quote:Overval op juwelier Deurne: vermoedelijke daders dood
Bij een overval op een juwelier in Deurne vanavond zijn de twee vermoedelijke daders om het leven gekomen. De politie meldde dat er bij de overval is geschoten en dat de juwelier gewond naar een ziekenhuis is gebracht, maar dat nog niet duidelijk is hoe ernstig hij gewond geraakt is. Hij is niet in levensgevaar, aldus de politie. Morgen gaat de politie verder met het sporen- en buurtonderzoek.
Eigenaar in de hand geschoten, vrouw van de eigenaar heeft overvallers dood geschoten #Deurne #Overval #Juwelier #Walsberg #Geruchten
Wat er precies is gebeurd in juwelierszaak Goldies aan de Milhezerweg, is nog niet bekend, maar de politie zegt dat zij niet heeft geschoten. Het verhaal gaat dat de juweliersvrouw de overvallers heeft beschoten. Zij zou thuis, op korte afstand van de winkel, de beelden hebben kunnen zien van bewakingscamera's in de zaak en zou erheen zijn gegaan toen ze zag dat er iets mis was.
De politie wil niet zeggen of de vrouw als verdachte wordt gezien. Of er andere mensen in de zaak waren op dat moment kon de politie niet zeggen.
Twee overvallers
De daders overvielen Goldies om tien over half zes. Voor zover bekend gaat het om twee overvallers, de politie zoekt op dit moment niet naar anderen. De auto waarmee de overvallers naar de winkel waren gekomen, is door de politie weggesleept. Het zou een gestolen auto zijn.
Als je naar binnen wilt bij de zaak, moet je aanbellen, waarna de juwelier kijkt wie er voor de deur staat. Als je dan wordt binnengelaten, kom je in een sluis, waarna de juwelier zelf de tweede deur open moet doen. Omstanders vinden het vreemd dat de overvallers juist deze winkel uitkozen. Er zijn rond het pand namelijk meerdere wegen opgebroken, waardoor er nauwelijks een vluchtweg is. Tenzij je op die plek goed bekend bent, zo is de algemene teneur.
Al eerder overvallen
Goldies is een aantal jaren geleden ook al overvallen. De juwelier zou toen zijn gegijzeld en de overvallers zouden zonder buit zijn vertrokken.
Burgemeester Hilko Mak van Deurne is geschrokken van de overval. 'Dit heeft, heel begrijpelijk, een grote impact op het veiligheidsgevoel in de wijk Walsberg en in de rest van Deurne.'
Volgens Mak is de overval het tweede incident in korte tijd in de wijk. Verder roept de burgemeester zijn inwoners op om 'te wachten met het vormen van een oordeel totdat politie en justitie hun werk hebben gedaan en precies duidelijk is wat er zich heeft afgespeeld'.
Verder wil hij geen uitspraken doen over wat er zich heeft afgespeeld in de juwelierswinkel, omdat de onderzoeken van politie en justitie nog lopen.
Geruchten gaan dat de overvallers dood zijn en de eigenaar zwaargewond is #Deurne #Overval #Juwelier #Walsberg #Geruchten
Bron: Volkskrant
quote:Wetsovertredersbond eist vervolging juweliersvrouw
De Bond van Wetsovertreders (BWO) stapt naar de rechter als het Openbaar Ministerie de vrouw van de juwelier in Deurne niet vervolgt na het schietincident waardoor twee doden vielen. De BWO vindt dat dat ze belanghebbende is en stapt om die reden naar het gerechtshof in Den Bosch als het OM bij zijn besluit blijft.
De BWO is kwaad omdat hoofofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen al na 24 uur liet weten dat de kans op (verdere) vervolging van de vrouw nihil is. De bond vindt dat 'erg onzorgvuldig' omdat het onderzoek nog niet is afgerond.
Gisteren zei de hoofdofficier dat het echtpaar bij de overval uit zelfverdediging heeft gehandeld. 'Dat betekent dat een rechter een beroep op noodweer hoogstwaarschijnlijk zal honoreren', zei hij. De BWO zegt de indruk te hebben dat het schietincident het gevolg is van uitspraken van staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) in 2012. Die zei toen dat een eventueel overlijden van een inbreker 'een beroepsrisico' is. 'Het moet duidelijk zijn dat je niet voor eigen rechtertje moet spelen en dat je criminaliteit niet met criminaliteit moet uitbannen', zegt de BWO.
De bond heeft er geen moeite mee om de juweliersvrouw niet langer in voorlopige hechtenis te houden. 'Deze vrouw heeft natuurlijk ook het een en ander meegemaakt en het opsluiten in een politiecel is natuurlijk niet aan de orde.'
quote:Nog onbekend wie tweede gedode overvaller is
Het is nog steeds niet bekend wie de tweede gedode overvaller van de juwelierszaak in Deurne is. Dat zei vandaag een woordvoerder van het Openbaar Ministerie.
In de winkel gaat ook vandaag het onderzoek nog door. De woordvoerder zegt dat alles minutieus moet worden bekeken. 'Er is een uitgebreid sporenbeeld, veel is nog onduidelijk'. Hij heeft geen idee wanneer het onderzoek daar is afgerond.
Een van de overvallers is geïdentificeerd. Het gaat om een 20-jarige man uit Eindhoven. Volgens het OM heeft hij een Marokkaanse achtergrond. Hij was een bekende van politie en justitie; hij was eerder veroordeeld voor een soortgelijk misdrijf. Het OM zei gisteren dat de andere overvaller waarschijnlijk een Nederlandse jongeman met wortels in Noord-Afrika is.
Zelfverdediging
De politie voerde afgelopen dagen een sporenonderzoek en buurtonderzoek uit. Op basis van filmbeelden en verhoren van de juwelier en zijn vrouw concludeerde de politie dat er geschoten is uit zelfverdediging. 'De handelswijze lijkt op een gerechtvaardigde en juiste zelfverdediging', zei hoofdofficier van justitie Bart Nieuwenhuizen.
Wie op wie geschoten heeft en hoeveel schoten er gelost zijn, is nog niet duidelijk. Verder onderzoek moet meer duidelijkheid geven over wat er precies is gebeurd.
Twee wapens
In de winkel lagen twee wapens. Het meest waarschijnlijke scenario is dat een wapen van de overvallers was, en een wapen van de juwelier en zijn vrouw. Bij de politie bestaat het 'vermoeden' dat zij geen vuurwapenvergunning hebben. Als dat zo is, worden ze misschien vervolgd voor verboden wapenbezit, maar niet voor doodslag, als ze inderdaad uit noodweer schoten.
De overval vond vrijdag rond tien over halfzes 's avonds plaats. De juwelier was met zijn vrouw in de zaak aanwezig toen de overvallers de winkel binnenkwamen. De juwelier heeft hen zelf binnengelaten via de zogeheten 'sluis', waarna een worsteling plaatsvond. Eerdere berichten dat de vrouw de overval thuis op camerabeelden zag gebeuren, zijn door de politie weersproken. Ook het bericht dat hun dochter in de winkel aanwezig zou zijn, klopt niet.
Het topic systeem heeft wel als nadeel dat de nummers oplopen in plaats van dat het minder wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:30 schreef Strani het volgende:
19 topics al, bijna even veel als die 20 gekke demonstranten. Laten we elk topic gewoon de naam van één demonstrant geven. Deel 19 doop ik om tot Ahmed-topic.
Op zich pleit dit dan voor je, maar de meningen die ik van jou lees passen steeds voor de volle 100% bij de PVV.quote:Op dinsdag 1 april 2014 18:57 schreef Elfletterig het volgende:
Dat Wilders steeds een podium krijgt, moet je mij niet aanrekenen. Nog grappiger is dat ik "van hetzelfde laken een pak" zou zijn.Dan zou je mij op dit forum vurig de PVV en Wilders moeten zien verdedigen. Het tegenovergestelde is waar. Wilders is een goedkope populist zonder oplossingen. Ik denk dat ik wel duizend posts heb geschreven waarin ik negatief ben over Wilders.
Met alle respect, maar de pedovereniging is als groep nimmer betrapt op het plegen van zedendelicten. Op individueel gebied ligt dat anders, maar het lijkt mij sterk als die 30 man geen van allen een strafblad heeft.quote:Dat is echt totaal niet relevant voor de sowieso al bezopen vergelijking die je maakte. Je zit namelijk crimineel gedrag (actieve pedofilie) te vergelijken met steunbetuiging van een groep demonstranten aan mensen die criminele activiteiten ontplooiden.
Confirmation bias. Daar heeft iedereen wel eens mee te maken.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:39 schreef DS4 het volgende:
Verder constateer ik dat je meningen die jou uitkomen als waarheid ziet en alles wat daar tegenin gaat negeert.
Natuurlijk. Ook ik.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:42 schreef Voszje het volgende:
Confirmation bias. Daar heeft iedereen wel eens mee te maken.
Het nultolerantiebeleid betekent inderdaad niets minder dan het kleinste vergrijp bestraffen. Wanneer er strenger zal worden gestraft, zal het zo mogelijk inderdaad op een dergelijk beleid gaan lijken. Toch is het naar mijn inziens niet exact hetzelfde label, aangezien het aan de situatie ligt. Volgens sommige mensen kunnen straffen in bepaalde situaties niet hoog genoeg, dus in die zin zullen we nooit tevreden zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk. Ook ik.
Maar feit blijft dat uit serieus onderzoek gebleken is dat we in NL al decennia lang de strafmaat aan het opvoeren zijn en dat we in West-Europa inmiddels koploper zijn.
Als dat soort serieuze onderzoeken (er kwamen ook al weer goede links voorbij, met daar ook een goede toelichting bij) worden gepasseerd op basis van iemand die ongemotiveerd wat roept in de krant, dan houdt het wel een beetje op.
Zodra er een serieus onderzoek komt waaruit blijkt dat strenger straffen helpt wil ik daar best naar kijken, maar dat onderzoek is er dus NIET.
Ook in de VS is inmiddels veel kritiek op strenger straffen. Dan verschuilt Elfletterig zich er achter dat hij niet voor zero-tolerance is, maar voor strenger straffen, maar feitelijk is het een ander label op exact dezelfde shit!
quote:di 01 apr 2014, 20:03
|
lees voor
Tweede overvaller was 29-jarige Marokkaan
Deurne -
De tweede man die om het leven kwam bij de geruchtmakende overval op de juwelier in Deurne is een 29-jarige man uit Marokko. Hij verbleef tijdelijk in Nederland. Dat maakte het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag bekend.
dat is helemaal niet toevallig.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:57 schreef michaelmoore het volgende:
Ook een Marokko ettertje, toevallig hoe
[..]
Ik geloof niet dat Unibet je veel uit zou keren als jij een bet zou hebben gemaakt dat het een kansenboy zou zijn geweest.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:57 schreef michaelmoore het volgende:
Ook een Marokko ettertje, toevallig hoe
[..]
Statisch gezien valt die kans wel mee. Een andere groep is namelijk verantwoordelijk voor veel meer criminaliteit.quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat Unibet je veel uit zou keren als jij een bet zou hebben gemaakt dat het een kansenboy zou zijn geweest.
Van dader 1 was al bekend dat het een kansenboy is was.quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:05 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Statisch gezien valt die kans wel mee. Een andere groep is namelijk verantwoordelijk voor veel meer criminaliteit.
Uit de discussies met elfletterig blijkt dat hij alles streng wil bestraffen, waarbij hij juist ook de kleine vergrijpen van de jonge Marokkaantjes (want het zijn natuurlijk altijd Marokkaantjes...) streng wil bestraffen. Hij gelooft dat dat helpt.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:56 schreef Voszje het volgende:
Het nultolerantiebeleid betekent inderdaad niets minder dan het kleinste vergrijp bestraffen. Wanneer er strenger zal worden gestraft, zal het zo mogelijk inderdaad op een dergelijk beleid gaan lijken. Toch is het naar mijn inziens niet exact hetzelfde label, aangezien het aan de situatie ligt. Volgens sommige mensen kunnen straffen in bepaalde situaties niet hoog genoeg, dus in die zin zullen we nooit tevreden zijn.
Ik ben van mening dat het nultolerantiebeleid overdreven is, maar voor bepaalde vergrijpen vallen de straffen, zo lijkt, vaak laag uit. In dergelijke gevallen zou ik misschien ook pleiten voor een hogere straf, maar aangezien ik niets met recht te doen heb en er weinig van weet, kan ik er verder niet over oordelen.
Het probleem is echter, dat het soms lijkt alsof we in Nederland poeslief zijn. Onderzoeken tonen echter aan dat we de laatste jaren steeds harder zijn gaan straffen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:56 schreef Voszje het volgende:
[..]
Het nultolerantiebeleid betekent inderdaad niets minder dan het kleinste vergrijp bestraffen. Wanneer er strenger zal worden gestraft, zal het zo mogelijk inderdaad op een dergelijk beleid gaan lijken. Toch is het naar mijn inziens niet exact hetzelfde label, aangezien het aan de situatie ligt. Volgens sommige mensen kunnen straffen in bepaalde situaties niet hoog genoeg, dus in die zin zullen we nooit tevreden zijn.
Ik ben van mening dat het nultolerantiebeleid overdreven is, maar voor bepaalde vergrijpen vallen de straffen, zo lijkt, vaak laag uit. In dergelijke gevallen zou ik misschien ook pleiten voor een hogere straf, maar aangezien ik niets met recht te doen heb en er weinig van weet, kan ik er verder niet over oordelen.
Juist, dat lijken mensen ook al snel te vergeten.quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Zero tolerance is prima, maar het probleem is de pakkans, strenger straffen heeft geen zin als de boefjes niet gepakt worden.
Het nadeel van informatie uit de krant halen. De krant is er niet om nieuws door te geven, maar om het te verkopen...quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:11 schreef tofastTG het volgende:
Het probleem is echter, dat het soms lijkt alsof we in Nederland poeslief zijn. Onderzoeken tonen echter aan dat we de laatste jaren steeds harder zijn gaan straffen.
-Frank van Tulder en Bart Diephuis, Afgewogen straffen, Den Haag, Raad voor de rechtspraak, 2007 – Research Memorandum, jaargang 3, nr.4, p.31
-Straftoemeting bij moordenaars. De invloed van dader-, slachtoffer- en delictkenmerken.’ Trema Straftoemetingsbulletin, jaargang 2010, 33 (1), pp. 11-21
-Wingerden, Sigrid van en Paul Nieuwbeerta, ‘Ontwikkelingen in de lengte van gevangenisstraffen voor moord en doodslag’, Trema, jaargang 2006, nr.8 (oktober), p.329-337
Ditzelfde is eigenlijk ook aan de gang als we kijken naar criminaliteit. In dit soort topics komt vaak aan de orde dat Nederland steeds meer te maken zou krijgen met criminaliteit. Dat soort signalen hoor ik ook vaak in de media.
Ondertussen daalt de criminaliteit in Nederland al vrij lang.
-http://statline.cbs.nl/St(...)&D2=0&D3=0&D4=a&VW=T
Bron: http://www.crimescene.pro/quote:Lichaam Abdelhak H. vandaag overgebracht voor begrafenis naar Marokko
Dinsdag 1 april 2014 16:08:05
Dinsdag is in de Al Fourkaan-moskee in Eindhoven een herdenkingsdienst geweest voor de doodgeschoten overvaller Abdelhak H. De 20-jarige Abdelhak H. zal vandaag voor zijn begrafenis worden overgebracht naar Marokko. In Marokko zal hij volgens de islamitische traditie worden begraven.
Omdat ze nog niet dood zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Bron: http://www.crimescene.pro/
Als ze dood zijn kunnen ze wel terug naar Marokko, waarom dan niet als ze nog leven ?
Tsja, dat hoef je mij inderdaad niet te vertellen! Soms is het wel diep triest, dat mensen zo erg geloven in bepaalde "waarheden" dat je bronnen kunt aanhalen tot je een ons weegt. Men gelooft je simpelweg niet meer.quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het nadeel van informatie uit de krant halen. De krant is er niet om nieuws door te geven, maar om het te verkopen...
En de boodschap dat NL naar de klote gaat verkoopt gek genoeg veel beter dan dat we het in NL enorm goed voor elkaar hebben.
Het is vrij makkelijk opgelost. Wil je weten hoe het land er voor staat op justitieel gebied:quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het nadeel van informatie uit de krant halen. De krant is er niet om nieuws door te geven, maar om het te verkopen...
En de boodschap dat NL naar de klote gaat verkoopt gek genoeg veel beter dan dat we het in NL enorm goed voor elkaar hebben.
Ik vind dit wel een erg rationele diefquote:Op dinsdag 1 april 2014 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het zijn gewoon een aantal afweging die criminelen maken, of laten we zeggen mensen die daar
vatbaar voor zijn, of mensen met een criminele inslag? Hoe mag ik ze noemen?
Loont de misdaad of loont de misdaad niet?
Wat is de pakkans?
Wat is de strafmaat?
Kort gezegd komt het er dus op neer dat de crimineel een afweging maakt tussen de te verwachten
opbrengst van zijn criminele daad en de gemiddeld te verwachten straf.
Als een crimineel overweegt een bank te beroven, zou hij bijvoorbeeld kunnen verwachten
10.000 euro te stelen. Als hij de kans dat hij gepakt, veroordeeld en gestraft wordt op één op twintig
schat, en de gevangenisstraf op twintig maanden, dan houdt hij rekening met een gemiddeld te verwachten straf van een maand zitten.
Als de dief 10.000 euro meer waard vindt dan het vermijden van een maand gevangenis,
zal hij de daad begaan.
Niemand vindt het leuk om te zitten, dus hoe hoger de pakkans en hoe langer de gevangenisstraf,
hoe groter de kans dat de crimineel van zijn daad afziet.
Hartstikke leuk geformuleerd maar zo zonde van je tijd meid. In de praktijk zie je namelijk al dat het niet waar is. Verspilde moeite.quote:Op dinsdag 1 april 2014 22:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het zijn gewoon een aantal afweging die criminelen maken, of laten we zeggen mensen die daar
vatbaar voor zijn, of mensen met een criminele inslag? Hoe mag ik ze noemen?
Loont de misdaad of loont de misdaad niet?
Wat is de pakkans?
Wat is de strafmaat?
Kort gezegd komt het er dus op neer dat de crimineel een afweging maakt tussen de te verwachten
opbrengst van zijn criminele daad en de gemiddeld te verwachten straf.
Als een crimineel overweegt een bank te beroven, zou hij bijvoorbeeld kunnen verwachten
10.000 euro te stelen. Als hij de kans dat hij gepakt, veroordeeld en gestraft wordt op één op twintig
schat, en de gevangenisstraf op twintig maanden, dan houdt hij rekening met een gemiddeld te verwachten straf van een maand zitten.
Als de dief 10.000 euro meer waard vindt dan het vermijden van een maand gevangenis,
zal hij de daad begaan.
Niemand vindt het leuk om te zitten, dus hoe hoger de pakkans en hoe langer de gevangenisstraf,
hoe groter de kans dat de crimineel van zijn daad afziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |