abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151536036
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2015 00:08 schreef T42 het volgende:
moet mijn boot nog verlengen ;) kun je dat ook is iets simpeler bootje haha
Over 3 jaar heb ik wel een gaatje :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151604189
De boot is offcieel helemaal kaal en staat op de stukken na waar gelast moet worden helemaal in de rode CIP, mijlpaaltje hoor :D _O_

Daarnaast hebben we de as van het roer getrokken, deze kwam er zonder problemen uit.
Ook de schroefas, ik had de dopmoer van de schroefas al losgehaald, daarna met een flinke hamer en een blok hout de schroef eraf getikt.
Alleen toen de as zelf, man man man, wat een klote job.

Aan de binnenkant zit de schroefas verbonden met een flexibele koppeling die weer aan de keerkoppeling zit, wij hebben dit soort koppeling:



De as gaat er met een spie in en die 4 'partjes' worden dan aangeklemd met die ring met nokjes.
Die ring wou dus uiteraard niet los, je gebruikt daar een haaksleutel voor:


Even met de hand proberen, muurvast uiteraard en de as draait lekker mee.
Aan de buitenkant de schroef er weer op, een bok neergezet met blokken hout erop zodat de schroef wordt geblokkeerd.
Nee hoor, niet los te krijgen :{w
1.5 meter pijp er op, en al mijn gewicht erop, boot valt bijna uit elkaar van de krachten maar de koppeling zegt fuck you, ik blijf lekker vast :{

Dus wat zijn de opties dan? As doorslijpen? Liever niet, het is een rvs as en die zijn niet echt heel goedkoop.
Daarnaast staat er in de bilge nog een liter of 20 water/diesel/olie mengsel, niet echt verstandig.

Dan maar de flexibele koppeling mollen, een goed boortje uitgezocht en mij voorbereid op het ergste en in de nog gaan boren richting schroefas.
Die ring blijkt zacht als boter, het lijkt wel aluminium?
Binnen 2 minuten zit ik er doorheen.
Toen was de spanning van de schroefas eraf en kon ik de ring met een hamer en oude beitel in een van de nokken losslaan.
De boel was dus los, dan denk je even van buiten de as eruit te trekken maar niet is minder waar.
Muurvast nog steeds.
Dus van buiten, met blokken van beide kanten met gepast geweld de as eruit getikt.
Na een paar pogingen met wat bier/rook pauzes tussendoor kwam de as eindelijk los.
5 centimeter opgeschoven *O* *O*

Daarna weer muurvast en loskloppen leek geen zin te hebben, je hoorde staal op staal maar binnen kon ik niks ontdekken, en het is een kort stuk schroefas dus je hebt geen zicht op wat gebeurd.

Na een uur tobben kwam ik eindelijk achter, er zit in die flexibele koppeling ook een spiebaan en de spie zat nog in de schroefas.
En de schroefas van 30mm kan door een binnenlager van 30mm, maar niet met spie :') _O-

Dus spie eruit en we trokken zo de as eruit.
Ondertussen was het half 10 en ik was zo zwart als een dieselmonteur, dus geen foto's vandaag.

Lang verhaal maar zo krijg je een beetje een beeld wat voor werk er bij komt kijken.
Vergeet ook niet dat ik van boven door een luik werk, ik zit op de vloer naast het luik. De schroefas zit in dat luik op een meter lager.
En door de relatief kleine ruimte in de kuip kan je niet languit liggen.
Ik lig dus half over de motor terwijl de gloeibougies in mijn ribben prikken :')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151623514
Picdump update.

De betreffende ring die vast zat, zoals je ziet breek je de spanning door het boren en komt het alsnog los:


Onderkant in de CIP, dus ook de buizen van de kielkoeling:



Als dan van de week alles in de ZF primer staat, gaan we de volgende deuken plamuren:



Schroefas, ziet er nog prima uit, beetje ingelopen maar niet schokkend, wat je ziet is voornamelijk vuil:


Roer, roeras, houder, binnengland en buitengland.
Eerst schoonmaken en kijken wat de staat is, eventueel vervangen:


Schroefastunnel voor 90% doorgeslepen, toen waren de 1mm schijfjes op dus van de week weer verder hiermee:



En daarna uiteraard een biertje, was heerlijk uit de wind en in de zon:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 12 april 2015 @ 21:29:05 #104
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_151626382
Nuttig weekendje. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_151635720
quote:
14s.gif Op zondag 12 april 2015 21:29 schreef Hyperdude het volgende:
Nuttig weekendje. :P
Jazeker, niet voor niks geweest.
Maar ik ben wel blij dat al het zware werk nu een beetje voorbij is, ik ben al 2 weken full time aan het werk. Of op de zaak, of aan de boot.
Ga je wel voelen op gegeven moment :-)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151720400
Oke, dan heb je de schroefastunnel losgeslepen, kom je dit tegen:





De schroefaskoker was gebroken en dat hebben ze gerepareerd door een nauw passende rubber slang overheen te schuiven 8)7
Die is dus gaan lekken en door de jaren heen is dat met vet draaien helemaal vol geperst met vet, er zitten minimaal 10 kokers in.

Echt, sommige mensen he.....:')

We gaan nu dat ook maar allemaal slopen en vervangen voor een watergesmeerd systeem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151722543
Godverdomme :')

Succes.
  woensdag 15 april 2015 @ 22:24:03 #108
315766 MrBanaan1
nou nou nou
pi_151726514
Ik zou dat ding een beetje smeren, ziet er uit alsof ie dat wel kan gebruiken.
pi_151772584
Leuk project! Heb je nog overwogen om de kiel onder het hele schip door te trekken? Dat is ook bij mijn boot gedaan en dat vaart toch wel een stuk prettiger.

Trouwens, wat me was opgevallen aan je filmpje: is zo'n Ten Broeke kruiser zo hoog dat die niet onder de Hoge Brug door kan :?
Bij mij zou de kruiphoogte zo'n 2,40 meter zijn, maar ik heb het nagemeten en het is ongeveer 12cm minder. Daardoor lukt de Hoge Brug altijd wel, al doe ik dat natuurlijk wel zo langzaam mogelijk terwijl ik de hoogte in de gaten hou vanaf het achterdek. Meestal blijft er wel een paar centimeter over :)
pi_151792555
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 april 2015 13:56 schreef Schipahoy het volgende:
Leuk project! Heb je nog overwogen om de kiel onder het hele schip door te trekken? Dat is ook bij mijn boot gedaan en dat vaart toch wel een stuk prettiger.

Trouwens, wat me was opgevallen aan je filmpje: is zo'n Ten Broeke kruiser zo hoog dat die niet onder de Hoge Brug door kan :?
Bij mij zou de kruiphoogte zo'n 2,40 meter zijn, maar ik heb het nagemeten en het is ongeveer 12cm minder. Daardoor lukt de Hoge Brug altijd wel, al doe ik dat natuurlijk wel zo langzaam mogelijk terwijl ik de hoogte in de gaten hou vanaf het achterdek. Meestal blijft er wel een paar centimeter over :)
Nee dat heb ik niet overwogen, dat is ook best wat werk zeg maar :).
Maar voor ons vaart de boot prima, geen klachten tot dusver

We kunnen we onder de hoge brug door, maar dat wisten we toen nog niet ;)
Maar het gaat inderdaad krap aan, onze kruip hoogte zal ook iets van 230cm zijn.
Ligt er uiteraard ook aan met hoeveel man je aan boord bent en hoeveel diesel en water je bij hebt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151944264
Onderkant van de boot ben ik druk mee bezig qua voortstuwing, valt niet meer om een keuze te maken want er zijn veel opties en mogelijheden en we moeten ook een beetje aan het budget denken ;)

Zijkant staat rondom in de ZF primer:






We hebben niet verdund en dan krijg je wat strepen zoals je ziet, maar bij de laatste foto zie je links de 2de laag en daar is het redelijk egaal.
Je KAN 5% verdunnen maar dat hoeft niet, wij hebben hiervoor niet gekozen om meer laagdikte op te bouwen.

Tevens hebben we een bijbootje wat we al hadden voorzien van een oude Johnson buitenboordmotor:


Heeft nog wel het eea aan afstelwerk nodig maar loopt in principe best aardig.
Het is een 4PK Johnson Seahorse 2cilinder 2-takt.
Is een oudje hoor, ik denk begin jaren 80.
Gewoon simpel, zonder keerkoppeling, staat eigenlijk altijd in gear, als je deze aantrekt zie je de schroef gelijk draaien.
Als je achteruit wil dan draai je gewoon de motor 180 graden, kan eigenlijk niks stuk aan :P
We gaan ook een steun maken op het zwemplateu waar de bbm op komt te hangen, mochten we ooit motorproblemen krijgen kunnen we met de BBM toch nog naar de kant komen.
We weten niet of het gaat werken maar we denken dat het wel moet lukken met 4PK om een beetje gang in de boot te krijgen.

Maar dat is van latere zorg ;)

[ Bericht 22% gewijzigd door junkiexp op 22-04-2015 23:36:49 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151944887
Even off topic, wij waren zondag net onze klaar met onze boot en toen hoorden we opeens een harde klap.
1 boot verder zien we dit:



Gewoon een bok die in elkaar gezakt is, we hebben mazzel gehad dat de boot niet linksom is gevallen, dan had deze de speedboot met groene zeil van zijn bok gestoten en deze de onze.
Soort domino zeg maar :{

Heel triest voor die man, weken bezig geweest om de hele onderkant helemaal kaal te schuren tot het polyester en was nu een verfsysteem op aan het bouwen en zat nu op de 7de laag.
Hij moest nog 1 laag en dan was hij klaar.

Hij mag echt HEEEEEEEL blij zijn dat hij zijn staartstuk er niet op had zitten, dan was het daarmee klaar geweest en had dat minimaal 3K gekost.

Schade is nu een hap eruit aan de stuurboord en wat diepe krassen en schrammen her en der.
Verzekeringswerk.

Als het tegenzit is de boot gekraakt door de val en staat hij volgende week bij het grofvuil......

De expert zal dat uitwijzen, echt een heel triest verhaal.

Tevens heeft hij geluk gehad, hij wou eigenlijk gaan verven maar durfde dat niet aan ivm dreigen wolken.
Had hij dat wel gedaan was de boot op hem gevallen en was hij misschien zijn benen kwijt geweest.......

Erg bizar.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151961287
Brrrr je zou er inderdaad maar in de buurt hebben gestaan :X
pi_151987339
@Think_Pad, idd dat zijn geen grappen.





Vanochten voor de 2de laag ZF primer opgebracht, wat ZF betreft is de zijkant rondom helemaal klaar.
Aankomende week gaat mijn maat beginnen met het plamuurwerk, ik ga het weekend verder aan de onderkant qua schroefas e.d.

Het gaat toch regenen en dan zit ik lekker droog :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151996942
De vlonderplanken die in het zwemplateau zitten had ik al een keer meegenomen, het is hardhout maar erg verweerd en er komen al wat barstjes in.
Vandaag was ik vrij en heb ik mijn dakterras schoongemaakt met de HD reiniger, ik heb gelijk de vlonderplanken ook meegespoten.
Daarna ontvet en al 3x in de hardhoutolie gezet, knapt wel op zeg:





Dat wit wat je ziet is de olie die aan het intrekken is, ik heb Cetabever terrasolie met UV bescherming genomen, dit is voor hardhouten vlonderdelen en dat zijn dit ook uiteraard.
En als je stil ligt blijft dit droog dus het zou moeten werken lijkt me.
Het hout neemt nog steeds volop olie op, dus morgen nog maar een paar keer doen tot de olie erop blijft liggen.
Dan die wegvegen en klaar is junkiexp.

En dan bijhouden uiteraard ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152211852




Ik ben helaas ziek, maar mijn maat heeft de eerste laag plamuur erop gezet.
Is uiteraard ook 2c, dus bikkelhard.
Dus we gaan in veel lagen werken zodat we zo min mogelijk hoeven te schuren, want daar word je niet vrolijk van.
We werken eerst met een grove plamuur, en daarna met een finishing.


Is nog wel een hele klus, we hebben ook een spackmes wat stukadoors gebruiken om het een beetje fatsoenlijk erop te krijgen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 2 mei 2015 @ 20:54:59 #117
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152216790
Ga je die stoffen kap uiteindelijk ook nog vernieuwen of laat je die voor wat het is?

gaaf project verder!
pi_152221096
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 20:54 schreef reeybehn het volgende:
offen kap uiteindelijk ook nog vernieuwen of laat je die voor wat het is?

gaaf project verder!
Uiteindelijk gaat die wel vervangen worden, deze lappen we dan een beetje op en wordt de winterkap.
Maar dat zal wel volgend seizoen worden, zo'n kapje kost zomaar eens 1000 euro.

Thanks!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 2 mei 2015 @ 23:31:54 #119
356808 reeybehn
omdat een rayban te duur is
pi_152221682
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 23:15 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Uiteindelijk gaat die wel vervangen worden, deze lappen we dan een beetje op en wordt de winterkap.
Maar dat zal wel volgend seizoen worden, zo'n kapje kost zomaar eens 1000 euro.

Thanks!
dat is waar. Maar na alle moeite die al in t bootje zit maakt t m toch wel af uiteindelijk denk ik zo. Verdient ie wel :D
pi_152229814
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 23:31 schreef reeybehn het volgende:

[..]

dat is waar. Maar na alle moeite die al in t bootje zit maakt t m toch wel af uiteindelijk denk ik zo. Verdient ie wel :D
Ja sowieso, als dat ding eenmaal weer in het water ligt en hij borrelt niet af ben ik al erg tevreden.
Ik hoop toch dat dit ergens in juni kan plaatsvinden, dan hebben we nog dik 3 maanden om te varen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152584511




Ik ben bezig om het laatste stukje schroefaskoker uit de boot te halen en dan kunnen we weer opbouwen.
Daar ga ik zo meteen mee beginnen.
Als dat klaar is ga ik eerst eens alles vetvrij maken, ik ben helemaal KLAAR met dat vet.
Het zit overal als ik thuiskomen, ik werk onder de boot en continue weer wat vet in je haar als je thuis komt, al je gereedschap eronder (wel goed tegen de roest :P)

En de schroefastunnel die ik eraf heb geslepen heb ik besloten om niet her te gebruiken, ik ga het opnieuw ontwerpen.
Ik maak een ontwerp van hout van 100% goed past en dan laat ik dat CNC snijden uit staal, mijn idee is om zoiets te maken:



Gewoon straks en stevig, het wordt dan iets breder dan de huidige tunnel.
Mijn schroefaskoker heeft aan het einde wat buiten de tunnel steekt een lasdubbeling waardoor de buitendiameter uitkomt op 60mm rond.

De schroefaskoker heb ik overigens akkoord voor gegeven, het wordt een stalen dikwandige buis van 48x5, met aan de aan buitenzijde dus een lasdubbeling.
Dit gedeelte steken we door de schroefastunnel heen en lassen we dan rondom af (na het uitrichten uiteraard)
Hierin komt een Vesconite watergesmeerd buitenlager, dit zit geborgd met 2 schroefjes en is dus makkelijk te vervangen.
Aan de binnenkant komt een ovale klemflens, en dan een watergesmeerd binnenlager van Allpa.
Deze heeft een een dopje waar je 2x per jaar wat vet in laat lopen voor het smeringen van de keerringen.
Daarnaast zit er een watertoevoer aansluiting op, maar dit wordt eigenlijk alleen gebruikt bij snel varende boten.

Ik sluit hierop wel een slang aan en deze laat ik in de boot boven de waterlijn uitkomen, zo is het binnenlager altijd ontlucht.

Hier een voorbeeld van wat we laten maken:


Dit is dan RVS en ik laat alles in staal maken, reden hiervoor is dat ik geen gezeur wil hebben met galvanische corrosie.
En als je staal goed conserveert dan is het best duurzaam, en alles zit altijd onder het water dus nauwelijks zuurstof.
Enige verschil is dat wij dus geen flensen aan de buitenzijde hebben, dat is bij ons gewoon glad.
Het idee achter de flenzen is dat je de koker dus aan de binnenkant kan losmaken bij de klemflens, de bouten aan de buitenkant kan losdraaien en dan heel de koker eruit kan trekken.
Maar ja, hoe vaak ga je dat doen en waarom?

Wel weer een potentieel lekkage punt want tussen de 2 flenzen aan de buitenkant zal je een pakking moeten maken zodat het water niet de schroefastunnel kan komen (zeer belangrijk)
Dus vandaar onze keuze om de buitenkant af te lassen.

Mocht de koker er toch ooit uit moeten dan slijp ik een vierkantje uit de schroefastunnel en maak de klemflens aan de binnenkant los.
20 minuten werk max.

Tot zover de update :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152597859
Vanmiddag een heel eind opgeschoten, ik heb eindelijk de schroefaskoker eruit:



Ik heb uiteindelijk met 3mm boortjes rondom de last geboord, en daarna met een recripozaag gaan zagen.
Was wel 3 uurtjes werk maar toen had ik het voor elkaar.

Verder ook voor 80% het vet weggehaald en schoongemaakt, ziet er nu netjes uit:



Aan stuurboord is mijn maat verder gegaan met plamuren en ik heb daar 3 gaten geboord, 2x 20mm waar de tankontluchting doorvoeren van de water en diesel tank doorheen komen, en 1x 33mm voor de doorvoer van het gootsteenkastje:



Aan bakboord is mijn maat ook nog aan het plamuren en heb ik de 22mm doorvoer voor de bilgepomp erin geboord:



Boot wordt steeds strakker nu, we plamuren telkens kleine lagen tot het gewenste resultaat.

Morgen ff een daggie geld verdienen en zaterdag ga ik dan beginnen aan de mal voor de schroefastunnel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152600671
junkie, ik wil even laten weten dat ik nog steeds meelees, maar totaal niet over de kennis beschik om inhoudelijk te reageren. En dat hebben 15 andere lurkers die ook niet hebben gereageerd misschien ook wel ;). Maar blijf komen met die updates dus!

Daarnaast zit ik trouwens met bewondering naar dit vloertje te kijken :D:

https://lh4.googleusercon(...)h865-no/IMG_0045.JPG
pi_152600929
quote:
14s.gif Op donderdag 14 mei 2015 20:15 schreef Anne het volgende:
junkie, ik wil even laten weten dat ik nog steeds meelees, maar totaal niet over de kennis beschik om inhoudelijk te reageren. En dat hebben 15 andere lurkers die ook niet hebben gereageerd misschien ook wel ;). Maar blijf komen met die updates dus!

Daarnaast zit ik trouwens met bewondering naar dit vloertje te kijken :D:

https://lh4.googleusercon(...)h865-no/IMG_0045.JPG

Haha thanks!
Misschien heb je gemerkt dat ik soms nog wel eens gedetailleerd overkom inc. afmetingen e.d.
Dit doe ik omdat ik dit topic ook als een soort naslagwerk gebruik, hier staat een hele hoop nuttige informatie in en als ik op locatie ben kan ik dan even snel hierin terugkijken.
Geldt uiteraard ook voor de vele foto's, ik heb dus zelf baat bij mijn eigen topic ;)

Ja apart vloertje idd :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_152600980
Ah, een soort van kladblok dus ook :P. Grappig en herkenbaar.

Ik heb mezelf op WhatsApp daarvoor :@ :').
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')