Hongerige zeehonden vallen bruinvissen aanAD Theo Teitsma
quote:
Ouddorp - Hongerige zeehonden kiezen bij gebrek aan vis voor het opeten van bruinvissen.
Dat zegt coördinator Jaap van der Hiele van Eerste Hulp Bij Zeezoogdieren (EHBZ). Het verklaart volgens hem waarom de afgelopen weken tientallen dode, afgekloven bruinvissen aanspoelden op de stranden van Ouddorp.
De EHBZ is een vrijwilligersorganisatie die de kadavers van de stranden in Zuid-Holland en Zeeland verwijdert. Vooral in het voorjaar heeft ze het daar druk mee.
De afgelopen weken werden meer dan 60 vrijwel afgekloven dode bruinvissen uit Ouddorp weggehaald. En nog vrijwel dagelijks is het prijs.
De bijt- en knauwwonden duiden op aanvallen door zeehonden. Die kunnen door de seizoenswisseling veel minder vis in de Noordzee vinden. En dan slaan ze toe rond de Bollen van de Ooster, een rustgebied waar honderden zeehonden vertoeven, op zo'n 5 kilometer voor de kust van Ouddorp.
"Vooral de zwakkere bruinvissen die passeren tussen de Bollen van de Ooster en de kust zijn de pineut." weet de coördinator. "Ook bruinvissen die wat onoplettend luieren in het kustwater zijn vaak een prooi." Het is de zeehonden vooral om het spek in de bruinvissen te doen. De zwaar aangevreten kadavers hebben inmiddels bij EHBZ al een bijnaam gekregen: 'maaltijdbruinvissen'.
Belgische onderzoekers ontdekten 1,5 jaar geleden dat zeehonden achter de dood van zwaar verminkte bruinvissen zitten.
Goedenavond mede-Fok!kers en -Fok!sters,
De natuur regelt zichzelf natuurlijk, doordat voornamelijk de zwakkere en onoplettende dieren worden aangevallen en wellicht daalt ook de zeehondenpopulatie omdat er minder voedsel is.
Ik gun iedereen natuurlijk een lekker stukje vis op zijn/haar bord. Het eten van vis wordt ook gepromoot, maar het baart me wel zorgen dat er steeds minder zeeleven overblijft op deze manier.
Zijn de visquota nu nog steeds te groot, of worden deze door vissers genegeerd, of beide?
Het is me wel duidelijk dat dit niet de goede kant op gaat.
Nu eet ik al niet zo vaak vis, maar ik ga er zeker rekening mee houden.
Gisteren zag ik op TV dat er gelukkig jonge gekweekte paling wordt uitgezet, en dat is een goed begin, maar ik denk dat er meer moet gebeuren.
Gr.
[ Bericht 0% gewijzigd door Specularium op 04-04-2014 16:34:14 ]