Goede vraag.. Omdat het zo opvalt dat ze op elkaar lijken? Dezelfde kleding dragen. Hetzelfde kapsel. Dezelfde petjes. Dezelfde scooters. Hetzelfde accent. Rijden dezelfde Volkswagen Golf. Dezelfde - vaak agressief overkomende - opstelling. Het is wel echt een makkelijk te onderscheiden groep op straat (of op TVquote:Op donderdag 3 april 2014 20:18 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, veel makkelijker. Het zijn gedragsproblemen. En bepaalde Fokkers zijn er een kei in om de oorzaak van deze gedragsproblemen ergens anders te zoeken: cultuur, religie, land van herkomst, de goedwillende Marokkanen die er niets van zouden zeggen etc. Alles is er de oorzaak van, behalve de jongeren zelf. Ik vraag mij dan altijd af: vanwaar die angst? Vanwaar die angst om die groep zelf verantwoordelijk te stellen voor het gedrag, om de oorzaak bij henzelf te zoeken?
Ze lijken op elkaar? Wie lijkt op elkaar? Ik heb het juist over déze groep. Wat maakt dat deze groep, die jij nu hierboven omschrijft - niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het eigen gedrag. Wat maakt dat de oorzaak van de gedraging altijd buiten die groep wordt gezocht?quote:Op donderdag 3 april 2014 20:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goede vraag.. Omdat het zo opvalt dat ze op elkaar lijken? Dezelfde kleding dragen. Hetzelfde kapsel. Dezelfde petjes. Dezelfde scooters. Hetzelfde accent. Dezelfde - vaak agressieve overkomende - opstelling. Het is wel echt een makkelijk te onderscheiden groep op straat (of op TV)
Ah, ik had het alleen over de groep probleemmarokkazen..quote:Op donderdag 3 april 2014 20:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ze lijken op elkaar? Wie lijkt op elkaar? Ik heb het ook over déze groep.
Ja, daar heb ik het ook over, zie edit.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ah, ik had het alleen over de groep probleemmarokkazen..
Ik vermoed omdat ze zich zelf vaak ook als groep profileren op alle manieren die ik boven noemde en meer. Het is gewoon een erg makkelijk te onderscheiden groep in NL.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ze lijken op elkaar? Wie lijkt op elkaar? Ik heb het juist over déze groep. Wat maakt dat deze groep, die jij nu hierboven omschrijft - niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor het eigen gedrag. Wat maakt dat de oorzaak van de gedraging altijd buiten die groep wordt gezocht?
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag. Dan zou je juist zeggen dat je de oorzaken van het wangedrag ook binnen die groep gaat zoeken. En niet, zoals nu aan de lopende band lijkt te gebeuren, daarbuiten.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vermoed omdat ze zich zelf vaak ook als groep profileren op alle manieren die ik boven noemde en meer. Het is gewoon een erg makkelijk te onderscheiden groep in NL.
Maar wie 't beter weet mag 't zeggen hoor.
Voor een groot deel heb je gelijk natuurlijk.. Maar je zou kunnen stellen dat bij het ontstaan van zo'n destructieve subcultuur de oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders van deze knullen (en de wisselwerking daarvan met de zeer verschillende Nederlandse cultuur) een best aannemelijke rol speelt.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is toch geen antwoord op mijn vraag. Dan zou je juist zeggen dat je de oorzaken van het wangedrag ook binnen die groep gaat zoeken. En niet, zoals nu aan de lopende band lijkt te gebeuren, daarbuiten.
Dat zou niet verklaren waarom de anderen, die met eenzelfde oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders te maken hebben gehad (soms zelfs de oorspronkelijke cultuur bewust hebben meegekregen en meegemaakt, denk aan een Aboutaleb, Marcouch, Najib Amhali etc. etc). het allemaal wél uitstekend weten te redden. Dan zou je toch jezelf eens achter je oren moeten krabben, ligt het dan nog wel aan cultuur? Of is dat de wens vanuit de autochtoon - om zo gemakkelijk de groep als geheel weg te kunnen zetten en af te serveren.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor een groot deel heb je gelijk natuurlijk.. Maar je zou kunnen stellen dat bij het ontstaan van zo'n destructieve subcultuur de oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders van deze knullen (en de wisselwerking daarvan met de zeer verschillende Nederlandse cultuur) een best aannemelijke rol speelt.
Zeker. Ik vermoed dat die het overigens ook niet altijd eenvoudig hebben gehad. En dit zijn allemaal erg slimme en gedreven mensen die je daar opnoemt.. Niet iedereen is zo getalenteerd en zo'n doorzetter als zij.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat zou niet verklaren waarom de anderen, die met eenzelfde oorspronkelijke culturele achtergrond van de opvoeders te maken hebben gehad (soms zelfs de oorspronkelijke cultuur bewust hebben meegekregen en meegemaakt, denk aan een Aboutaleb, Marcouch, Najib Amhali etc. etc). het allemaal wél uitstekend weten te redden.
Laten we het eens omdraaien: Zou het zo kunnen zijn dat de groep mensen die ik opnoemde, juist vanuit hun oorspronkelijke cultuur zo gedreven zijn om er toch nog iets van te maken?quote:Op donderdag 3 april 2014 20:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zeker. Ik vermoed dat die het overigens ook niet altijd eenvoudig hebben gehad. En dit zijn allemaal erg slimme en gedreven mensen die je daar opnoemt.. Niet iedereen is zo getalenteerd en zo'n doorzetter als zij.
Maybe.. ik kan me iig wel voorstellen dat trots en drang om jezelf onder lastige omstandigheden te bewijzen best goede drijfveren kunnen zijn.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Laten we het eens omdraaien: Zou het zo kunnen zijn dat de groep mensen die ik opnoemde, juist vanuit hun oorspronkelijke cultuur zo gedreven zijn om er toch nog iets van te maken?
Met welke vermeende achterstand zouden deze jongeren beginnen (behalve dan wellicht een taalachterstand)?quote:Op donderdag 3 april 2014 20:32 schreef Perrin het volgende:
Ze beginnen iig al met een duidelijke extra achterstand daardoor. En die moeten ze zelf maar zien te overbruggen.
Een flinke mismatch tussen thuis en school/buiten. Idd een taalachterstand. Misschien ook wel een minder optimale opvoeding als voorbereding op een zelfredzaam bestaan in een maatschappij als de Nederlandse.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Met welke vermeende achterstand zouden deze jongeren beginnen (behalve dan wellicht een taalachterstand)?
Je zou dan denken dat dit over het geheel van de Marokkaanse tweede generatie zou gelden. Desalniettemin valt een grote tweedeling te ontdekken. Ik denk dat die in geen enkele andere minderheidsgroepering zo groot is trouwens. Er is een groep die het extreem goed doet en een groep die het extreem slecht doet. De startpositie van beide groepen is in beginsel hetzelfde. De culturele achtergrond is hetzelfde. Toch is er een verschil. Dan gaat er toch ergens iets mis, waardoor de ene groep een verkeerde afslag neemt.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een flinke mismatch tussen thuis en school/buiten. Idd een taalachterstand. Misschien ook wel een minder optimale opvoeding.
Woonwijk? Aantal kazen in de vriendenkring? Opleidingsniveau? Wat is 't verschil denk je? Is er verschil?quote:Op donderdag 3 april 2014 20:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je zou dan denken dat dit over het geheel van de Marokkaanse tweede generatie zou gelden. Desalniettemin valt een grote tweedeling te ontdekken. Ik denk dat die in geen enkele andere minderheidsgroepering zo groot is trouwens. Er is een groep die het extreem goed doet en een groep die het extreem slecht doet. De startpositie van beide groepen is in beginsel hetzelfde. De culturele achtergrond is hetzelfde. Toch is er een verschil.
Het ligt niet aan woonwijk - ik ken voldoende jongeren die in een achterstandswijk zijn geboren en getogen en een universitaire opleiding hebben afgerond en een dijk van een baan hebben. Opleidingsniveau - wellicht. Of er verschil is? In ieder geval in de uitkomst.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Woonwijk? Aantal kazen in de vriendenkring? Opleidingsniveau? Wat is 't verschil denk je? Is er verschil?
De probleemmarokkanen? Die hebben denk ik hun middelbare school nauwelijks afgemaakt? Iig geen beroepsopleiding afgerond. En al zeker geen universitaire studie..quote:Op donderdag 3 april 2014 20:44 schreef Mutant01 het volgende:
Denk je dat deze jongeren uberhaupt een opleiding hebben genoten?
Dan hebben we in ieder geval al één wezenlijk verschil te pakken. Als we zo door blijven redeneren komen we zo nog bij de oorzaak.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
De probleemmarokkanen? Die hebben denk ik hun middelbare school nauwelijks afgemaakt?
Maar ja niet iedereen is een studiebol.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:46 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan hebben we in ieder geval al één wezenlijk verschil te pakken. Als we zo door blijven redeneren komen we zo nog bij de oorzaak.
Nee, maar hoogstwaarschijnlijk wél opgeleid. Hoog of midden.. of zelfs laag. En als ze niet zijn opgeleid hebben ze andere talenten die voor het verdienen van een eerlijke boterham geen opleiding vereisen.quote:Op donderdag 3 april 2014 20:47 schreef Perrin het volgende:
Maar aan de andere kant zullen de succesverhalen niet alleen hoger opgeleiden zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |