abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138481833
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:18 schreef Specularium het volgende:

[..]

Goeie.
Niet waar dan? Zijn we geen soortgenoten van elkaar?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:20:26 #202
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_138481847
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:18 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, veel makkelijker. Het zijn gedragsproblemen. En bepaalde Fokkers zijn er een kei in om de oorzaak van deze gedragsproblemen ergens anders te zoeken: cultuur, religie, land van herkomst, de goedwillende Marokkanen die er niets van zouden zeggen etc. Alles is er de oorzaak van, behalve de jongeren zelf. Ik vraag mij dan altijd af: vanwaar die angst? Vanwaar die angst om die groep zelf verantwoordelijk te stellen voor het gedrag, om de oorzaak bij henzelf te zoeken?
Goede vraag.. Omdat het zo opvalt dat ze op elkaar lijken? Dezelfde kleding dragen. Hetzelfde kapsel. Dezelfde petjes. Dezelfde scooters. Hetzelfde accent. Rijden dezelfde Volkswagen Golf. Dezelfde - vaak agressief overkomende - opstelling. Het is wel echt een makkelijk te onderscheiden groep op straat (of op TV :P)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_138481922
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Goede vraag.. Omdat het zo opvalt dat ze op elkaar lijken? Dezelfde kleding dragen. Hetzelfde kapsel. Dezelfde petjes. Dezelfde scooters. Hetzelfde accent. Dezelfde - vaak agressieve overkomende - opstelling. Het is wel echt een makkelijk te onderscheiden groep op straat (of op TV :P)
Ze lijken op elkaar? Wie lijkt op elkaar? Ik heb het juist over déze groep. Wat maakt dat deze groep, die jij nu hierboven omschrijft - niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het eigen gedrag. Wat maakt dat de oorzaak van de gedraging altijd buiten die groep wordt gezocht?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:23:02 #204
38496 Perrin
pi_138481960
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ze lijken op elkaar? Wie lijkt op elkaar? Ik heb het ook over déze groep.
Ah, ik had het alleen over de groep probleemmarokkazen..
pi_138481983
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ah, ik had het alleen over de groep probleemmarokkazen..
Ja, daar heb ik het ook over, zie edit.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:24:59 #206
38496 Perrin
pi_138482048
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ze lijken op elkaar? Wie lijkt op elkaar? Ik heb het juist over déze groep. Wat maakt dat deze groep, die jij nu hierboven omschrijft - niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het eigen gedrag. Wat maakt dat de oorzaak van de gedraging altijd buiten die groep wordt gezocht?
Ik vermoed omdat ze zich zelf vaak ook als groep profileren op alle manieren die ik boven noemde en meer. Het is gewoon een erg makkelijk te onderscheiden groep in NL.

Maar wie 't beter weet mag 't zeggen hoor.
pi_138482069
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:24 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik vermoed omdat ze zich zelf vaak ook als groep profileren op alle manieren die ik boven noemde en meer. Het is gewoon een erg makkelijk te onderscheiden groep in NL.

Maar wie 't beter weet mag 't zeggen hoor.
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag. Dan zou je juist zeggen dat je de oorzaken van het wangedrag ook binnen die groep gaat zoeken. En niet, zoals nu aan de lopende band lijkt te gebeuren, daarbuiten.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:28:23 #208
38496 Perrin
pi_138482130
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is toch geen antwoord op mijn vraag. Dan zou je juist zeggen dat je de oorzaken van het wangedrag ook binnen die groep gaat zoeken. En niet, zoals nu aan de lopende band lijkt te gebeuren, daarbuiten.
Voor een groot deel heb je gelijk natuurlijk.. Maar je zou kunnen stellen dat bij het ontstaan van zo'n destructieve subcultuur de oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders van deze knullen (en de wisselwerking daarvan met de zeer verschillende Nederlandse cultuur) een best aannemelijke rol speelt.

Dat is ook iets wat je wel vaker hoort.
pi_138482236
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:28 schreef Perrin het volgende:

[..]

Voor een groot deel heb je gelijk natuurlijk.. Maar je zou kunnen stellen dat bij het ontstaan van zo'n destructieve subcultuur de oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders van deze knullen (en de wisselwerking daarvan met de zeer verschillende Nederlandse cultuur) een best aannemelijke rol speelt.
Dat zou niet verklaren waarom de anderen, die met eenzelfde oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders te maken hebben gehad (soms zelfs de oorspronkelijke cultuur bewust hebben meegekregen en meegemaakt, denk aan een Aboutaleb, Marcouch, Najib Amhali etc. etc). het allemaal wél uitstekend weten te redden. Dan zou je toch jezelf eens achter je oren moeten krabben, ligt het dan nog wel aan cultuur? Of is dat de wens vanuit de autochtoon - om zo gemakkelijk de groep als geheel weg te kunnen zetten en af te serveren.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:32:46 #210
38496 Perrin
pi_138482312
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zou niet verklaren waarom de anderen, die met eenzelfde oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders te maken hebben gehad (soms zelfs de oorspronkelijke cultuur bewust hebben meegekregen en meegemaakt, denk aan een Aboutaleb, Marcouch, Najib Amhali etc. etc). het allemaal wél uitstekend weten te redden.
Zeker. Ik vermoed dat die het overigens ook niet altijd eenvoudig hebben gehad. En dit zijn allemaal erg slimme en gedreven mensen die je daar opnoemt.. Niet iedereen is zo getalenteerd en zo'n doorzetter als zij.

De culturele achtergrond is dan ook zeker geen verklaring, maar - denk ik - wel een factor die meespeelt. Een factor die het makkelijker maakt voor zo'n relatief grote groep knullen om te ontsporen.

Ze beginnen iig al met een duidelijke extra achterstand daardoor. En die moeten ze zelf maar zien te overbruggen.
pi_138482434
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zeker. Ik vermoed dat die het overigens ook niet altijd eenvoudig hebben gehad. En dit zijn allemaal erg slimme en gedreven mensen die je daar opnoemt.. Niet iedereen is zo getalenteerd en zo'n doorzetter als zij.
Laten we het eens omdraaien: Zou het zo kunnen zijn dat de groep mensen die ik opnoemde, juist vanuit hun oorspronkelijke cultuur zo gedreven zijn om er toch nog iets van te maken?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:36:26 #212
38496 Perrin
pi_138482479
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Laten we het eens omdraaien: Zou het zo kunnen zijn dat de groep mensen die ik opnoemde, juist vanuit hun oorspronkelijke cultuur zo gedreven zijn om er toch nog iets van te maken?
Maybe.. ik kan me iig wel voorstellen dat trots en drang om jezelf onder lastige omstandigheden te bewijzen best goede drijfveren kunnen zijn.
pi_138482499
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:32 schreef Perrin het volgende:

Ze beginnen iig al met een duidelijke extra achterstand daardoor. En die moeten ze zelf maar zien te overbruggen.
Met welke vermeende achterstand zouden deze jongeren beginnen (behalve dan wellicht een taalachterstand)?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:39:09 #214
38496 Perrin
pi_138482599
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Met welke vermeende achterstand zouden deze jongeren beginnen (behalve dan wellicht een taalachterstand)?
Een flinke mismatch tussen thuis en school/buiten. Idd een taalachterstand. Misschien ook wel een minder optimale opvoeding als voorbereding op een zelfredzaam bestaan in een maatschappij als de Nederlandse.
  donderdag 3 april 2014 @ 20:40:43 #215
38496 Perrin
pi_138482661
En wat een belangrijke factor is denk ik: relatief veel slechte voorbeelden in de kennissenkring en op straat. Die wel stoer worden gevonden, want ze hebben centjes.
pi_138482679
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:39 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een flinke mismatch tussen thuis en school/buiten. Idd een taalachterstand. Misschien ook wel een minder optimale opvoeding.
Je zou dan denken dat dit over het geheel van de Marokkaanse tweede generatie zou gelden. Desalniettemin valt een grote tweedeling te ontdekken. Ik denk dat die in geen enkele andere minderheidsgroepering zo groot is trouwens. Er is een groep die het extreem goed doet en een groep die het extreem slecht doet. De startpositie van beide groepen is in beginsel hetzelfde. De culturele achtergrond is hetzelfde. Toch is er een verschil. Dan gaat er toch ergens iets mis, waardoor de ene groep een verkeerde afslag neemt.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:42:08 #217
38496 Perrin
pi_138482710
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je zou dan denken dat dit over het geheel van de Marokkaanse tweede generatie zou gelden. Desalniettemin valt een grote tweedeling te ontdekken. Ik denk dat die in geen enkele andere minderheidsgroepering zo groot is trouwens. Er is een groep die het extreem goed doet en een groep die het extreem slecht doet. De startpositie van beide groepen is in beginsel hetzelfde. De culturele achtergrond is hetzelfde. Toch is er een verschil.
Woonwijk? Aantal kazen in de vriendenkring? Opleidingsniveau? Wat is 't verschil denk je? Is er verschil?
pi_138482750
Het zal weer zo een typisch gevalletje zijn waar de regering, gevestigde orde en rechtstaat weer voor gaat zwichten. Een groepje Marokkanen die de boel tracht te intimideren en terroriseren. Het is heel simpel. Vanaf morgen doet iedereen normaal, wie niet normaal doet wordt opgepakt en gaat onvoorwaardelijk één jaar de gevangenis in en krijgt een strafblad. Kijken wie er dan nog zo stoer doet.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_138482819
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

Woonwijk? Aantal kazen in de vriendenkring? Opleidingsniveau? Wat is 't verschil denk je? Is er verschil?
Het ligt niet aan woonwijk - ik ken voldoende jongeren die in een achterstandswijk zijn geboren en getogen en een universitaire opleiding hebben afgerond en een dijk van een baan hebben. Opleidingsniveau - wellicht. Of er verschil is? In ieder geval in de uitkomst.

Denk je dat deze jongeren uberhaupt een opleiding hebben genoten?
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:45:37 #220
38496 Perrin
pi_138482882
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:44 schreef Mutant01 het volgende:

Denk je dat deze jongeren uberhaupt een opleiding hebben genoten?
De probleemmarokkanen? Die hebben denk ik hun middelbare school nauwelijks afgemaakt? Iig geen beroepsopleiding afgerond. En al zeker geen universitaire studie..
pi_138482916
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

De probleemmarokkanen? Die hebben denk ik hun middelbare school nauwelijks afgemaakt?
Dan hebben we in ieder geval al één wezenlijk verschil te pakken. Als we zo door blijven redeneren komen we zo nog bij de oorzaak.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:47:28 #222
38496 Perrin
pi_138482970
Maar aan de andere kant zullen de succesverhalen niet alleen hoger opgeleiden zijn?
  donderdag 3 april 2014 @ 20:47:44 #223
38496 Perrin
pi_138482987
quote:
14s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dan hebben we in ieder geval al één wezenlijk verschil te pakken. Als we zo door blijven redeneren komen we zo nog bij de oorzaak.
Maar ja niet iedereen is een studiebol.
pi_138483044
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 20:47 schreef Perrin het volgende:
Maar aan de andere kant zullen de succesverhalen niet alleen hoger opgeleiden zijn?
Nee, maar hoogstwaarschijnlijk wél opgeleid. Hoog of midden.. of zelfs laag. En als ze niet zijn opgeleid hebben ze andere talenten die voor het verdienen van een eerlijke boterham geen opleiding vereisen.
Allah Al Watan Al Malik
  donderdag 3 april 2014 @ 20:52:09 #225
38496 Perrin
pi_138483209
Op maat gemaakte leer-werk-trajecten zouden dan misschien wat uitkomst bieden voor mensen die liever dingen doen dan met hun neus in de boeken zitten..

Wat dat betreft is het in ere herstellen van de ambachten - wat je nu ziet gebeuren - wel een mooie ontwikkeling vind ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')