Menig voorbeeld voorbij zien komen, Sally, waarbij je ondanks aanspreken door derden vooral fulmineert en je gelijk probeert te bewijzen. Welliswaar in ABN, maar vaak totaal niet relevant in de discussies waarbij je het (moedwillig?) uit de bocht laat vliegen wat je logica onnavolgbaar maakt.quote:Op donderdag 24 april 2014 02:50 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Tja, Skully..Wat moet ik met deze goedbedoelde kritiek aanvangen? Het is duidelijk dat jouw stijl de mijne niet is en visa versa. Alleen al die onnavolgbaarheid van mijn posts..Het is toch echt ABN waar ik mij van bedien en de meesten kunnen mij, gezien de reacties in dit en andere topics, prima volgen.
That's life, het gaat me er ook meer om hoe jij daarmee omgaat. Zolang mensen achter je staan is het geweldig, zodra je tegengas krijgt begin te sputteren en te tieren zonder al te veel aanleiding. Als ik dat als patroon kan waarnemen, waarom doe je daar dan niks mee?quote:Je zou dus kunnen overwegen dat het wellicht aan jou ligt....Heb op dat front in het verleden (deel13 als Marsyas: R&P / ADD/ADHD - deel 13) met wel meer members dat probleem gehad terwijl anderen mij juist heel goed begrepen. De stemmen zijn dus verdeeld op dat punt..
Zou een signaal mogen zijn om eens aan de slag te gaan. Maar iets zegt me dat je daar domweg geen zin in hebt.quote:En dat ik de stelling huldig dat iedereen, behalve ik, gek zou zijn zie ik i.i.g. nergens bevestigd. In zoverre, het is zeker niet een uitgangspunt voor mijn opinievorming. Ik ben zelf knettergek en dat weet ik. Ik heb een dik GGZ dossier waarin het allemaal uitvoerig beschreven is en had tot voor kort een niet misselijke RM aan mijn broek...
Wie probeer je nu te overtuigen?quote:Ook is mij niet duidelijk wat er precies bedoeld wordt met "een negatieve toon" en "slingeren met woorden" die alleen maar olie op het vuur werpen. Wat mij wel duidelijk is is dat jij een vrij negatief beeld van mij hebt dat voor verbetering vatbaar is want zoals het mannetje dat jij probeert neer te zetten ben ik m.i. zeker niet. Dat blijkt uit de feedback die ik krijg in de +/-150 andere topics waarin ik zit.
Zwaktebod. Krijg je tegengas, ga je sputteren, bedankt dat je dit onderstreept.quote:Het is echt niet slechts 'kommer en kwel' met mij hoor..En voor gefundamenteerde kritiek sta ik altijd open maar met de jouwe kan ik dus niet zoveel aanvangen. Laten we het er maar op houden dat we elkaar niet zo liggen... "Wie vrienden is met iedereen heeft geen karakter."
Het ga je goed 'Splittertje'
Nee, het ligt idd niet aan jou... Hebben ze ook tafels van dat hout?quote:[..]
Als je met "behandeld" bedoelt met AD..Dat durven ze niet aan, als de dood dat ik manisch word als ze zijn. Reputatie..
[..]
Ach, de ene bipolair is de andere niet..En ik ben zeker niet representatief... De laatste keer dat ik opgenomen was (9 dgn) was de eindconclusie ( toch wel) dat ik "best wel een leuke kerel ben"...Ze waren deze keer dan ook zo verstandig geweest er v.d.v. geen machtsspelletjes van te maken want wie die met mij speelt is de sigaar en wordt slachtoffer van mijn kadaverpsychologie (tot de grond toe afbreken en dan lachend op de puinhopen dansen. Nix opnieuw opbouwen!).
Das volgens mij in straffere bewoording exact wat ik je aangeef, maar ik heb ongelijk natuurlijk...quote:Wie mij een strobreed in de weg legt wordt verbaal volledig afgeslacht en wat dat betreft was de observatie in mijn RM dat ik een "gevaar ben voor de geestelijke gezondheid van anderen" een juiste.
Laten we dat oordeel over aan de ontvanger? Overlast wordt bepaald door de klager, niet door de veroorzaker.quote:Ik maak echter nooit onterecht gebruik van die capaciteit
Das spijtig om te horen, echt, maar wellicht zou het helpen eens iets te doen met de feedback die je krijgt ipv vol in het verweer te schieten en vooral niet te veranderen.quote:maar dat ik het kan is voor hen al voldoende aanleiding mij als high risk in te schatten en ook zo te behandelen. En dat heeft tot de nodige misstanden geleid.
Begin is er, nu trainen op de andere onderdelen van je leven.quote:Pas de laatste jaren kijken ze wat genuanceerder tegen mij aan zodat ik nu niet meer in een BW leef en mijn RM eraf is.
Fouten maken, gevolgen voelen, gesprekken hebben en plannen maken om het de volgende keer anders (niet per definitie beter!) te doen is de enige manier om te leren. Lopen heb je ook geleerd door een paar keer goed hard op je bek te gaan, non?quote:En het fictieve feit dat manisch gelijk staat aan 'out of control' zijn helpt ook niet echt mee om een menswaardige behandeling te krijgen. Maar ik ben nu meerdere keren, desondanks, terwijl ik écht zo manisch als een lier was, in vrijheid gesteld door div. psychiaters omdat ik dus wel 'in control' was. Ook met manieën doe je ervaring op en leer je van je fouten blijkbaar. Maar ik ben een uitzondering. Bij de meesten wordt het met het ouder worden steeds erger. Ik heb de schijn dus tegen helaas..
En dit bedoel ik een beetje met "iedereen is gek behalve ik": de psychiatrie is onmachtig, ik ben almachtig want ik heb gelijk.quote:[..]
Voor jou dus ook een historie van vallen en opstaan..Het blijkt alleen maar weer hoe onmachtig de psychiatrie is in deze. De enige die echt wat voor jou kan doen ben jezelf door te leren van je fouten uit vorige episodes ( hoewel je dat niet behoedt voor nieuwe fouten...) Maar op een gegeven moment heb je het wel gezien en, is mijn ervaring althans, kom je in rustiger vaarwater en kan je, ondanks verraderlijke stromingen, beter koers houden in de stormen die een bipolaire ADHD'er in zichzelf ontketend.
Maar volgens mij werkt al dat geëxperimenteer met medicatie alleen maar averrechts en leer je op die manier nooit het zelf in bedwang te houden. Het ging bij mij ook pas goed mis (van 1 x in de 10jr naar 2,3 x p/j.) toen men mij lithium voor ging schrijven en andere vergiften als lorazepam. Met mijn ADHD hebben ze nooit rekening gehouden omdat ze die symptomen toeschreven aan mijn bipolairiteit (veel praten, onrust, hyperactiviteit) en ik ook bepaald geen typische ADHD'er ben.
Hoewel, de ritalin die ik wel eens krijg van vrienden doet precies wat het zou moeten doen, practisch al mijn vrienden zijn ADHD'ers en div. zelftesten op I-net wijzen ook in die richting dus ik geloof wel dat ik het heb. Alleen wil mijn psych. het pas testen als ik 2 mndn. 'clean' ben (speed) en dat heb ik er niet voor over zodat dat niet lukt die diagnose er door te drukken.
Ik zou maar wat graag experimenteren met Dex of Adderall..Ook hier speelt weer hun angst dat ik manisch word mij parten en ik word eerlijk gezegd er wel eens een beetje moe van, dat gezeur.. Dan word ik toch manisch..So what? Ik heb, zoals gezegd, wel vaker met dat bijltje gehakt en ken het klappen van de zweep intussen wel.
Maar omdat dat de psych. overbodig maakt heb ik ze daar nog niet van kunnen overtuigen. Het lijkt wel of ze niet kunnen geloven dat ik ze niet nodig heb en mij prima red zonder hun 'gelul'. Begrijpen doen ze mij, op een paar uitzonderingen na, o.a. Hoorn, Den Helder, toch niet.. So WTF! Ik zocht en zoek het zelf wel uit. Dat werkt voor mij nou eenmaal beter dan alles voorgekauwd krijgen van iemand die alleen maar theoretisch thuis is in de materie. Baas in eigen hoofd!
Even los van dat ik het niet echt eens met je ben op veel punten:quote:Op donderdag 24 april 2014 02:50 schreef Salmannassar het volgende:
Alleen wil mijn psych. het pas testen als ik 2 mndn. 'clean' ben (speed) en dat heb ik er niet voor over zodat dat niet lukt die diagnose er door te drukken.
Ik zou maar wat graag experimenteren met Dex of Adderall..Ook hier speelt weer hun angst dat ik manisch word mij parten en ik word eerlijk gezegd er wel eens een beetje moe van, dat gezeur.. Dan word ik toch manisch..So what? Ik heb, zoals gezegd, wel vaker met dat bijltje gehakt en ken het klappen van de zweep intussen wel.
quote:Op donderdag 24 april 2014 08:34 schreef Probability het volgende:
O dus je hebt helemaal geen adhd
Van Dex werd ik ook een beetje manisch.. Ik had nog maar 3 uur slaap per dag nodig, vond iedereen super langzaam en verschrikkelijk etc. En mijzelf echt heel leuk. Hoefde ook niet meer te eten..
Nee hou het bij ritalin dat vind ik al best heftig
quote:Op donderdag 24 april 2014 09:17 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Menig voorbeeld voorbij zien komen, Sally, waarbij je ondanks aanspreken door derden vooral fulmineert en je gelijk probeert te bewijzen. Welliswaar in ABN, maar vaak totaal niet relevant in de discussies waarbij je het (moedwillig?) uit de bocht laat vliegen wat je logica onnavolgbaar maakt.
Dit is slechts observatie overigens, ik heb je hier in deze reeks pas een keer of 3 binnen zien zeilen en bij weerwoord vooral ook net zo spontaan weer zien verdwijnen.
[..]
That's life, het gaat me er ook meer om hoe jij daarmee omgaat. Zolang mensen achter je staan is het geweldig, zodra je tegengas krijgt begin te sputteren en te tieren zonder al te veel aanleiding. Als ik dat als patroon kan waarnemen, waarom doe je daar dan niks mee?
[..]
Zou een signaal mogen zijn om eens aan de slag te gaan. Maar iets zegt me dat je daar domweg geen zin in hebt.
[..]
Wie probeer je nu te overtuigen?
[..]
Zwaktebod. Krijg je tegengas, ga je sputteren, bedankt dat je dit onderstreept.
Ik weet als geen ander hoe eenzaam een karaktervolle kan zijn en ben echt niet met iedereen vriendjes, "Sarretje", maar ik kan wel redelijk normaal argumenteren zonder iets op de man te spelen zonder verdere argumentatie/onderbouwing/voorbeelden. Ik geef je hier iets terug en het bevalt je niet. Zo simpel is het.
[..]
Nee, het ligt idd niet aan jou... Hebben ze ook tafels van dat hout?
[..]
Das volgens mij in straffere bewoording exact wat ik je aangeef, maar ik heb ongelijk natuurlijk...
[..]
Laten we dat oordeel over aan de ontvanger? Overlast wordt bepaald door de klager, niet door de veroorzaker.
[..]
Das spijtig om te horen, echt, maar wellicht zou het helpen eens iets te doen met de feedback die je krijgt ipv vol in het verweer te schieten en vooral niet te veranderen.
[..]
Begin is er, nu trainen op de andere onderdelen van je leven.
[..]
Fouten maken, gevolgen voelen, gesprekken hebben en plannen maken om het de volgende keer anders (niet per definitie beter!) te doen is de enige manier om te leren. Lopen heb je ook geleerd door een paar keer goed hard op je bek te gaan, non?
[..]
