bronquote:Het downloaden van films, muziek en ander auteursrechtelijk beschermd materiaal is per direct verboden. Dat is het gevolg van de uitspraak van het Europese Hof van Justitie dat Nederland een downloadverbod moet invoeren, laat staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven (VVD) donderdag weten.
De wet hoeft niet te worden aangepast, laat een woordvoerder van Teeven weten. Controle op de naleving is geen taak van de overheid, maar van de auteursrechtenorganisaties zoals Stichting Brein, aldus de zegsman.
Teeven gaat wel de zogeheten thuiskopieheffing aanpassen, waar de rechtszaak bij het EU-hof om draaide. Die is mede bedoeld als compensatie voor de gederfde inkomsten van artiesten door van het downloaden van films en muziek, wat tot op heden niet verboden was in Nederland.
Brein heeft nu wel het recht om Jan Modaal te gaan vervolgen voor het downloaden van The Desolation of Smaug.quote:Op donderdag 10 april 2014 13:58 schreef Saekerhett het volgende:
Hier ook iets meer nieuws: NWS / Nederland moet downloadverbod invoeren
Slaat echt helemaal nergens op, wat gaan ze nu doen, 10 miljoen Nederlanders bekeuren? Nee, dus wat heeft het voor zin
Als iedereen SSL aanzet bij het downloaden van usenet, kan Brein helemaal niks.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:00 schreef Bart het volgende:
[..]
Brein heeft nu wel het recht om Jan Modaal te gaan vervolgen voor het downloaden van The Desolation of Smaug.
Mits de betreffende usenetserver niet bijhoudt van welk IP er welke bestanden worden gedownload.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:02 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Als iedereen SSL aanzet bij het downloaden van usenet, kan Brein helemaal niks.
Dat ja.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:02 schreef CherryOnTop het volgende:
Aangezien brein zich vooralsnog alleen bezig blijft houden met handelaren is er dus eigenlijk gewoon niks veranderd...
Stout hoor!quote:Op donderdag 10 april 2014 13:54 schreef Bart het volgende:
[..]
Niet dat ik minder ga downloaden nu.
Nou ja, nu wel jaquote:
als ik brein zou vertrouwen op hun uitspraken zou dat een optie zijn, ik vertrouw die gasten echter voor geen meter...quote:Op donderdag 10 april 2014 14:02 schreef CherryOnTop het volgende:
Aangezien brein zich vooralsnog alleen bezig blijft houden met handelaren is er dus eigenlijk gewoon niks veranderd...
En als je met een vpn verbinding werkt, kunnen ze dan ook zien welk ip adres dáár weer achter zit?quote:Op donderdag 10 april 2014 14:08 schreef Klonk het volgende:
of duitse praktijken, zelf een torrentje plaatsen, ip nummers loggen en er advocaatje achteraan sturen voor schadevergoeding...
quote:Op donderdag 10 april 2014 13:56 schreef Grielen het volgende:
Hemeltje. Ik hoor gebonk op de deur. Ik heb maar gelijk Utorrent er af gegooid voor dat ze me komen arres-
Dan zijn ze toch zelf net zo strafbaar? Verspreiden van 'illegale meuk'.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:08 schreef Klonk het volgende:
of duitse praktijken, zelf een torrentje plaatsen, ip nummers loggen en er advocaatje achteraan sturen voor schadevergoeding...
Lijkt mij hetzelfde als wat Powlitie doet.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:12 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dan zijn ze toch zelf net zo strafbaar? Verspreiden van 'illegale meuk'.
Maar als dat bestandje verder niks inhoud (althans niet iets met auteursrecht erop bevat) dan is dat, lijkt me, niet het geval.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:12 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Is helemaal niet hetzelfde. Het is namelijk niet verboden om een vrachtwagen vol met PlayStations ergens neer te zetten. Het is wel verboden om illegale torrents te uploaden.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:15 schreef karton2 het volgende:
[..]
Lijkt mij hetzelfde als wat Powlitie doet.
Een vrachtwagen, met de deur open, vol met playstations ergens neerzetten en wachten totdat iemand ze komt pakken.
Doe je niks is er niks aan de hand, loop je de vrachtwagen in dan klapt de val dicht en mag je met de politie mee.
Dus dan slingert straks iedereen gewoon een VPN verbinding aan en is er alsnog niks aan de handquote:Op donderdag 10 april 2014 14:12 schreef Klonk het volgende:
VPN moet volgens mij veilig zijn, zelfs een eigen VPN dat je met iets als Hamachi of OpenVPN opzet zou je ip adres moeten verbergen.
Als ik het fout heb dan hoor ik het graag van iemand
Dan zijn die personen die het downloaden ook niet strafbaar...quote:Op donderdag 10 april 2014 14:15 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Maar als dat bestandje verder niks inhoud (althans niet iets met auteursrecht erop bevat) dan is dat, lijkt me, niet het geval.
Klopt, maar Brein vertegenwoordigd die platenbazen. Zou me niks verbazen als Brein hier volledige goedkeuring voor heeft of krijgt.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:16 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Is helemaal niet hetzelfde. Het is namelijk niet verboden om een vrachtwagen vol met PlayStations ergens neer te zetten. Het is wel verboden om illegale torrents te uploaden.
Zullen ze wel een ontheffing voor hebben.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:12 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Brein vertegenwoordigd vooral zich zelf heb ik het idee.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:18 schreef karton2 het volgende:
Klopt, maar Brein vertegenwoordigd die platenbazen. Zou me niks verbazen als Brein hier volledige goedkeuring voor heeft of krijgt.
Oh, dan bestel ik die in België niet eens extra verzendkosten.quote:Op donderdag 10 april 2014 16:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
nee is een extra bedrag van ongeveer 6 euro dacht ik dat je moete betalen als je bijvoorbeeld een hardeschijf koopt, of ipod of andere mp3 speler.
eerst de salarissen van de directie hequote:Op donderdag 10 april 2014 16:15 schreef GekkePoes het volgende:
Thuiskopieheffing? dan moet je zeker betalen per leeg schijfje wat je koopt
Trouwens ik ben benieuwd hoe groot de uitkering is die Brein betaald aan artiesten. ( van de thuiskopieheffing)
Brein heeft hierin net zoveel macht als jij en ik.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:47 schreef Verbodsbord het volgende:
Ik snap niet hoe een organisatie als brein de macht krijgt om de naleving van een wet te controleren, en waarom dat geen taak is van de overheid.
Maar het is wel een taak van de overheid om je daarvoor te beboeten als je niet betaald. Wat ik uit het bericht begrijp is dat Brein hier dus voor zou gaan zorgen.quote:Op donderdag 10 april 2014 20:56 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Brein heeft hierin net zoveel macht als jij en ik.
Het is geen taak van de overheid om schending van het auteursrecht te bewaken.
Evenals het geen taak is van de overheid om te controleren of je wel betaald voor de boodschappen die je betaald.
Nee, de rechter gaat daar voor zorgen.quote:Op donderdag 10 april 2014 21:10 schreef Verbodsbord het volgende:
Maar het is wel een taak van de overheid om je daarvoor te beboeten als je niet betaald. Wat ik uit het bericht begrijp is dat Brein hier dus voor zou gaan zorgen.
maar goed, als we even doen alsof we brein op de mooie blauwe ogen geloven gaan ze niet achter jan met de pet aan dus bovenstaand scenario is mogelijk maar of het heel snel gebeurt twijfel ik na een dagje lezen van achtergronden en meningen aan.quote:Op donderdag 10 april 2014 21:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Nee, de rechter gaat daar voor zorgen.
Brein kan alleen een civiele procedure starten. Dat wil zeggen:
- Brein vind dat iemand (persoon Y) onrechtmatig auteursrechtelijk werk heeft gedownload
- Brein daagt jou voor de rechter
- Brein eist bij de rechter een schadevergoeding van X euro
- Brein toont waarom zij die schadevergoeding terecht vind.
- Persoon Y toont waarom hij onschuldig is en niet wil betalen.
- De recht bepaald of Brein of persoon Y gelijk heeft en wie hoeveel aan de ander moet betalen.
En omdat de schadevergoedingen in de miljoenen kunnen lopen, doet Brein vaak een schikkingsvoorstel. als je dat betaalt wordt je niet voor de rechter gedaagd.
Duidelijk, dankjewelquote:Op donderdag 10 april 2014 21:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Nee, de rechter gaat daar voor zorgen.
Brein kan alleen een civiele procedure starten. Dat wil zeggen:
- Brein vind dat iemand (persoon Y) onrechtmatig auteursrechtelijk werk heeft gedownload
- Brein daagt jou voor de rechter
- Brein eist bij de rechter een schadevergoeding van X euro
- Brein toont waarom zij die schadevergoeding terecht vind.
- Persoon Y toont waarom hij onschuldig is en niet wil betalen.
- De recht bepaald of Brein of persoon Y gelijk heeft en wie hoeveel aan de ander moet betalen.
En omdat de schadevergoedingen in de miljoenen kunnen lopen, doet Brein vaak een schikkingsvoorstel. als je dat betaalt wordt je niet voor de rechter gedaagd.
Het lijkt mij dat de aanbieders van die usenetservers nu als eerste de lul zijn dan.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:02 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Als iedereen SSL aanzet bij het downloaden van usenet, kan Brein helemaal niks.
dan moet het wel een Nederlandse aanbieder zijn...quote:Op donderdag 10 april 2014 21:37 schreef kree het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat de aanbieders van die usenetservers nu als eerste de lul zijn dan.
die kans bestaat, maar ik vermoed dat ze dat pas gaan doen nadat Brein daar om vraagt of misschien zelfs pas na rechtelijke dwang.quote:Op donderdag 10 april 2014 21:55 schreef kree het volgende:
correct
Maar neem aan dat bv eweka en de standaard providers dit nu gaan weghalen.
Dat denk ik ook, maar voor brein zijn zij de "grote vissen" ipv de individuele downloader.quote:Op donderdag 10 april 2014 22:03 schreef FredvZ het volgende:
[..]
die kans bestaat, maar ik vermoed dat ze dat pas gaan doen nadat Brein daar om vraagt of misschien zelfs pas na rechtelijke dwang.
Gelukkig heb ik Newsdemon, gewoon buitenlandse usenet provider nemenquote:Op donderdag 10 april 2014 21:37 schreef kree het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat de aanbieders van die usenetservers nu als eerste de lul zijn dan.
Je weet dat de servers van Newsdemon gedeeltelijk in Amsterdam staan?quote:Op donderdag 10 april 2014 22:20 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik Newsdemon, gewoon buitenlandse usenet provider nemenMet ssl, en ze kunnen niks.
als je met ssl download kan je ISP nooit achter je data komen...zie http://www.computeridee.n(...)-anoniem-downloaden/quote:Op donderdag 10 april 2014 22:23 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Je weet dat de servers van Newsdemon gedeeltelijk in Amsterdam staan?
Ik zou daar niet zo al te zeker van zijn.quote:Op donderdag 10 april 2014 23:55 schreef alwaysonhold het volgende:
als je met ssl download kan je ISP nooit achter je data komen...zie http://www.computeridee.n(...)-anoniem-downloaden/
En hoe krijgt je ISP die fake certificaten van die proxy op je computer dan?quote:Op vrijdag 11 april 2014 00:42 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik zou daar niet zo al te zeker van zijn.
Weet je dat er een bugje in SSL zat?quote:Op vrijdag 11 april 2014 03:58 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
En hoe krijgt je ISP die fake certificaten van die proxy op je computer dan?
Het hele idee achter SSL is dat je naast het opzetten van een veilige verbinding ook de identiteit van de ontvanger verifieert.
je isp misschien niet. Maar als brein een server in beslag neemt, en daar staan wat logs op met jouw ip en wat je gedownload hebt, wat dan?quote:Op donderdag 10 april 2014 23:55 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
als je met ssl download kan je ISP nooit achter je data komen...zie http://www.computeridee.n(...)-anoniem-downloaden/
Nee de consumentenbond is heiligquote:Op donderdag 10 april 2014 22:10 schreef JTT het volgende:
![]()
![]()
MAG JE DAN
GVD
STRAKS HELEMAAL NIETS MEER IN NEDERLAND!?!
![]()
![]()
Nederland is een vrij land... Jaja![]()
![]()
f*ck
stichting brein.
![]()
f*ck
heel de EU.
![]()
Lang leve de consumentenbond.
Klopt helemaal, overal moeten ze altijd jaren over discussiëren maar dit ging ineens heel snel, erg bizar en die breek het laatste vertrouwen in de overheid die blijkbaar tot alles in staat is als het er op aankomt, griezelig. Slappe Hollandse overheidsknietjes versus geraffineerde industrie lobbyisten?quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:12 schreef pokkerdepok het volgende:
dit verbod is nergens op gebaseerd.
het was een rechtzaak aangespannen door producenten van apparaten, die vonden de thuiskopieerheffing te hoog.
nu besluit een europese rechtbank dat die heffing inderdaad onterecht is, omdat je dan alle gebruikers straft.
nou okee, dan vervalt de thuiskopieer heffing dus per direct, zou je zeggen, en klaar. moeten ze wat anders verzinnen om downloaden te compenseren.
maar wat doet Teeven? hij maakt per direct downloaden illegaal. waar is dat in godsnaam op gebaseerd? volgens mij nergens op.
sterker nog, ik lees net dat de stichting die de heffing verdeeld, helemaal niet van plan is om die heffing te gaan verlagen. die gaan dus recht tegen de beslissing van de hoogste europese rechtbank in.
samenvatting: deze europese uitspraak is gewoon een onterecht excuus voor onze kutregering om zonder enige discussie of toetsing, downloaden illegaal te maken.
ik hoop dat de kamer zich dit wel realiseerd, en er een stokje voor gaat steken.
of gewoon de VVD die eigenlijk allang een downloadverbod wilde, en nu zn kans grijpt.quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:23 schreef Broadway het volgende:
[..]
Klopt helemaal, overal moeten ze altijd jaren over discussiëren maar dit ineens ging het heel snel, erg bizar. Slappe Hollandse overheidsknietjes versus geraffineerde industrie lobbyisten?
Dan mogen we hopen dat ze keihard teruggefloten worden, het is nu of nooit, of zoiets.quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:25 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
of gewoon de VVD die eigenlijk allang een downloadverbod wilde, en nu zn kans grijpt.
nee, de uitspraak is over hoe wij met downloaden omgaan, hoe wij het compenseren. en dat mag dus niet, hoe wij dat doen.quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:26 schreef Bart het volgende:
Nou ja, niet helemaal he. De zaak was inderdaad of de downloadheffing niet te hoog is. Maar om daarover te kunnen beslissen moet je eerst weten of downloaden illegaal is. Europees hof heeft nu bepaald dat dat idd illegaal is. Enige wat het kabinet doet is de uitspraak van het hof erkennen. Ze kunnen ook niet anders.
En daar staat duidelijk in:quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:48 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
nee, de uitspraak is over hoe wij met downloaden omgaan, hoe wij het compenseren. en dat mag dus niet, hoe wij dat doen.
http://static0.volkskrant(...)fThuiskopie_4861.pdf
Oftewel: downloaden uit illegale bron is illegaal.quote:Derhalve is het Hof van oordeel dat een nationale wettelijke regeling die geen enkel onderscheid
maakt tussen kopieën voor privégebruik die zijn vervaardigd uit geoorloofde bronnen, en kopieën
voor privégebruik die zijn vervaardigd uit nagemaakte of vervalste bronnen, niet kan worden
gedoogd.
Nee. Volgens deze uitspraak ben je strafbaar bezig als je een film of serie downloadt. De overheid doet er niets mee. Brein ook niet, zeggen ze. Maar Brein kan morgen besluiten er wel wat mee te gaan doen, waardoor jij na het downloaden van een film een brief in de bus kan krijgen met het verzoek om even 1500 euro te betalen.quote:Op vrijdag 11 april 2014 10:04 schreef privatair het volgende:
begrijp ik hieruit dus dat alleen diegene worden gestraft welke grootgebruikers zijn of diegene die verspreiden ?
Veel success met het downloaden van een film bij de Burger King.quote:Op vrijdag 11 april 2014 10:38 schreef GekkePoes het volgende:
Met een laptopje op een gratis wifi, kan je gewoon downloaden, en niemand weet waar het heen gaat.
sickbeard is toch vooral via Usenet? dan heb je niets te vrezen.quote:Op vrijdag 11 april 2014 10:22 schreef jogy het volgende:
Ik ben toch wel blij dat ik een jaartje geleden een vpn abonnement heb aangeschaft. Mijn downloads gaan wel iets trager maar met sickbeard wordt het binnen gehaald terwijl ik op mijn werk zit dus ik merk er niets van
.
Wat een gedoe. Ergens op de stoep zitten, paar uur lang, om wat te downloadenquote:Op vrijdag 11 april 2014 10:38 schreef GekkePoes het volgende:
Met een laptopje op een gratis wifi, kan je gewoon downloaden, en niemand weet waar het heen gaat.
Ik heb een torrent variantquote:Op vrijdag 11 april 2014 10:45 schreef Jan_Lul het volgende:
[..]
sickbeard is toch vooral via Usenet? dan heb je niets te vrezen.
xvidquote:Op donderdag 10 april 2014 23:52 schreef Broadway het volgende:
Zo, die kan even aan blijven staan vannacht.
[ afbeelding ]
Timmieeeeh!!! waar zit je
[ afbeelding ]
Niet in SSL zelf, maar in een implementatie ervan. Alhoewel dat inderdaad servers die gebruik maken van die implementatie (en dat zijn er nogal wat) risico lopen op een aanval die Mr_Belvedere postte.quote:
Daarom ook buitenlandse VPN's die niet loggen gebruiken.quote:Op vrijdag 11 april 2014 08:57 schreef Bart het volgende:
[..]
je isp misschien niet. Maar als brein een server in beslag neemt, en daar staan wat logs op met jouw ip en wat je gedownload hebt, wat dan?
Steekpenninkje links, snoepreisje rechts, etentje zus, dames van plezier zo.quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:23 schreef Broadway het volgende:
[..]
Klopt helemaal, overal moeten ze altijd jaren over discussiëren maar dit ging ineens heel snel, erg bizar en die breek het laatste vertrouwen in de overheid die blijkbaar tot alles in staat is als het er op aankomt, griezelig. Slappe Hollandse overheidsknietjes versus geraffineerde industrie lobbyisten?
Ik gebruik zelf https://www.ipredator.se/quote:Op vrijdag 11 april 2014 11:28 schreef superworm het volgende:
Ik wil n.a.v. deze uitspraak mijn verbinding beter gaan beveiligen - wat is dan wijsheid qua (makkelijk instelbare) VPN? Er zijn zo ontzaglijk veel aanbieders over de hele wereld, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik zoek er wel eentje die ook servers/proxy's aanbiedt in UK en VS. Dit voor Hulu, Netflix, BBC enzovoorts.quote:Op vrijdag 11 april 2014 11:30 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik gebruik zelf https://www.ipredator.se/
Ik heb privateinternetaccess: https://www.privateinternetaccess.com/pages/network/quote:Op vrijdag 11 april 2014 11:31 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik zoek er wel eentje die ook servers/proxy's aanbiedt in UK en VS. Dit voor Hulu, Netflix, BBC enzovoorts.
hmm.. okee misschien heb je gelijk...quote:Op vrijdag 11 april 2014 09:50 schreef Bart het volgende:
[..]
En daar staat duidelijk in:
[..]
Oftewel: downloaden uit illegale bron is illegaal.
Ik zou het liever niet hebbenquote:Op vrijdag 11 april 2014 11:41 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hmm.. okee misschien heb je gelijk...
ja...quote:
Die las ik ook idd veel aangeraden worden, het programmaatje leek me vrij simpel te gebruiken. Is de snelheid w.b. torrenten acceptabel/betrouwbaar?quote:Op vrijdag 11 april 2014 11:39 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik heb privateinternetaccess: https://www.privateinternetaccess.com/pages/network/
Qua normaal internetten en downloaden gaat het best lekker, ik heb die bende ook geïnstalleerd op de synology en daar gaat het wel iets langzamer (alsnog een paar mbit per seconde hoor, daar niet van)quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:01 schreef superworm het volgende:
[..]
Die las ik ook idd veel aangeraden worden, het programmaatje leek me vrij simpel te gebruiken. Is de snelheid w.b. torrenten acceptabel/betrouwbaar?
Nou hebben we nog een paar computers staan thuis, kan je met 1 account je hele privénetwerk (via de modem of zo) beslaan of moet je een apart abo hebben voor elke pc?quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:04 schreef jogy het volgende:
[..]
Qua normaal internetten en downloaden gaat het best lekker, ik heb die bende ook geïnstalleerd op de synology en daar gaat het wel iets langzamer (alsnog een paar mbit per seconde hoor, daar niet van)
Je mag er 5 tegelijkertijd op aansluitenquote:Op vrijdag 11 april 2014 12:09 schreef superworm het volgende:
[..]
Nou hebben we nog een paar computers staan thuis, kan je met 1 account je hele privénetwerk (via de modem of zo) beslaan of moet je een apart abo hebben voor elke pc?
Top. Dus da's een kwestie van accountje kopen, programma downloaden en klaar is kees? In dat geval zijn die kosten, zeker door 4 gedeeld, prima te doenquote:Op vrijdag 11 april 2014 12:15 schreef jogy het volgende:
[..]
Je mag er 5 tegelijkertijd op aansluiten.
Secure VPN Account
Encrypted WiFi
P2P and VoIP Support
PPTP, OpenVPN and L2TP/IPSec
5 devices simultaneously
Multiple VPN Gateways
Unlimited Bandwidth
SOCKS5 Proxy Included
No traffic logs
Instant Setup
https://www.privateinternetaccess.com/pages/buy-vpn/
jup! Ik heb er iig nog geen gezeik mee gehadquote:Op vrijdag 11 april 2014 12:18 schreef superworm het volgende:
[..]
Top. Dus da's een kwestie van accountje kopen, programma downloaden en klaar is kees? In dat geval zijn die kosten, zeker door 4 gedeeld, prima te doen
Alles waar jij geen rechten/licentie voor hebt mag je niet downloaden.quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:24 schreef Gruisman het volgende:
Is het nu dus ook illegaal om vanuit youtube nummers te download via sites zoals http://www.youtube-mp3.org/nl
En sites als http://noobroom7.com/ mogen dus ook niet meer? Of mocht dat sowieso al niet..
en als je dan nog SSL gebruikt richting usenet ben je *nog* safer?quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:20 schreef jogy het volgende:
[..]
jup! Ik heb er iig nog geen gezeik mee gehad.
Geen idee.quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:45 schreef Gunner het volgende:
[..]
en als je dan nog SSL gebruikt richting usenet ben je *nog* safer?
Als je torrents gebruikt is ssl nogal nutteloos denk ik zelfquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |