Bij de eerste zul je voorzichtig moeten zijn met je interpretatie. Vanaf 5 schaalpunten is een ordinale schaal eigenlijk vrijwel gelijk aan een interval schaal (zolang de ankers een beetje logisch zijn), met 4 punten zou ik toch wat voorzichtiger zijn, vooral omdat "soms" waarschijnlijk niet precies tussen nooit en vaak in ligt.quote:Op donderdag 18 september 2014 18:42 schreef Natoo het volgende:
Ik twijfel nog steeds over het meetniveau.. mag ik een antwoordschaal "0=altijd, 1=vaak, 2=soms, 3=nooit" als "scale-variabele" benoemen in spss (dus als zogenaamde quasi-interval of semi-interval variabele)? of is het toch ordinal?
En een "nee=0, ja=1" antwoordschaal waarbij het ene antwoord "beter" is dan het andere.. is dat ordinal? of toch nominal?
Ga je er van uit dat partijren totaal ongerelateerd zijn of zie je de partijen op een schaal van bv links tot rechts?quote:Op zaterdag 27 september 2014 08:52 schreef Ann1986 het volgende:
Zou iemand me kunnen helpen.
Voor mijn thesis onderzoek ik de invloed van economische onzekerheid (baan en inkomensonzekerheid) op o.a. stemkeuze.
Dus mijn afhankelijk variabele is een categorische (partijkeuze), en mijn onafhankelijke een metrische.
Welke analyse techniek gebruik ik hiervoor het best?
"Compute variable" moet dat wel kunnen als het goed is.quote:Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.
Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.
Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
quote:Op zaterdag 27 september 2014 19:50 schreef No-P het volgende:
spss 16. Ik zoek een simpele functie maar kan hem niet vinden.
Ik heb 3 testen, die kunnen positief of negatief zijn. Daaruit wil ik een 3de variabele bepalen met spss: bij 1of meer positieve uitkomsten is deze variabele positief, anders negatief.
Ik had verwacht dat er wel een if functie in spss zou zitten. Iemand die me hiermee kan helpen?
| 1 2 3 4 5 6 | Do if (test1=1 OR test2=1 OR test3=1). Compute var1=1. Else. Compute var1=0. End if. Execute. |
http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro–Wilk_testquote:Op dinsdag 28 oktober 2014 13:52 schreef fh101 het volgende:
Wie heeft enig idee waar SW voor kan staan?
Ik moet voor een aantal groepen het gemiddelde, de standaardafwijking, de gestandaardiseerde skewness, gestandaardiseerde kurtosis, SW, outliers en percentage missing aangeven, maar kom er dus even niet meer uit waar SW ook alweer voor staat.
Dank, dat zal hem inderdaad zijn!quote:Op dinsdag 28 oktober 2014 14:44 schreef Operc het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Shapiro–Wilk_test
Die misschien?
Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:53 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het echt even niet meer.
[ afbeelding ]
De ANOVA geeft F = 150.672. Hoe komen ze van dat getaal op die kans van P>0.0005
Ik zit me rot te zoeken in de tabellen maar ik kan het niet vinden
Ik heb een andere tabel (minder compleet).quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:07 schreef Operc het volgende:
[..]
Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:
http://homepages.wmich.edu/~hillenbr/619/AnovaTable.pdf
De kritieke f-waarde is 3.20 in jouw voorbeeld (bij alfa = 5%), dus is de test significant. (Want jouw f-waarde is hoger.)
Zoek je het antwoord of hulp bij het vinden van het antwoord/begrip?quote:Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,
ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.
wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.
Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.
graag hoor ik van jullie,
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb een andere tabel (minder compleet).
Maar met jouw tabel snap ik het, thanks!
Bedoel je met random aangemoedigd dat je weet wie er zijn aangemoedigd en je dus een interventie aan het testen bent, of weet je sowieso niet wie er zijn aangemoedigd en wie niet? (De niet-wetenschappelijke betekenis van 'random' zeg maar.quote:Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,
ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.
wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.
Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.
graag hoor ik van jullie,
*1.666?quote:Op woensdag 17 december 2014 21:01 schreef TineV het volgende:
Hoe kan ik met SPSS de antwoorden die ik kreeg op een Likert-schaal van 0-6, hercoderen naar 0-10?
Kort door de bocht: als je scores op 10 had willen hebben, had je er bij de dataverzameling om moeten vragen. Vooral omdat respondenten 0-10 heel anders opvatten dan 0-6. Enzoals hierboven gezegd, het aantal mogelijke waarden verandert niet.quote:Op woensdag 17 december 2014 21:21 schreef TineV het volgende:
Mijn antwoorden worden nu weergegeven in scores op 6, niet echt heel overzichtelijk. Beter zou zijn om scores op 10 weer te geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |