Mylene | woensdag 2 april 2014 @ 16:02 |
quote: Big Bazar opent in de Kalverstraat de aanval op de Action  Met een geheel vernieuwde winkelformule voor Big Bazar bindt het Blokkerconcern de strijd aan met de succesvolle budgetketen Action. In de Kalverstraat is vandaag de eerste Big Bazar nieuwe stijl geopend. Met de vernieuwde aanpak mikt Blokker net iets hoger dan de rommelige, maar spotgoedkope Actionwinkels. De prijzen blijven laag, bezweert Big Bazar, maar de inrichting wordt netter en er komen meer A-merken. De nieuwe directeur van Big Bazar, Roland van Geest (ex-Ako, ex-Free Record Shop), ontleent de strategie aan de supermarkten van Lidl. Die bevochten een plek in de markt met lage prijzen, maar meer versproducten, A-merken en nettere winkels dan Aldi. In alle stilte wordt deze formule verder ontwikkeld in een testopstelling in Gouda. Maar in de duurste winkelstraat van Amsterdam krijgt het winkelpubliek al een voorproefje. Vanaf het najaar worden ook de andere vestigingen omgebouwd. De winkel in de Kalverstraat is de 120ste Big Bazar. Het concern denkt volgend jaar boven de tweehonderd winkels van de budgetketen te komen, terwijl dat er twee jaar geleden nog dertig waren. Aarzelend Het concern, dat ook de ketens Blokker, Xenos, Intertoys, Bart Smit en Leen Bakker omvat, reageerde aanvankelijk aarzelend op het succes van Action, dat veel klanten wegtrok. De winst liep daardoor snel terug. Big Bazar ontkent dat Blokker hiermee zijn pijlen richt op Action. Volgens Van Geest is het allerminst de inzet marktaandeel terug te halen bij deze keten. De budgetwinkels zijn een blijvend en geaccepteerd deel van het winkelaanbod geworden en kunnen volgens Blokker goed naast elkaar bestaan. 'Er is echt geloof in de discountmarkt.' bron
quote: Blokker begint discountoorlog Winkelketen Blokker opent de aanval op de succevolle discountwinkel Action. Vandaag wordt in de Kalverstraat de eerste vernieuwde Big Bazar geopend. Eind volgend jaar moeten er 200 van zulke winkels zijn. Blokker gaat een discountoorlog in Nederland ontketenen. Het gaat de aanval inzetten op de Action die de afgelopen jaren het alleenrecht leek op te eisen in de nonfood-discountmarkt. Speciaal daarvoor wordt de keten Big Bazar volledig gepimpt.  De afgelopen maanden heeft Big Bazar in het diepste geheim aan een compleet nieuwe formule gewerkt. In het magazijn van de Blokker in Gouda is het nieuwe concept getest met allerlei klantenpanels. Vandaag zal de eerste winkel opengaan, op de Kalverstraat in Amsterdam. Eind volgend jaar moeten er, verspreid door het hele land, tweehonderd winkels zijn geopend. Met een schuin oog wordt daarbij naar de blauwe concurrent gekeken, zoals de van Free Record Shop afkomstige directeur Roland van Geest de Action noemt. „Dat is het basisconcept van discount. Wij zullen daar make-up en meer A-merken aan toevoegen.” Naamsbekendheid In 2007 werd de Big Bazar nog opgestart onder de bezielende leiding van Jaap Blokker. Sindsdien gaat de groei snel. Vorig jaar was Big Bazar met 43 openingen de snelstgroeiende winkelketen van Nederland. „De naamsbekendsheid is dusdanig dat we er geen andere naam op de gevel hoeven te plakken. Als we winkels in Sneek of Zaandam openen, staan de mensen op de stoep.” Suffe imago Het suffe imago van Big Bazar gaat overboord. Er komt een volledig nieuw knallend oranje-roze logo. Ook de inrichting gaat op de schop. „Big Bazar heeft nu nog onvoldoende profiel, het is nu nog gemakkelijk te veranderen”. Het is zeer zeldzaam dat een Blokker-directeur in de openbaarheid spreekt. Van Geest gelooft in een succes. Vorig jaar nam Van Geest zijn vriendin mee naar de Big Bazar. „Ik heb niks gezegd over waar ze terecht zou komen, maar ze ging met een volle tas de deur uit en had 20 euro uitgegeven.” Succesje nodig Het detailhandelsbedrijf Blokker, waaronder 16 winkelformules vallen, heeft ook wel een succesje nodig, want het voelt de hete adem van discounters, maar ook internetwinkels, in zijn nek. Ketens als Blokker, Marskramer, Intertoys en Bart Smit hebben er absoluut last van. Opvallend is dat het Blokker-concern zijn discountformule naar de binnensteden wil brengen. Aldi, Lidl en Action zitten juist op goedkopere B-locaties. „In onze interne strategie staat dat we rebels en tegendraads moeten zijn. In die zin past het ook om in een dure straat te zitten”, zegt de topman. „Maar natuurlijk wil ik ook de wijkcentra in, maar we zijn met Blokker zo groot dat ze moeilijk om ons heen kunnen. We werken onder de paraplu van heel groot concern. Bij de verwerving van winkellocaties is Blokker altijd een van de partijen die op de eerste rang opereert.” Nog genoeg plek Op de discountmarkt is nog genoeg plek voor nieuwe ketens, voorspelt Van Geest. „De golf van discount is wereldwijd en ze is blijvend”, zegt hij. Het wint steeds meer terrein van traditionele retailers. „De hedendaagse consument is veranderd en wil voor een deel gewoon veel voor weinig geld. Het is bovendien in alle segementen: luchtvaart, food en textiel. In consumentenbeleveing is de Lidl de tweede supermarkt van Nederland. Dat zegt wat. En kijk naar Primark. Zij maken discount hip en populair.” Het snel wisselende assortiment is een van de wapens waarmee discounters consumenten trekken. Het is altijd verrassend wat er in de schappen ligt. Bij Big Bazar komt volgens Van Geest meer dan de helft van het assortiment uit partijenhandel. „Je weet bij ons nooit wat er precies te koop is.” bron
Wat een lelijk logo, zo geforceerd met die kleuren. Alleen daarom al een reden om de toko te mijden. Ik loop er af en toe weleens doorheen, maar het heeft gewoon niet de 'charme' van de Action. Ik koop er eigenlijk nooit wat, in tegenstelling tot bij de Action. |
BasEnAad | woensdag 2 april 2014 @ 16:03 |
quote: Op woensdag 2 april 2014 16:02 schreef Mylene het volgende:Wat een lelijk logo, zo geforceerd met die kleuren. Alleen daarom al een reden om de toko te mijden. Ik loop er af en toe weleens doorheen, maar het heeft gewoon niet de 'charme' van de Action. Ik koop er eigenlijk nooit wat, in tegenstelling tot bij de Action. Meid alsjeblieft, de charme van de Action? |
Karina | woensdag 2 april 2014 @ 16:04 |
Jammer dat ze dat in de Kalverstraat doen, nog een pauperwinkel erbij en het is al zo achteruit gegaan. |
BasEnAad | woensdag 2 april 2014 @ 16:05 |
Ik vind Big Bazar wel toffer dan de Action eigenlijk, ik koop er altijd shampoo, deodorant, tandpasta en dergelijke, veel goedkoper dan de supermarkt of drogist. |
Karina | woensdag 2 april 2014 @ 16:06 |
quote: Op woensdag 2 april 2014 16:05 schreef BasEnAad het volgende:Ik vind Big Bazar wel toffer dan de Action eigenlijk, ik koop er altijd shampoo, deodorant, tandpasta en dergelijke, veel goedkoper dan de supermarkt of drogist. Ik heb nog nooit van die keten gehoord. Zeker iets plaatselijks? |
Mord_Sith | woensdag 2 april 2014 @ 16:07 |
quote: Op woensdag 2 april 2014 16:05 schreef BasEnAad het volgende:Ik vind Big Bazar wel toffer dan de Action eigenlijk, ik koop er altijd shampoo, deodorant, tandpasta en dergelijke, veel goedkoper dan de supermarkt of drogist. Ik vind het gek genoeg een grotere ongeorganiseerde bende dan de Action  Al hebben ze soms wel leuke make-up aanbiedingen. |
trovey | woensdag 2 april 2014 @ 16:08 |
quote: Waarom denk je dat het tussen " staat? Overigens niets mis met Action, genoeg dingen die er goedkoper zijn dan in andere zaken (en dan bedoel ik de A-merken) en ik moet TS gelijk geven; spuuglelijk logo. Volgende keer iemand inhuren die niet kleurenblind is.  |
Mylene | woensdag 2 april 2014 @ 16:11 |
quote: http://www.bigbazar.eu
Dove is er sowieso duurder dan bij de Action, en dat is niet het enige. Mits geen aanbieding. |
CherryOnTop | woensdag 2 april 2014 @ 16:13 |
Ik heb dus serieus door het woord Bazar altijd gedacht dat het vooral een winkel voor 'allochtonen' was Overigens zou ik er nog steeds niet heen gaan, wat een schreeuwerig logo, dat trekt me nou totaal niet naar binnen. |
Pixy_Stix | woensdag 2 april 2014 @ 16:14 |
quote: Die is inderdaad ver te zoeken.  |
Karina | woensdag 2 april 2014 @ 16:16 |
quote: Huh dat zijn er best veel. Zelfs eentje in Amsterdam. |
BasEnAad | woensdag 2 april 2014 @ 16:45 |
quote: Dikke wijven met strakke broeken die troep uit dozen in het schap laden. |
Nemephis | woensdag 2 april 2014 @ 17:18 |
quote: Die dikke wijven kunnen nu naar de Big Bazar. Is speciaal voor dat soort Biggen  |
bijdehand | woensdag 2 april 2014 @ 17:28 |
Now it's on...  |
Isetmyfriendsonfire | woensdag 2 april 2014 @ 17:34 |
quote: Op woensdag 2 april 2014 16:13 schreef CherryOnTop het volgende:Ik heb dus serieus door het woord Bazar altijd gedacht dat het vooral een winkel voor 'allochtonen' was  Overigens zou ik er nog steeds niet heen gaan, wat een schreeuwerig logo, dat trekt me nou totaal niet naar binnen. Dus omdat jij dat dacht ging je nooit naar binnen? Wauw. |
Cat-astrophe | woensdag 2 april 2014 @ 17:53 |
Action ligt dichterbij, daarom ga ik daar vaker naartoe. Maar als ik aan de andere kant van de stad moet zijn loop ik ook altijd de Bazar binnen. Alleen merk ik dat ik daar op de een of andere manier net iets minder goed slaag dan bij de Action. Ben beneiuwd naar het nieuwe image! |
#ANONIEM | woensdag 2 april 2014 @ 18:28 |
quote: Dacht ik ook. Of voor als de Xenos te duur voor je is  |
CherryOnTop | woensdag 2 april 2014 @ 19:15 |
quote: Precies ja  |
lady-wrb | woensdag 2 april 2014 @ 19:21 |
bij mij zitten de xenos, big bazar en action op loopafstand van elkaar  en eerlijk gezegd kom ik heel weinig bij big bazar, alleen als er in het krantje iets staat wat ik absoluut wil hebben. ik loop er zelden zomaar binnen, wat ik bij action wel doe als ik in de buurt ben |
Doedezemaar | woensdag 2 april 2014 @ 20:30 |
Wordt vast net zo'n succes als de voorloper van Big Bazar, dat Hollands handelshuis.... Ik kwam eerder regelmatig langs een kleine vestiging, daar vond ik eigenlijk nooit wat. Onlangs in een grote vestiging geweest, maar ook die kon me niet boeien. Totaal geen vergelijking met de Action, het is zo overduidelijk een Blokkerformule, dan kunnen ze restylen wat ze willen, maar het wordt het toch ook weer niet. Hier in de stad zitten nog een paar van de budgetformules en die vind ik ook niet boeiend, ik zit heel hard te hopen dat er eindelijk gewoon een Action komt. |