abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138477659
Hongerige zeehonden vallen bruinvissen aan

AD Theo Teitsma
quote:
Ouddorp - Hongerige zeehonden kiezen bij gebrek aan vis voor het opeten van bruinvissen.

Dat zegt coördinator Jaap van der Hiele van Eerste Hulp Bij Zeezoogdieren (EHBZ). Het verklaart volgens hem waarom de afgelopen weken tientallen dode, afgekloven bruinvissen aanspoelden op de stranden van Ouddorp.

De EHBZ is een vrijwilligersorganisatie die de kadavers van de stranden in Zuid-Holland en Zeeland verwijdert. Vooral in het voorjaar heeft ze het daar druk mee.
De afgelopen weken werden meer dan 60 vrijwel afgekloven dode bruinvissen uit Ouddorp weggehaald. En nog vrijwel dagelijks is het prijs.

De bijt- en knauwwonden duiden op aanvallen door zeehonden. Die kunnen door de seizoenswisseling veel minder vis in de Noordzee vinden. En dan slaan ze toe rond de Bollen van de Ooster, een rustgebied waar honderden zeehonden vertoeven, op zo'n 5 kilometer voor de kust van Ouddorp.

"Vooral de zwakkere bruinvissen die passeren tussen de Bollen van de Ooster en de kust zijn de pineut." weet de coördinator. "Ook bruinvissen die wat onoplettend luieren in het kustwater zijn vaak een prooi." Het is de zeehonden vooral om het spek in de bruinvissen te doen. De zwaar aangevreten kadavers hebben inmiddels bij EHBZ al een bijnaam gekregen: 'maaltijdbruinvissen'.
Belgische onderzoekers ontdekten 1,5 jaar geleden dat zeehonden achter de dood van zwaar verminkte bruinvissen zitten.
Goedenavond mede-Fok!kers en -Fok!sters,

De natuur regelt zichzelf natuurlijk, doordat voornamelijk de zwakkere en onoplettende dieren worden aangevallen en wellicht daalt ook de zeehondenpopulatie omdat er minder voedsel is.

Ik gun iedereen natuurlijk een lekker stukje vis op zijn/haar bord. Het eten van vis wordt ook gepromoot, maar het baart me wel zorgen dat er steeds minder zeeleven overblijft op deze manier.

Zijn de visquota nu nog steeds te groot, of worden deze door vissers genegeerd, of beide?

Het is me wel duidelijk dat dit niet de goede kant op gaat.
Nu eet ik al niet zo vaak vis, maar ik ga er zeker rekening mee houden.

Gisteren zag ik op TV dat er gelukkig jonge gekweekte paling wordt uitgezet, en dat is een goed begin, maar ik denk dat er meer moet gebeuren.

Gr.

[ Bericht 0% gewijzigd door Specularium op 04-04-2014 16:34:14 ]
  donderdag 3 april 2014 @ 18:58:22 #2
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_138478567
quote:
De zwaar aangevreten kadavers hebben inmiddels bij EHBZ al een bijnaam gekregen: 'maaltijdbruinvissen'.
Wow, briljant. Woord van het jaar 2014 is al bekend.
pi_138481205
Dan moeten de mensen maar minder vis uit de zee roven.
Ура для россии
  donderdag 3 april 2014 @ 20:19:13 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138481796
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 18:24 schreef niels0 het volgende:
maar ik denk dat er meer moet gebeuren.
vis op land kweken
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_138482143
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:19 schreef sturmpie het volgende:

[..]

vis op land kweken
Zolang het maar geen roofvis is want die wordt normaal gesproken weer gevoed met vis uit zee.
  donderdag 3 april 2014 @ 20:48:01 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_138482999
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:28 schreef cynicus het volgende:

[..]

Zolang het maar geen roofvis is want die wordt normaal gesproken weer gevoed met vis uit zee.
tong kunnen ze ook op land kweken heb ik eens vernomen.
het is vast wel mogelijk om een vis-voedselketen samen te stellen zodat er ook roofvissen gekweekt kunnen worden. je kan ze altijd bijvoeren met visafval ;)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  donderdag 3 april 2014 @ 20:51:32 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138483174
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:28 schreef cynicus het volgende:

[..]

steeds meer met eiwit uit bonen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138483207
Lijkt erop dat we meer zeehondjes moeten doodknuppelen
  donderdag 3 april 2014 @ 20:52:36 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138483236
Hoop dat Leni trots is
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138483602
Zit ik me in te lezen en opeens zit ik bij visgerei voor op reis. :@
  vrijdag 4 april 2014 @ 12:53:43 #11
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_138502158
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoop dat Leni trots is
_O-
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_138505887
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 21:00 schreef niels0 het volgende:
Zit ik me in te lezen en opeens zit ik bij visgerei voor op reis. :@
Doe eens een link naar de bron.
pi_138506940
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 14:47 schreef Specularium het volgende:

[..]

Doe eens een link naar de bron.
Van de OP bedoel je? Dat gaat helaas niet, ik heb het overgetypt uit de krant.
Normaal zet ik er altijd een bronlink bij.

Wat verder nog wel interessant is voor dit topic inzake visstanden, is dat het heel lokaal is.
(Vissers)boten dienen minimaal een halve mijl afstand te bewaren van boorplatforms. De pijpleidingen zijn warm en dat zorgt voor veel voedsel. Boorplatforms zijn dan ook heuze habitats voor zeedieren en elk platform heeft ook z'n eigen meeuwenkolonie.
In West-Afrika heb ik rondom ons schip scholen van miljoenen vissen gezien. Je vraagt je dan gelijk af waarom ze daar in Afrika honger hebben.
Ook in de Golf van Thailand en de Zuid-Chinese Zee barst het van de vis. Westkust van Palawan is het een stuk minder. De mensen verpesten het daar. Verreweg de meeste vis die in Manilla wordt gegeten komt van Palawan, en ze vissen daar met dynamiet en cyanide, waardoor ook andere flora en fauna zoals bijvoorbeeld koraal onherstelbaar beschadigd raakt.

Echt heel zonde is dat, want Palawan staat bekend als 1 van de betere duik- en snorkelgebieden ter wereld (Google op El Nido Palawan diving.)

[ Bericht 11% gewijzigd door niels0 op 04-04-2014 16:14:47 ]
pi_138508879
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 15:26 schreef niels0 het volgende:

[..]

Van de OP bedoel je? Dat gaat helaas niet, ik heb het overgetypt uit de krant.
Normaal zet ik er altijd een bronlink bij.
Ok, is verder prima, alleen die kerel heet Jaap van der Hiele en niet Van der Heide.
Heb het even aangepast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')