En dit bedoel ik een beetje met "iedereen is gek behalve ik": de psychiatrie is onmachtig, ik ben almachtig want ik heb gelijk.
Je legt tegen je eigen filosofieën in de verantwoordelijkheid makkelijk buiten jezelf en hulp sla je af omdat je het niet nodig hebt, ze toch niets voor je kunnen doen. Maar jezelf verbeteren duurt lang als je niet met feedback, training aan de slag wil oftewel zelf steeds het wiel moet uitvinden terwijl je gewezen wordt op de bouwtekeningen van vele soorten wielen die allen rond zijn.
Echt, ik vind het oprecht rot voor je dat je deze ervaring hebt maar ik kan me kapot storen aan de houding die je erbij aanneemt.
Nou, bedankt allemaal voor jullie input. Zal een en ander in overweging nemen en proberen er mijn voordeel mee te doen in de toekomst. Geef me i.i.g. in de tussentijd het voordeel van de twijfel dan ben ik een tevreden mens....quote:Op donderdag 24 april 2014 10:49 schreef Chicolate het volgende:
[..]
Even los van dat ik het niet echt eens met je ben op veel punten:
- Waarom wil je er een diagnose 'doorheen drukken'? Wat levert dat op, buiten het risico op een onjuiste diagnose omdat het overhaast is en er niet goed gekeken is naar alle aspecten? Wil je met name een labeltje (om zo aan middelen te komen), of wil je echt geholpen worden?
- Je gebruikt speed als zelfmedicatie. Speed is een mengsel van 2 stoffen: dextroamfetamine (werkt met name in het centraal zenuwstelsel) en levoamfetamine (werkt met name perifeer, dus hogere bloeddruk/energie etc). Dex (het medicijn) is pure dextroamfetamine. Adderall is een mengsel (ongeveer 70:30) van dextroamfetamine en levoamfetamine. Waarom wil je met deze middelen 'experimenteren' als je het nu ook al gebruikt als zelfmedicatie?
- Aanvullend punt: ik begrijp dat ze terughoudend zijn in het voorschrijven van deze middelen, omdat je het blijkbaar op straat ook al kan krijgen en de stap van kopen op straat naar verkopen (aan je dealer, maar dan met hogere zuiverheid want medische standaard) in het algemeen kleiner is dan die misschien voor jou lijkt. En nee, hiermee probeer ik niet te oordelen, maar ADHD'ers (en in sterkere mate: mensen in een manische episode) zijn geneigd meer risico te nemen dan verstandig, en het experimenteren met de dosis of op straat verkopen van medicatie om wat extra geld binnen te halen vallen onder dat gedrag.
Hersenspinsel: ik werd van ritalin depressief, down en lusteloos, en met dex weer 'mezelf' maar dan wat gerichter. Zou jij, omdat je van jezelf een blij persoon bent (en ik niet?) dus 'normaal' zijn met ritalin en 'hyperdepieper' met dex? (geweldig woord, zo omschreven mn ouders of juffen ofzo vroeger mijn buien)quote:Op donderdag 24 april 2014 08:34 schreef Probability het volgende:
O dus je hebt helemaal geen adhd
Van Dex werd ik ook een beetje manisch.. Ik had nog maar 3 uur slaap per dag nodig, vond iedereen super langzaam en verschrikkelijk etc. En mijzelf echt heel leuk. Hoefde ook niet meer te eten..
Nee hou het bij ritalin dat vind ik al best heftig
Ja herken mij er wel inquote:Op maandag 28 april 2014 13:44 schreef DocWho het volgende:
Zou kunnen ADD en ADHD liggen heel dichtbij elkaar..
Veel dingen uit het verhaal klinken voor mij ook als ADHD.quote:Op maandag 28 april 2014 13:41 schreef Probability het volgende:
Dit is toch niet per se add? Ook adhd?
Zijn de meningen over verdeeld. Heb hier ooit een link naar een onderzoek gepost waarin stond op welke manier ADD een andere stoornis is dan ADHD. Bekeken vanuit de oorzaak van beide stoornissen. Volgens dat onderzoek zouden echte ADD-ers niet snel afgeleid zijn maar eerder snel verveeld. Zie: http://www.sadd.nl/Deskundigen/Diamond.pdfquote:Op maandag 28 april 2014 13:44 schreef DocWho het volgende:
Zou kunnen ADD en ADHD liggen heel dichtbij elkaar..
Wat je nu schrijft daar herken ik mij ook in. Er hoeft maar iets in een gesprek (of cursus) interesant zijn of me herinneren aan een bepaalde situatie en dan ben ik ook op mijn eigen planeet. Dit is volgens mij echt ADD.quote:Op dinsdag 29 april 2014 10:56 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ik kan mij nog steeds ontzettend erg vinden in de strekking van dat onderzoek. Ik wordt bijvoorbeeld echt niet afgeleid door een voorbijlopend eekhoorntje, iemand die wat te roepen staat of weet ik veel wat. Als mijn kop echter iets oppakt wat ik interessanter vind dan wat er op dat moment aan de gang is, dan ben je me kwijt.
Voorbeeld: Jij verteld me een verhaal, en ergens in dat verhaal zeg je dat je erg lang op de lift staat te wachten. Dat kan voor mij aanleiding zijn om in mn kop ineens te gaan bedenken waarom we altijd zo lang op de lift moeten wachten, of daar geen betere oplossingen voor zijn, waarom moeten we nog steeds op een knopje drukje en gebruiken we niet gewoon een lichtsensor voor het 'roepen' van de lift? Ondertussen wordt er natuurlijk gewoon verder verteld en dan is het ineens "Yo Fes luister je nog wel?" of ik begin ineens een gesprek over liften en lichtsensoren en heeft mijn gesprekspartner ineens zo'n 'waar the fuck komt dit nou weer vandaan reactie'...
In ieder geval heb ik dus echt geen enkel fucking idee waar de rest van het gesprek over ging. Ik zie dat 'zoning out' echt als een ADD trekje en niet echt als ADHD maar ben benieuwd wat jullie daarover denken.
Ik merk dat vaak met bijvoorbeeld verjaardagen.quote:Op dinsdag 29 april 2014 10:56 schreef Fes1-2 het volgende:
Zijn de meningen over verdeeld. Heb hier ooit een link naar een onderzoek gepost waarin stond op welke manier ADD een andere stoornis is dan ADHD. Bekeken vanuit de oorzaak van beide stoornissen. Volgens dat onderzoek zouden echte ADD-ers niet snel afgeleid zijn maar eerder snel verveeld. Zie: http://www.sadd.nl/Deskundigen/Diamond.pdf
Ik kan mij nog steeds ontzettend erg vinden in de strekking van dat onderzoek. Ik wordt bijvoorbeeld echt niet afgeleid door een voorbijlopend eekhoorntje, iemand die wat te roepen staat of weet ik veel wat. Als mijn kop echter iets oppakt wat ik interessanter vind dan wat er op dat moment aan de gang is, dan ben je me kwijt.
Voorbeeld: Jij verteld me een verhaal, en ergens in dat verhaal zeg je dat je erg lang op de lift staat te wachten. Dat kan voor mij aanleiding zijn om in mn kop ineens te gaan bedenken waarom we altijd zo lang op de lift moeten wachten, of daar geen betere oplossingen voor zijn, waarom moeten we nog steeds op een knopje drukje en gebruiken we niet gewoon een lichtsensor voor het 'roepen' van de lift? Ondertussen wordt er natuurlijk gewoon verder verteld en dan is het ineens "Yo Fes luister je nog wel?" of ik begin ineens een gesprek over liften en lichtsensoren en heeft mijn gesprekspartner ineens zo'n 'waar the fuck komt dit nou weer vandaan reactie'...
In ieder geval heb ik dus echt geen enkel fucking idee waar de rest van het gesprek over ging. Ik zie dat 'zoning out' echt als een ADD trekje en niet echt als ADHD maar ben benieuwd wat jullie daarover denken.
