quote:Op maandag 7 april 2014 18:12 schreef Toto69 het volgende:
Nou, speciaal voor jullie een tweetal bonusdilemma's voor vandaag:
Zelf zou ik in het begin niets doen, naderhand als er geen tips binnen komen zeker aangeven.quote:1) Opsporing Verzocht, wie kent het niet? Totdat je je eigen familie op camera ziet! Je zit de uitzending te bekijken en ziet dat het je neefje is. De zaak betreft een woninginbraak en hij staat vrij goed op beeld. Wat doe je? Geef je je neefje aan, of houd je je afzijdig in de hoop dat hij er mee wegkomt?
De vrouw van 27, jonge mensen met familie eerst.. Harde wereld dit. Maar gelukkig zal deze niet voorkomen, er zijn er genoeg!quote:2) Je bent een chirurg in een ziekenhuis en er komen om twee uur 's nachts twee mensen met een hartaanval binnen. Een vrouw van 27 met drie kinderen, en een vrouw van 78 met bijna geen familie meer. De vrouw van 78 is licht dementerend en heeft al langer gezondheidsklachten. Je kan maar één patiënt opereren, dus je moet kiezen. Wie kies je, en waarom?
Dit komt vaak genoeg voor, alleen in een andere variant. Denk maar aan orgaandonatie. Er komt 1 orgaan beschikbaar, en je hebt meerdere kandidaten die anders zullen sterven.quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:55 schreef Rockiejj het volgende:
De vrouw van 27, jonge mensen met familie eerst.. Harde wereld dit. Maar gelukkig zal deze niet voorkomen, er zijn er genoeg!
Nee, ik zou niet deelnemen aan het onderzoek. Dat je een keer de fout in gaat en daarna je leven betert - dan is het meer een discussie. Maar zoals je stelt - meerdere keren vast gezeten. Nee, sorry. Dat doe ik niet.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:14 schreef Toto69 het volgende:
Dilemma 1: Het afstaan van een nier
Je bent in het ziekenhuis voor wat onderzoekjes. Niks ernstigs, gewoon een bloeddrukmeting en wat bloedonderzoeken omdat je de laatste tijd een beetje moe en futloos bent. Na het bloedprikken komt er een arts in paniek binnen die vertelt dat er zojuist een nierpatiënt is binnen gebracht die met grote spoed een donornier nodig heeft om in leven te blijven. Er zijn in het ziekenhuis andere donoren aanwezig, maar zij zijn niet compatibel. De arts vraagt jou om in ieder geval te laten kijken of je compatibel bent met de patiënt en indien ja, of je één van je nieren af wilt staan om zijn leven te redden. De patiënt is een 55-jarige man met een slecht verleden. Hij heeft meerdere kinderen onzedelijk betast en heeft daar meerdere malen voor vast gezeten. Maar nu dringt de tijd en dreigt hij te overlijden.
Je blijkt compatibel te zijn. Wat doe je? Sta jij je nier af aan deze man, ondanks zijn slechte verleden? Of doe je dat niet (zo nee, waarom niet? zo ja, waarom wel?)
Als jij besluit je nier NIET af te staan zal de man hoe dan ook overlijden.
Verleiding om te houden is erg groot. Ligt er trouwens ook aan wat er op de ID kaart staatquote:Dilemma 2 - Gevonden portemonnee
Je loopt over straat en plots zie je iets liggen. Het blijkt een portemonnee te zijn en waarschijnlijk heeft iemand die laten vallen. Je opent de portemonnee op zoek naar een id-kaart en komt erachter van wie de portemonnee is. Maar náást die id-kaart zit er wel erg veel contant geld in. Om precies te zijn maar liefst twintig briefjes van 100, ofwel 2000 euro! Is hier iets niet in de haak? Betreft dit de portemonnee van een crimineel, of gewoon iemand die net gepind heeft? Houd je het geld zelf, of zoek je de eigenaar op? Of, ga je naar de politie? 2000 euro contant geld is immers wel een klein beetje verdacht.
Kortom: Politie, houden, of de eigenaar opzoeken (met het risico dat het toch een crimineel betreft). Wat zou jij doen?
Het lijkt me sterk dat je al deze informatie hebt op zo'n moment, maar ik zou zelfs zonder de informatie de nier niet afstaan. Alleen aan familie/goede vrienden.quote:
Ik zou het geld eruit halen (vindersloonquote:Dilemma 2 - Gevonden portemonnee
O ja bij een zielige bejaarde zou ik het ook niet houden. Dan zou ik wel m'n gegevens achterlaten bij de politie zodat ze me zelf een vindersloon kan gevenquote:Op dinsdag 8 april 2014 13:24 schreef Nat-Water het volgende:
Verleiding om te houden is erg groot. Ligt er trouwens ook aan wat er op de ID kaart staat. Als het zo'n zielige bejaarde is, dan geef ik het wel terug. Bij iets anders hou het geld, en geef ik de pasjes etc aan de politie.
In Amerika kan je ook op fokquote:Op dinsdag 8 april 2014 10:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
[b]No way. Kan m'n vrienden niet missen
Ik zou deze man helpen, mede omdat iemand met een slecht verleden niet per sé slecht is. Ik zou het alleen jammer vinden als hij doorgaat met zijn manier van leven met mijn nier. Tevens zou ik mijn nier aan iedereen afstaan.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:14 schreef Toto69 het volgende:
Dilemma 1: Het afstaan van een nier
Je bent in het ziekenhuis voor wat onderzoekjes. Niks ernstigs, gewoon een bloeddrukmeting en wat bloedonderzoeken omdat je de laatste tijd een beetje moe en futloos bent. Na het bloedprikken komt er een arts in paniek binnen die vertelt dat er zojuist een nierpatiënt is binnen gebracht die met grote spoed een donornier nodig heeft om in leven te blijven. Er zijn in het ziekenhuis andere donoren aanwezig, maar zij zijn niet compatibel. De arts vraagt jou om in ieder geval te laten kijken of je compatibel bent met de patiënt en indien ja, of je één van je nieren af wilt staan om zijn leven te redden. De patiënt is een 55-jarige man met een slecht verleden. Hij heeft meerdere kinderen onzedelijk betast en heeft daar meerdere malen voor vast gezeten. Maar nu dringt de tijd en dreigt hij te overlijden.
Je blijkt compatibel te zijn. Wat doe je? Sta jij je nier af aan deze man, ondanks zijn slechte verleden? Of doe je dat niet (zo nee, waarom niet? zo ja, waarom wel?)
Als jij besluit je nier NIET af te staan zal de man hoe dan ook overlijden.
Geld eruit halen, eventueel portomonnee opsturen naar de eigenaar. Nooit naar de politie gaan, want dan krijg jij niets, en diegene waar de portomonnee van is vaak ook niets. Als je hem zo brengt dan kan het ook zijn dat je niets krijgt. Wat mij is geleerd is om hem altijd mee naar huis te nemen en dan verder te kijken.quote:Dilemma 2 - Gevonden portemonnee
Je loopt over straat en plots zie je iets liggen. Het blijkt een portemonnee te zijn en waarschijnlijk heeft iemand die laten vallen. Je opent de portemonnee op zoek naar een id-kaart en komt erachter van wie de portemonnee is. Maar náást die id-kaart zit er wel erg veel contant geld in. Om precies te zijn maar liefst twintig briefjes van 100, ofwel 2000 euro! Is hier iets niet in de haak? Betreft dit de portemonnee van een crimineel, of gewoon iemand die net gepind heeft? Houd je het geld zelf, of zoek je de eigenaar op? Of, ga je naar de politie? 2000 euro contant geld is immers wel een klein beetje verdacht.
Kortom: Politie, houden, of de eigenaar opzoeken (met het risico dat het toch een crimineel betreft). Wat zou jij doen?
Jij zou de man dus ondanks zijn verleden wél helpen in leven te blijven? Interessant, dan ben je de eerste die dat doet in dit topic.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:30 schreef Rockiejj het volgende:
[..]
Ik zou deze man helpen, mede omdat iemand met een slecht verleden niet per sé slecht is. Ik zou het alleen jammer vinden als hij doorgaat met zijn manier van leven met mijn nier. Tevens zou ik mijn nier aan iedereen afstaan.
[..]
Geld eruit halen, eventueel portomonnee opsturen naar de eigenaar. Nooit naar de politie gaan, want dan krijg jij niets, en diegene waar de portomonnee van is vaak ook niets. Als je hem zo brengt dan kan het ook zijn dat je niets krijgt. Wat mij is geleerd is om hem altijd mee naar huis te nemen en dan verder te kijken.
Ik voel een Powlitie! momentje opkomen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:30 schreef Toto69 het volgende:
Goed dan, dan gooi ik er nog een dilemma tegenaan die ik wat realistischer probeer te maken. Zie het maar als een bonusje
Dilemma:
Je staat in een winkel en bent wat kleren aan het passen. Je hebt je tas vlakbij je neergezet maar plots zie je dat een vrouw er met je tas van doorgaat. Je ziet het gebeuren en zet de achtervolging in. Een eindje verderop confronteer je de vrouw en wil je de politie bellen wegens diefstal. Máár op dat moment zie je dat de vrouw twee jonge kindjes bij haar heeft. Wat doe je: bel je de politie, ondanks het feit dat er twee kindjes bij zijn? Of los je het op een andere manier op, zo ja, hoe dan?
Morgen twee nieuwe. Succes met deze drie voor vandaag!
Ja, ik zou iemand niet kunnen laten overlijden om dingen die hij in het verleden zou hebben gedaan.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:31 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Jij zou de man dus ondanks zijn verleden wél helpen in leven te blijven? Interessant, dan ben je de eerste die dat doet in dit topic.
Wat als één van die kinderen je neefje is?quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:32 schreef Rockiejj het volgende:
[..]
Ja, ik zou iemand niet kunnen laten overlijden om dingen die hij in het verleden zou hebben gedaan.
Dat stond niet in de vraag.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:32 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Wat als één van die kinderen je neefje is?
Confronteren. Als ze geen gehoor daaraan geeft, politie bellen. Jammer voor haar en die kinderen, maar dat gedrag moet je niet goedkeuren. Anders zijn die kinderen straks net zo. Plus ben ik dan nog steeds m'n spullen kwijt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:30 schreef Toto69 het volgende:
Je staat in een winkel en bent wat kleren aan het passen. Je hebt je tas vlakbij je neergezet maar plots zie je dat een vrouw er met je tas van doorgaat. Je ziet het gebeuren en zet de achtervolging in. Een eindje verderop confronteer je de vrouw en wil je de politie bellen wegens diefstal. Máár op dat moment zie je dat de vrouw twee jonge kindjes bij haar heeft. Wat doe je: bel je de politie, ondanks het feit dat er twee kindjes bij zijn? Of los je het op een andere manier op, zo ja, hoe dan?
Hmm... Ik denk dat ik toch de politie zou bellen, weten die kinderen (die inmiddels al een compleet verkeerd voorbeeld hebben van hoe je je hoort te gedragen) gelijk wat er gebeurt als je wat probeert te stelen van een ander.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:30 schreef Toto69 het volgende:
Goed dan, dan gooi ik er nog een dilemma tegenaan die ik wat realistischer probeer te maken. Zie het maar als een bonusje
Dilemma:
Morgen twee nieuwe. Succes met deze drie voor vandaag!
Weet ik, maar dit topic leidt natuurlijk tot discussies en dat is prima. Dus vandaar mijn vraag.quote:
Als het mijn neefje zou zijn, zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Gewoon om het feit dat ik niet iemand kan laten overlijden.. Denk dat het de rest van je leven zou achtervolgen, dat jij iemand in leven had kunnen houden, maar dat niet heb gedaan.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:33 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Weet ik, maar dit topic leidt natuurlijk tot discussies en dat is prima. Dus vandaar mijn vraag.
Op zich snap ik je punt ook wel en zou ik het zelf ook niet makkelijk vinden. Maar toch, de twijfel slaat zwaar toe in dit geval, omdat hij toch meerdere malen niet zijn handjes thuis heeft kunnen houden bij kinderen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:34 schreef Rockiejj het volgende:
[..]
Als het mijn neefje zou zijn, zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen. Gewoon om het feit dat ik niet iemand kan laten overlijden.. Denk dat het de rest van je leven zou achtervolgen, dat jij iemand in leven had kunnen houden, maar dat niet heb gedaan.
Zeker, ik zeg ook niet dat ik direct ja zou schreeuwen hoor.. Maar ik zou het gewoon niet kunnenquote:Op dinsdag 8 april 2014 13:35 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Op zich snap ik je punt ook wel en zou ik het zelf ook niet makkelijk vinden. Maar toch, de twijfel slaat zwaar toe in dit geval, omdat hij toch meerdere malen niet zijn handjes thuis heeft kunnen houden bij kinderen.
Ik vind het wel heel nobel van jequote:Op dinsdag 8 april 2014 13:36 schreef Rockiejj het volgende:
[..]
Zeker, ik zeg ook niet dat ik direct ja zou schreeuwen hoor.. Maar ik zou het gewoon niet kunnen
Dus jij zou zo iemand laten overlijden?quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:41 schreef CherryOnTop het volgende:
Ik zou die niet vooral niet afstaan aan iemand anders omdat ik dan denk "ja maar wat als een familielid/goede vriend(in) 'm later nodig heeft?" Je kunt er maar één weggeven natuurlijk. Dat hij ook nog eens een pedofiel is maakt dat ik het niet eens een seconde zou overwegen waar ik dat bij een ander misschien wel nog even zou doen. Met overigens hetzelfde resultaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |