Ik kan er iets zinnigs over zeggen maar niet op basis van de gegeven infoquote:Op donderdag 28 augustus 2014 16:28 schreef wiedeweer het volgende:
Dag allemaal,
Ik heb een vraag over een multilevel analyse, waarvan ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik vergelijk twee groepen met elkaar tav van het verloop van scores over de tijd. Iedere drie maanden wordt er door de personen uit de twee groepen een vragenlijst ingevuld waar een score uit komt. De looptijd is max. een jaar, maar bij sommigen is dit korter. Niet iedereen heeft evenveel vragenlijsten ingevuld, soms is er maar 1, soms 2, soms 3 of soms 4. Mijn hypothese is dat de ene groep een vrij vlak verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten neemt in de loop van de tijd niet af) en dat de andere groep een steiler verloop heeft (maw de score op de vragenlijsten loopt in de loop van de tijd af). Nu kwam ik op een multilevelanalyse, maar kreeg ik van mijn supervisor de vraag of de tijdsvariabele gecentreerd moet worden?! Kan iemand daar voor mij op basis van deze info iets zinnigs over zeggen? Alvast heel hartelijk dank!
Gebruik je dummy-coderinig voor groep? (0-1)quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 13:40 schreef wiedeweer het volgende:
Bedankt voor je reactie oompaloompa, ik gebruik wel tijd als deel van de interactie namelijk tijd x groep
Welke info kan ik nog geven zodat je daar iets over zou kunnen zeggen?
Dan maakt het statistisch niks uit dus zou ik gaan wat het logischt is qua interpretatiequote:
Haha! Yes! Heb ik! Dank!quote:zorg er dan trouwens wel voor dat 999 aangegeven staat als missing en niet meegenomen wordt als een score van 999!
De reden dat je een foutmelding krijgt is dat een dataframe er vanuit gaat dat elke variabele die je eraan toevoegt even lang is. Als je terugdenkt aan SPSS zou je voor 3 cases een lege cel hebben in "group 3" variabele. Wat R doet is dat melden (Hallo, je mist data!) maar de boxplot werkt gewoon (toen ik het probeerde wel in ieder geval.) Als je echt heel graag van die foutmelding af wil kun je in dit geval de reeks van group3 aanvullen met NA, NA, NA op het einde. Dat geeft een missing variable aan. Mochten de getallen van de verschillende variabelen echt bij specifieke cases horen (27, 12, 18 als scores van 1 proefpersoon bijvoorbeeld) dan moet je de NA codering op de juiste, missende waarde, plek invullen.quote:Op zondag 14 september 2014 17:00 schreef Sarasi het volgende:
Vraag! We mogen dit jaar ook R gebruiken in plaats van SPSS (wordt aangeraden als men de research master overweegt), dus daar ben ik nu eens mee aan het stoeien en het gaat aardig. Ik heb een achtergrond in python en C++, dus de command line is mij in ieder geval niet vreemd en het zelf schrijven van functies ook niet, dat scheelt. Desondanks is het toch weer best wel anders.Met veel ploeteren kom ik er wel doorheen, maar nu loop ik toch echt vast.
Ik heb drie groepen, elke groep bestaat uit een reeks getallen. Groep 1 & 2 hebben 12 getallen, groep 3 heeft er 9. Ik moet nu voor elke groep een boxplot maken en die samen laten zien in één grafiek. Ik heb elke groep als volgt ingevoerd:
> group1 <- c(27, 22, 29, 21, 19, 33, 16, 20, 24, 27, 28, 19)
> group2 <- c(12, 12, 15, 9, 20, 18, 17, 14, 14, 2, 17, 19)
> group3 <- c(18, 4, 22, 15, 18, 19, 22, 12, 12)
Een boxplot maken voor één groep is geen probleem:
> boxplot(group1, main="Boxplot", ylab="group1")
Groep 1 en 2 kan ik nog samenvoegen in één grafiek (hoewel het er wat lelijk uitziet en ik er nog wat dingen aan moet tweaken dan). Dat doe ik als volgt:
> groups12 <- data.frame(group1,group2)
> boxplot(group1,group2,data=groups12, main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees")
Maar als ik probeer groep 1, 2 EN 3 samen te voegen, geeft R een error omdat de argumenten een verschillend aantal rijen hebben (12 en 9). Groep 3 aanvullen met nullen is natuurlijk geen optie.
Iemand een idee?
quote:Op donderdag 11 september 2014 19:26 schreef Natoo het volgende:
Oja.. ik begrijp dat ik ook losse items uit de schaal kan verwijderen. Maar ook alle alpha scores van "if item deleted" zijn nog te laag (< .70).
Wat je kunt doen (Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt) is te werken met de "if item deleted" waar je het over had. Je draait die analyse en leest uit de tabel af welk item alpha het meeste zou verhogen als deze weg zou worden gelaten. Die vraag haal je eruit, en dan doe je deze analyse nog een keer. de "alpha if item deleted" zal veranderen doordat je de analyse opnieuw doet na het verwijderen van een vraag, je kunt dus niet uitgaan van de getallen van de eerste keer dat je deze analyse deed.quote:Op donderdag 11 september 2014 20:54 schreef Natoo het volgende:
oh, volgens mij moesten wij onze alpha's boven de .70 houden..
De respondenten met missings worden eruit gelaten dacht ik? (listwise deletion).
Ik heb echter ook alpha's van .45 en .47, maar weet dus niet goed wat ik ermee aan moet..
Welke boxplot werkt er dan? Het samenvoegen van drie groepen werkt niet, als ik dat probeer krijg ik de melding:quote:Op zondag 14 september 2014 17:39 schreef Operc het volgende:
[..]
De reden dat je een foutmelding krijgt is dat een dataframe er vanuit gaat dat elke variabele die je eraan toevoegt even lang is. Als je terugdenkt aan SPSS zou je voor 3 cases een lege cel hebben in "group 3" variabele. Wat R doet is dat melden (Hallo, je mist data!) maar de boxplot werkt gewoon (toen ik het probeerde wel in ieder geval.) Als je echt heel graag van die foutmelding af wil kun je in dit geval de reeks van group3 aanvullen met NA, NA, NA op het einde. Dat geeft een missing variable aan. Mochten de getallen van de verschillende variabelen echt bij specifieke cases horen (27, 12, 18 als scores van 1 proefpersoon bijvoorbeeld) dan moet je de NA codering op de juiste, missende waarde, plek invullen.
Goede vraag. Ik zal fout hebben gekeken gok ik.quote:Op zondag 14 september 2014 17:49 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Welke boxplot werkt er dan? Het samenvoegen van drie groepen werkt niet, als ik dat probeer krijg ik de melding:
"Error in data.frame(group1, group2, group3) :
arguments imply differing number of rows: 12, 9"
Dus hoe maak je die boxplot als je niet een dataset hebt om uit te trekken?
1 2 3 4 5 6 | group1 <- c(27, 22, 29, 21, 19, 33, 16, 20, 24, 27, 28, 19) group2 <- c(12, 12, 15, 9, 20, 18, 17, 14, 14, 2, 17, 19) group3 <- c(18, 4, 22, 15, 18, 19, 22, 12, 12, NA, NA, NA) boxplot(group1, main="Boxplot", ylab="group1") groups123 <- data.frame(group1, group2, group3) boxplot(group1,group2, group3,data=groups123, main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees") |
1 | boxplot(group1,group2, group3,data="group1, group2, group3", main="Boxplot", xlab="Group", ylab="Trees") |
Ik heb het net gevonden!quote:Op zondag 14 september 2014 17:54 schreef Operc het volgende:
[..]
Goede vraag. Ik zal fout hebben gekeken gok ik.
Onderstaande code werkt in ieder geval (dan werk je met NA)
[ code verwijderd ]
Ah, mijn edit kwam te laat.quote:Op zondag 14 september 2014 17:56 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik heb het net gevonden!
> boxplot(group1,group2,group3)
werkt gewoon.Niet meer als ik er specificaties achter plak, maar dat vogel ik dan straks wel weer uit...
Dank voor de hulp in ieder geval!quote:Op zondag 14 september 2014 17:57 schreef Operc het volgende:
[..]
Ah, mijn edit kwam te laat.De andere specificaties kun je er ook achter plakken (en het data=group1, 2 3 kun je weglaten inderdaad.)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |