Kun je wel maar 1 van de twee variabelen selecteren zoals je wil, of komt er dan ook een foutmelding?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:14 schreef fh101 het volgende:
Ola senors en senoritas. Op deze mooie zomerse dag ben ik eens bezig gegaan met SPSS voor mijn masterscriptie, en ik loop eigenlijk al gelijk vast..
Ik wil mijn respondenten selecteren op twee variabelen; doe je X op school of buiten school? Deze twee variabelen lopen van 1 t/m 4 (1 = nooit, 2 = 1 of 2 keer, 3 = +- 1x per week en 4 = meerdere keren per week).
Ik wil mijn respondenten selecteren op dat zij zowel op variabele één als op twee, 2 of hoger geantwoord hebben. Dus ik vul bij select cases in: Var1 = 2 | 3 | 4 & Var2 = 2 | 3 | 4 En vervolgens vertelt SPSS me dat "The sequence of operators found is invalid. Check the expression for ommited or extra operands, operators, and parentheses. Maar ik kan dus echt niet verzinnen wat ik anders zou moeten doen; nergens staat een extra spatie oid. En als ik >1 i.p.v. 2 | 3 | 4 invul krijg ik precies hetzelfde... Wie o wie kan mij helpen?
Ga ik even proberen, thanksquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:24 schreef Z het volgende:
SPSS snapt "Var1 = 2 | 3 | 4" niet.
Dat moet iets zijn als:
(Var1 = 2 | Var1 = 3 | Var1 = 4) & (...)
Eentje lukt wel gewoon inderdaad.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:24 schreef Operc het volgende:
[..]
Kun je wel maar 1 van de twee variabelen selecteren zoals je wil, of komt er dan ook een foutmelding?
quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:24 schreef Z het volgende:
SPSS snapt "Var1 = 2 | 3 | 4" niet.
Dat moet iets zijn als:
(Var1 = 2 | Var1 = 3 | Var1 = 4) & (...)
Even geprobeerd, als je ook data hebt met veel mogelijkheden: VAR1>1 AND VAR2>1 zou ook moeten werken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:31 schreef fh101 het volgende:
[..]Je bent geweldig
Dit was de oplossing!
Alleen moest & in mijn geval | worden, maar dat is mijn eigen fout
1 2 3 4 5 6 7 8 | DATASET ACTIVATE DataSet0. USE ALL. COMPUTE filter_$=(VAR00001>1 AND VAR00002>1). VARIABLE LABELS filter_$ 'VAR00001>1 AND VAR00002>1 (FILTER)'. VALUE LABELS filter_$ 0 'Not Selected' 1 'Selected'. FORMATS filter_$ (f1.0). FILTER BY filter_$. EXECUTE. |
Die had ik ook geprobeerd inderdaad, maar die pakte hij ook niet bij de tweede variabele.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:33 schreef Operc het volgende:
[..]
Even geprobeerd, als je ook data hebt met veel mogelijkheden: VAR1>1 AND VAR2>1 zou ook moeten werken.
[ code verwijderd ]
Oh ja, daar kan ik me vaag iets van herinneren inderdaad. Het is al weer een tijdje geleden dat ik met SPSS heb gewerkt, dus ik moet er echt weer even inkomen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 15:35 schreef dotKoen het volgende:
En als het verschillende waarden moeten zijn ANY(var1,3,6,8)
Heb je ze wel allemaal apart in je regressie analyse gedaan, dus een voor een ipv allemaal tegelijk?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:15 schreef LK. het volgende:
Beste Fok-buddies(),
Ik ben voor mijn afstudeeronderzoek gestrand bij de regressie-analyse. Mijn onderzoeksvraag is:
Welke factoren zijn van invloed op de merkmeerwaarde?
Merkmeerwaarde bestaat uit 5 onafhankelijke variabelen (gehaald uit de theorie), namelijk:
• Merkidentiteit
• Merkbetekenis
• Merkrespons
• Merkrelatie
• Content
Deze 5 variabelen heb ik in mijn survey verwerkt in 42 vragen die allen te beantwoorden zijn op basis van een 5-puntsschaal. Vervolgens heb ik een Cronbach's Alpha toegepast op alle factoren en vervolgens de vragen in een schaal geplaatst. Nu rest dus alleen nog een Regressie-analyse om er achter te komen in hoeverre de vijf factoren van invloed zijn op de merkmeerwaarde. ... En zodat ik te weten kom welke factor het meeste van invloed is, zodat ik daar mijn aanbevelingen op kan baseren.
Echter krijg ik bij het uitdraaien van de Regressie-analyse de volgende warning:
"For the final model with dependent variable Merkmeerwaarde, influence statistics can not be computed because the fit is perfect."
Ik begrijp dat dit komt omdat de afhankelijke variabele (Merkmeerwaarde) bestaat uit de 5 onafhankelijke variabelen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content).
Mijn vraag: Hoe kan ik dit oplossen, zodat ik alsnog iets kan zeggen over de invloed van de 5 (afzonderlijke) onafhankelijke variabelen op de afhankelijke variabele? (Welke variabele heeft de meeste invloed / is de sterkste predictor?)
|
|
Ik heb zeg maar 0 les gehad in SPSS en er wordt dan ook niet verwacht dat ik een uitgebreide, wiskundige analyse in mijn scriptie verwerk. Hoe simpeler, hoe beter!
Ik moet uiteraard wel een antwoord kunnen geven op mijn onderzoeksvraag. Ik hoop dat hier iemand een oplossing heeft. In elk geval alvast bedankt!
Ja, dat heb ik gedaan maar zodra ik de vijfde dan toevoeg krijg ik de foutmelding. Dat komt waarschijnlijk omdat de 5 onafhankelijke variabelen samen de afhankelijke variabele vormen..quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:22 schreef fh101 het volgende:
[..]
Heb je ze wel allemaal apart in je regressie analyse gedaan, dus een voor een ipv allemaal tegelijk?
Dat klopt. Dit heet colinneariteit.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 19:54 schreef LK. het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik gedaan maar zodra ik de vijfde dan toevoeg krijg ik de foutmelding. Dat komt waarschijnlijk omdat de 5 onafhankelijke variabelen samen de afhankelijke variabele vormen..
Cronbachs Alfa is inderdaad om de betrouwbaarheid van de schalen te meten, daar heb ik het ook voor gebruiktquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 20:08 schreef crossover het volgende:
[..]
Dat klopt. Dit heet colinneariteit.
Overigens zegt Cronbachs alfa niets over onderliggende factoren, maar alleen iets over betrouwbaarheid van een schaal (mits je steekproef groot genoeg is, anders is het een slechte schatter maar dat geldt eigenlijk altijd bij statistiek).
Wat je hier wil doen is een zinloze exercitie, omdat je afhankelijke variabele bestaat uit de onafhankelijke variabelen. Dit zegt uiteindelijk dus niets nuttigs.
Je vraag is heel erg raar. Je hebt 42 vragen die allemaal voor 1/42 meetellen in een schaal. Nu wil je een regressie doen om te kijken hoeveel die vragen meetellen, wat dus per definitie 1/42 is per vraag.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:34 schreef LK. het volgende:
[..]
Cronbachs Alfa is inderdaad om de betrouwbaarheid van de schalen te meten, daar heb ik het ook voor gebruikt. Maar ik moet nu dus de regressie analyse toepassen om te bekijken in hoeverre de factoren van invloed zijn op de merkmeerwaarde.
Hmm, is er geen andere methode om alsnog de gewenste gegevens uitgedraaid te krijgen?
Komt het toevalllig omdat de antwoorden met punten als decimalen gegeven zijn in excell maar spss met commas werkt oid? Dat is bij mij meestal het probleem. De responses die vervallen, vervallen meestal omdat spss ze niet omgezet krijgt in een nummer, daar zou het probleem dus moeten liggen. Misschien dat er spaties in staat of iets anders?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:04 schreef Wallcrawler-GP het volgende:
Beste Fokkers, (Dubbelpost, mn topic hierover mag dan wel weg)
Google kan me niet helpen, jullie misschien.
Ik heb in excel nogal wat data gekregen (17.000 respondenten). Nu heb ik dat in excel allemaal wat leesbaarder gemaakt en vervolgens geëxporteerd naar SPSS.
In SPSS is (bijna) alles heel mooi. Alleen 1 variabele heeft als type "string" met een nominal measure maar die moet "numeric" met een linear measure zijn. Als ik dat verander in the variable view vervallen opeens een groot aantal responsen.
Hoe kan ik deze variabele wel veranderen in numeriek zodat ik er wel statistische testen mee kan doen.
Let op: alle data die ingevuld is bij de variabele is al numeriek (1-100). Alleen de instellingen kloppen dus niet.
Ik kijk uit naar reacties!
quote:quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:04 schreef Wallcrawler-GP het volgende:
Beste Fokkers, (Dubbelpost, mn topic hierover mag dan wel weg)
Google kan me niet helpen, jullie misschien.
Ik heb in excel nogal wat data gekregen (17.000 respondenten). Nu heb ik dat in excel allemaal wat leesbaarder gemaakt en vervolgens geëxporteerd naar SPSS.
In SPSS is (bijna) alles heel mooi. Alleen 1 variabele heeft als type "string" met een nominal measure maar die moet "numeric" met een linear measure zijn. Als ik dat verander in the variable view vervallen opeens een groot aantal responsen.
Hoe kan ik deze variabele wel veranderen in numeriek zodat ik er wel statistische testen mee kan doen.
Let op: alle data die ingevuld is bij de variabele is al numeriek (1-100). Alleen de instellingen kloppen dus niet.
Ik kijk uit naar reacties!
Super bedankt! Met zoeken en vervangen de punten voor komma's vervangen en daarna kon ik de variabele wel numeriek maken:)quote:Komt het toevalllig omdat de antwoorden met punten als decimalen gegeven zijn in excell maar spss met commas werkt oid? Dat is bij mij meestal het probleem. De responses die vervallen, vervallen meestal omdat spss ze niet omgezet krijgt in een nummer, daar zou het probleem dus moeten liggen. Misschien dat er spaties in staat of iets anders?
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 21:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je vraag is heel erg raar. Je hebt 42 vragen die allemaal voor 1/42 meetellen in een schaal. Nu wil je een regressie doen om te kijken hoeveel die vragen meetellen, wat dus per definitie 1/42 is per vraag.
Begrijp ik het goed dat elk van die subschalen gemeten wordt met ongeveer 8 van de 42 vragen en dat het alle 42 vragen samen merkmeerwaarde meten?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef LK. het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.
Maar omdat de 5 schalen samen de afhankelijke variabele vormen, geeft SPSS de foutmelding "the fit is perfect". Vandaar mijn vraag of ik op een andere manier kan aantonen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn![]()
Hopelijk is het zo wat duidelijker
Ik heb al een tijd geen regressie-analyse meer gedaan, maar meet je daarmee niet doorgaans de invloed van andere factoren op de afhankelijke variabele? (Factoren zoals leeftijd, salarisschaal etc.)quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:01 schreef LK. het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het fout uitgelegd dan. Ik heb inderdaad 42 vragen, die zijn opgedeeld in 5 schalen (merkidentiteit, merkbetekenis, merkrespons, merkrelatie en content). Nu wil ik een regressie-analyse inzetten om erachter te komen in hoeverre elke schaal van invloed is op de afhankelijke variabele (merkmeerwaarde) en welke schaal het meest van invloed is.
Maar omdat de 5 schalen samen de afhankelijke variabele vormen, geeft SPSS de foutmelding "the fit is perfect". Vandaar mijn vraag of ik op een andere manier kan aantonen in hoeverre de 5 schalen van invloed zijn![]()
Hopelijk is het zo wat duidelijker
Volgens mij bedoelt hij dat ja.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:30 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Begrijp ik het goed dat elk van die subschalen gemeten wordt met ongeveer 8 van de 42 vragen en dat het alle 42 vragen samen merkmeerwaarde meten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |