De boot is offcieel helemaal kaal en staat op de stukken na waar gelast moet worden helemaal in de rode CIP, mijlpaaltje hoor
Daarnaast hebben we de as van het roer getrokken, deze kwam er zonder problemen uit.
Ook de schroefas, ik had de dopmoer van de schroefas al losgehaald, daarna met een flinke hamer en een blok hout de schroef eraf getikt.
Alleen toen de as zelf, man man man, wat een klote job.
Aan de binnenkant zit de schroefas verbonden met een flexibele koppeling die weer aan de keerkoppeling zit, wij hebben dit soort koppeling:
![flexibele%20koppeling.jpg]()
De as gaat er met een spie in en die 4 'partjes' worden dan aangeklemd met die ring met nokjes.
Die ring wou dus uiteraard niet los, je gebruikt daar een haaksleutel voor:
![import_3066_AMF%201810A_1.JPG]()
Even met de hand proberen, muurvast uiteraard en de as draait lekker mee.
Aan de buitenkant de schroef er weer op, een bok neergezet met blokken hout erop zodat de schroef wordt geblokkeerd.
Nee hoor, niet los te krijgen
1.5 meter pijp er op, en al mijn gewicht erop, boot valt bijna uit elkaar van de krachten maar de koppeling zegt fuck you, ik blijf lekker vast
Dus wat zijn de opties dan? As doorslijpen? Liever niet, het is een rvs as en die zijn niet echt heel goedkoop.
Daarnaast staat er in de bilge nog een liter of 20 water/diesel/olie mengsel, niet echt verstandig.
Dan maar de flexibele koppeling mollen, een goed boortje uitgezocht en mij voorbereid op het ergste en in de nog gaan boren richting schroefas.
Die ring blijkt zacht als boter, het lijkt wel aluminium?
Binnen 2 minuten zit ik er doorheen.
Toen was de spanning van de schroefas eraf en kon ik de ring met een hamer en oude beitel in een van de nokken losslaan.
De boel was dus los, dan denk je even van buiten de as eruit te trekken maar niet is minder waar.
Muurvast nog steeds.
Dus van buiten, met blokken van beide kanten met gepast geweld de as eruit getikt.
Na een paar pogingen met wat bier/rook pauzes tussendoor kwam de as eindelijk los.
5 centimeter opgeschoven
Daarna weer muurvast en loskloppen leek geen zin te hebben, je hoorde staal op staal maar binnen kon ik niks ontdekken, en het is een kort stuk schroefas dus je hebt geen zicht op wat gebeurd.
Na een uur tobben kwam ik eindelijk achter, er zit in die flexibele koppeling ook een spiebaan en de spie zat nog in de schroefas.
En de schroefas van 30mm kan door een binnenlager van 30mm, maar niet met spie
Dus spie eruit en we trokken zo de as eruit.
Ondertussen was het half 10 en ik was zo zwart als een dieselmonteur, dus geen foto's vandaag.
Lang verhaal maar zo krijg je een beetje een beeld wat voor werk er bij komt kijken.
Vergeet ook niet dat ik van boven door een luik werk, ik zit op de vloer naast het luik. De schroefas zit in dat luik op een meter lager.
En door de relatief kleine ruimte in de kuip kan je niet languit liggen.
Ik lig dus half over de motor terwijl de gloeibougies in mijn ribben prikken
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019