Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:quote:Op zaterdag 22 november 2014 18:53 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarschijnlijk heel simpel maar ik zie het echt even niet meer.
[ afbeelding ]
De ANOVA geeft F = 150.672. Hoe komen ze van dat getaal op die kans van P>0.0005
Ik zit me rot te zoeken in de tabellen maar ik kan het niet vinden
Ik heb een andere tabel (minder compleet).quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:07 schreef Operc het volgende:
[..]
Als je handmatig rekent, kijk je in een F-tabel. Bijvoorbeeld deze:
http://homepages.wmich.edu/~hillenbr/619/AnovaTable.pdf
De kritieke f-waarde is 3.20 in jouw voorbeeld (bij alfa = 5%), dus is de test significant. (Want jouw f-waarde is hoger.)
Zoek je het antwoord of hulp bij het vinden van het antwoord/begrip?quote:Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,
ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.
wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.
Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.
graag hoor ik van jullie,
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 22 november 2014 19:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik heb een andere tabel (minder compleet).
Maar met jouw tabel snap ik het, thanks!
Bedoel je met random aangemoedigd dat je weet wie er zijn aangemoedigd en je dus een interventie aan het testen bent, of weet je sowieso niet wie er zijn aangemoedigd en wie niet? (De niet-wetenschappelijke betekenis van 'random' zeg maar.quote:Op donderdag 4 december 2014 13:05 schreef thephantomkij het volgende:
hallo mede statistiek fanaten,
ik heb een vraag; Ik moet onderzoeken hoe Tutoring effect heeft op het eindexamen cijfer.
intelligentie, stress en Gemiddeld_schoolexamen_cijfer zijn ook in de data set ingesloten, tevens zijn sommigen studenten random aangemoedigd om deel te nemen aan tutoring, dus er is ook een encouragement effect.
wij zaten te denken aan een randomisatie met een encouragement design, als beste manier om te testen.
Alleen zou ik graag willen weten hoe je zon encouragement design precies uitvoert.
Het liefst met spss, maar met eviews is ook een optie.
graag hoor ik van jullie,
*1.666?quote:Op woensdag 17 december 2014 21:01 schreef TineV het volgende:
Hoe kan ik met SPSS de antwoorden die ik kreeg op een Likert-schaal van 0-6, hercoderen naar 0-10?
Kort door de bocht: als je scores op 10 had willen hebben, had je er bij de dataverzameling om moeten vragen. Vooral omdat respondenten 0-10 heel anders opvatten dan 0-6. Enzoals hierboven gezegd, het aantal mogelijke waarden verandert niet.quote:Op woensdag 17 december 2014 21:21 schreef TineV het volgende:
Mijn antwoorden worden nu weergegeven in scores op 6, niet echt heel overzichtelijk. Beter zou zijn om scores op 10 weer te geven.
Het punt is (zoals Z al aangaf) dat het maar 7 waarden blijven (0-6). Stel je rekent het om naar 0-10, dan is de score "1" bijvoorbeeld niet mogelijk, want 0 op 0-6 blijft 0 bij 0-10 en 1 bij 0-6 wordt 1.667 bij 0-10. Het lijkt daardoor dus alsof je een continue schaal hebt, terwijl het nog steeds maar 7 waardes blijven. Omrekenen naar 0-10 maakt het misschien meer intuïtief, maar de vraag is of dat dan wel weergeeft wat je aan data hebt verzameld.quote:Op woensdag 17 december 2014 22:41 schreef TineV het volgende:
Ja misschien is mijn vraag niet heel duidelijk, het gaat over herschalen naar een score tussen 0 en 10 of 0 en 100%, dat leest en interpreteert wat makkelijker.
Sommige wetenschappers argumenteren dat je bij Likert-schalen uit kunt gaan van een continue variabele, als de Likert-schaal genoeg opties heeft (bij 3 opties wordt het lastiger.) Dus als je de literatuur induikt en dat kunt onderbouwen, zijn kommagetallen prima te verantwoorden. Als je de score op een schaal wilt berekenen zou ik gewoon de totaalscore pakken, maar ik weet niet of dat in jouw onderzoek toepasbaar is. Als je daarna een groepsgemiddelde berekent ligt het voor de hand om een getal met 2 cijfers achter de komma te rapporteren.quote:Op zaterdag 20 december 2014 20:42 schreef C_737 het volgende:
Hallo iedereen,
ik heb een spss-vraagje.
