Het is gelukt! Mijn dank is grootquote:Op maandag 11 mei 2015 15:06 schreef Operc het volgende:
[..]
Als je een ANOVA doet, kun je bij "Options" op "Descriptives" klikken. Dan krijg je bij je ANOVA tabel ook een tabel met de Means, SDs etc per groep en voor het totaal. Dit kun je dan doen voor elke afhankelijke variabele. (Je bent alleen geïnteresseerd in de verschillen tussen Bolus en Test en niet AFC rechts/links etc toch?)
In mijn dataset had ik ook twee variabelen die string waren. Wat bleek? Dit waren variabelen waar deelnemers een getal moest intikken (leeftijd bijvoorbeeld). Nu hadden een aantal mensen per ongeluk een / erbij getypt. Nadat ik die had weg gehaald, kon ik het wel veranderen als numerieke data.quote:Op maandag 11 mei 2015 23:13 schreef Sarasi het volgende:
Ik ben even compleet gefrustreerd. Ik heb data in spss die ik niet kan analyseren omdat hij vindt dat mijn gemiddelde score een string is. Ik heb er inmiddels een aardappelhoofd van gekregen en ook in de syntax van SPSS kom ik niet verder.
compute Score = number(SC0_1).
execute.
recode SC0_1 (convert) into score2.
execute.
COMPUTE score = NUMBER(SC0_1, F8.12).
execute.
werken allemaal niet. In de 'view variable' de variabele van string naar numeric veranderen heeft tot gevolg dat alle waardes verdwijnen. Uiteindelijk heb ik de huidige laatste drie variabelen verkregen door automatic recode te gebruiken, maar de hoeveelheid informatie die daarbij verloren gaat is onacceptabel. Hij houdt dan twee decimalen over van de veertig.
Helaas moet dit per se in spss. Iemand nog een tip?
Dit gaat me iets te snel, hoe zou de formule bij bovenstaand voorbeeld eruit zien?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 21:31 schreef Z het volgende:
In Excel macro's kan je de like operator gebruiken. Je kan dus een functie maken.
Google: excel macro like function
In Excel kan je macro's maken en met een macro kan je een functie maken. Macro's bieden veel meer functionaliteiten dan functies (en een functies is in wezen een macro). Hoe je precies jouw functie maakt, weet ik niet, maar je googelt dat zo bij elkaar.quote:
vert.zoeken("*Book7324*";A1:A100;1;ONWAAR)quote:Op donderdag 14 mei 2015 16:43 schreef GoobyPls het volgende:
De lookup op A1 (Book7324) moet de waarde in B (Book7324 eu) vinden.
Jaquote:Op donderdag 14 mei 2015 19:38 schreef Z het volgende:
Is het nu zo dat het begin altijd klopt en de extra, niet matchende tekst, altijd achteraan staat?
Ja, het is geen sterk effect, maar volgens die tabel is er een negatieve correlatie tussen de twee variabelen. Dus als de waarde van de ene variabele stijgt, dan daalt de waarde van de andere variabele.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:56 schreef Tobi-wan het volgende:
Betekent de -.224 dat er een enigszins negatief verband is tussen de twee, dat ouderen dus een negatiever beeld hebben? Staat de ,005 voor dat dit verband geen toeval is?
Alvast bedankt
Ah super, heb ik toch weer wat geleerd vandaag. Bedankt! Waarom kan de p-waarde niet 0 zijn eigenlijk? Hieronder heb ik een andere vergelijking gevonden waar ook een kleine correlatie is tussen verschillende variabelen. Voor iemand die niet midden in het onderzoek zijn de variabelen natuurlijk onmogelijk te begrijpen.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:39 schreef Operc het volgende:
[..]
Ja, het is geen sterk effect, maar volgens die tabel is er een negatieve correlatie tussen de twee variabelen. Dus als de waarde van de ene variabele stijgt, dan daalt de waarde van de andere variabele.
Wat betreft de p-waarde: Doorgaans houden mensen een alpha aan van 0.05 en je p-waarde is lager dan dat. Dat betekent dat je stelt dat die waarde zo klein is, dat je de nul-hypothese (geen effect) verwerpt en de alternatieve hypothese (wel een effect) aanneemt. Het verband kan dus nog steeds een toevalligheid zijn, (Die kans is er altijd, aangezien p niet nul kan zijn) maar je stelt dat die kans zo klein is, dat je redenen hebt om die conclusie te verwerpen.
Een p-waarde is eigenlijk gewoon een stuk van de oppervlakte onder de grafiek van een normaalverdeling. De normaalverdeling zal aan de uiteinden asymptotisch worden naar 0. Dat betekent dat de grafiek steeds dichter bij 0 komt, maar deze nooit zal raken. Dus je p-waarde kan oneindig klein zijn, maar nooit echt 0. SPSS rekent echter met 3 cijfers achter de komma, dus elke p-waarde van kleiner dan 0.0005 (dus 0.000499...) zal naar 0 worden afgerond. Voor je conclusies maakt dat niet uit, omdat je met een alpha van 0.05 of 0.01 rekent en het alleen gaat om wel/niet significant. Er bestaat vanuit de statistiek niet zoiets als "erg significant" of "een beetje significant."quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:54 schreef Tobi-wan het volgende:
[..]
Ah super, heb ik toch weer wat geleerd vandaag. Bedankt! Waarom kan de p-waarde niet 0 zijn eigenlijk? Hieronder heb ik een andere vergelijking gevonden waar ook een kleine correlatie is tussen verschillende variabelen. Voor iemand die niet midden in het onderzoek zijn de variabelen natuurlijk onmogelijk te begrijpen.
[ afbeelding ]
Het gaat om de verhouding tussen Mavenisme (mensen willen voorzien van informatie) en 'combinatie persoonlijkheden' (hoe iemand zichzelf inschat als het gaat om mensen verbinden, overtuigen en informeren. Het is niet de verhouding waarin ik geïnteresseerd ben, het gaat mij daar om 'mavenisme vs content' en 'combinatie vs content' maar ben bel benieuwd wat het betekent als P daar dus 0 is, ik zie het wel vaker voorbij komen.
Domme vragen bestaan niet maar ik bied alvast mijn excuses aan in het geval dat
Bedankt voor de heldere uitleg!quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:58 schreef Operc het volgende:
[..]
Een p-waarde is eigenlijk gewoon een stuk van de oppervlakte onder de grafiek van een normaalverdeling. De normaalverdeling zal aan de uiteinden asymptotisch worden naar 0. Dat betekent dat de grafiek steeds dichter bij 0 komt, maar deze nooit zal raken. Dus je p-waarde kan oneindig klein zijn, maar nooit echt 0. SPSS rekent echter met 3 cijfers achter de komma, dus elke p-waarde van kleiner dan 0.0005 (dus 0.000499...) zal naar 0 worden afgerond. Voor je conclusies maakt dat niet uit, omdat je met een alpha van 0.05 of 0.01 rekent en het alleen gaat om wel/niet significant. Er bestaat vanuit de statistiek niet zoiets als "erg significant" of "een beetje significant."
EDIT: Dat de normaalverdeling asymptotisch is, is ook meteen de reden dat je met een 95%CI of 99%CI werkt en nooit met een 100%CI. 100%CI zou betekenen dat het betrouwbaarheidsinterval loopt van - oneindig tot + oneindig. Dat is niet zo informatief.
Ben net uit het systeem gegaan. Ga morgen weer verder, dan zal ik er even naar kijken.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 15:24 schreef oompaloompa het volgende:
Een tip waar je niet om vraagt. Plot de twee waardes ook eens tegen elkaar met een scatterplot of zoiets.
Het zou kunnen datje data niet linear met elkaar samenhangen, bv (shit dacht dat je positieve correlatie had, nou ja voor het voorbeeld is ie positief):
leeftijd -> liking facebook (1-10)
7 - 5
8 - 4
9 - 3
10 - 2
11 - 3
12 - 4
13 - 5
14 - 6
15 - 7
16 - 8
17 - 9
18 - 10
In zo'n situatie zou je wel een significante correlatie kunnen krijgen en gaat liking over het algemeen omhoog met leeftijd maar zou de claim dat hoeouder je wordt hoe positiever je beeld wordt niet kloppen.
Kan je dan niet een oplossing met '=LINKS()' en '=VERT.ZOEKEN()' knutselen? Eventueel met een tussenkolom.quote:
Deze pakt die niet als die de waarde uit de cel moet halen, dus:quote:Op donderdag 14 mei 2015 21:59 schreef ralfie het volgende:
[..]
vert.zoeken("*Book7324*";A1:A100;1;ONWAAR)
of VLOOKUP in engels
Moet hier toch nog even op terugkomen, het is toch niet helemaal duidelijk. Als de p-waarde 0.000 is in SPSS (dus niet 0 want dat kan niet), kan je de hypothese dat iets geen effect heeft verwerpen?quote:Op vrijdag 15 mei 2015 14:58 schreef Operc het volgende:
[..]
Een p-waarde is eigenlijk gewoon een stuk van de oppervlakte onder de grafiek van een normaalverdeling. De normaalverdeling zal aan de uiteinden asymptotisch worden naar 0. Dat betekent dat de grafiek steeds dichter bij 0 komt, maar deze nooit zal raken. Dus je p-waarde kan oneindig klein zijn, maar nooit echt 0. SPSS rekent echter met 3 cijfers achter de komma, dus elke p-waarde van kleiner dan 0.0005 (dus 0.000499...) zal naar 0 worden afgerond. Voor je conclusies maakt dat niet uit, omdat je met een alpha van 0.05 of 0.01 rekent en het alleen gaat om wel/niet significant. Er bestaat vanuit de statistiek niet zoiets als "erg significant" of "een beetje significant."
EDIT: Dat de normaalverdeling asymptotisch is, is ook meteen de reden dat je met een 95%CI of 99%CI werkt en nooit met een 100%CI. 100%CI zou betekenen dat het betrouwbaarheidsinterval loopt van - oneindig tot + oneindig. Dat is niet zo informatief.
Of moet ik hier de scatter plot toe te passen om te zien of er echt een correlatie tussen de twee variabelen is?quote:Wat betreft de p-waarde: Doorgaans houden mensen een alpha aan van 0.05 en je p-waarde is lager dan dat. Dat betekent dat je stelt dat die waarde zo klein is, dat je de nul-hypothese (geen effect) verwerpt en de alternatieve hypothese (wel een effect) aanneemt. Het verband kan dus nog steeds een toevalligheid zijn, (Die kans is er altijd, aangezien p niet nul kan zijn) maar je stelt dat die kans zo klein is, dat je redenen hebt om die conclusie te verwerpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |