vrouw = 2. Dan zou de waarde 1,5 natuurlijk niet kunnen.

Je wilt uteindelijk 1 gemiddelde totaalschaal hebben voor werkbeleving en 1 ook 1 schaal voor opvoedingsstijl. Kan je daar iets mee? :)
There are no facts only interpretations
Spss & statistiek Goeroe - daviddeboon (at) Hotmail. com
pi_146032772
Wie heeft enig idee waar SW voor kan staan?

Ik moet voor een aantal groepen het gemiddelde, de standaardafwijking, de gestandaardiseerde skewness, gestandaardiseerde kurtosis, SW, outliers en percentage missing aangeven, maar kom er dus even niet meer uit waar SW ook alweer voor staat.
pi_146034431
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 13:52 schreef fh101 het volgende:
Wie heeft enig idee waar SW voor kan staan?

Ik moet voor een aantal groepen het gemiddelde, de standaardafwijking, de gestandaardiseerde skewness, gestandaardiseerde kurtosis, SW, outliers en percentage missing aangeven, maar kom er dus even niet meer uit waar SW ook alweer voor staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro–Wilk_test
Die misschien?
pi_146034731
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 14:44 schreef Operc het volgende:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro–Wilk_test
Die misschien?
Dank, dat zal hem inderdaad zijn!
pi_146458915
Okee, nieuwe vraag :)

In mijn dataset heb ik een aantal missings waardoor de eindvariabele, probleemgedrag, bij respondenten waarbij 1 of meer antwoorden ontbreken niet wordt uitgerekend. Ik weet dat er een trucje bestaat waarbij ik aan kan geven dat de eindvariabele ook met 1 (of 2, 3 etc) missing uitgerekend moet worden, waarbij de missing ingevuld wordt als het gemiddelde van alle andere variabelen. Maar hoe doe ik dat ook alweer?

Google wil me tot nu toe niet echt verder helpen..

youtube gelukkig wel:

[ Bericht 35% gewijzigd door fh101 op 09-11-2014 13:47:54 ]
pi_146904987
Waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het echt even niet meer.



De ANOVA geeft F = 150.672. Hoe komen ze van dat getaal op die kans van P>0.0005 :?

Ik zit me rot te zoeken in de tabellen maar ik kan het niet vinden :')
pi_146905295
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 18:53 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het echt even niet meer.

[ afbeelding ]

De ANOVA geeft F = 150.672. Hoe komen ze van dat getaal op die kans van P>0.0005 :?

Ik zit me rot te zoeken in de tabellen maar ik kan het niet vinden :')
Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:
http://homepages.wmich.edu/~hillenbr/619/AnovaTable.pdf

De kritieke f-waarde is 3.20 in jouw voorbeeld (bij alfa = 5%), dus is de test significant. (Want jouw f-waarde is hoger.)
pi_146905569
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 november 2014 19:07 schreef Operc het volgende:

[..]

Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:
http://homepages.wmich.edu/~hillenbr/619/AnovaTable.pdf

De kritieke f-waarde is 3.20 in jouw voorbeeld (bij alfa = 5%), dus is de test significant. (Want jouw f-waarde is hoger.)
Ik heb een andere tabel (minder compleet). :{

Maar met jouw tabel snap ik het, thanks!

[ Bericht 3% gewijzigd door -Strawberry- op 22-11-2014 21:31:39 ]
pi_147276426
hallo mede statistiek fanaten,

ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.

wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.

Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.

graag hoor ik van jullie,
pi_147279897
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,

ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.

wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.

Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.

graag hoor ik van jullie,
Zoek je het antwoord of hulp bij het vinden van het antwoord/begrip?
Indien het tweede, ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met een "randomisatie met een encouragement design".
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147285625
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 november 2014 19:18 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ik heb een andere tabel (minder compleet). :{

Maar met jouw tabel snap ik het, thanks!
Graag gedaan. :)
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,

ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.

wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.

Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.

graag hoor ik van jullie,
Bedoel je met random aangemoedigd dat je weet wie er zijn aangemoedigd en je dus een interventie aan het testen bent, of weet je sowieso niet wie er zijn aangemoedigd en wie niet? (De niet-wetenschappelijke betekenis van 'random' zeg maar. :P)
pi_147478635
Ik heb een aantal vragen met betrekking tot SPSS in verband met een opdracht voor school.
Alle gegevens (codeboek) staan al in SPSS, ik moet echter de volgende vragen beantwoorden.

Hoeveel vragenlijsten zijn er niet volledig ingevuld?
Hoe kun je alle ingevulde vragenlijsten selecteren?
Hoe kun je niet volledig ingevulde vragenlijsten weggooien?

Hopelijk weet een van jullie hoe dit moet.

Gr en alvast bedankt
pi_147682219
Hoe kan ik met SPSS de antwoorden die ik kreeg op een Likert-schaal van 0-6, hercoderen naar 0-10?
pi_147682499
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:01 schreef TineV het volgende:
Hoe kan ik met SPSS de antwoorden die ik kreeg op een Likert-schaal van 0-6, hercoderen naar 0-10?
*1.666?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_147683080
Bedankt voor je reactie, ik ben aan het zoeken via welke opdracht in SPSS ik dat kan ingeven (recode,...)?
pi_147683190
Waarom zou je het willen? Methodologisch niet heel netjes ook.

compute var_x = var_x * 1,6667.
exe.
Aldus.
pi_147683409
Mijn antwoorden worden nu weergegeven in scores op 6, niet echt heel overzichtelijk. Beter zou zijn om scores op 10 weer te geven.
pi_147685868
Het blijven maar zes waarden.
Aldus.
pi_147687885
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 21:21 schreef TineV het volgende:
Mijn antwoorden worden nu weergegeven in scores op 6, niet echt heel overzichtelijk. Beter zou zijn om scores op 10 weer te geven.
Kort door de bocht: als je scores op 10 had willen hebben, had je er bij de dataverzameling om moeten vragen. Vooral omdat respondenten 0-10 heel anders opvatten dan 0-6. Enzoals hierboven gezegd, het aantal mogelijke waarden verandert niet. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')