Voor mijn onderzoek heb ik enquêtes uitgestuurd waarbij respondenten op verschillende items moeten antwoorden op een 7punten likert schaal (van helemaal niet akkoord (1) tot helemaal akkoord (7). Na reliability analysis heb ik de items telkens samengevoegd tot verschillende variabelen. Hiervoor heb ik het gemiddelde genomen van de waarden van de bijhorende items.
1) Eerst was mijn schaal dus duidelijk ordinaal. Door het nemen van de gemiddelden van de samengevoegde scores van telkens 5 items kom ik nu kommagetallen uit. Moet ik deze afronden naar gehele getallen, zodat 1 nog steeds 'helemaal niet akkoord' betekent, en en 4 ' neutraal ' ..., of behoud ik de kommagetallen voor mijn onderzoek en worden dit hierdoor intervalschalen?
Als ik het goed begrijp is je onafhankelijke variabele continue (van 1-7) en je afhankelijke variabele ook? In dat geval zou ik naar correlaties gaan kijken. (Algemene tip: Zoek de tabel achterin Andy Field - Discovering Statistics Using SPSS op, daar kun je meestal wel uit afleiden wat voor soort analyse past bij jouw data.)quote:2) Eigenlijk bevraag ik dimensies. Dat wil zeggen dat in mijn studie rond socialisatie hoge scores bijvoorbeeld betekenen dat respondenten in groep werden opgeleid, en lage scores betekenen dat respondenten individueel werden opgeleid. Nu wil ik telkens nagaan wat bijvoorbeeld de invloed is van de socialisatietactiek 'collectief' op de tevredenheid van de respondent (ook gemeten op een 7pointlikertschaal'. Zo wens ik uiteindelijk na te gaan of collectieve socialiatie (hoge score op die variabel) beter is dan individuele socialisatie (lage score op die variabele) voor de tevredenheid van de respondent.
Iemand enig idee welke stappen ik hiervoor in spss moet uitvoeren en welke analyses ik moet doen?
Ik ga even lekker tegen Operc in en raad je aan een regressie analyse te doen. Dat is eigenlijk niet veel meer of minder dan een iets andere vorm van correlatie, maar een stuk overzichtelijker als je wilt weten wat de invloed van A op B is (waar je vraag op neerkomt). Het geeft dus een causale interpretatie. Echter is het wel belangrijk op te merken dat je geen experimenteel onderzoek uit hebt gevoerd (als ik het goed begrijp) maar puur A en B gemeten hebt waarbij je theorie aangeeft dat je denkt dat A --> B. Het is dus wel belangrijk ergens te vermelden dat ondanks je denkt dat het causaal is en het rapporteert dat het causaal is, je niet uit kunt sluiten dat er ook een effect B --> A is.quote:Op zondag 21 december 2014 16:48 schreef C_737 het volgende:
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga dus inderdaad mijn variabelen als continu beschouwen.
Ik heb de tabel achterin Andy Field - discovering statistics using spss bekeken (bedankt voor de tip), en ik denk dat ik SpearmanCorrelation of Kendall's Tau zal moeten toepassen voor de correlatie na te gaan. Maar wat is hier het exacte verschil tussen? Ik weet niet wat best van toepassing is voor mijn onderzoek.
Ik denk niet dat correlaties voldoende zijn voor een thesis in onze school, dus zal ik vermoedelijk hierbij ook nog logistische regressie moeten toepassen. Is het mogelijk deze beide analyses te doen voor dezelfde gegevens?
bedankt
Goed punt.quote:Op maandag 22 december 2014 17:04 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik ga even lekker tegen Operc in en raad je aan een regressie analyse te doen. Dat is eigenlijk niet veel meer of minder dan een iets andere vorm van correlatie, maar een stuk overzichtelijker als je wilt weten wat de invloed van A op B is (waar je vraag op neerkomt). Het geeft dus een causale interpretatie. Echter is het wel belangrijk op te merken dat je geen experimenteel onderzoek uit hebt gevoerd (als ik het goed begrijp) maar puur A en B gemeten hebt waarbij je theorie aangeeft dat je denkt dat A --> B. Het is dus wel belangrijk ergens te vermelden dat ondanks je denkt dat het causaal is en het rapporteert dat het causaal is, je niet uit kunt sluiten dat er ook een effect B --> A is.
Andy Field zou duidelijk genoeg moeten zijn voor de regressie, maar zo niet dan kan ik (en Operc zeker ook) er bij helpen
Ok, dus je hebt 6 IV's waarvan je wilt weten of ze invloed hebben op je DV'squote:Op maandag 22 december 2014 19:13 schreef C_737 het volgende:
Anders even een verduidelijking van mijn onderzoek, want ik weet niet zeker of regressie mogelijk is:
Ik heb enquêtes laten invullen door stagiairs, waarbij volgende variabelen op een 7punten likertschaal werden bevraagd a.d.h.v. een 70 tal items:
- 6 socialisatiedimensies (waarbij lage scores (1) telkens verwijzen naar geïndividualiseerde en hoge scores (7) verwijzen naar geïnstitutionaliseerde tactieken.) Deze dimensies zijn 'Collective-individueel', 'formal-informal', 'sequential-random', 'fixed-variable', 'serial-disjunctive' & 'investiture-divestiture'.
Deze tactieken wijzen dus eigenlijk altijd op schalen. Iemand wordt bijvoorbeeld individueel (geindividualiseerd) of collectief (geïnstitutionaliseerd) gesocialiseerd. Daarom werd besloten deze variabelen als continu te behandelen.
Je zegt hiervan dat ze mediatoren zijn, maar dat kan niet echt met een continue IV, kun je in normale Nederlandse woorden zeggen wat precies je hypothese is voor deze constructen? (dus A leidt tot B of A leidt alleen tot B voor vrouwen, dat soort taal).quote:- 3 variabelen die de aanpassing van stagiairs meten (namelijk Role clarity, self-efficacy en social acceptance)
Dit zijn 3 losse IV'squote:- 3 socialisatie-outcomes (stagetevredenheid, organizational commitment & Intention to sollicitate)
Voordat je dit gaat doen, wil ik je vragen 2 correlatie-grafieken te posten (zal na posten uitleggen waarom).quote:Nu wens ik eigenlijk te analyseren wat het effect is van elke aparte socialisatiedimensie op de 3 socalisatie-outcomes. Ik wil m.a.w. telkens weten of bijvoorbeeld de socialisatietactiek 'collectief' (hoge scores op de dimensie collectief-individueel: 7) of 'individueel' (lage scores op de dimensie collectief-individueel: 1) de stagetevredenheid van stagiairs verhoogt, of een derde mogelijkheid, namelijk dat de socialisatietactieken op die dimensie geen invloed hebben op de stagetevredenheid.
Zie hierbovenquote:Ten tweede wens ik te onderzoeken of de 'aanpassing van stagiairs', voorgesteld door Role clarity, self-efficacy en social acceptance, optreden als mediator tussen de socialisatietactieken en de socialisatie-outcomes.
Wow, hoe hard is die deadline?quote:Ik zou deze analyses grotendeels vanavond en morgen moeten doen,
Zolang je N hoog genoeg is, is dat niet erg.quote:mijn promotor is in verlof en mijn handboek legt niet goed uit welke correlatie en regressie analyse ik moet gebruiken als er geen normale verdeling is.
Ja maar dat hangt dus van een aantal zaken af.quote:Weten jullie welke analyses ik precies moet uitvoeren (welk soort toets voor correlatie of regressie bv.?
Dat zou me echt uit de nood helpen! Ik ben jullie eeuwig dankbaar!
Wat is je N?quote:Op maandag 22 december 2014 20:09 schreef C_737 het volgende:
Het lukt me niet om hier afbeeldingen te posten...
Jah, ik heb nog maar een 3tal weken geleden een andere begeleider gekregen en door dat ik al vast werk was afspreken niet evident
Alleszins, als je denkt dat dit niet haalbaar is, enig idee van hoe ik de analyse kan vereenvoudigen? De titel is " de impact van geïnstitutionaliseerde socialisatietactieken op de aanpassing van stagiairs: een hulpmiddel voor het bekomen van de optimale stage".
Wel is het belangrijk dat ik de socialisatietactieken per dimensie onderzoek, aangezien het belang hiervan meermaals benadrukt staat in mijn literatuurstudie..
Bij de IV's is er enkel geen significante correlatie tussen Collective en Sequential, (De dimensie 'formal' gebruik ik niet, aangezien de interne consistentie van de items te laag was.)
Bij 'de aanpassing van stagiairs' is er enkel een significante correlatie tussen Role clarity en social acceptance.
Bij de DV's zijn alle correlaties significant...
Shit sorry, had niet je nieuwe post gezien (als je iemand quote krijgen ze een pop-up weet je zeker dat ze door hebben dat je hebt gereageerd).quote:Op maandag 22 december 2014 21:56 schreef C_737 het volgende:
Kan je onderstaande links zien?
http://imgur.com/Rq50Jgh,vcApcTu,9HBITOO,NZABY3o,9BHUOyI#0
http://imgur.com/Rq50Jgh,vcApcTu,9HBITOO,NZABY3o,9BHUOyI#1
http://imgur.com/Rq50Jgh,vcApcTu,9HBITOO,NZABY3o,9BHUOyI#2
http://imgur.com/Rq50Jgh,vcApcTu,9HBITOO,NZABY3o,9BHUOyI#3
http://imgur.com/Rq50Jgh,vcApcTu,9HBITOO,NZABY3o,9BHUOyI#4
Ik heb dus inderdaad besloten om mijn model tot volgende te reduceren:
- 5 Socialisatietactieken ( collective, sequential, fixed, serial, investiture)
- 2 var voor de aanpassing van stagiairs (Role clarity & social acceptance)
- 1 variabele voor het succes van een stage (gemiddelde van stagetevredenheid, org commitment en intention to sollicitate)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dank!
| 1 2 3 | CASESTOVASRS /id=nr /index = jaar. |
Dat ligt er aan of je meteen de recode gerunned hebt of naar syntax gepaste. Als je het naar syntax gepaste hebt is het heel gemakkelijk aan te passen, als je het meteen gerunned hebt ben ik bang dat het niet zo gemakkelijk gaat (maar ik kan het verkeerd hebben).quote:Op zaterdag 25 april 2015 01:24 schreef Natoo het volgende:
Hoi!
Stomme vraag misschien, maar is het mogelijk om van de variabelen die ik via "compute variable" heb aangemaakt de numerieke code terug te vinden en/of te veranderen ? Dus stel ik heb een variabele aangemaakt: "somscore" = variabele1 + variabele2 + variabele3, en ik wil er bijvoorbeeld nog een variabele extra aan toevoegen of weghalen, kan dat? Of moet ik dan weer een hele nieuwe variabele aanmaken?
Hoop dat iemand nog reageert, aangezien het forum al lange tijd niet gebruikt is
| 1 | Compute somscore2 = somscore + var4. |
Als je er niet zo goed in bent, kun je het ook via de menuknoppen doen en op Paste klikken in plaats van OK. Dan plakt hij de code in een syntax bestand en kun je zelf zien hoe de syntax eruit ziet.quote:Op zaterdag 25 april 2015 18:20 schreef Natoo het volgende:
Maar dan moet ik het zelf in de code aanpassen, toch? Ben namelijk niet zo goed in syntax-taal..
Ja dat wel, maar ik bedoel als ik berekeningen aan wil passen moet ik dat in de syntax doen (in syntax-taal)..quote:Als je er niet zo goed in bent, kun je het ook via de menuknoppen doen en op Paste klikken in plaats van OK. Dan plakt hij de code in een syntax bestand en kun je zelf zien hoe de syntax eruit ziet.
Ik zou pakken wat voor de lezer het logischte is (meestal is dat gemiddelde, maar stel dat het een "schaal zou zijn van 10 proefwerkvragen die allemaal 0.0-1.0 punt opleveren, dan zou een somscore logischer zijn)quote:Op zaterdag 25 april 2015 22:55 schreef Natoo het volgende:
Even nog iets anders.. ben even helemaal in de war!
Ik heb verschillende schalen.. van sommige schalen heb ik de somscores, van anderen heb ik gemiddelden. Nou heb ik de descriptives opgevraagd van de schalen om te kijken of ze normaal verdeeld zijn etc.. maar een "mean" van een somscore-schaal betekent iets anders dan een "mean" van een gemiddelde-schaal.
inderdaadquote:Moet ik de descriptives van alle schalen op hetzelfde 'niveau' opvragen? (dus of allemaal somscores, of allemaal gemiddelden?). Of hoeft dat niet? En hoe interpreteer ik deze verschillende descriptives? De 'mean' van een gemiddelde-schaal is wat men gemiddeld scoort en de 'mean' van een somscore-schaal is wat men totaal gemiddeld scoort, Of zo?
Zag dat er ook iets als ipython is icm notebook dat je interactief kunt programmeren en ook delen. Je kunt ook R code e.d. implementeren. Ben er zelf niet bekend mee maar ga mij er eens in verdiepen. Gebruik R voor statistiek en Python voor de lol om programma's te schrijven.quote:Op zondag 14 september 2014 17:56 schreef Z het volgende:
Python heeft toch ook een mooie statistiekmodule (Panda's)?
Normaal verdeelde data is in principe geen harde eis omdat er nog geen enkele verdeling is gevonden waarbij bij n>30 de gemiddelden niet normaal verdeeld waren (dat tweede is wel een "harde" eis).quote:Op dinsdag 28 april 2015 18:04 schreef Natoo het volgende:
Gezien de aard van mijn onderzoek was het de bedoeling om een multipele regressie uit te gaan voeren. Ik ben allereerst begonnen met uit uitrekenen van alle descriptives, waaruit bleek dat sommige variabelen niet normaal verdeeld bleken te zijn.. wat is nu mijn vervolgstap?
Ik neem aan dat ik eerst moet beginnen met het berekenen van de correlaties tussen de variabelen (middels een Spearman Correlatie gezien de niet-normale verdelingen, maar ook een kleine steekproefgrootte (N=25))?. En kan ik het beste de Mediaan (+MAD als spreidingsmaat) weergeven ipv de gemiddelden?
En wat doe ik daarna? Normaal volg ik gewoon een stappenplan om te kijken welke toets ik uit moet voeren, maar ik loop nu allemaal tegen dingen aan waar ik nog niet eerder mee te maken heb gehad (kleine steekproef, niet-normale verdelingen, etc.)
Iemand die mij weer op weg kan helpen, wellicht?
Ik doe nieuwe dingen in R, en gebruik SPSS vooral nog omdat het simpel is en ik er aan gewend ben. Als ik van scratch zou moeten beginnen zou ik alles in R doen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 18:38 schreef ssebass het volgende:
[..]
Zag dat er ook iets als ipython is icm notebook dat je interactief kunt programmeren en ook delen. Je kunt ook R code e.d. implementeren. Ben er zelf niet bekend mee maar ga mij er eens in verdiepen. Gebruik R voor statistiek en Python voor de lol om programma's te schrijven.
SPSS is naar mijn idee wat verouderd, beperkt en is een black box dus heb gekozen voor R. Waarom kiezen de meesten nog voor SPSS of is dit geen vrijwillige keuze? Ik heb namelijk het idee dat er een shift gaande is naar R en dergelijke. Als je toch nog met geen van beiden bekend bent lijkt mij de keuze voor R logischer. Het is ook gratis.
Ok, thanks. Ik heb verder nog niet op de verdere aannames voor een multipele regressie getoetst.. maar het zou me niks verbazen als ik er niet aan voldoe (ook gezien mijn kleine steekproefgrootte). Zijn er dan nog andere opties/meer robuustere methodes om regressie te toetsen?quote:Als je data niet extreem raar verdeeld zijn, zou ik denk ik gewoon verder gaan met je geplande methodes en ergens vermelden dat je data niet normaal verdeeld waren en dat je resultaten dus iets minder betrouwbaar zijn oid.
Als je een ANOVA doet, kun je bij "Options" op "Descriptives" klikken. Dan krijg je bij je ANOVA tabel ook een tabel met de Means, SDs etc per groep en voor het totaal. Dit kun je dan doen voor elke afhankelijke variabele. (Je bent alleen geïnteresseerd in de verschillen tussen Bolus en Test en niet AFC rechts/links etc toch?)quote:Op maandag 11 mei 2015 14:57 schreef Pinkdwarf het volgende:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Voor mijn scriptie ben ik bezig met een andere techniek voor een onderzoek op de CT-scan.
Nu ben ik geen held met SPSS en heb het grootste deel wel af, maar kom er nu totaal niet meer uit.
Wat ik wil is eigenlijk dit (uit een ander, al gepubliceerd onderzoek):
[ afbeelding ]
Maar dan met mijn data zou het dit worden (qua opzet):
[ afbeelding ]
En de data die ik in SPSS heb:
[ afbeelding ]
Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Alvast enorm bedankt!
Dat is altijd even klooien ja. Je kunt proberen om de kolom naar Excel te plakken, daar de juiste celstructuur te kiezen en vervolgens weer in SPSS te zetten.quote:Op maandag 11 mei 2015 23:13 schreef Sarasi het volgende:
Ik ben even compleet gefrustreerd. Ik heb data in spss die ik niet kan analyseren omdat hij vindt dat mijn gemiddelde score een string is. Ik heb er inmiddels een aardappelhoofd van gekregen en ook in de syntax van SPSS kom ik niet verder.
compute Score = number(SC0_1).
execute.
recode SC0_1 (convert) into score2.
execute.
COMPUTE score = NUMBER(SC0_1, F8.12).
execute.
werken allemaal niet. In de 'view variable' de variabele van string naar numeric veranderen heeft tot gevolg dat alle waardes verdwijnen. Uiteindelijk heb ik de huidige laatste drie variabelen verkregen door automatic recode te gebruiken, maar de hoeveelheid informatie die daarbij verloren gaat is onacceptabel. Hij houdt dan twee decimalen over van de veertig.
Helaas moet dit per se in spss. Iemand nog een tip?
Het is gelukt! Mijn dank is grootquote:Op maandag 11 mei 2015 15:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Als je een ANOVA doet, kun je bij "Options" op "Descriptives" klikken. Dan krijg je bij je ANOVA tabel ook een tabel met de Means, SDs etc per groep en voor het totaal. Dit kun je dan doen voor elke afhankelijke variabele. (Je bent alleen geïnteresseerd in de verschillen tussen Bolus en Test en niet AFC rechts/links etc toch?)
In mijn dataset had ik ook twee variabelen die string waren. Wat bleek? Dit waren variabelen waar deelnemers een getal moest intikken (leeftijd bijvoorbeeld). Nu hadden een aantal mensen per ongeluk een / erbij getypt. Nadat ik die had weg gehaald, kon ik het wel veranderen als numerieke data.quote:Op maandag 11 mei 2015 23:13 schreef Sarasi het volgende:
Ik ben even compleet gefrustreerd. Ik heb data in spss die ik niet kan analyseren omdat hij vindt dat mijn gemiddelde score een string is. Ik heb er inmiddels een aardappelhoofd van gekregen en ook in de syntax van SPSS kom ik niet verder.
compute Score = number(SC0_1).
execute.
recode SC0_1 (convert) into score2.
execute.
COMPUTE score = NUMBER(SC0_1, F8.12).
execute.
werken allemaal niet. In de 'view variable' de variabele van string naar numeric veranderen heeft tot gevolg dat alle waardes verdwijnen. Uiteindelijk heb ik de huidige laatste drie variabelen verkregen door automatic recode te gebruiken, maar de hoeveelheid informatie die daarbij verloren gaat is onacceptabel. Hij houdt dan twee decimalen over van de veertig.
Helaas moet dit per se in spss. Iemand nog een tip?
Dit gaat me iets te snel, hoe zou de formule bij bovenstaand voorbeeld eruit zien?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 21:31 schreef Z het volgende:
In Excel macro's kan je de like operator gebruiken. Je kan dus een functie maken.
Google: excel macro like function
In Excel kan je macro's maken en met een macro kan je een functie maken. Macro's bieden veel meer functionaliteiten dan functies (en een functies is in wezen een macro). Hoe je precies jouw functie maakt, weet ik niet, maar je googelt dat zo bij elkaar.quote:
vert.zoeken("*Book7324*";A1:A100;1;ONWAAR)quote:Op donderdag 14 mei 2015 16:43 schreef GoobyPls het volgende:
De lookup op A1 (Book7324) moet de waarde in B (Book7324 eu) vinden.
Jaquote:Op donderdag 14 mei 2015 19:38 schreef Z het volgende:
Is het nu zo dat het begin altijd klopt en de extra, niet matchende tekst, altijd achteraan staat?
Ja, het is geen sterk effect, maar volgens die tabel is er een negatieve correlatie tussen de twee variabelen. Dus als de waarde van de ene variabele stijgt, dan daalt de waarde van de andere variabele.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:56 schreef Tobi-wan het volgende:
Betekent de -.224 dat er een enigszins negatief verband is tussen de twee, dat ouderen dus een negatiever beeld hebben? Staat de ,005 voor dat dit verband geen toeval is?
Alvast bedankt
Ah super, heb ik toch weer wat geleerd vandaag. Bedankt! Waarom kan de p-waarde niet 0 zijn eigenlijk? Hieronder heb ik een andere vergelijking gevonden waar ook een kleine correlatie is tussen verschillende variabelen. Voor iemand die niet midden in het onderzoek zijn de variabelen natuurlijk onmogelijk te begrijpen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:39 schreef Operc het volgende:
[..]
Ja, het is geen sterk effect, maar volgens die tabel is er een negatieve correlatie tussen de twee variabelen. Dus als de waarde van de ene variabele stijgt, dan daalt de waarde van de andere variabele.
Wat betreft de p-waarde: Doorgaans houden mensen een alpha aan van 0.05 en je p-waarde is lager dan dat. Dat betekent dat je stelt dat die waarde zo klein is, dat je de nul-hypothese (geen effect) verwerpt en de alternatieve hypothese (wel een effect) aanneemt. Het verband kan dus nog steeds een toevalligheid zijn, (Die kans is er altijd, aangezien p niet nul kan zijn) maar je stelt dat die kans zo klein is, dat je redenen hebt om die conclusie te verwerpen.
Een p-waarde is eigenlijk gewoon een stuk van de oppervlakte onder de grafiek van een normaalverdeling. De normaalverdeling zal aan de uiteinden asymptotisch worden naar 0. Dat betekent dat de grafiek steeds dichter bij 0 komt, maar deze nooit zal raken. Dus je p-waarde kan oneindig klein zijn, maar nooit echt 0. SPSS rekent echter met 3 cijfers achter de komma, dus elke p-waarde van kleiner dan 0.0005 (dus 0.000499...) zal naar 0 worden afgerond. Voor je conclusies maakt dat niet uit, omdat je met een alpha van 0.05 of 0.01 rekent en het alleen gaat om wel/niet significant. Er bestaat vanuit de statistiek niet zoiets als "erg significant" of "een beetje significant."quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:54 schreef Tobi-wan het volgende:
[..]
Ah super, heb ik toch weer wat geleerd vandaag. Bedankt! Waarom kan de p-waarde niet 0 zijn eigenlijk? Hieronder heb ik een andere vergelijking gevonden waar ook een kleine correlatie is tussen verschillende variabelen. Voor iemand die niet midden in het onderzoek zijn de variabelen natuurlijk onmogelijk te begrijpen.
[ afbeelding ]
Het gaat om de verhouding tussen Mavenisme (mensen willen voorzien van informatie) en 'combinatie persoonlijkheden' (hoe iemand zichzelf inschat als het gaat om mensen verbinden, overtuigen en informeren. Het is niet de verhouding waarin ik geïnteresseerd ben, het gaat mij daar om 'mavenisme vs content' en 'combinatie vs content' maar ben bel benieuwd wat het betekent als P daar dus 0 is, ik zie het wel vaker voorbij komen.
Domme vragen bestaan niet maar ik bied alvast mijn excuses aan in het geval dat
Bedankt voor de heldere uitleg!quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:58 schreef Operc het volgende:
[..]
Een p-waarde is eigenlijk gewoon een stuk van de oppervlakte onder de grafiek van een normaalverdeling. De normaalverdeling zal aan de uiteinden asymptotisch worden naar 0. Dat betekent dat de grafiek steeds dichter bij 0 komt, maar deze nooit zal raken. Dus je p-waarde kan oneindig klein zijn, maar nooit echt 0. SPSS rekent echter met 3 cijfers achter de komma, dus elke p-waarde van kleiner dan 0.0005 (dus 0.000499...) zal naar 0 worden afgerond. Voor je conclusies maakt dat niet uit, omdat je met een alpha van 0.05 of 0.01 rekent en het alleen gaat om wel/niet significant. Er bestaat vanuit de statistiek niet zoiets als "erg significant" of "een beetje significant."
EDIT: Dat de normaalverdeling asymptotisch is, is ook meteen de reden dat je met een 95%CI of 99%CI werkt en nooit met een 100%CI. 100%CI zou betekenen dat het betrouwbaarheidsinterval loopt van - oneindig tot + oneindig. Dat is niet zo informatief.
Ben net uit het systeem gegaan. Ga morgen weer verder, dan zal ik er even naar kijken.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:24 schreef oompaloompa het volgende:
Een tip waar je niet om vraagt. Plot de twee waardes ook eens tegen elkaar met een scatterplot of zoiets.
Het zou kunnen datje data niet linear met elkaar samenhangen, bv (shit dacht dat je positieve correlatie had, nou ja voor het voorbeeld is ie positief):
leeftijd -> liking facebook (1-10)
7 - 5
8 - 4
9 - 3
10 - 2
11 - 3
12 - 4
13 - 5
14 - 6
15 - 7
16 - 8
17 - 9
18 - 10
In zo'n situatie zou je wel een significante correlatie kunnen krijgen en gaat liking over het algemeen omhoog met leeftijd maar zou de claim dat hoeouder je wordt hoe positiever je beeld wordt niet kloppen.
Kan je dan niet een oplossing met '=LINKS()' en '=VERT.ZOEKEN()' knutselen? Eventueel met een tussenkolom.quote:
Deze pakt die niet als die de waarde uit de cel moet halen, dus:quote:Op donderdag 14 mei 2015 21:59 schreef ralfie het volgende:
[..]
vert.zoeken("*Book7324*";A1:A100;1;ONWAAR)
of VLOOKUP in engels
Moet hier toch nog even op terugkomen, het is toch niet helemaal duidelijk. Als de p-waarde 0.000 is in SPSS (dus niet 0 want dat kan niet), kan je de hypothese dat iets geen effect heeft verwerpen?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:58 schreef Operc het volgende:
[..]
Een p-waarde is eigenlijk gewoon een stuk van de oppervlakte onder de grafiek van een normaalverdeling. De normaalverdeling zal aan de uiteinden asymptotisch worden naar 0. Dat betekent dat de grafiek steeds dichter bij 0 komt, maar deze nooit zal raken. Dus je p-waarde kan oneindig klein zijn, maar nooit echt 0. SPSS rekent echter met 3 cijfers achter de komma, dus elke p-waarde van kleiner dan 0.0005 (dus 0.000499...) zal naar 0 worden afgerond. Voor je conclusies maakt dat niet uit, omdat je met een alpha van 0.05 of 0.01 rekent en het alleen gaat om wel/niet significant. Er bestaat vanuit de statistiek niet zoiets als "erg significant" of "een beetje significant."
EDIT: Dat de normaalverdeling asymptotisch is, is ook meteen de reden dat je met een 95%CI of 99%CI werkt en nooit met een 100%CI. 100%CI zou betekenen dat het betrouwbaarheidsinterval loopt van - oneindig tot + oneindig. Dat is niet zo informatief.
Of moet ik hier de scatter plot toe te passen om te zien of er echt een correlatie tussen de twee variabelen is?quote:Wat betreft de p-waarde: Doorgaans houden mensen een alpha aan van 0.05 en je p-waarde is lager dan dat. Dat betekent dat je stelt dat die waarde zo klein is, dat je de nul-hypothese (geen effect) verwerpt en de alternatieve hypothese (wel een effect) aanneemt. Het verband kan dus nog steeds een toevalligheid zijn, (Die kans is er altijd, aangezien p niet nul kan zijn) maar je stelt dat die kans zo klein is, dat je redenen hebt om die conclusie te verwerpen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |