abonnement Unibet Coolblue
pi_138407975
Hi,

Wij wonen sinds enkele maanden in ons nieuwe huis (nieuwbouw, eerste eigenaar) waar wij heel lang naar uit hebben gekeken! nu is er alleen 1 probleempje.... enorme vetaanslag (spikkels) op de keukenramen (en waarschijnlijk ook op de rest maar dat zie je niet) zelfs de muur boven het keukenblok raakt al van het wit af...gewoon goor!

vanuit de bouw zat er geen optie bij om een afvoer naar buiten te maken voor de afzuigkap in de keuken, dus hebben wij gekozen voor een re-circulatieafzuigkap met veel power genaamd de ''Bauknecht DNHI 3690 SG'' om er zeker van te zijn dat de keuken niet blauw staat als er een speklapje opstaat.
als we koken moeten we met de afstandsbediening de mechanische ventilatie (waarvan de buis boven het keukenblok in het plafond zit) aanzetten zodat die tijdelijk harder gaat afzuigen. (lichtgroen op tekening)

de andere keuze was een motorloze afzuigkap en dan met buis/slang aansluiten op de afvoerbuis van de mechanische ventilatie (lichtgroen) boven het keukenblok maar dan raakt wel de mechanische ventilatie motor sneller viezig dus dat wilden we niet.

nu wonen wij hier sinds eind november 2013 en zijn wij sindsdien aan het aanklooien met de afzuigkap. de een zegt, doe de ventilatiestrips boven je ramen helemaal open! de ander zegt weer bijna dicht, de afzuigkap op zn hardst zetten of juist weer met mate.. wij zijn de klus kwijt!

ik heb vorige week zelfs al de koolstoffilter vervangen ondanks dat we die pas 4 maanden gebruiken inplaats van 6 maanden en dit helpt ook niet.
wie kan ons vertellen wat we over het hoofd zien????
de werkruimte, dus de wanden onder de keukenkastjes,kookplaat,aanrecht ect ect is geen aanslag te zien of te voelen... alleen maar op de plek waar de lucht UIT de afzuigkap komt raakt vies!

wat is nu het beste om te doen? kunnen we met een slang gewoon de afzuigkap aansluiten op de mechanische ventilatie en dan de motor van de afzuigkap zelf uitlaten of zal dit niks uitmaken?

we hebben zelfs al een idee gemaakt om de afzuigkap naar buiten af te voeren (afzuigkap heeft die optie) en door de muur heen naar de hal, naast de voordeur naar buiten.
mooi is anders, maar ik raak panisch gestoord van die viezigheid!

graag tips!

rood = 3 ramen
blauw = 2 lucht/ventilatieroosters verstelbaar
lichtgroen = afzuigrooster die geactiveerd kan worden met afstandsbediening als we koken
donkergroen = rooster die altijd aanstaat en in verbinding staat met andere ruimtes
oranje = optie om met koof via de hal afvoer naar buiten te maken.


pi_138408569
nog vergeten, de vetaanslag zit eigenlijk vooral op het dichtsbijzijnde raam bij de afzuigkap en op de andere 2 ramen vrijwel niet!
pi_138408810
Die condenseert dus met de waterdamp op het koude oppervlakte.
Als je veel frituurt zou ik een andere pan kopen en voor de rest van het koken deksel
Op de pan.
  dinsdag 1 april 2014 @ 20:07:03 #4
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_138408912
afvoeren naar buiten. Snap ook niet dat mensen van die recirculatie shit hebben.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_138409026
Helemaal een drama is een motorloze kap.
TS kun je niet in de keuken een koof maken?
pi_138409111
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:05 schreef hoas het volgende:
Die condenseert dus met de waterdamp op het koude oppervlakte.
Als je veel frituurt zou ik een andere pan kopen en voor de rest van het koken deksel
Op de pan.
wij frituren echt zelden, en dat is een pan waar de deksel met filter op gesloten is :) koken met de deksels op de pannen.. het enige waar het van zou kunnen komen is van vlees bakken en wokken?

Wat ook nog kan is dat de afzuigkap lucht buiten de filters om aantrekt? Dit is de eerste keer dat wij te maken hebben met recirculatie...
vanmorgen kwam ik beneden en de geur van de vleeskruiden/marinade van gisteren hing nog in de woonkamer echt ranzig!
pi_138409172
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:09 schreef hoas het volgende:
Helemaal een drama is een motorloze kap.
TS kun je niet in de keuken een koof maken?
nee helaas bestaat alles uit raampartij! We hebben met het ontwerpen van de keuken al eens zitten denken om de afvoer helemaal om te leggen en dan via de onderkastjes naar buiten maar dat ging hem niet worden ;)
pi_138409229
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:11 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]

wij frituren echt zelden, en dat is een pan waar de deksel met filter op gesloten is :) koken met de deksels op de pannen.. het enige waar het van zou kunnen komen is van vlees bakken en wokken?

Wat ook nog kan is dat de afzuigkap lucht buiten de filters om aantrekt? Dit is de eerste keer dat wij te maken hebben met recirculatie...
vanmorgen kwam ik beneden en de geur van de vleeskruiden/marinade van gisteren hing nog in de woonkamer echt ranzig!
Die hele kap en filters gaan gewoon stinken, dat is met een gewone kap ook zo, wij hadden hem zo buiten liggen, ook door de prijs van de filters.
pi_138409507
TS je hebt tegenwoordig ook platte afvoerbuizen, mischien kun je er wat mee want ik denk niet dat het glas tot het plafond loopt.

https://www.gamma.nl/ventilatiekanaal-van-platte-elementen
pi_138410452
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:20 schreef hoas het volgende:
TS je hebt tegenwoordig ook platte afvoerbuizen, mischien kun je er wat mee want ik denk niet dat het glas tot het plafond loopt.

https://www.gamma.nl/ventilatiekanaal-van-platte-elementen
helaas lopen de ramen dus wel helemaal tot bovenaan... er zit alleen een ventilatiestrip tussen het plafond en de ramen. als we dus naar buiten willen moet het echt door de muur heen via de hal :{

lang leve de jaren 30 look
pi_138410625
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 20:40 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]

helaas lopen de ramen dus wel helemaal tot bovenaan... er zit alleen een ventilatiestrip tussen het plafond en de ramen. als we dus naar buiten willen moet het echt door de muur heen via de hal :{

lang leve de jaren 30 look
Dan denk ik dat dat de enigste oplossing is, misschien dat anderen nog een idee hebben.
pi_138412200
ja daar hoop ik op _O_
  dinsdag 1 april 2014 @ 22:32:30 #13
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_138416739
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2014 19:45 schreef deadly_kiss het volgende:
de andere keuze was een motorloze afzuigkap en dan met buis/slang aansluiten op de afvoerbuis van de mechanische ventilatie (lichtgroen) boven het keukenblok maar dan raakt wel de mechanische ventilatie motor sneller viezig dus dat wilden we niet.
Toch had ik voor deze oplossing gekozen. Die ventilator eens per jaar schoonmaken valt wel mee. De metalen vetfilters van de kap zelf kunnen gewoon in de vaatwas (minder dan eens per maand bij mij).
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_138419267
Dat kan altijd nog onze afzuigkap kan zowel recirculatie als op afvoer...dus de afzuigkap kan blijven enkel moet er een afvoerkanaal naar buiten gemaakt worden of naar de mechanische afzuiging :) e afzuigkap kan helemaal uit en het licht kan apart aan.

om de een of andere rede had ik mijn bedenkingen al over dat recirculatie gedoe omdat ik altijd gewend was met afvoer naar buiten....daarom hebben we deze afzuigkap gekozen zodat we later nog kunnen wijzigen :)

bij de keukenboer maakten ze ons uiteraard wijs dat recirculatie van tegenwoordig (bijna) zo goed werkt dat het geen verschil maakt, maar ik wil graag zoveel mogenlijk meningen verzamelen hier van anderen... aan de hand daarvan kunnen wij kiezen wat de beste optie is :)
  woensdag 2 april 2014 @ 08:10:25 #15
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_138425666
Is het probleem niet dat de uitvoer van je recirculatie direct op dat raam is gericht?

Wij hebben ook recirculatie maar herkennen dit probleem niet. Kap hangt midden in de kamer boven schiereiland. Gefilterde lucht wordt via roosters bovenin de koof uitgeblazen naar links en rechts. Bij ons wordt deze lucht meteen verdeeld over een grote oppervlakte/inhoud.

Maar ik kan me voorstellen dat je klachten zoals jullie krijgt wanneer de uitblaast direct op een raam is gericht binnen 1-2 meter.
De uitgeblazen lucht wordt gefilterd maar zal nooit 100% schoon zijn. Als je dit maar lang genoeg direct op een raam laat blazen krijg je vanzelf aanslag.

Hierbij is het ook een kwestie van onderhouden. Zodra zich een filmpje vet heeft gevormd op het glas zal er voor zorgen dat dit meer vet opneemt. Voordeel is natuurlijk wel dat dit vuil niet meer in de lucht terechtkomt ;-)

Ik denk dus niet zozeer dat de recirculatiekap zelf het probleem (ontwerpfout) is, maar de combinatie met de plek waar deze zit en de korte afstand tot het raam.
pi_138449842
De lucht bovenuit gaat indd richting raam en nog hard ook! de ramen bijhouden gaat helaas niet dagelijks omdat ze zo hoog zitten dat ik over mijn aanrecht heen moet klimmen :P

Zou ik misschien iets (filter/gaas/ect?) Over de uitgang kunnen plaatsen waar de "schone" lucht uit hoort te komen zodat de aanslag minder is?
Ik heb echt het idee alsof die filters geen ruk uitmaken en dat ding spuugt de viezigheid regelrecht tegen het raam aan...
pi_138515090
We willen nu het rooster waar de schone lucht uit komt een kwartslag draaien.. kunnen we die beter terug naar voren laten blazen (dus bovenons hoofd langs) en hopen dat die lucht opnieuw wordt opgevangen door de afzuigkap?

Of de andere kant op, zodat hij tegen de achterwand aanblaast en daar bv een glazen of kunststof plaat plaatsen zodat we die regelmatig kunnen ontvetten? Dat hoeft niet streeploos te worden dus liever daar vet op...dan op mn ramen :)
pi_138624541
Sorry hoor maar ik vind die oplossingen niets.
pi_138632088
Dat is ook geen vaste oplossing natuurlijk! We hebben hem nu naar de muur toe staan(schuin naar het afzuigrooster in plafond) , mn ramen zijn nog helemaal schoon :)


Ik vrees toch dat we uiteindelijk via de hal naar buitenmoeten afvoeren... mooi klusje voor als het mooi weer is komende zomer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')