Vandaag heb ik de schroefaskoker binnengekregen, ik heb zelf uitgedacht hoe ik het wilde hebben en heb dit vervolgens laten maken bij een specialist:
![M3BR5lv.jpg]()
Het is een dikwandige stalen buis van 48x5 bij 1200mm lang.
Op het einde zit een lasdubbeling, hier is de buis 60mm dik, dit is gedaan om de buis goed in de boot te kunnen lassen, anders zou de wanddikte daar wat aan de dunne kant zijn.
De buis is daar namelijk uitgedraaid en daar is een rubber watergesmeerd buitenlager in gemonteerd, dit is met 2 kunststof schroefjes geborgd en zo kan het buitenlager dus makkelijk worden vervangen:
![F9FJk37.jpg]()
Aan de binnenkant heb ik gekozen voor een watergesmeerd flexibel binnenlager:
![UR5oVLI.jpg]()
Dit is een binnenlager, waar de as ook eigenlijk op een waterfilm in ronddraait, precies hetzelfde als buiten.
Teven zit er een kamer met 2 seals aan elke zijde van de kamer.
Bovenin zie je de messing moer zitten, daar moet je elke jaar even een beetje vet bijvoegen, het vet blijft schoon en kan niet weg dus je hebt hier weinig omkijken naar.
Er zit ook een wateraansluiting op, dan kan je buitenboordwater van je motor aftakken, maar dat is eigenlijk alleen bij snelvarende schepen nodig zodat er continue watertoevoer is.
Wij zullen zelf hier een slang op aansluiten en deze boven de waterlijn laten uitkomen binnen in de boot, dan staat de koker en het seal altijd vol water ivm communiceren vaten.
Levensduur van zo'n seal is een jaar of 8, dus voorlopig geen omkijken naar.
En milieuvriendelijk, want je dumpt niet zomaar meer schroefasvet in het water.
Tevens heb ik ook gelijk een bus laten draaien met als binnenmaat de schroefas, en met buitenmaat de inwendige diameter van de schroefaskoker.
Als ik alles ga monteren dan doe ik voor montage van het binnenlager deze bus over de as in de koker, deze zit dan perfect gecentreerd en dan kan ik de motor perfect uitlijnen op de schroefas:
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019