abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_152622113
quote:
14s.gif Op donderdag 14 mei 2015 20:15 schreef Anne het volgende:
junkie, ik wil even laten weten dat ik nog steeds meelees, maar totaal niet over de kennis beschik om inhoudelijk te reageren. En dat hebben 15 andere lurkers die ook niet hebben gereageerd misschien ook wel ;). Maar blijf komen met die updates dus!

Daarnaast zit ik trouwens met bewondering naar dit vloertje te kijken :D:

https://lh4.googleusercon(...)h865-no/IMG_0045.JPG

Eigenlijk dit dus..volg het bootje,de 7-serie en de woning,alledrie goed doordacht en aangepakt,leer er her en der van,kan geen nuttige bijdrage geven dus hou m'n bakkes en lees met plezier.

Om Anne te volgen...keep it up!!
pi_152640452
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 15:02 schreef Charged het volgende:

[..]

Eigenlijk dit dus..volg het bootje,de 7-serie en de woning,alledrie goed doordacht en aangepakt,leer er her en der van,kan geen nuttige bijdrage geven dus hou m'n bakkes en lees met plezier.

Om Anne te volgen...keep it up!!
Thanks, toch leuk om te horen ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152695858
We zijn vandaag bezig geweest met de mal voor de schroefaskoker:





Even niet op de passing letten, ik moet de oude lassen nog afslijpen, dan sluit het wel mooi aan.
Binnenin moet minimaal 60mm +10mm voor het stellen - 70mm.
Is nu buitenkant 110mm geworden, ik wil eigenlijk smaller maar dan kom ik boven niet weg ivm geen vlees om aan te lassen.
Kan het eventueel wel schuin laten lopen maar liever niet.

De schroef krijgt daar natuurlijk water aangevoerd dus zou een probleem kunnen zijn, echter is het geen snelvarend schip natuurlijk.....
Naafdiameter van de schroef is +/-70mm, dus het geval is eigenlijk 40mm te breed voor het mooie.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153081822
Vandaag heb ik de schroefaskoker binnengekregen, ik heb zelf uitgedacht hoe ik het wilde hebben en heb dit vervolgens laten maken bij een specialist:



Het is een dikwandige stalen buis van 48x5 bij 1200mm lang.
Op het einde zit een lasdubbeling, hier is de buis 60mm dik, dit is gedaan om de buis goed in de boot te kunnen lassen, anders zou de wanddikte daar wat aan de dunne kant zijn.
De buis is daar namelijk uitgedraaid en daar is een rubber watergesmeerd buitenlager in gemonteerd, dit is met 2 kunststof schroefjes geborgd en zo kan het buitenlager dus makkelijk worden vervangen:



Aan de binnenkant heb ik gekozen voor een watergesmeerd flexibel binnenlager:



Dit is een binnenlager, waar de as ook eigenlijk op een waterfilm in ronddraait, precies hetzelfde als buiten.
Teven zit er een kamer met 2 seals aan elke zijde van de kamer.
Bovenin zie je de messing moer zitten, daar moet je elke jaar even een beetje vet bijvoegen, het vet blijft schoon en kan niet weg dus je hebt hier weinig omkijken naar.
Er zit ook een wateraansluiting op, dan kan je buitenboordwater van je motor aftakken, maar dat is eigenlijk alleen bij snelvarende schepen nodig zodat er continue watertoevoer is.
Wij zullen zelf hier een slang op aansluiten en deze boven de waterlijn laten uitkomen binnen in de boot, dan staat de koker en het seal altijd vol water ivm communiceren vaten.
Levensduur van zo'n seal is een jaar of 8, dus voorlopig geen omkijken naar.

En milieuvriendelijk, want je dumpt niet zomaar meer schroefasvet in het water.

Tevens heb ik ook gelijk een bus laten draaien met als binnenmaat de schroefas, en met buitenmaat de inwendige diameter van de schroefaskoker.
Als ik alles ga monteren dan doe ik voor montage van het binnenlager deze bus over de as in de koker, deze zit dan perfect gecentreerd en dan kan ik de motor perfect uitlijnen op de schroefas:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153897986
Het heeft een klein beetje stil gelegen, mijn maat was op vakantie voor 3 weken, en in je eentje doe je niet zoveel als je een schroefaskoker moet afstellen.
Maar gisteren weer verder gegaan, schroefaskoker gepositioneerd en het roer er tijdelijk aangehangen.
Ik heb de schroefaskoker wat langer laten maken zodat ik nog wat kon schuiven, ik wilde namelijk voor de ideale maten gaan.
Bijvoorbeeld de afstand van de schroef tot het roer is een belangrijk iets, laat je daar te veel ruimte tussen wordt je roerwerking minder.
Ook belangrijk is de vrijslag van de schroef, dat is de ruimte tussen het hoogste punt van de schroef en het vlak (de bodem) van de boot.

Daarnaast is het belangrijk hoeveel je de as laat uitsteken bij het buitenlager, te veel as betekent slingeren en te weinig as zorgt ervoor de je geen axiale speling hebt en die heb je nodig, want als je b.v. omschakelt van voor naar achteruit wil dit best bewegen.
Dan ga je rekenen en dan kom je hier op uit, uiteraard reken je dat gewoon uit op een stukje hout :P :



En dan kom je in de praktijk hier op uit:




Ik heb het tijdelijk met een steun vastgelast vastgebakken aan het vlak zodat deze maat niet meer wijzigt.
Vanmiddag ga ik de koker binnen in de boot positioneren, een koker van 5mm dik buigt natuurlijk nooit mee en dat is ook niet de bedoeling, maar ik heb het niet helemaal afgelast zodat ik nog wat kan spelen.
Het is belangrijk dat alles zoveel mogelijk in lijn staat, ik mag eventueel een uitlijnfout van 2 graden hebben maar beter is natuurlijk helemaal geen uitlijnfout.
Gelukkig kan ik de motorsteunen behalve in de hoogte ook nog dwars verstellen, dus dat gaat sowieso goed komen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153898740
Misschien beetje laat hoor, maar mag dat zomaar, een dieseltank ontluchting buitenboord?
pi_153909780
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 11:17 schreef FranticDJ het volgende:
Misschien beetje laat hoor, maar mag dat zomaar, een dieseltank ontluchting buitenboord?
Ik weet niet beter, ik zou ook niet anders weten hoe het moet.
Zit bij alle boten zo, benzine idem dito.

Ook bij alle auto's overigens.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153912227
Mja ik ben wat groter varend materieel gewend ;)

Daar weet ik zeker dat t niet mag zonder driptray rond de ontluchting :+
pi_153912560
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2015 21:33 schreef FranticDJ het volgende:
Mja ik ben wat groter varend materieel gewend ;)

Daar weet ik zeker dat t niet mag zonder driptray rond de ontluchting :+
Dat is misschien een andere verhaal.
Maar bij een goed aangelegde tankontluchting zou er eigenlijk nooit diesel in mogen te komen staan natuurlijk.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_153921221
Principe is het zelfde hoor. het is alleen wat groter allemaal. En er zijn veel meer regels hehe

Daarom dat ik t opvallend vind dat er bij 'ons' zo strikt naar zulke dingen gekeken wordt, terwijl het bij de pleziervaart allemaal zomaar kan.

maar goed. Dat is een andere discussie :+
  maandag 29 juni 2015 @ 14:21:10 #136
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_153925526
Ik heb dit topic altijd ontweken omdat ik niets met boten heb, onwetend dat het zo'n interessant en geinig topic is :@ Bij dezen dus een volger erbij.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_154433417
quote:
11s.gif Op maandag 29 juni 2015 14:21 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb dit topic altijd ontweken omdat ik niets met boten heb, onwetend dat het zo'n interessant en geinig topic is :@ Bij dezen dus een volger erbij.
Thanks!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154433437
Vorige keer hebben een stuk van de nieuwe behuzing gemaakt.
We hebben een stuk plaat van 3mm, en een stuk brede strip van 5mm.
Het idee was om het CNC te laten snijden maar het is lastig om een goede tekening te maken.
Dit moet echt op locatie worden gemaakt.

Als ik het laat snijden en ik maak ergens een foutje kan ik alles weggooien.
Dus nu voor 80 euro staal gehaald, en dan hebben we ruim voldoende staal, dan kunnen we zelfs een foutje maken ;)
Ik ga het snijden met een recripozaag, met een staalblad daarin ga je door staal van 5mm alsof het hardhout is.
Wel voldoende blijven koelen en smeren met boorolie.
En de zaagsnede is ook vrij netjes, daarna even de afbraam erlangs en het is klaar.
Ik ga zo naar de haven toe om verder te gaan, de planning is om vandaag de hele schroefaskoker behuizing klaar te hebben.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 18 juli 2015 @ 08:12:53 #139
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_154433531
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 10:21 schreef FranticDJ het volgende:
Principe is het zelfde hoor. het is alleen wat groter allemaal. En er zijn veel meer regels hehe

Daarom dat ik t opvallend vind dat er bij 'ons' zo strikt naar zulke dingen gekeken wordt, terwijl het bij de pleziervaart allemaal zomaar kan.

maar goed. Dat is een andere discussie :+
niet zo gek toch? Ik heb misschien 50 liter diesel bij me. En jullie een paar duizend op z'n minst ;)
pi_154438082
Schitterend topic. _O_

Wat een tijd gaat er in zo'n klein bootje zitten.
pi_154445215
@Cracka-ass, thanks.
En dat is inderdaad waar, meer als je denkt.
Vandaag definitief de schroefaskoker geplaats, zit nu perfect voor de motor.
We hebben 5 mm staal voor de scheg gebruikt, het eerste deel zit al definitief vast en gesteld:




Niet op de las letten, dat komt goed ;)

Op de vorige foto kan je een soort driehoekje zien bij de bak die je ziet uitsteken, die heb ik eraf geslepen, ik kom dan beter uit.
Vanaf de onderkant van de strip komt nu een strip naar achter te lopen naar waar je het kaalgehaalde stuk staal ziet.
Daar gaan we morgen verder mee.

[ Bericht 15% gewijzigd door junkiexp op 18-07-2015 20:21:14 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154445290
We zijn van 0900-1900 uur bezig geweest maar voor mijn gevoel hebben we geen fuck gedaan,
maar je bent veel tijd kwijt met meten en stellen, dat ding eraf slijpen, vlak slijpen.
Dan ff eten, bakkie doen en voor je het weet is het weer 6 uur.
En het moet ook niet op werken gaan lijken natuurlijk ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 19 juli 2015 @ 19:02:14 #143
53151 T42
Pinball Wizard
pi_154468582
moet ook nog een schroef as maken in een boot waar het nog niet in zit dus mooi voorbeeld nu gezien :P
pi_154472044
quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2015 19:02 schreef T42 het volgende:
moet ook nog een schroef as maken in een boot waar het nog niet in zit dus mooi voorbeeld nu gezien :P
Ja altijd handig ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154472119
Vandaag weer een stuk verder gekomen, het frame is klaar en de roerhak zit er ook weer onder.
Alles is gehecht en zit stevig vast.
Morgen beginnen met de zijkanten, schiet lekker op nu.



Maat is ook bijna klaar met plamuren, nog 1 laagje en dan zijn we klaar.
Er zit serieus al iets van 500 euro aan plamuur op, dat hadden we niet verwacht, maar er is geen weg terug ;)

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 19 juli 2015 @ 21:38:00 #146
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_154472829
Beter 500 EUR plamuur op je boot dan op je BMW, of je vriendin.
Wat een werk. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_154490782
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 juli 2015 08:12 schreef reeybehn het volgende:

[..]

niet zo gek toch? Ik heb misschien 50 liter diesel bij me. En jullie een paar duizend op z'n minst ;)
Ligt er maar aan hoe je t bekijkt. 1 liter in 't water blijft 1 liter in t water wat t milieu aantast. Of dat op een jacht is of op de grote jongens. Die liter van een plezierjacht is niet ineens minder aantastend.
pi_154491496
Joh, ik zie je topic nu pas. :o

Leuk! ^O^
pi_154525175
@ Hyperdude, ja dat is zo, zou niet best zijn als ik dit op de Beemer moest smeren :D

@Isegrim, thanks. (link staat al sinds dit topic in mijn sig ;) )
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_154526258
Kennelijk lees ik geen sigs. :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')