Ik ga met verjaardagen of grote feesten regelmatig naar de wc. Niet omdat ik moet maar om rust te krijgen. Er komt dan zoveel informatie binnen dat is super vermoeiend.quote:Op dinsdag 29 april 2014 14:32 schreef Selyn het volgende:
[..]
Ik merk dat vaak met bijvoorbeeld verjaardagen.
Als ik dan een beetje tussen twee groepjes in zit... Bij de ene gaat het gesprek over ditjes, bij de andere over datjes.
Ik heb dan zo vaak dat ik dan niet weet naar welk verhaal en dus groepje ik moet gaan luisteren/meepraten.
Vaak probeer ik dan maar gewoon te luisteren naar het ene gesprek, maar pik ineens iets interessants op vanuit het andere gesprek wat me dus weer afleid van het ene gesprek..
En daarna! ja! Daarna doen we het natuurlijk nog 's fijn andersom: Ik luister naar het andere gesprek, dan pik ik weer iets interessant(er)s op uit het ene gesprek dat me weer afleid van het andere gesprek, etc.....![]()
Uiteindelijk krijg ik van beide gesprekken maar iets van een kwart mee en had ik net zo goed naar geen van beide kunnen luisteren.
Herken ik wel maar ik heb volgens mij duidelijk adhd (of iig gecombineerd )quote:Op dinsdag 29 april 2014 14:12 schreef DocWho het volgende:
[..]
Wat je nu schrijft daar herken ik mij ook in. Er hoeft maar iets in een gesprek (of cursus) interesant zijn of me herinneren aan een bepaalde situatie en dan ben ik ook op mijn eigen planeet. Dit is volgens mij echt ADD.
Het verhaal daar zitten aspecten van bij de in. Er is immers ook een tussen diagnose mogelijk.
Maar in mijn beleving is ADHD van een andere strekking dan ADD ookal ligt het dicht bij elkaar.
Dank voor het pdfje.
Ja interessant boek, goed geschreven. Positief en wetenschappelijk ook.quote:Op woensdag 30 april 2014 11:48 schreef Skull-splitter het volgende:
Is het iets?
De laatste weken erg druk op werk, kom vaak niet eens aan fatsoenlijk reageren op mail toe of het bijlezen van rapportages.
Al uit de bewonerskrant geflikkerd omdat mijn artikelen net niet op tijd klaar waren, was anders alleen te doen als ik in mijn vrije tijd zou gaan werken.
En ik werk onregelmatig. Ok, prima, maar laatste tijd regelmatig een serie van drie dagen werk, dagje vrij, vier dagen werk, twee dagen vrij, vier dagen werk, dan weer vijf dagen vrij.
Vooral na lange reeksen heb ik de eerste twee, drie dagen nodig om bij te komen en mijn opgeschort huishoudelijk werk uit te voeren...
Ben daar wel een beetje klaar mee gezien ik per week max vier dagen hoor te werken waar vijf diensten binnen zeven uitzondering zou moeten zijn.
Zeven dagen in acht vind ik niet te harden, al heb ik daarna een week vrij.
Gefeliciteerd? Lang tegen opgezien om de test te doen? Heb je verwachtingen voor nu je de uitslag hebt?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 18:52 schreef CafeRoker het volgende:
Zojuist bij de arts geweest voor de uitslag van de tests tbv de diagnose. Ik ben geslaagd
Mwoah, van het labeltje word ik niet warm of koud omdat ik de uitslag eigenlijk al wist. Als is het wel wat makkelijker om 'ik heb' ipv 'ik denk dat ik heb' te zeggen als je bekijkt wat voor een stigma aan internet-zelfdiagnoses hangt. Ik zag eerlijk gezegd vooral tegen het praktische gedoe op om het rond te krijgen en die formele diagnose was toch echt nodig om ritalin te krijgen. Blij dat dat geregeld is.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 14:09 schreef abraham het volgende:
[..]
Gefeliciteerd? Lang tegen opgezien om de test te doen? Heb je verwachtingen voor nu je de uitslag hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |